Οικονομία

Έρχονται τα MyDATA, με βαριά πρόστιμα σε όσους δεν συμμορφωθούν

mydata-timologio

Ετοιμάζεται το «ποινολόγιο», που θα εφαρμοστεί από τις 31 Μαρτίου

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Του Νίκου Ρογκάκου

Με εκπαιδευτικά βιντεάκια διαρκείας 15-40 λεπτών η ΑΑΔΕ προετοιμάζει 1 εκατ. ελεύθερους επαγγελματίες, εμπόρους και μικρές επιχειρήσεις για την υποχρεωτική εφαρμογή των MyDATA. Μέχρι 31 Μαρτίου δεν επιβάλλονται πρόστιμα για μη διαβίβαση εσόδων στην ΑΑΔΕ, αλλά το «ποινολόγιο» είναι έτοιμο για να κατατεθεί μέσα στις επόμενες ημέρες στη Βουλή.

Παρά την προσπάθεια των φορολογουμένων να προσαρμοσθούν στα νέα δεδομένα, τα προβλήματα παραμένουν μεγάλα. Η ηγεσία της ΑΑΔΕ προσπαθεί να βοηθήσει, και ανακοίνωσε και την ανάρτηση στο Youtube, 15 ενημερωτικών video για τη χρήση της εφαρμογής «timologio» που αποτελεί ένα μέρος των ηλεκτρονικών βιβλίων - MyDATA.

Λογιστές, έμποροι, αρτοποιοί, γιατροί, επιχειρηματίες της Εστίασης, ηλεκτρολόγοι, κλωστοϋφαντουργοί, μηχανικοί, ξενοδόχοι, βιοτέχνες, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, σύμβουλοι επιχειρήσεων, καλούνται να μελετήσουν σύντομα βιντεάκια διάρκειας 20 έως 40 λεπτών, όπου ένα στέλεχος της ΑΑΔΕ κάνει παρουσίαση της νέας διαδικασίας και δίνει απαντήσεις και κατευθύνσεις σε βασικά ζητήματα.

Η επιμορφωτική προσφορά της ΑΑΔΕ στους πολίτες κρίθηκε αναγκαία για να καλύψει την άγνοια και το «αλαλούμ» που επικρατεί στην αγορά, για το τι ισχύει τελικά με τις υποχρεώσεις MyDATA.

Γιατί πράγματι, μισή ώρα παρακολούθησης βίντεο θα βοηθήσει περισσότερο να επιλύσουν τα προβλήματά τους εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες, παρά να προσπαθούν επί μήνες να επικοινωνήσουν με το help desk της ΑΑΔΕ για τα MyDATA για τα πιο απλά ερωτήματα, αλλά μετά από 40 ή 60 ή 90 λεπτά αναμονής στο τηλέφωνο, το προσωπικό του ΚΕΦ (Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων στο call center 213.162.1000) να τους απαντά πως ούτε αυτοί ξέρουν τι ισχύει και ότι πρέπει να υποβάλουν γραπτώς τις ερωτήσεις, για να εξεταστούν και να απαντηθούν.

Οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ όταν τα ερωτήματα αποστέλλονται γραπτώς, επιβαρύνονται και, τελικά, δεν απαντούν ούτε και μετά από 3 μήνες – ή, πρακτικά, ποτέ.

Για παράδειγμα, επιστολή 695 λέξεων με 6 συγκεκριμένες και σύντομες ερωτήσεις φορολογουμένου (που συνοδεύεται με screen shots και παραπομπές για λόγους απλότητας και σαφήνειας), εστάλη στο mydata.support@aade.gr στις 1 Νοεμβρίου 2021, 4.57 μ.μ. (βέβαιη ημερομηνία αποστολής e-mail όπως αυτή που και η ΑΑΔΕ χρησιμοποιεί για να κοινοποιήσει ανακοινώσεις και πρόστιμα στους υπόχρεους). Αλλά δεν απαντήθηκε μέχρι και σήμερα από τις αρμόδιες υπηρεσίες, παρότι «τρέχουν» υποχρεωτικότητα και διορίες για τους πολίτες.

Οι προσπάθειες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων να διευκολύνει τους πολίτες συνεχίζονται με την αναβάθμιση της πλατφόρμας MyDATA, για να αντιμετωπιστούν προβλήματα που ταλαιπωρούσαν τους φορολογουμένους και τους εμπόδιζαν να εξοικειωθούν με τα νέα δεδομένα. Και οι πολίτες έτσι βοηθούν την ΑΑΔΕ να διορθώσει λάθη ή παραλείψεις που υπήρχαν στα συστήματα και τους σχεδιασμούς της.

Για παράδειγμα, μετά από 9 αναβαθμίσεις, στην τελευταία έκδοση της πλατφόρμα MyDATA (version 1.0.4) λύνονται προβλήματα, ώστε πλέον οι υπόχρεοι να μπορούν να γράψουν απευθείας το ποσό για Εισφορά Δακοκτονίας (αντί ποσοστού 2%) στα ελαιοτριβεία, αφού πολλές φορές δεν αποτυπωνόταν σωστά ως ποσοστό.

Επίσης, πλέον πρσφέρεται πληθώρα επιλογών για να δηλώσουν πώς πληρώθηκαν οι υπόχρεοι: αντί «επί πιστώσει» ή «μετρητοίς» που γνώριζαν στα χειρόγραφα τιμολόγια, οι φορολογούμενοι έχουν πλέον την άνεση να μπορούν να επιλέξουν για κάθε συναλλαγή τους μία από τις εξής επιλογές:

Επαγγ. Λογαριασμός Πληρωμών Ημεδαπής

Επαγγ. Λογαριασμός Πληρωμών Αλλοδαπής

Μετρητά

Επιταγή

Επί Πιστώσει

Web Banking

POS / e-POS

Με τον τρόπο αυτόν, διευκολύνονται οι ίδιοι σε ενδεχόμενο μελλοντικό έλεγχο της Εφορίας να δικαιολογήσουν όχι μόνον τα έσοδα που είχαν, αλλά και πώς τα εισέπραξαν, σε ποια τράπεζα μπήκαν κ.λπ.

Δείτε επίσης