Ελλάδα

Στέγαστρο Καλατράβα στο ΟΑΚΑ: Η πέργκολα και το χαμένο εγχειρίδιο…

Η «Βραδυνή της Κυριακής» αποκαλύπτει το παρασκήνιο της εγκατάλειψης

στέγαστρο καλατράβα, στέγαστρο καλατράβα οακα, στέγαστρο καλατράβα στατικότητα, στέγαστρο καλατράβα συντήρηση, Στέγαστρο Καλατράβα, ΟΑΚΑ, εμβληματική κατασκευή, εγκατάλειψη, έλλειψη συντήρησης, Σαντιάγο Καλατράβα, πολιτικό παρασκήνιο, Περιφέρεια Αττικής,
Αρθρογράφος: Φάνης Καραμπατσάκης
Από Φάνης Καραμπατσάκης

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Το εμβληματικό στέγαστρο Καλατράβα στο Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών (ΟΑΚΑ), τοποθετήθηκε στις 18 Ιουλίου του 2004, λίγες ημέρες πριν από την επίσημη έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων. Σήμερα, περίπου 19 χρόνια μετά, το Στάδιο έκλεισε επ’ αόριστον, καθώς από την ημέρα που κατασκευάστηκε το στέγαστρο δεν συντηρήθηκε ποτέ!

Όπως, εξάλλου, αναφέρουν οι πληροφορίες, οι αρμόδιοι είχαν χάσει και το εγχειρίδιο συντήρησης που τους είχε παραδώσει ο Ισπανός αρχιτέκτονας…

Το περιβόητο στέγαστρο Καλατράβα κατασκευάστηκε άρον-άρον με άδεια... πέργκολας, για να προλάβουμε τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας. Δεν ελέγχθηκε επί μία δεκαετία, γιατί επί της ουσίας ήταν αυθαίρετο. Στη συνέχεια, όταν τακτοποιήθηκε αυτό το ζήτημα... χάθηκε το εγχειρίδιο συντήρησης, και μετά ήρθαν τα Μνημόνια.

Η κατασκευάστρια εταιρία ζητούσε υπέρογκα ποσά για τις εργασίες, η χώρα δεν είχε χρήματα, και, τέλος πάντων, όταν βρέθηκε ένα ποσό, γύρω στα 8 εκατ. ευρώ, άλλαξε η κυβέρνηση το 2015 και αποφάσισε να το αφήσει να πάει πιο πίσω. Ήρθε μία κανονικότητα επί Ν.Δ. το 2019, και αποφασίστηκε να γίνει μία μελέτη, η οποία 19 χρόνια μετά την κατασκευή, κατέληξε, ούτε λίγο ούτε πολύ, στο συμπέρασμα: «Κλείστε το γιατί κινδυνεύετε».

στέγαστρο καλατράβα, στέγαστρο καλατράβα οακα, στέγαστρο καλατράβα στατικότητα, στέγαστρο καλατράβα συντήρηση, Στέγαστρο Καλατράβα, ΟΑΚΑ, εμβληματική κατασκευή, εγκατάλειψη, έλλειψη συντήρησης, Σαντιάγο Καλατράβα, πολιτικό παρασκήνιο, Περιφέρεια Αττι

Αυτή είναι, με λίγα λόγια, η ιστορία του στεγάστρου, που στοίχισε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ,  και για το οποίο όταν αποκαλύφθηκε τώρα πως ουδεμία συντήρηση είχε γίνει, αλλά και ότι τίθεται θέμα στατικότητας, υπάρχει ένα πινγκ πονγκ ευθυνών μεταξύ Διοικήσεων και κυβερνήσεων, μεταξύ Ολυμπιακής Επιτροπής και Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, και βέβαια τον αρχιτέκτονα και την κατασκευάστρια εταιρία.

Πλέον, και αφού παρενέβη ο εισαγγελέας, το Τεχνικό Επιμελητήριο έχει αναλάβει να κάνει μία νέα, πιο εμπεριστατωμένη μελέτη μετά το πόρισμα του ΤΑΙΠΕΔ (25/9/2023), σύμφωνα με το οποίο τόσο η μεταλλική κατασκευή του στεγάστρου όσο και η αντίστοιχη μεταλλική κατασκευή του ποδηλατοδρομίου δεν ανταποκρίνονται στο κανονιστικά ελάχιστο επιτρεπόμενο επίπεδο στατικής επάρκειας.

Ως εκ τούτου, κανείς ακόμη δεν γνωρίζει και δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα πότε θα επαναλειτουργήσει τελικά το στάδιο, με τον αναπληρωτή υπουργό Αθλητισμού Γιάννη Βρούτση να τονίζει ότι δεν θα γίνει καμία έκπτωση ασφαλείας, θα διατεθούν 57 εκατ. ευρώ, και πιθανόν μέσα στο 2024 να ανοίξει τουλάχιστον το Ποδηλατοδρόμιο.

στέγαστρο καλατράβα, στέγαστρο καλατράβα οακα, στέγαστρο καλατράβα στατικότητα, στέγαστρο καλατράβα συντήρηση, Στέγαστρο Καλατράβα, ΟΑΚΑ, εμβληματική κατασκευή, εγκατάλειψη, έλλειψη συντήρησης, Σαντιάγο Καλατράβα, πολιτικό παρασκήνιο, Περιφέρεια Αττι

Προβλήματα ασφαλείας

Προβλήματα ασφαλείας είχαν τεθεί σχεδόν από την κατασκευή του εμβληματικού στεγάστρου, τα ατσάλινα τόξα του οποίου ζυγίζουν 9.000 τόνους, έχουν ύψος 80 μέτρα και μήκος 304 μέτρα. Δημοσιεύματα της εποχής έθεταν ερωτήματα, τα οποία απαντούσε καθησυχαστικά η τότε αρμόδια υπουργός Φάνη Πάλλη–Πετραλιά. Για το λόγο αυτό, είχε ανατεθεί από τότε (30/3/2004) εντολή σε ειδική εταιρία-διεθνή Οίκο αξιολόγησης (GermanischerLloyd) η άμεση διενέργεια ποιοτικού ελέγχου, και αφού υπογραμμιζόταν από την τότε κυβέρνηση ότι οι εργασίες στο στέγαστρο «πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων, λόγω των γνωστών καθυστερήσεων που είχαν σημειωθεί στην εξέλιξη της κατασκευής τον Ολυμπιακών έργων». Ειδικά, σε ό,τι αφορά τις εργασίες συναρμολόγησης και ανέγερσης, αυτές ξεκίνησαν ουσιαστικά τον Ιούλιο του 2003 και ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο του 2004.

Ντοκουμέντα-σοκ

Από έγγραφα που έχει στη διάθεσή της η «Βραδυνή της Κυριακής», ήδη από το 2005 είχαν καταγραφεί ορισμένες παρατηρήσεις για ατέλειες και παραλείψεις στις μεταλλικές κατασκευές, και ειδικά στις κατασκευές με σημαντικό όγκο συγκολλήσεων. Παρατηρήσεις οι οποίες είχαν συζητηθεί εκτενώς σε πλήθος συσκέψεων που είχαν συγκληθεί από την αρμόδια υπηρεσία (ΕΥΔΕ/ΑΟΕΕ), με στόχο να εντοπιστούν τα αίτια και να αποφασιστούν οι απαιτούμενες διορθωτικές κινήσεις.

Σε κάθε περίπτωση, το πόρισμα της εταιρίας αποσαφήνιζε ότι δεν τίθεται θέμα ασφαλείας του στεγάστρου. Συγκεκριμένα, ανέφερε: «Όσο μπορούμε να εκτιμήσουμε την κατάσταση της μεταλλικής κατασκευής από τους ελέγχους μας, δεν υπάρχει πρόβλημα ευστάθειας και/ή ασφάλειας του στεγάστρου στον παρόντα χρόνο. Όμως, δηλώνουμε επίσης, ότι κατασκευές αυτού του μεγέθους και της πολυπλοκότητας απαιτούν δια βίου επιθεώρηση και περιοδικούς ελέγχους».

Επόμενος έλεγχος έγινε πάλι το 2008-2009 από εταιρία, η οποία και έδωσε αναλυτικά, με τη μορφή εγχειριδίου, οδηγίες, που προέβλεπαν συντήρηση ανά εξάμηνο, δύο φορές το χρόνο. Κάτι όμως, που, για διάφορους λόγους, δεν έγινε ποτέ. Όταν το ΟΑΚΑ εντάχθηκε στο Ταμείο Συνοχής και Ανθεκτικότητας από την κυβέρνηση, το 2021 προβλέπονταν  συνολικές δαπάνες ύψους 53,8 εκατ. ευρώ, με τα 22,3 εκατ. ευρώ από αυτά να αφορούν στη συντήρηση και επισκευή της στέγης Καλατράβα, γεγονός που αποδεικνύει ότι το κράτος ήξερε όλα αυτά τα χρόνια τι ακριβώς συμβαίνει.

«Έως το 2009 η δομοστατική υγεία του στεγάστρου παρακολουθείται βάσει σύμβασης, χωρίς να υπάρχει κανένα πρόβλημα. Από το 2009 και μετά, το στέγαστρο συντηρείται από την Τεχνική Υπηρεσία του ΟΑΚΑ, με στοχευμένες παρεμβάσεις και ελέγχους», δηλώνει ο νυν πρόεδρος - συντονιστής Κωνσταντίνος Χαλιορής. Την ίδια ώρα, ο παλιός Ολυμπιονίκης και πρώην πρόεδρος του ΟΑΚΑ (2011-2015) Πέτρος Γαλακτόπουλος δήλωσε στη «Βραδυνή της Κυριακής» ότι παλαιότερα είχε πέσει ακόμα και σίδερο 80 κιλών, αλλά δεν είχε γίνει, παρά τα σήματα κινδύνου, καμία επισκευή.

στέγαστρο καλατράβα, στέγαστρο καλατράβα οακα, στέγαστρο καλατράβα στατικότητα, στέγαστρο καλατράβα συντήρηση, Στέγαστρο Καλατράβα, ΟΑΚΑ, εμβληματική κατασκευή, εγκατάλειψη, έλλειψη συντήρησης, Σαντιάγο Καλατράβα, πολιτικό παρασκήνιο, Περιφέρεια Αττι

Ο Σγουρός ενέκρινε και η Δούρου το «πάγωσε»

Το 2014, ο υφυπουργός Αθλητισμού της κυβέρνησης Σαμαρά, Γιάννης Ανδριανός, είχε καταφέρει να εξασφαλίσει 8 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, προκειμένου να γίνει συντήρηση στα στέγαστρα Καλατράβα. Το κονδύλι αυτό, επί της ουσίας δεσμεύτηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης για το ΠΔΕ της Περιφέρειας Αττικής.

Ο τότε περιφερειάρχης Αττικής Γιάννης Σγουρός είχε δεχθεί την πρόταση του κ. Ανδριανού και αναμενόταν να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί. Οι εκλογές που ακολούθησαν, όμως, έφεραν στο «τιμόνι» της Περιφέρειας Αττικής τη Ρένα Δούρου, που «πάγωσε» τη διαδικασία.

Ο Ολυμπιονίκης και άλλοτε πρόεδρος του ΟΑΚΑ Πέτρος Γαλακτόπουλος ανέφερε πως πριν από αρκετά χρόνια, ζητήθηκαν προσφορές από εταιρίες. «Το ποσό έφτανε στα 17 με 18 εκατ. ευρώ, τεράστιο ποσό για την Ελλάδα που τότε ήταν στα Μνημόνια», είπε χαρακτηριστικά, ενώ αυτό δήλωσε μιλώντας στη «ΒτΚ» και ο μετέπειτα πρόεδρος (2015-2019) Αριστείδης Κουρής.

Δείτε επίσης