Οικονομία

Black Friday-Cyber Monday-Ανοιχτή Κυριακή:Τί «βλέπει» η αγορά για το εμπορικό 4ήμερο

Στην αντεπίθεση για τον χαμένο τζίρο βγαίνουν οι έμποροι με δέλεαρ τις μεγάλες εκπτώσεις - Τα SOS για τους καταναλωτές

Black Friday-Cyber Monday-Ανοιχτή Κυριακή:Τί «βλέπει» η αγορά για το εμπορικό 4ημερο
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Στην τόνωση των πωλήσεων, σε ένα από τα πιο «δυνατά» εμπορικά από απόψεως διάρκειας, εμπορικά events των τελευταίων χρόνων, προσβλέπει η αγορά.

Τον τόνο, θα δώσει σήμερα, Παρασκευή η Βlack Friday, ωστόσο, το τελικό αποτέλεσμα για το αν οι καταναλωτές ανταποκριθούν στα κελεύσματα του εμπορικού κόσμου ο οποίος όλες τις προηγούμενες ημέρες προέβη σε διαφημιστικό μπαράζ, θα κριθεί το βράδυ της Δευτέρας 29 Νοεμβρίου, με την ολοκλήρωση της Cyber Monday.

Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι την Κυριακή 27 Νοεμβρίου, τα καταστήματα θα είναι ανοικτά, κάτι που διευκολύνει τους καταναλωτές, αλλά και τις επιχειρήσεις, που εκτιμούν ότι η συγκεκριμένη ημέρα θα είναι θετική από απόψεως κίνησης και συνεπώς τζίρου.

Για αυτό το «εμπορικό τετραήμερο» όλος ο εμπορικός κόσμος εμφανίζεται «έτοιμος» για να καλύψει μέρος του χαμένου τζίρου του προηγούμενου διαστήματος υπολογίζεται στο περίπου μείον 8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Και το δέλεαρ που χρησιμοποιεί για την προσέλκυση των καταναλωτών, είναι οι μεγάλες εκπτώσεις.

Μένει, ωστόσο, να αποδειχθεί ότι οι καταναλωτές θα ανταποκριθούν θετικά στην πρόσκληση για αγορές, κάτι που είναι δύσκολο, λόγω της αύξησης του κόστους ζωής. Στα αρνητικά, θα πρέπει να προστεθεί ότι το εμπορικό τετραήμερο, «πέφτει» στο τέλος του μήνα, όπου το εισόδημα της πλειονότητας των καταναλωτών, έχει εξαντληθεί.

Άλλωστε, το παραπάνω, επιβεβαιώνεται σε ένα βαθμό και από την πρόσφατη έρευνα του ΣΕΛΠΕ, σύμφωνα με την οποία, πρόθεση για αγορές την Black Friday εκδηλώνει το 20%, ενώ μέση δαπάνη, θα είναι της τάξεως των 146 ευρώ.

Αυτό σημαίνει ότι ο αναμενόμενος τζίρος θα κινηθεί λίγο πάνω από τα 120 εκατ. ευρώ ή κατά 50% μεγαλύτερος από αυτόν, μιας «κανονικής» Παρασκευής.

Μάλιστα, ο ένας στους τρεις από αυτούς που θα προβούν σε αγορές, το κάνουν εν όψει Χριστουγέννων, ευελπιστώντας ότι αυτή την περίοδο θα βρουν καλύτερες τιμές (για δώρα κ.ο.κ.).

Τί να προσέξουν οι καταναλωτές

Συμβουλές για ασφαλείς και συμφέρουσες αγορές, παρέχει στους καταναλωτές από την πλευρά του ο Συνήγορος του Καταναλωτή (ΣτΚ).

Όπως επισημαίνει σχετικά, στις εκπτωτικές περιόδους της Black Friday και της Cyber Monday σίγουρα σε συγκεκριμένα προϊόντα εμφανίζονται εξαιρετικές προσφορές για τους καλά ενημερωμένους καταναλωτές, που ξέρουν να τις εντοπίζουν, αλλά δεν είναι ο γενικός κανόνας ότι για το σύνολο των προϊόντων οι μειώσεις των τιμών είναι μεγαλύτερες σε σύγκριση με άλλες εκπτωτικές περιόδους του χρόνου.

Οι καταναλωτές πρέπει να αντιλαμβάνονται ότι το μάρκετινγκ των Black Friday και Cyber Monday αποσκοπεί στη δημιουργία κλίματος καταναλωτικής αδημονίας και ευφορίας, που ευνοεί την κίνηση της αγοράς, ωστόσο οι καταναλωτές είναι εκείνοι που θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να καθορίζουν τον χρόνο και το περιεχόμενο των αγορών τους με σύνεση, στη βάση των πραγματικών αναγκών και των οικονομικών δυνατοτήτων τους και, πάντως, όχι υπό καθεστώς ψυχολογικής παρόρμησης.

Κινητήρια δύναμη πίσω από κάθε εκπτωτική περίοδο, ιδιαίτερα σε περιόδους παρατεταμένης οικονομικής ανασφάλειας, είναι κυρίως η ανάγκη των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων και για τη μεγιστοποίηση της αγοραστικής τους δύναμης. Ωστόσο, οι υπερβολικά ή οι ασυνήθιστα μεγάλες μειώσεις τιμών ενδέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις να υποκρύπτουν δόλιες πρακτικές, όπως για παράδειγμα η παραπλανητική πώληση απομιμητικών προϊόντων, τα οποία έχουν κατακλύσει την αγορά.

Επίσης, οι πρακτικές εξαπάτησης των καταναλωτών, πρωτίστως κατά τις ηλεκτρονικές αγορές, από επιτήδειους εμπόρους ή από πρόσωπα που ψευδώς παριστάνουν τους εμπόρους (συνήθως, μέσω καναλιών κοινωνικών δικτύων) είναι καθημερινό φαινόμενο, το οποίο, όμως, παρουσιάζει ιδιαίτερη έξαρση κατά τη διάρκεια εκπτωτικών περιόδων, καθώς τότε οι συναλλαγές είναι πολυπληθέστερες.

Επομένως, οι καταναλωτές, πλην των καλών τιμών, θα πρέπει να αναζητούν συνδυαστικά και άλλες εγγυήσεις ότι όντως πρόκειται να πραγματοποιήσουν μια συμφέρουσα και ασφαλή συναλλαγή από νόμιμα και έγκυρα ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως ενδεικτικά:

- Ότι διατίθενται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του καταστήματος πλήρη ταυτοποιητικά στοιχεία: Εταιρική επωνυμία, έδρα, ταχυδρομική και ηλεκτρονική (email) διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνα επικοινωνίας (που θα πρέπει να είναι σταθερά και όχι κινητά), αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ (τον οποίο οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να επιβεβαιώνουν και οι ίδιοι, ανατρέχοντας στον σύνδεσμο: https://www.businessregistry.gr/publicity/index).

- Ότι παρέχεται ποικιλία εναλλακτικών τρόπων πληρωμής, συμπεριλαμβανόμενης της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων, και όχι μόνο η αντικαταβολή ή η τραπεζική κατάθεση σε λογαριασμό. Ειδικά η τραπεζική κατάθεση, εάν εμφανίζεται ως αποκλειστικός τρόπος πληρωμής και εάν, ταυτόχρονα, απαιτείται από τον έμπορο η προεξόφληση όλου του ποσού της αγοράς, θα πρέπει να προβληματίζει ιδιαιτέρως τους καταναλωτές και να τους καθιστά εξαιρετικά διστακτικούς.

-Ότι παρέχεται η δυνατότητα της εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών, καθώς και, σε ευδιάκριτο σημείο της ιστοσελίδας του εμπόρου, το link προς τη σχετική Ηλεκτρονική Πλατφόρμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο οι καταναλωτές θα πρέπει να ελέγχουν από πριν ότι είναι ενεργό και ότι παραπέμπει στη σωστή υπερσύνδεση.

- Ότι δεν εντοπίζεται μεγάλος αριθμός ορθογραφικών και γραμματικών-συντακτικών λαθών σε σημαντικά κείμενα της ιστοσελίδας του εμπόρου (πχ στις περιγραφές των προϊόντων, στους όρους χρήσης ή στην πολιτική προσωπικών δεδομένων), τα οποία είναι ένδειξη προχειρότητας, αλλά και ενδεχομένως δόλιων προθέσεων και θα πρέπει, συνεπώς, να αποτρέπουν τους καταναλωτές από την πραγματοποίηση μιας συναλλαγής, που ίσως εκ των υστέρων αποβεί επιζήμια.

Τέλος, επισημαίνεται ότι κατά τη διάρκεια εκπτωτικών περιόδων, τα δικαιώματα των καταναλωτών (υπαναχώρηση από εξ αποστάσεως ή εκτός εμπορικού καταστήματος συμβάσεις, δωρεάν επιδιόρθωση ή αντικατάσταση ελαττωματικών ή μη αντίστοιχων με την παραγγελία προϊόντων, κ.λπ.) ισχύουν στο ακέραιο, χωρίς μονομερείς ή αυθαίρετες εξαιρέσεις από την πλευρά των εμπόρων.

Δείτε επίσης