Κόσμος

Ελεύθερο «5G» σε ευρωπαϊκές πτήσεις

«Έρχεται» κατάργηση του «airplane mode» στις ευρωπαϊκές πτήσεις μες στο επόμενο 12μηνο

Καινοτομία στους αιθέρες: Ελεύθερο «5G» σε ευρωπαϊκές πτήσεις
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Τα πρώτα μηνύματα που λαμβάνουν όλοι οι επιβάτες αεροπλάνων πριν από την απογείωση της πτήσης τους είναι πως πρέπει να απενεργοποιήσουν τα τηλέφωνά τους ή να τα θέσουν σε «λειτουργία πτήσης» (δηλ.«airplane mode»). Όμως, αυτή η προειδοποίηση πρόκειται να καταργηθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσα στους επόμενους 12 μήνες.

Σύμφωνα με τοποθέτηση από τον Επίτροπο Εσωτερικής Αγοράς της Κομισιόν, Τιερί Μπρετόν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ορίσει συγκεκριμένες συχνότητες των νέων δικτύων 5G που θα επιτρέπουν στα κινητά τηλέφωνα να παραμένουν συνδεδεμένα κατά την διάρκεια των πτήσεων με ασφάλεια και καλή ποιότητα υπηρεσιών.

Η συγκεκριμένη απόφαση θα δώσει στις αεροπορικές εταιρείες την δυνατότητα να παρέχουν στους πελάτες να πραγματοποιούν και να λαμβάνουν τηλεφωνικές κλήσεις και να χρησιμοποιούν δεδομένα και internet, όπως ακριβώς θα έκαναν στο έδαφος. Η υπηρεσία θα προσφέρεται με τη χρήση ενός ειδικού εξοπλισμού δικτύου που ονομάζεται «picocell», ο οποίος συνδέει το δίκτυο του αεροπλάνου με τη επίγειες εγκαταστάσεις μέσω δορυφόρου.

«Ο ουρανός δεν αποτελεί πλέον όριο όσον αφορά τις δυνατότητες που προσφέρει η υπερταχεία συνδεσιμότητα υψηλής χωρητικότητας» τόνισε στην δήλωση του ο Επίτροπός Εσωτερικής Αγοράς Τιερί Μπρετόν και συμπλήρωσε: «Το 5G θα επιτρέψει καινοτόμες υπηρεσίες για τους ανθρώπους και ευκαιρίες ανάπτυξης για τις ευρωπαϊκές εταιρείες».

Οι αεροπορικές εταιρείες θα είναι σε θέση να προσφέρουν την τελευταία τεχνολογία 5G στα αεροπλάνα τους, σύμφωνα με την πρόσφατη επικαιροποίηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την επικοινωνία εν πτήσει, η οποία υποδεικνύει τον καθορισμό ορισμένων συχνοτήτων 5G για την επικοινωνία των χρηστών/επιβατών εντός των ορίων ασφαλείας πτήσεων.

Μέχρι σήμερα οι κανονισμοί ασφάλειας αεροποτικών πτήσεων απαιτούν από τους επιβάτες να απενεργοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα ή να ενεργοποιούν τη λειτουργία αεροπλάνου πριν από την απογείωση και κατά τη διάρκεια ολόκληρης της πτήσης. Η πρακτική αυτή αποτελεί μέτρο ασφαλείας για την αποφυγή παρεμβολών στα ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά και τηλεπικοινωνιακά συστήματα του αεροπλάνου.

Τα τελευταία χρόνια η σύνδεση στο διαδίκτυο μέσω ασύρματων συσκευών, όπως κινητά τηλέφωνα, ταμπλέτες και φορητοί υπολογιστές, είναι δυνατή μόνο μέσω ενός εσωτερικού δικτύου Wi-Fi που προσφέρουν ελάχιστες αεροπορικές εταιρείες με χρέωση.

Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιτρέψει πλέον την αξιοποίηση μιας συγκεκριμένης ζώνης συχνοτήτων για τη χρήση του δικτύου 5G, διασφαλίζοντας ότι δεν θα παρεμβαίνει σε καμία από τις ηλεκτρονικές συσκευές στο αεροπλάνο, ώστε ο ταξιδιώτης να μπορεί να έχει το smartphone του ανά πάσα στιγμή ενεργοποιημένο.
Ωστόσο, το δίκτυο, θα λειτουργεί μόνο σε χαμηλά υψόμετρα και σε ευνοϊκές καιρικές συνθήκες. Επιπλέον, ο κυβερνήτης του αεροσκάφους μπορεί να διατάξει την απενεργοποίηση των κινητών τηλεφώνων ανά πάσα στιγμή, αν το κρίνει σκόπιμο.

Ασφαλές (στην Ευρώπη) αλλά όχι δωρεάν

Αυτή η εξέλιξη σημαίνει πως κλήσεις και internet θα είναι διαθέσιμα στις πτήσεις μέσα στους επόμενους 12-24 μήνες, ανάλογα την αεροπορική εταιρεία και την ταχύτητα με την οποία θα προβούν στην εγκατάσταση των νέων συστημάτων. Ορισμένες εταιρείες ήδη έχου εκδηλώσει την πρόθεσή τους να προχωρήσουν μέσα στο 2023.

Οι επιβάτες θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα τηλέφωνά τους στο αεροπλάνο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η υπηρεσία θα είναι δωρεάν. Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και οι αεροπορικές εταιρείες πιθανότατα θα χρεώνουν μία «ειδική τιμή», καθώς η σύνδεση μπορεί να περιλαμβάνει σύνδεση σε δίκτυα από πολλές χώρες, δημιουργώντας κόστος περιαγωγής, όπου ισχύει εντός της Ευρώπης.

Επιπλέον, οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να πραγματοποιήσουν σημαντικές επενδύσεις για τον εξοπλισμό που επιτρέπει τη σύνδεση των επίγειων δικτύων κινητής τηλεφωνίας με το αεροπλάνο κατά τη διάρκεια της πτήσης και αυτό το κόστος θα επιδιώξουν να το αποσβέσουν μέσω της χρήσης και όχι με την αύξηση των εισιτηρίων.

Αξίζει να σημειωθεί πως τους προηγούμενους μήνες κατά την συζήτηση του σχεδίου υπήρξαν σημαντικές ανησυχίες για την ασφάλεια των πτήσεων. Αναφέρθηκαν μάλιστα και παραδείγματα από την Βόρεια Αμερική. Μόλις το 2020, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών των ΗΠΑ απέρριψε τα σχέδια για την παροχή υπηρεσιών φωνής και δεδομένων κατά τη διάρκεια της πτήσης μέσω ασύρματων συχνοτήτων κινητής τηλεφωνίας, επικαλούμενη έντονες αντιδράσεις, μεταξύ άλλων από τους πιλότους και τους αεροσυνοδούς, για λόγους ασφαλείας και εθνικής ασφάλειας.

Και πριν από μερικούς μήνες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες των Ηνωμένων Πολιτειών έκρουσαν τον «κώδωνα του κινδύνου», στέλνοντας κοινή επιστολή στους ρυθμιστικούς φορείς της αεροπορίας και στον Λευκό Οίκο. Μάλιστα, προειδοποίησαν ότι αν οι φορείς εκμετάλλευσης ενεργοποιούσαν το δίκτυο 5G κοντά σε αεροδρόμια, θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια χιλιάδων πτήσεων.

Ωστόσο, στην Ευρώπη η κατάσταση είναι διαφορετική και οι προδιαγραφές των δικτύων δεν είναι οι ίδιες με τα αντίστοιχα στις ΗΠΑ ή τον Καναδά: τα περιθώρια συχνοτήτων είναι υψηλότερα και δεν υπάρχει κίνδυνος παρεμβολών. Οι ευρωπαϊκές αρχές και τα όργανα αεροπορικής ασφάλειας εργάζονται εδώ και πάνω από δύο χρόνια για να αποτρέψουν τυχόν συγκρούσεις.

Επίσης, σύμφωνα με δημοσιεύματα Βελγικών και Ισπανικών εφημερίδων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εισήγαγε καινοτομίες για τις οδικές μεταφορές, όπου το Wifi με ζώνες συχνοτήτων 5GHz θα μπορεί να λειτουργεί σε αυτοκίνητα, λεωφορεία και άλλα μέσα μεταφοράς. Το μέτρο θα τεθεί σε ισχύ στις 30 Ιουνίου 2023 «το αργότερο», σύμφωνα με την νέα οδηγία της Ε.Ε.

Δείτε επίσης