Επικίνδυνα άπειρος ο μοιραίος σταθμάρχης - Μπαράζ αποκαλύψεων για τη μοιραία βάρδια
Καταπέλτης η ανακρίτρια για τον Βασίλη Σαμαρά - «Μόνο πρόσφορο δικονομικό μέτρο η προφυλάκιση, προκειμένου να μην διαπράξει και άλλο έγκλημα»

Όσο οι μοιραίος σταθμάρχης προετοιμάζει την υπερασπιστική γραμμή του στο κελί του στην πτέρυγα της Λάρισας, τόσο οι αποκαλύψεις για τους χειρισμούς του την άγρια νύχτα του θανάτου δίνουν και παίρνουν, επιβεβαιώνοντας την επικίνδυνη απειρία του.
Σε αυτό το συμπέρασμα, άλλωστε, κατέληξε και η Γ’ τακτική ανακρίτρια Λάρισας Ελένη Σούρλα, η οποία κατάφερε σε ταχύτατο χρόνο να «δέσει» το κατηγορητήριο σε βάρος του Βασίλη Σαμαρά, με βάση το υλικό που συγκεντρώθηκε από την ίδια και τους προανακριτικούς υπαλλήλους.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ίδια, από τα στοιχεία προκύπτουν σοβαρές ενδείξεις ενοχής του σταθμάρχη Σαμαρά για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών, καθώς και για το πλημμέλημα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή.
Αναλυτικότερα, η κυρία Σούρλα αναφέρει, μεταξύ άλλων, για όσα διέπραξε ο κατηγορούμενος τη μοιραία βραδιά:
«Όντας εν υπηρεσία σταθμάρχης στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Λάρισας, από ώρα 22.00 μ.μ. της 28-2-2023 έως ώρα 06.00 της 01.02.2023, έχων την ευθύνη για την ασφάλεια της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών και την αρμοδιότητα να επιτρέψει την αναχώρηση ή την ελεύθερη διέλευσή τους από τον εν λόγω σιδηροδρομικό σταθμό, κατά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας IC62 από το Σιδηροδρομικό Σταθμό Λάρισας, η οποία εκτελούσε δρομολόγιο από Αθήνα με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, δεν ρύθμισε τις αιχμές 118Β και 118Α της σιδηροδρομικής γραμμής, σε ευθεία γραμμή, ώστε να κινηθεί η εν λόγω αμαξοστοιχία στη γραμμή ανόδου, αλλά ρύθμισε αυτές σε διαγώνιο, εκτρέποντας την κυκλοφορία της αμαξοστοιχίας IC62 μέσω της διαγωνίου στη γραμμή καθόδου, η οποία προορίζεται για την κίνηση των αμαξοστοιχιών με κατεύθυνση από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα, πλέον δε, τούτου παραβίασε και κανόνες ελέγχου της ασφαλούς κυκλοφορίας, διότι, ενώ μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Λάρισας, παρακολουθώντας τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου κυκλοφορίας, εντούτοις δεν παρακολούθησε την κίνηση αυτής στον ηλεκτρονικό πίνακα, ώστε να διακόψει τη συνέχιση της πορείας της».
Η δικαστική λειτουργός κατέληξε, μάλιστα, ότι το μόνο πρόσφορο δικονομικό μέτρο για τον κατηγορούμενο είναι η προφυλάκιση, προκειμένου να μην διαπράξει και άλλο έγκλημα.
Στο ένταλμα προσωρινής κράτησης η κυρία Σούρλα είναι καταπέλτης για τον κατηγορούμενο σταθμάρχη, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων:
«Επειδή προκύπτουν σοβαρές ενδείξεις ενοχής του κατηγορουμένου για τις αποδιδόμενες σε αυτόν αξιόποινες πράξεις 1) της διατάραξης της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς (σιδηροδρόμου) με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, η οποία είχε ως αποτέλεσμα: α) τον θάνατο περισσοτέρων και μεγάλου αριθμού προσώπων (κατά συρροή), β) τη βαριά σωματική βλάβη περισσότερων προσώπων κατά συρροή), καθώς και βλάβη εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, γ)τον κίνδυνο περισσοτέρων προσώπων, και δ) τον κίνδυνο σε περισσότερα ξένα πράγματα, η οποία φέρει χαρακτήρα κακουργήματος, 2) της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πράξης, δη από την βαρύτατα διαταρακτική της έννομης τάξης συμπεριφορά του κατηγορουμένου και την ακρότατη προσβολή του έννομου αγαθού της ζωής, κρίνεται ότι κατ’ αρχήν οι περιοριστικοί όροι ή ο κατ’ οίκον περιορισμός με ηλεκτρονική επιτήρηση δεν επαρκούν για να εξυπηρετήσουν τον δικονομικό καταναγκασμό σε πλείονα επίπεδα και δη τόσο ως προς την αποτροπή του ενδεχόμενου να εκδηλώσει ο κατηγορούμενος διάθεση διαφυγής από τις δικονομικές και ουσιαστικές συνέπειες όσο και ως προς τον εξοβελισμό κάθε, έστω και ενδεχόμενου, να διαπράξει και άλλο έγκλημα».
Όλα χειροκίνητα - Δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη χάραξη
Στο μεταξύ, σύμφωνα με έγγραφα που αποκάλυψε αποκλειστικά το MEGA, η αυτόματη χάραξη της πορείας των τρένων λειτουργούσε κανονικά στο σταθμαρχείο Λάρισας, αλλά ο ίδιος επέλεξε να μην τη χρησιμοποιήσει.
Ειδικότερα, το σύστημα που υπάρχουν τα κλειδιά και ρυθμίζει την κυκλοφορία των συρμών, έχει τη δυνατότητα να καταγράφει, ανά λεπτό, τις εντολές που δέχεται από τους σταθμάρχες.
Σε αυτό το σύστημα, φαίνεται ότι μετά το σχόλασμα των έμπειρων συναδέλφων του, ο 59χρονος σταθμάρχης δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη χάραξη, με τα τραγικά επακόλουθα.
Eίναι προφανές ότι ο σταθμάρχης δεν είχε τις κατάλληλες γνώσεις και δεν είχε την κατάλληλη εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους πολλά νέα παιδιά. Οι περισσότεροι νεκροί είναι κάτω των 30 ετών.
Αποτύπωση καταγραφής συμβάντων από 28/02.2023, 21:50:36 έως 01/03/2023, 02:39:45:
28/02/2023 21:50:36 – 21:51:15, Διέλευση συρμού με χάραξη προς Θεσ/κη
28/02/2023 21:50:49 – 22:07:05, Χάραξη διαδρομής από το Φ/Σ 2 είσοδος Λάρισας
28/02/2023 21:50:51 – 22:12:09, Χάραξη διαδρομής εξόδου προς Μεζούρλο
28/02/2023 22:07:07 – 22:07:45, Διέλευση συρμού από το Φ/Σ 2 με χάραξη
28/02/2023 22:12:10 – 22:12:50, Διέλευση συρμού με χάραξη προς Μεζούρλο
28/02/2023 22:12:51 – 01:39:38, Δεν καταγράφεται κανένας χειρισμός
01/03/2023 01:39:39 – 02:39:39, Χάραξη διαδρομής από το Φ/Σ 1 είσοδος Λάρισας
01/03/2023 02:39:40 – 02:39:45, Διέλευση συρμού από το Φ/Σ 1 με χάραξη


Στα έγγραφα φαίνεται καθαρά, όχι μόνο ότι η αυτόματη χάραξη λειτουργεί κανονικά, αλλά χρησιμοποιήθηκε μάλιστα από τους προηγούμενους σταθμάρχες στις βάρδιες της ίδιας ημέρας.
Από 22:12, ώρα που οι έμπειροι σταθμάρχες εγκατέλειψαν τη θέση τους, μέχρι και τις 01:39, χρόνος στον οποίο έγινε το δυστύχημα, δεν υπάρχει καμία καταγραφή για χάραξη πορείας στο σύστημα.
Η επόμενη καταγραφή που εμφανίζεται στα έγγραφα ντοκουμέντο, είναι δοκιμαστική από την αστυνομία που βρίσκεται στο σταθμαρχείο, προκειμένου να διαπιστώσουν αν το σύστημα λειτουργεί κανονικά.