Κόσμος

Ο Mr Tesla δεν είναι ο Ίλον Μασκ!

Ο πραγματικός δημιουργός της αυτοκινητοβιομηχανίας εκδιώχθηκε και έμεινε άνεργος

Ο Mr Tesla δεν είναι ο Ίλον Μασκ!
Αρθρογράφος: Σόφη Λούκα
Από Σόφη Λούκα

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Για τον Ίλον Μασκ έχουν ακουστεί πολλά. Ιδιαίτερα μετά την εξαγορά του Twitter δεν υπάρχει άνθρωπος επί Γης που να μην πληροφορήθηκε πόσο αγενής και ανάλγητος εργοδότης είναι, πόσο δεν ενδιαφέρεται και δεν ακούει τις ιδέες και τις συμβουλές των άλλων, που εργάζονται χρόνια δίπλα του και θέλουν να προστατεύσουν τόσο το αντικείμενο της εργασίας τους όσο και την ίδια τους την καριέρα. Άλλα άλλο με τα μυαλά στον αέρα, κι άλλο με τα χέρια... λερωμένα. Γιατί το μόνο που δεν αμφισβητήθηκε ποτέ μέχρι σήμερα είναι ότι είναι ένας οραματιστής επιχειρηματίας, που και καλά σχέδια έχει κατά νου και μεγάλο πείσμα για να τα πραγματοποιήσει.

Πρόσφατο δημοσίευμα του «Business Insider» όμως, υπενθυμίζει κάτι που ο περισσότεροι είχαν ξεχάσει. Ότι ο επονομαζόμενος Mr Tesla δεν ίδρυσε την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, και αποκαλύπτει πώς εκδίωξε από τα Γραφεία της τον πραγματικό δημιουργό της οδηγώντας τον στην ανεργία και τη φτώχεια.

«Αφότου έφυγα από την Tesla, έμεινα χωρίς δουλειά για δύο χρόνια, εξαιτίας μίας συμφωνίας περί πνευματικής ιδιοκτησίας που είχα με την εταιρία. Έτσι, τα πρώτα δύο χρόνια ήμουν, πρώτον, άφραγκος και, δεύτερον, άνεργος», λέει ο Μάρτιν Έμπερχαρντ, ο μηχανικός που εμπνεύστηκε την ίδρυση της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας το 2003, σε μία από τις παραδοσιακές συναντήσεις του για καφέ κάθε Σάββατο, με τον παλιό του φίλο Μαρκ Τάρπενινγκ.

Και εξηγεί ότι βάσει του συμβολαίου του μαζί της, η Tesla είχε τα δικαιώματα της δουλειάς που παρήγαγε για τον κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τον εμπόδιζε, επίσης, να πιάσει δουλειά σε άλλη αυτοκινητοβιομηχανία για μία περίοδο δύο ετών.

Ο Μασκ εμφανίστηκε στην Tesla το 2004 πρωτοστατώντας στον πρώτο γύρο χρηματοδότησης της εταιρίας με 7,5 εκατ. δολάρια, που του επέτρεψε να γίνει πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της. Σύμφωνα με τον Έμπερχαρντ, σε μία συνάντηση του Μασκ με το διοικητικό συμβούλιο, για την οποία δεν ενημερώθηκε ποτέ, ψηφίστηκε η αντικατάσταση του ως CEO της εταιρίας από τον Νοτιοαφρικανό επιχειρηματία. Η αιτιολογία της απόφασης ήταν ότι καθυστερούσε την παραγωγή του πρώτου αυτοκινήτου της εταιρίας, του Roadster, ενώ του επιρρίφθηκαν ευθύνες για διάφορα λειτουργικά προβλήματα.

Ο Έμπερχαρντ μετατέθηκε στο ρόλο του προέδρου Τεχνολογίας, αλλά γρήγορα στερήθηκε κάθε ευθύνης, καθώς του επιτρεπόταν μόνο να ασχολείται με τα περιφερειακά ζητήματα της Tesla.

Το 2007 άφησε την εταιρία, και το 2009 υπέβαλε μήνυση για συκοφαντική δυσφήμιση κατά του Μασκ, αφού ο τελευταίος άρχισε να «αυτοσυστήνεται» ως ιδρυτής της Tesla, και έκανε αρνητικά σχόλια εναντίον του, αποκαλώντας τον ως «το χειρότερο άτομο με το οποίο έχει συνεργαστεί ποτέ».

Ο άνθρωπος, που, όπως λέει ο ίδιος ο Έμπερχαρντ, τρελαινόταν να έχει πάνω του τους προβολείς της δημοσιότητας και απειλούσε θεούς και δαίμονες αν γραφόταν οτιδήποτε για την Tesla και δεν αναφερόταν το όνομα του.

«Μου τηλεφωνούσε και μου ούρλιαζε κάθε τρεις και λίγο», δηλώνει ο Έμπερχαρντ στο «Business Insider». Η αγωγή του μηχανικού εναντίον του Μασκ διευθετήθηκε την ίδια χρονιά, για ένα αδιευκρίνιστο, μέχρι σήμερα, ποσό.

 Mr Tesla

Μετά την πάροδο των δύο ετών, ο Έμπερχαρντ προσελήφθη από τη Volkswage, στην οποία έμεινε μέχρι το 2011, και στη συνέχεια συνεργάστηκε με διάφορες startups, συμπεριλαμβανομένων των Lucid και SF Motors.
Πολυτεχνίτης αλλά όχι ερημοσπίτης ξεκίνησε επίσης δύο startups με μπαταρίες EV, την Inevit και την Tiveni.

Διατηρεί ακόμη ένα μικρό ποσοστό στην Tesla, του οποίου το μέγεθος αρνείται να αποκαλύψει. Τώρα πια, δεν διαβάζει για την Tesla, ούτε φυσικά για τον Μασκ και τις διάφορες επιχειρηματικές του δραστηριότητες.

«Μου προκαλεί δυσπεψία», λέει, και καταστρέφει τα όνειρα πολλών χαρακτηρίζοντας το αυτόνομο σύστημα οδήγησης της Tesla ως «βλακεία», και εκτιμώντας ότι είναι «εξαιρετικά ανώριμο» να χρησιμοποιείται στους δρόμους.

Δεν έχει εγκαταλείψει τα σχέδιά του για μία εντυπωσιακή επιστροφή, γι' αυτό και οι σαββατιάτικοι καφέδες με τον Τάρπενινγκ συνεχίζονται εκεί όπου ονειρεύτηκαν το Nivomedia, το βιβλίο με τους πυραύλους, και την Tesla, προσμένοντας το τρίτο και καλό.

Δείτε επίσης