Οικονομία

Γιατί ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Τί αναφέρει το ρεπορτάζ του «Vradini.gr» για το «ναυάγιο» της διαγωνιστικής διαδικασίας

Γιατί ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

«Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα παραμείνει στο Δημόσιο και δεν θα επαναπροκηρυχθεί διαγωνισμός. Οι απαραίτητες υποδομές που απαιτούνται θα κατασκευαστούν από το δημόσιο». Αυτό ανέφεραν χθες στη «Vradini.gr» πολύ καλά ενημερωμένες πηγές, απαντώντας στην είδηση ότι η διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση του 67% του λιμανιού, ακυρώνεται.

Οι πληροφορίες για την ακύρωση του διαγωνισμού, οι οποίες κατά πάσα πιθανότητα θα επισημοποιηθούν την Πέμπτη και από το ΤΑΙΠΕΔ, προκάλεσε αίσθηση καθώς ήταν σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή ενός εκ των δύο κοινοπρακτικών σχημάτων που είχαν υποβάλλει προσφορές. Πρόκειται για τις κοινοπραξίες: Quintana Infrastructure & Development και την κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP - EUROPORTS-EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Γιατί όμως ακυρώθηκε ο διαγωνισμός; Διότι σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, πλέον το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει εξαιρετικά αναβαθμισμένο ρόλο ύστερα από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τη γενικότερη αστάθεια στην περιοχή. Συνεπώς το να εκχωρηθεί μια τέτοιας σπουδαιότητας υποδομή σε ιδιώτες, κάθε άλλο, παρά συνετό θα ήταν αυτή τη στιγμή και η απόφαση τη κυβέρνησης, ελήφθη κατόπιν συνενόησης με τους συμμάχους του ΝΑΤΟ.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπουλης, έχει ενταχθεί στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας - MDCA) και το χρησιμοποιούν έτσι αμερικανικές και συμμαχικές ένοπλες δυνάμεις. Παράλληλα, στα ανοιχτά του λιμανιού αναπτύσσεται ο υπεράκτιος τερματικός σταθμός επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) από την Gastrade.

Επιπλέον, στην περιοχή επιδιώκεται η χωροθέτηση εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρισμού με καύσιμο το φυσικό αέριο από κοινοπραξία της ΔΕΗ, της ΔΕΠΑ και του ομίλου Κοπελούζου.

Όπως πρόσφατα ανέλυε το αμερικανικό think tank «JINSA» η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία μετατοπίζει το γεωστρατηγικό κέντρο βάρους στην Ευρώπη προς ανατολάς, αλλά και λόγω των ενεργειακών και υλικοτεχνικών προκλήσεων που δημιουργεί προς τον νότο. Αυτό αυξάνει τη σημασία της ελληνοαμερικανικής συνεργασίας, καθώς η Ελλάδα προσφέρει στις ΗΠΑ και στους Ευρωπαίους συμμάχους τους ένα ζωτικό πλεονέκτημα υπό τη μορφή του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στο βόρειο Αιγαίο.

Το ίδιο think tank, εξηγεί ότι το ακριτικό λιμάνι,η έκθεση, παρακάμπτει σημεία με συμφόρηση που ελέγχονται από μια αναξιόπιστη και συχνά ανταγωνιστική Τουρκία και προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες για την επίτευξη του κοινού διατλαντικού στόχου της μείωσης της επικίνδυνης εξάρτησης της Ευρώπης από τη ρωσική Ενέργεια.

Παράλληλα, αναφερόμενο στο λιμάνι, σημείωνε ότι μπορεί να ενισχύσει τις δυνατότητες προβολής ισχύος του ΝΑΤΟ στην ολοένα και πιο αμφισβητούμενη Ανατολική Μεσόγειο, στα Βαλκάνια και στη Μαύρη Θάλασσα αλλά και να διασφαλίσει ότι οι εξαγωγές τροφίμων της Ουκρανίας θα συνεχίσουν να φτάνουν στις αγορές της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και της Ασίας, όπου ελλοχεύει ο κίνδυνος της επισιτιστικής ανασφάλειας και μαζί με αυτή, της αυξανόμενης οικονομικής και πολιτικής αστάθειας - σε χώρες όπως η Αίγυπτος, ο Λίβανος, η Λιβύη και η Υεμένη.

Δείτε επίσης