Οικονομία

Ζαχαράκη: Αύξηση 30% παρουσίασε η κατά κεφαλή φετινή τουριστική δαπάνη

zxaraki

Για τις προοπτικές ανάπτυξης της Πρέβεζας, που πολλαπλασιάζονται όταν ξεχωρίσουμε αυτό που πραγματικά διακρίνει την περιοχή, το τοπικό και αυθεντικό στοιχείο, που δεν μπορεί να περιοριστεί μόνον σε μία εποχή ή μερικούς μόνο μήνες, έκανε λόγο η υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, κατά την τοποθέτησή της στο συνέδριο του Επιμελητηρίου

«Λίγη ώρα πριν ψηφίστηκε ο προϋπολογισμός του 2022 και από το βήμα της βουλής ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εξήγγειλε αύξηση της κρατικής επιχορήγησης για τους λογαριασμούς ρεύματος και αύξηση της έκπτωσης στο φυσικό αέριο.

Εξήγγειλε ακόμη πρόσθετη επιδότηση στα αγροτικά τιμολόγια, μέτρο για την ανακούφιση των αγροτών. Και ο υπουργός Οικονομικών ανακοίνωσε 5 παρεμβάσεις για την ενίσχυση νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Στις σημαντικές μάχες είμαστε όλοι μαζί με άμεσες παρεμβάσεις με στόχο να βγούμε το συντομότερο δυνατό από τη στενωπό των αλλεπαλληλων κρίσεων», είπε η κ. Ζαχαράκη, ξεκινώντας την ομιλία της.

Σύμφωνα με την ίδια: «Αυτό ακριβώς θεωρώ πως είναι το συνολικό στοίχημα για τον ελληνικό τουρισμό και την μετάβασή του σε μία νέα εποχή, εποχή αυτοπεποίθησης, δημιουργίας και διακρίσεων.

Γι’ αυτό χαίρομαι ιδιαίτερα και προσμένω να ακούσω τις εισηγήσεις των ειδικών του σημερινού συνεδρίου. Ένα συνέδριο που αγγίζει ακριβώς τον πυρήνα της απάντησης στις νέες αναπτυξιακές προκλήσεις.

Η πανδημία σίγουρα σε μεγάλο βαθμό δημιούργησε προβλήματα και συνθήκες πρωτόγνωρες για όλους μας. Ωστόσο, νομίζω θα πρέπει να είμαστε περήφανοι για όσα πετύχαμε στο τουρισμό μέσα σε μία από τις πιο μεγάλες δυσκολίες.

Η ανθεκτικότητα που επέδειξε ο κόσμος της ελληνικής φιλοξενίας στην δυσκολότερη δοκιμασία στην ιστορία του κλάδου αποτελεί διεθνώς σημείο αναφοράς. Το μεράκι, ο επαγγελματισμός και η ζεστασιά των ανθρώπων που υποδέχθηκαν τους επισκέπτες της χώρας μας απέσπασαν τον διεθνή θαυμασμό. Και δικαίως! »

Συνεχίζοντας, η υφυπουργός Τουρισμού έκανε λόγο για τα στοιχεία του 9μήνου, όπου τα τουριστικά έσοδά μας φέτος υπερέβησαν το 54% των εσόδων του 2019, λέγοντας: «οι εισπράξεις Αυγούστου έφτασαν στο 75,8% των εσόδων του 2019, ενώ σύμφωνα με τη Eurostat, η Ελλάδα είναι στην κορυφή της ανάκαμψης των πτήσεων στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ακόμη 1,2 δις θα προστεθεί στα κέρδη που έφερε ο τουρισμός στην Ελλάδα. Μέχρι και τα μέσα Νοεμβριου η χώρα μας σημείωνε σε νησιωτικές περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας ικανοποιητικές πληρότητες.

Αλλά και σε πολλούς προορισμούς της ηπειρωτικής Ελλάδας οι πληρότηρες υπήρξαν εντυπωσιακές τα σαββατοκύριακα πέραν του παραδοσιακού τριημέρου της 28ης Οκτωβρίου και οι προβλέψεις για τα Χριστούγεννα είναι πολύ αισιόδοξες.

Πέρα όμως από τις τόσο θετικές επιδόσεις σε αριθμούς επισκεπτών αλλά κυρίως σε συνολικά έσοδα, η φετινή μας επιτυχία ξεχωρίζει και για έναν ακόμη λόγο:

Την ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού μας! Η φετινή κατά κεφαλή τουριστική δαπάνη σημείωσε αύξηση της τάξεως του 30% σε σχέση με πέρσι, και 28% σε σχέση με το 2019, μία χρονιά ρεκόρ για τον παγκόσμιο τουρισμό.

Καταφέραμε, εντός της πανδημίας, να ενισχύσουμε και σε μεγάλο βαθμό να επαναπροσδιορίσουμε το ελληνικό τουριστικό brand name. Φυσικά όλα αυτά δεν έγιναν τυχαία. Υπήρξαν το αποτέλεσμα και η επιβράβευση ενός κοινού αγώνα με σύστημα και σχέδιο και χαρακτηριστικά:

Την συνέπεια των λόγων –έργων μας. Την υιοθέτηση ενός σαφούς πλαισίου κανόνων ανοίγματος με αξιοποίηση όλων των τεχνολογικών μέσων (με κορυφαίο το Ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό Covid, πρωτοβουλία του Έλληνα πρωθυπουργού.)

Την εθνική επιχείρηση εμβολιασμού που ενισχύεται καθώς η χώρα μας πήρε πρωτοβουλίες για τον εμβολιασμό με την τρίτη δόση στους άνω των 18 ετών αλλά και τον υποχρεωτικό εμβολιασμό στους άνω των 60.

Την ανάπτυξη μίας δυναμικής εκστρατείας προβολής:

Υπενθυμίζω ότι η φετινή καμπάνια του ΕΟΤ είναι η μεγαλύτερη σε διάρκεια και εύρος που έχει τρέξει μέχρι σήμερα. Εξαιρετική είναι επίσης η κίνηση να έχουμε καμπάνια για τον χειμερινό τουρισμό που έχει ήδη ξεκινήσει στα ξένα μέσα!

Θέλουμε να γνωρίσουμε σε όλους τους ξένους επισκέπτες μας την ελληνική ύπαιθρο, το ελληνικό βουνό, τα μονοπάτια, τις λίμνες, την υπέροχη φυση που αλλάζει με την αλλαγή των εποχών. Όλους τους μήνες του χρονου!

Τις στοχευμένες, διμερείς επαφές του υπουργού Βασίλη Κικίλια με ξένους ομόλογους και διεθνείς επιχειρηματικούς φορείς, που έφεραν αποτέλεσμα και προβλέπουν άνοιγμα περισσότερων αεροπορικών θέσεων για Ελλάδα το 2022! »

Κατόπιν η κ. Ζαχαράκη μίλησε για το έγκαιρο άνοιγμα της κρουαζιέρας με εμπλουτισμό προορισμών και την βελτίωση υποδομών, την δημιουργία νέων, όπου υπήρχε ανάγκη, σημειώνοντας:

«Διότι ο τουρισμός, ειδικά του μέλλοντος, δεν είναι μία στατική κατάσταση. Είναι ένα σύνολο εικόνων, παραστάσεων, υπηρεσιών.

Ξεκινά από το αεροδρόμιο που θα υποδεχθεί έναν επισκέπτη, το λιμάνι, τη μαρίνα, την μεταφορά του σε περιοχές, την ευκολία πρόσβασης και γνωριμίας με τις ομορφιές της πατρίδας μας.

Η Πρέβεζα είναι μία από τις πολλές περιοχές της ελληνικής περιφέρειας που έχει επιτέλους μετά από πολλά χρόνια το δικό της σύγχρονο αεροδρόμιο. Γίνεται έτσι ένα πρώτο βήμα για μία περισσότερο εξωστρεφή, δυναμική και αυτόνομη Πρέβεζα, όπως η ίδια το αξίζει.

Ενώ η αναβάθμιση του λιμένα της πόλης μέλλει να σημάνει την έναρξη μίας ακόμη πιο δυναμικής εποχής για την ευρύτερη περιοχή.

Και η νέα μαρίνα αναβαθμίζει όλη την περιοχή ενώ τα έργα που γίνονται στα αρχαία θέατρα της περιοχής ενισχύουν το ιστορικό και το μνημειακό της απόθεμα.

Και βέβαια όταν μιλαμε για τον τουρισμό, η προσοχή μας στρέφεται και στον εγχώριο επισκέπτη. Είναι οι συμπατριώτες μας σταθεροί και ποιοτικοί επισκέπτες των ελληνικών τουριστικών θερέτρων.

Η Πρέβεζα άλλωστε είναι ένα κλασσικό παράδειγμα τέτοιου προορισμού, με το μεγαλύτερο μέρος των επισκεπτών της να αποτελείται από συμπατριώτες μας.

Η τόνωση του εγχώριου τουρισμού ήταν και ένας από τους λόγους, που φέτος εντείναμε την προσπάθειά μας για την διεύρυνση και την αναβάθμιση του Προγράμματος Τουρισμός για Όλους:

Με Περισσότερες, πιο ευέλικτες επιλογές διανυκτέρευσης

Περισσότερες επιλογές καταλυμάτων και τουριστικών γραφείων με διεύρυνση των παρόχων

Παράταση της διάρκειας του προγράμματος μέχρι 31/12/2021 και άνοιγμα σε νέους δικαιούχους

Ώστε, συνολικά φέτος να έχουν αποδοθεί 70.852 vouchers σε 128.351 νέους ωφελούμενους, τα οποία έρχονται να προστεθούν στα 423.751 vouchers σε 753.559 ωφελούμενους που αποδόθηκαν το 2020.

Το αποτέλεσμα του τετραπλασιασμού των vouchers που χρησιμοποιήθηκαν μας ικανοποιεί αλλά μας επιβάλλει επίσης να βελτιώσουμε το πρόγραμμα στα σημεία που θα βοηθήσουν τη μεγαλύτερη απορροφητικότητά του! »

Ολοκληρώνοντας η υφυπουργός, εστίασε στην ολιστική προσέγγιση και συνέργεια δυνάμεων, που είναι οι βασικοί άξονες που καθορίζουν πλέον έμπρακτα τις πολιτικές ως Υπουργείο, επισημαίνοντας:

«Η ελληνική παραγωγή αποτελεί ένα από τα όπλα της χώρας μας, μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα, που μπορεί να μας διακρίνει σε παγκόσμιο επίπεδο. Η αξιοποίησή του δε, μπορεί να έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη και κυρίως για την πολύπαθη ελληνική περιφέρεια.

Αφενός, με την ανάδειξή της συνδεδεμένη με τον κλάδο των υπηρεσιών και δυναμική εξωστρέφεια, μπορούμε να την στηρίξουμε αποτελεσματικά αλλά και να μεθοδεύσουμε την ποιοτική της εξέλιξη, τον εκσυγχρονισμό της. Ενθαρρύνεται έτσι η καινοτομία σε έναν από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας.

Παράλληλα, προωθείται ο μετασχηματισμός του παραγωγικού προτύπου της ελληνικής περιφέρειας με τρόπο βιώσιμο και πραγματικό αναπτυξιακό πρόσημο.

Από την άλλη, ο ελληνικός τουρισμός εμπλουτίζεται, αποκτά μεγαλύτερο βάθος και εύρος, διακρίνεται ακόμη περισσότερο σε διεθνές επίπεδο. Στρέφει το βλέμμα του προς τα έσω και επιτέλους με αυτοπεποίθηση αξιοποιεί εκείνα τα χαρακτηριστικά που μπορούν να τον διαφοροποιήσουν διεθνώς: αγνά, εκλεκτά προϊόντα και ξεχωριστές γεύσεις.

Και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη που η τωρινή Κυβέρνηση, της οποίας έχω την τιμή να είμαι μέλος, είναι η πρώτη που υιοθετεί μία ολοκληρωμένη στρατηγική σε αυτήν την κατεύθυνση.

Ξεκινούμε από το ρυθμιστικό πλαίσιο. Θεσμοθετούμε περισσότερες επισκέψιμες μονάδες πρωτογενούς παραγωγής. Η αρχή έγινε με τα οινοποιεία. Την Δευτέρα, με την ψήφο των Ελλήνων βουλευτών – κι ελπίζω να το στηρίξουν όλοι πέρα από μικροπολιτικές και κομματικά συμπλέγματα – θεσμοθετούνται επισκέψιμα ελαιοτριβεία, τυροκομεία και ζυθοποιεία.

Ποιος δεν έχει γνωρίζει για το ελληνικό λάδι, τον πράσινο χρυσό – όπως πολλοί εύστοχα το ονομάζουν , όπως το Ελαιόλαδο της Πρέβεζας με την ένδειξη ΠΓΕ

Βασικό συστατικό της πασίγνωστης μεσογειακής διατροφής, με πολλαπλά οφέλη για την υγεία του ανθρώπου.

Ποιος αφού το έχει γευθεί, μπορεί να αρκεστεί στα λάδια άλλων τόπων; Το ελληνικό λάδι πραγματικά ξεχωρίζει. Η ποιότητα της πρώτης ύλης αλλά και των μεθόδων επεξεργασίας του, το καθιστούν παγκόσμιο σημείο αναφοράς.

Θέλουμε η παραγωγή μας να αποκτήσει μεγαλύτερη εξωστρέφεια. Έχουμε το υλικό, αποκτούμε και το αναγκαίο όμορφο περιτύλιγμα για να προσελκύσουμε ακόμη περισσότερους επισκέπτες.

Επισκέπτες, με ειδικό ενδιαφέρον ή και άλλους που θα το ανακαλύψουν ερχόμενοι στην πατρίδα μας.

Επισκέπτες που θα μιλήσουν επιστρέφοντας στην χώρα τους για αυτό το μοναδικό προϊόν.

Θα το αναζητήσουν στις αγορές τους, θα δημιουργήσουν νέες αγορές ζήτησης.

Πέρα όμως από τους θεσμούς και τα σήματα, ερχόμαστε έμπρακτα με νέα και ήδη υφιστάμενα χρηματοδοτικά εργαλεία να στηρίξουμε έμπρακτα αυτήν την προσπάθεια:

14 εκατ. ευρώ θα διατεθούν από το Υπουργείο Τουρισμού μέσω πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης για την προώθηση και προβολή του αγροτουρισμού και γαστρονομικού τουρισμού της Ελλάδας.

Ενώ, αυτή η προσπάθεια έρχεται να συμπληρωθεί και να ολοκληρωθεί από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων το οποίο θα χρηματοδοτήσει τις ελληνικές μονάδες παραγωγής για έργα υποδομής τους.

Εδώ, θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ για την άψογη συνεργασία μας πάνω σε πολλά και εξαιρετικά φιλόδοξα projects, όπως τα παραπάνω αλλά και η προώθηση των προϊόντων και υπηρεσιών που παρέχονται σε προστατευόμενες περιοχές αλλά και τη συνεργασία μας για τον αλιευτικό τουρισμό».

Για να καταλήξει: « Η στρατηγική μας ολοκληρώνεται, ώστε να είναι στημένη σε βάσεις στέρεες, με την ένταση της εξωστρέφειας και των δράσεων διεθνούς προβολής του ελληνικού τουρισμού με έμφαση στις ειδικές μορφές του.

Η νέα καμπάνια του ΕΟΤ για πρώτη φορά απαρτίζεται από επιμέρους παράλληλες καμπάνιες με ξεχωριστή προβολή σε ειδικές μορφές που ξεχωρίζουν γνήσια το δικό μας τουριστικό προϊόν, όπως η γαστρονομία μας.

Από την άλλη, ξεκινώντας από τον ελληνικό οίνο, διοργανώσαμε ήδη δύο άκρως επιτυχημένα διεθνή συνέδρια με στόχο την προβολή του και την ανάδειξη των προοπτικών που ενέχει. Αυτό είναι ένα δείγμα γραφής, το οποίο θα ακολουθήσουν ανάλογες πρωτοβουλίες μας για την προβολή και λοιπών προϊόντων για τα οποία μπορούμε να είμαστε περήφανοι, όπως είναι το λάδι μας.

Τέλος, σημαντικό ρόλο σε αυτόν τον αγώνα παίζει σαφώς και η συμμετοχή της χώρας μας σε διεθνείς εκθέσεις αλλά και ειδικούς – θεματικούς διαγωνισμούς. Το Υπουργείο Τουρισμού στηρίζει έμπρακτα και συντονίζει σε εθνικό επίπεδο αυτήν την προσπάθεια. Το κάναμε ήδη με απόλυτη επιτυχία φέτος για δύο σπουδαίους διαγωνισμούς:

To δίκτυο Creative Cities of Gastronomy της UNESCO, όπου η Θεσσαλονίκη πέτυχε την πρώτη για την χώρα μας διάκριση σε αυτόν τον χώρο

Τον διαγωνισμό Best Tourism Villages του ΠΟΤ, όπου το Σουφλί κατάφερε να ξεχωρίσει στην τελική επιλογή γεμίζοντας όλους μας με συγκίνηση και περηφάνεια. Αλλά και η διάκριση της Δυτικής Λέσβου δίνει ελπίδα για περαιτέρω ορατότητα και άλλων προορισμών μέσω σχετικών πρωτοβουλιών.

Γνωρίζω ότι το ολο εγχείρημα είναι αρκετά φιλόδοξο, όμως είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξη ως προς την έκβασή του. Κι αυτό γιατί υπάρχει επιτέλους σύστημα, μία ολιστική προσέγγιση των πραγμάτων.

Αντιλαμβανόμαστε τις αρμοδιότητές μας ως σκέλη ενός σώματος, κρίκους για την αποτελεσματική συνεργασία μας, όχι ως όρια εξουσίας πίσω από τα οποία περιχαρακωνόμαστε μην κοιτώντας την μεγάλη εικόνα, όπως απαιτεί ο τουρισμός.

Το ίδιο φυσικά ισχύει και πρέπει να συμβεί και σε επίπεδο τοπικό. Ίσως από εκεί πρέπει πρώτα να ξεκινήσει αυτή η διαφορετική αντιμετώπιση των πραγμάτων.

Αυτός είναι και ο λόγος που την Δευτέρα ψηφίζεται για πρώτη φορά και η δημιουργία των Οργανισμών Διαχείρισης και Προβολής Προορισμού.

Ο πρώτος λόγος περνά στις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες αποκτούν πλέον τα εργαλεία, τα νομικά οχήματα, ώστε να συνεργαστούν όλοι μαζί, δημόσιος και ιδιωτικός τομέας, επιμελητήρια, ενώσεις, δήμοι, περιφέρειες, να θέσουν τις προτεραιότητες με βάση τις ανάγκες που οι ίδιοι γνωρίζουν καλύτερα από όλους και να διαμορφώσουν πολιτικές βιώσιμες και αποτελεσματικές.

Όπως είπα έχουμε το υλικό, είμαστε ευλογημένοι με εκλεκτά προϊόντα και ανθρώπους που κατέχουν την τέχνη της αξιοποίησής τους. Καιρός να τα αναδείξουμε, ώστε η χώρα να εισέλθει σε μία νέα εποχή βιώσιμης ανάπτυξης και ευημερίας! ».

Δείτε επίσης