Ελλάδα

Αεροδιακομιδές: Χάνονται ζωές στα νησιά περιμένοντας το ελικόπτερο

Ο κακός συντονισμός φέρνει μοιραίες καθυστερήσεις για ασθενείς και τραυματίες σε όλη την Ελλάδα και κυρίως στα νησιά του Αιγαίου

αεροδιακομιδη εκαβ, αεροδιακομιδεσ ασθενων, αεροδιακομιδεσ εκαβ, ελικοπτερο εκαβ, Αεροδιακομιδές, Εναέρια διακομιδή, Περιπτώσεις Εκτάκτου Ανάγκης, ΕΚΑΒ, Πολεμική Αεροπορία, Θάνατοι ασθενών,  Ασθενείς, Τραυματίες, Έκτακτα περιστατικά, Κακός συντονισμός, Έλ
Αρθρογράφος: Φάνης Καραμπατσάκης
Από Φάνης Καραμπατσάκης

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Τις ελλείψεις και τις επιχειρησιακές αστοχίες που πολλές φορές συμβαίνουν στις «ιπτάμενες» διακομιδές ασθενών έφερε στην επιφάνεια ο χαμός ενός νεαρού από τη Νάξο, ο οποίος μεταφέρθηκε με καθυστέρηση στην Αθήνα. Όπως καταγγέλλεται, δεν είναι ο πρώτος ούτε, δυστυχώς, θα είναι ο τελευταίος θάνατος με αυτόν τον άδικο τρόπο...

Ένα αγόρι από τη Νάξο, ο Παναγιώτης, μόλις 22 ετών, «έσβησε» αιφνίδια και αναπάντεχα από απανωτές ανακοπές καρδιάς χωρίς να έχει ιστορικό καρδιοπάθειας.Είχε έντονο βήχα και δέκατα, αλλά δεν εμφάνισε κάποιο άλλο σύμπτωμα. Ο γιατρός τού συνέστησε να πάει στο Κέντρο Υγείας του νησιού, όπως κι έγινε. Εκεί όμως, η κατάσταση χειροτέρεψε και χρειάστηκε άμεσα αεροδιακομιδή σε νοσοκομείο της Αθήνας.

Το ελικόπτερο έφτασε, αλλά όχι από τη Σύρο ή από τη Χίο, όπως θα έπρεπε. Σύμφωνα με πληροφορίες, παρότι υπάρχουν διαθέσιμα εναέρια μέσα, μετά και τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, επελέγη ένα ελικόπτερο που ήδη εκτελούσε αεροδιακομιδή από την Άνδρο.

Γύρισε Ελευσίνα, πήγε στη Σύρο να πάρει γιατρούς, και εν συνεχεία, και με μεγάλη καθυστέρηση, έφτασε στην Άνδρο, με την υγεία του νεαρού να έχει επιδεινωθεί. Κατόπιν συνεχών ανακοπών άφησε την τελευταία του πνοή στο Γενικό Κρατικό της Νίκαιας.

Παρότι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος έχει δωρίσει δύο αεροσκάφη και δύο ελικόπτερα, αυτά πολλές φορές δεν διατίθενται με ευθύνη της Πολεμικής Αεροπορίας, όπως καταγγέλλουν στη «Βραδυνή της Κυριακής» όσοι γνωρίζουν. Χαρακτηριστικά, μας ζητούν να θέσουμε στον αρχηγό της Π.Α. το εξής ερώτημα: «Γιατί το ελικόπτερο 109 δεν καλύπτει τη νευραλγική βάση της Σύρου;».

Όπως επισημαίνουν όσοι μας μίλησαν, «αν υπήρχε ελικόπτερο στη Σύρο, όπως έπρεπε, το παιδί θα ζούσε τώρα», και προσθέτουν ότι γενικότερα έγινε κακή αξιολόγηση, καθώς δεν ενεργοποιήθηκε ούτε το ελικόπτερο Super Puma της Χίου.

Την ώρα που δαπανώνται τεράστια ποσά για τις περίπου 3.500 αεροδιακομιδές ετησίως, υπάρχουν μεγάλα κενά, ενώ ακόμη δεν έχει αναπτυχθεί το σύστημα στα πρότυπα του εξωτερικού (ανυπαρξία ελικοδρομίων στα νοσοκομεία, ακατάλληλα ελικοδρόμια στα νησιά, έλλειψη συντονισμού, λάθος αποφάσεις κ.λπ.), με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος ή και να δημιουργούνται πρόσθετα έξοδα.

Λόγω μη διαθεσιμότητας στη Σύρο, τι συμβαίνει τώρα; Φεύγει αναγκαστικά ελικόπτερο από την Ελευσίνα, προσγειώνεται στη Σύρο, παραλαμβάνει τους γιατρούς, πηγαίνει όπου χρειάζεται, παίρνει τον ασθενή, τον μεταφέρει στην Αθήνα, και μετά ξαναπηγαίνει στη Σύρο για να αφήσει τους γιατρούς, και εν τέλει να επιστρέψει στην Ελευσίνα...

αεροδιακομιδη εκαβ, αεροδιακομιδεσ ασθενων, αεροδιακομιδεσ εκαβ, ελικοπτερο εκαβ, Αεροδιακομιδές, Εναέρια διακομιδή, Περιπτώσεις Εκτάκτου Ανάγκης, ΕΚΑΒ, Πολεμική Αεροπορία, Θάνατοι ασθενών,  Ασθενείς, Τραυματίες, Έκτακτα περιστατικά, Κακός συντονισμό

Ίδια κατάσταση επικρατεί και με τη βάση αεροδιακομιδών στο Άκτιο, όπου και για αυτή ενεργοποιείται το ελικόπτερο από την Ελευσίνα. Τα προβλήματα αυτά έχει θέσει και η ΠΟΕΔΗΝ, με τον πρόεδρό της Μιχάλη Γιαννάκο να καταγγέλλει ότι τα διαχρονικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αεροδιακομιδές στη χώρα μας έχουν επιδεινωθεί, εξαιτίας σοβαρών προβλημάτων που έχουν ανακύψει στα πτητικά μέσα στις βάσεις του ΕΚΑΒ σε Σύρο και Άκτιο.

«Ο μέσος χρόνος απόκρισης των αεροδιακομιδών στα πρότυπα του εξωτερικού δεν πρέπει να υπερβαίνει τη μία με μιάμιση ώρα, ενώ στην Ελλάδα μπορεί να φτάσει τις εφτά και τις οκτώ ώρες», τονίζουν οι ειδικοί, σημειώνοντας ότι μπορεί ένα αεροσκάφος να φύγει και στην πορεία να πάρει τρία με τέσσερα περιστατικά από διάφορα μέρη της Ελλάδας, λες και είναι λεωφορείο, μέχρι τελικά να επιστρέψει στην Αθήνα.

«Αυτό δεν είναι αεροδιακομιδή, αλλά απλή μεταφορά ασθενών. Υπάρχουν τα μέσα, δεν υπάρχει ο συντονισμός, αλλά και η βούληση της κεντρικής εξουσίας να ασχοληθεί με το μείζον αυτό πρόβλημα», αναφέρουν. Σε κάθε περίπτωση, το κύριο βάρος των αεροδιακομιδών το έχει αναλάβει η Πολεμική Αεροπορία, που συχνά έχει προστριβές με την Αεροπορία Στρατού ή και το ΕΚΑΒ, για την διαχείριση των περιστατικών.

αεροδιακομιδη εκαβ, αεροδιακομιδεσ ασθενων, αεροδιακομιδεσ εκαβ, ελικοπτερο εκαβ, Αεροδιακομιδές, Εναέρια διακομιδή, Περιπτώσεις Εκτάκτου Ανάγκης, ΕΚΑΒ, Πολεμική Αεροπορία, Θάνατοι ασθενών,  Ασθενείς, Τραυματίες, Έκτακτα περιστατικά, Κακός συντονισμό

Τι είναι η «νόσος της Νάξου»

Οι γιατροί εξετάζουν το ενδεχόμενο ο 22χρονος Παναγιώτης να έπασχε από τη «νόσο Νάξος», μία σπάνια κληρονομική ασθένεια που σκοτώνει νέους πριν τα 30. Αποτελεί μορφή μυοκαρδιοπάθειας/δυσπλασίας της δεξιάς κοιλίας και εκδηλώνεται με κοιλιακές αρρυθμίες, καρδιακή ανεπάρκεια και αιφνίδιο θάνατο.

Τα αρχικά συμπτώματα της νόσου μπορεί να είναι πολύ μικρά και να μην ανησυχήσουν τους ασθενείς, όπως ήπιος βήχας και δέκατα ή πυρετός. Κρούσματα της νόσου εκτός από την Ελλάδα (σε Νάξο, Μήλο, Εύβοια) αναφέρονται και στην Ιταλία, την Τουρκία, το Ισραήλ και τη Σαουδική Αραβία. Έτσι, φαίνεται να σχετίζεται με την Ιστορία της Μεσογείου και με τις μετακινήσεις πληθυσμών που έλαβαν χώρα στην περιοχή.

Δείτε επίσης