Ελλάδα

Σύγκρουση φορτηγών πλοίων στη Χίο: Λήξη «συναγερμού» στο Αιγαίο

Το υπό σημαία Βανουάτου «ΑΝΤ» έφθασε στο λιμάνι της Σμύρνης στην Τουρκία ενώ το υπό σημαία Σιγκαπούρης «POTENTIA» κατευθύνεται στη Βαλέττα της Μάλτας

Σύγκρουση φορτηγών πλοίων στη Χίο, φορτηγά πλοία, σύγκρουση πλοίων, Χίος, ελληνικά χωρικά ύδατα, FIR Αθηνών, Λιμενικό Σώμα, Ελληνική Ακτοφυλακή,  Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων στην περιοχή της Μεσογείου βρίσκονται και τα δυο φορτηγά πλοία που συγκρούστηκαν χθες το βράδυ ανοιχτά της Χίου. Σύμφωνα με νεότερη ενημέρωση από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το πλοίο σημαίας Βανουάτου «ΑΝΤ» (με τουρκικών συμφερόντων) κινήθηκε με τη συνοδεία περιπολικών σκαφών Λιμενικού Σώματος και της Ελληνικής Ακτοφυλακής προς το λιμάνι της Σμύρνης, όπου κατέπλευσε τελικά λίγο νωρίτερα καθώς είχε υποστεί μεγάλο ρήγμα και θα πρέπει να γίνουν επισκευές προτού αναχωρήσει για τον τελικό προορισμό του (Ουκρανία).

Το δεύτερο πλοίο που ενεπλάκη στην σύγκρουση χωρίς όμως να υποστεί σοβαρές ζημιές, ήταν το υπό σημαία Σιγκαπούρης «POTENTIA» και είχε αναχωρήσει από το λιμάνι της Σμύρνης κενό φορτίου με προορισμό την Μάλτας.

Παρά την σφοδρή σύγκρουση των δύο φορτηγών πλοίων ανοιχτά της Χίου «δεν παρατηρήθηκε θαλάσσια ρύπανση» ενώ «δεν αναφέρθηκε τραυματισμός μελών πληρώματος».]

Όπως αναφέρει η νεότερη ενημέρωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σχετικά με το περιστατικό που προκάλεσε πολύωρη αναστάτωση και «συναγερμό» στο κέντρο επιχειρήσεων στην Αθήνα: «Αναφορικά με τη σύγκρουση του φορτηγού πλοίου ΑΝΤ, σημαίας Βανουάτου με το φορτηγό πλοίο POTENTIA, σημαίας Σιγκαπούρης, μεσημβρινές ώρες την 02/06/2023, στη θαλάσσια περιοχή 9 ναυτικά μίλια βόρεια βορειοδυτικά της νήσου Χίου σε Διεθνή Υδατα και εντός ελληνικής περιοχής έρευνας και διάσωσης, γίνεται γνωστό ότι το μεν φορτηγό πλοίο ΑΝΤ σημαίας Βανουάτου κινήθηκε αυτοδυνάμως με τη συνοδεία περιπολικών σκαφών του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής προς τον λιμένα Σμύρνης, όπου και εξήλθε με ασφάλεια από την ελληνική περιοχή έρευνας και διάσωσης πρώτες πρωινές ώρες σήμερα, ενώ το πλοίο POTENTIA σημαίας Σιγκαπούρης κινήθηκε αυτοδυνάμως με προορισμό λιμένα Μάλτας».

Στην ίδια ενημέρωση του υπουργείου επιβεβαιώνεται ακόμη πως «από το συμβάν δεν παρατηρήθηκε θαλάσσια ρύπανση και δεν αναφέρθηκε τραυματισμός ατόμων».

Σύγκρουση φορτηγών πλοίων στη Χίο, φορτηγά πλοία, σύγκρουση πλοίων, Χίος, ελληνικά χωρικά ύδατα, FIR Αθηνών, Λιμενικό Σώμα, Ελληνική Ακτοφυλακή, Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Το χρονικό μίας «ύποπτης» σύγκρουσης

Μετά τη σύγκρουση δύο φορτηγών πλοίων με ξένες σημαία και πληρώματα αλλοδαπούς ανοιχτά της Χίου δημιουργήθηκε κίνδυνος θερμού επεισοδίου καθώς ο Τούρκος πλοίαρχος του ενός αρνήθηκε την συνδρομή των ελληνικών αρχών και ενημέρωσε τις τουρκικές αρχές για το γεγονός. Έτσι, φάνηκε πως η Τουρκία επιδίωξε -άμεσα ή έμμεσα- να έχει ρόλο στη διάσωση, σε αντίθεση με τους διεθνείς κανόνες ναυσιπλοϊίας αλλά και το δίκαιο της Θάλασσας.

Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το πλοίο «ΑΝΤ» με σημαία Βανουάτου και 13 άτομα πλήρωμα (10 εκ των οποίων ήταν Τούρκοι υπήκοοι) και το πλοίο «Potentia», σημαίας Σιγκαπούρης με 19 αλλοδαπούς πλήρωμα διαφόρων εθνοτήτων συγκρούστηκαν - υπό αδιευκρίνιστα ως σήμερα αίτια- στη θαλάσσια περιοχή 9 ν.μ. βόρεια - βορειοδυτικά της Χίου, σε διεθνή ύδατα.

Σύγκρουση φορτηγών πλοίων στη Χίο, φορτηγά πλοία, σύγκρουση πλοίων, Χίος, ελληνικά χωρικά ύδατα, FIR Αθηνών, Λιμενικό Σώμα, Ελληνική Ακτοφυλακή, Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,  ANT 2

Το «ΑΝΤ», το οποίο είχε αποπλεύσει από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και είχε προορισμό την Ουκρανία, συγκρούστηκε με το επίσης φορτηγό πλοίο «POTENTIA», αν και οι καιρικές συνθήκες στην περιοχή ήταν καλές.

Από την σύγκρουση δεν τραυματίστηκε κανένα μέλος από τα πληρώματα των δύο πλοίων, ενώ δεν υπήρξε κάποια διαρροή καυσίμων ή κίνδυνος βύθισης, καθώς και τα δύο πλοία ήταν άδεια από φορτίο (κενά φορτίου).

Το σήμα για την σύγκρουση δύο πλοίων κινητοποίησε και την τουρκική ακτοφυλακή που κινήθηκε προς το σημείο, αλλά και το Λιμενικό μας Σώμα και το Πολεμικό Ναυτικό που έσπευσαν επίσης στην περιοχή με πλωτά, ενώ σηκώθηκαν και drone.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες, υπήρχε σημαντική κινητοποίηση προληπτικά και με το ενδεχόμενο να γίνει ζήτημα προβολής κυριαρχίας από την Τουρκία ή αφορμή για «θερμό επεισόδιο» . Το συμβάν, ωστόσο, έθεσε σε συναγερμό το Λιμενικό σώμα, καθώς, παρά το γεγονός ότι η σύγκρουση σημειώθηκε σε διεθνή ύδατα, σε ελληνική περιοχή ευθύνης για έρευνα και διάσωση, με το Υπουργείο Ναυτιλίας να ενημερώνει σχετικά τους πλοιάρχους των πλοίων, υπήρξε η ανησυχία πως, από τη στιγμή που το πλήρωμα του ενός πλοίου ήταν Τούρκοι υπήκοοι, ενδεχομένως να προσπαθούσε αυτό να το εκμεταλλευτεί η Τουρκία.

Τα δύο πλοία εξέπεμψαν σήμα κινδύνου σε διεθνή ραδιοσυχνότητα, με αποτέλεσμα να ενημερωθεί άμεσα και η ελληνική και η τουρκική πλευρά. Όμως, η ελληνική πλευρά τέθηκε σε «κατάσταση συναγερμού» και στην περιοχή της σύγκρουσης - σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής - έσπευσαν επτά περιπολικά σκάφη του ελληνικού Λιμενικού Σώματος, ένα πλοίο ανοικτής θαλάσσης του Λιμενικού Σώματος, ένα αεροσκάφος Canadair CL-215 της Πολεμικής Αεροπορίας, τρία ελικόπτερα Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας καθώς και παραπλέοντα πλοία, ενώ στην ευρύτερη περιοχή βρισκόταν σε ετοιμότητα και πλοία του Πολεμικού Ναυτικού.

Κι αυτό επειδή μπορεί να έγινε η σύγκρουση σε διεθνή ύδατα, ήταν όμως σε περιοχή που τα όρια για την έρευνα και διάσωση συμπίπτουν με το FIR της Αθήνας και, κατά συνέπεια, την αρμοδιότητα την έχουν οι ελληνικές Αρχές. Έτσι, όταν στην ίδια θαλάσσια περιοχή κατέπλευσε σκάφος της Τουρκικής Ακτοφυλακής βρέθηκε «προ τετελεσμένων γεγονότων» και εκ των συνθηκών αναγκάστηκε να περιοριστεί στο ρόλο του παρατηρητή, χωρίς καμία εμπλοκή, μέχρι το πλοίο «ΑΝΤ», να περάσει στα τουρκικά χωρικά ύδατα.

Μάλιστα, από το ελληνικό ελικόπτερο διάσωσης της Πολεμικής Αεροπορίας (Super Puma) κατέβηκε μέλος του πληρώματος στο φορτηγό πλοίο «ΑΝΤ» και ρώτησε αν χρειάζονται βοήθεια, για να ενημερωθεί πως δεν υπήρχε κίνδυνος βύθισης ή τραυματισμός μέλους του πληρώματος όπως επίσης ότι επιθυμούν να μεταβούν στα παράλια της Τουρκίας και δεν επιθυμούν την ελληνική συνδρομή.

Σύγκρουση φορτηγών πλοίων στη Χίο, φορτηγά πλοία, σύγκρουση πλοίων, Χίος, ελληνικά χωρικά ύδατα, FIR Αθηνών, Λιμενικό Σώμα, Ελληνική Ακτοφυλακή, Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, SuperPuma

Λίγη ώρα αργότερα το εν λόγω πλοίο πλησίασε και η τουρκική ακταιωρός που είχε βρεθεί στο σημείο. Τα δύο πλοία χωρίς να χρειάζεται η διαδικασία της ρυμούλκυσης και με χαμηλή ταχύτητα κινήθηκαν προς τα λιμάνια που είχαν δηλώσει ως προορισμό τους και σήμερα το μεσημέρι τέθηκε «λήξη συναγερμού» από τις ελληνικές αρχές.

Σύγκρουση φορτηγών πλοίων στη Χίο, φορτηγά πλοία, σύγκρουση πλοίων, Χίος, ελληνικά χωρικά ύδατα, FIR Αθηνών, Λιμενικό Σώμα, Ελληνική Ακτοφυλακή, Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ANT

Αξίζει να σημειωθεί πως τα στελέχη του Λιμενικού κατάλαβαν από τα πρώτα λεπτά ότι ο καπετάνιος του πλοίου «ΑΝΤ» είχε επικοινωνία αρχικά και στην συνέχεια λάμβανε εντολές από τους στελέχη της τουρκικής ακτοφυλακής, αποφεύγοντας συνειδητά κάθε επικοινωνία με την ελληνική διασωστική ομάδα.

Δείτε επίσης