Οικονομία

«Φρένο» στον πληθωρισμό τον Νοέμβριο, «φωτιά» στις τιμές των τροφίμων

Στο 8,5% επιβραδύνθηκε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο - Άνοδος τιμών σε τρόφιμα, είδη νοικοκυριού και μεταφορές - Μικρές αυξήσεις στα καύσιμα

«Φρένο» στον πληθωρισμό τον Νοέμβριο, «φωτιά» στις τιμές των τροφίμων
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Περαιτέρω «ανάσα» φαίνεται να πήραν νοικοκυριά και επιχειρήσεις τον Νοέμβριο λόγω της της νέας αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού, που υποχώρησε στο 8,5% από 9,1% τον Οκτώβριο και 12% τον Σεπτέμβριο.

Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον προηγούμενο μήνα η συνέχιση των επιδοτήσεων συνέβαλαν στην μείωση των τιμών ρεύματος.

Παράλληλα, υποχώρηση κατέγραψε ο ρυθμός αύξησης των τιμών του φυσικού αερίου αλλά και των καυσίμων. Ωστόσο, «φωτιά» πήραν και πάλι οι τιμές των τροφίμων, κυρίως γαλακτοκομικά και έλαια-λίπη.

Παράλληλα, η ΕΛΣΤΑΤ προχώρησε σε αναθεώρηση του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτής για το Νοέμβριο στο 8,8% από 9% που ήταν η αρχική εκτίμηση.

Στα ύψη οι τιμές στα ράφια

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, σε ετήσια βάση όλο και πιο εμφανής είναι η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα καθώς στις πέντε πρώτες θέσεις με τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε ετήσια βάση είναι τα γαλακτοκομικά & αυγά με ποσοστό 25,3%, έλαια-λίπη 20,4%, ψωμί – δημητριακά 18,7%, κρέατα 16,7%, και καφές-κακάο-τσάι με αύξηση 12,9%.

Στο σκέλος της ενέργειας μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στο φυσικό αέριο το οποίο αυξήθηκε κατά 27,8%. Ακολουθούν τα στερεά καύσιμα με 23,2%, το πετρέλαιο θέρμανσης 11,6%, καύσιμα 17,6%, ενώ ο ηλεκτρισμός μειώθηκε κατά 5,3%.

Οι μεταβολές

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 8,5% τον μήνα Νοέμβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

· 15% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

· 2,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

· 10,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

· 4,8% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας,

·υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.

·11% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

· 2,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

·14,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.

· 2,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.

· 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

· 8,0% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

· 4,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

·2,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Δείτε επίσης