Πολιτική

Καζάνι που βράζει η εκπαίδευση

Σε προκήρυξη νέων κινητοποιήσεων προσανατολίζονται οι εκπαιδευτικοί

sxoleia

Βαθαίνει το ρήγμα μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας και των εκπαιδευτικών. Πέρα από το βασικό σημείο τριβής τους, που είναι η αξιολόγηση, υπάρχουν και άλλα σημεία αιχμής, που εκπαιδευτικοί χρεώνουν στην υπουργό Νίκη Κεραμέως.

Η 24ωρη απεργία των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τη Δευτέρα, άγγιξε το 70% (περίπου 100 χιλιάδες εκπαιδευτικοί). Τέτοια ποσοστά συμμετοχής είχαν πολλά χρόνια να δούνε συνδικαλιστικές οργανώσεις. Μάλιστα, συνδυάστηκαν και από μεγάλη συμμετοχή στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες πόλεις της Περιφέρειας,. Όλα αυτά «χτυπάνε καμπανάκι» στο υπουργείο Παιδείας και η κατάσταση θυμίζει καζάνι που βράζει.

Oι συνεχείς δικαστικές προσφυγές του υπουργείου Παιδείας κατά της προκήρυξης απεργίας - αποχής των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών, ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, που επιχειρούσαν να φρενάρουν την εφαρμογή του μέτρου της αξιολόγησης, δεν βοηθούν στον κατευνασμό των πνευμάτων. Η ένταση «χτύπησε κόκκινο», την Τετάρτη, όταν το Εφετείο Αθηνών έκρινε την Τετάρτη παράνομη και καταχρηστική την απεργία - αποχή από την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Η απόφαση προβλέπει ακόμη ποινή 3.000 ευρώ για κάθε παράβασή της από την ΟΛΜΕ και τη ΔΟΕ. Ωστόσο, η απόφαση αφορά τη συγκεκριμένη απεργία – αποχή, ενώ δεν απαγορεύει να επαναπροκηρυχθεί νέα από τις ομοσπονδίες, «παραθυράκι» που φαίνονται ότι θα εκμεταλλευτούν τα συνδικαλιστικά σωματεία των εκπαιδευτικών.

ΟΛΜΕ και ΔΟΕ δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν τον αγώνα.

Από την πλευρά της, η υπουργός Παιδείας δηλώνει αμετακίνητη στη θέση της και διαμηνύει ότι ο νόμος θα εφαρμοστεί.

Όπως έχει εξηγήσει, το μέτρο της αξιολόγησης αναφέρεται στην αξιολόγηση σχολείου, εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτικής μονάδας. Στο νόμο δεν προβλέπεται επίπτωση ή συνέπεια από την αξιολόγηση, καθώς και απόλυση. «Την κάνουμε την αξιολόγηση για να βελτιωθούμε. Δεν μπορείς να βελτιώσεις κάτι αν δεν το καταγράψεις. Δεν έχει κύρωση οικονομική για τα σχολεία», έχει δηλώσει η κ. Κεραμέως.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα γίνεται από τρεις αξιολογητές: τον διευθυντή, τον επιθεωρητή του σχολείου και τον σύμβουλο Παιδαγωγικής Ευθύνης. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Παιδείας, η αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου εφαρμόζεται στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σκοπός της αξιολόγησης είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Προβλέπεται η καταγραφή από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς της πορείας του εκπαιδευτικού έργου σε τομείς όπως η εφαρμογή καινοτόμων διδακτικών πρακτικών, η καλλιέργεια δεξιοτήτων των μαθητών, η υποστήριξη ένταξης ευάλωτων ομάδων μαθητών, η ενασχόληση με ομίλους, η συμμετοχή σε σχολικούς διαγωνισμούς, η σχολική διαρροή, οι σχέσεις μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, η συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα (π.χ. ERASMUS).

Το υπουργείο Παιδείας έχει δηλώσει ότι οι διαδικασίες της αξιολόγησης έχουν ξεκινήσει και επιταχύνονται. Μάλιστα, σε ερώτηση της «Βραδυνής της Κυριακής» στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, τόνισε ότι «6.100 σχολικές μονάδες έχουν προχωρήσει ήδη στην αξιολόγηση, παρά τις προσπάθειες ορισμένων να δυναμιτίσουν την κίνηση αυτή. Αυτό είναι ένα πάρα πολύ ισχυρό μήνυμα. Είναι ένα μήνυμα που δείχνει ότι οι εκπαιδευτικοί, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, αντιλαμβάνονται τη σημασία που έχει η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως πρώτο βήμα».

Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες αμφισβητούν αυτό τον αριθμό υποστηρίζοντας ότι οι περισσότεροι φάκελοι που έχουν κατατεθεί στο ΙΕΠ είναι άδειοι. Εκπρόσωποι των ομοσπονδιών δηλώνουν ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είναι αντίθετοι συλλήβδην της αξιολόγησης. Όπως η ΔΟΕ που έχει συγκεκριμένες θέσεις για την αξιολόγηση, ωστόσο δεν υπήρξε από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας καμιά αποδοχή διαλόγου.

Νέο «αγκάθι» οι συγχωνεύσεις τμημάτων στα σχολεία


Οι κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών έχουν να κάνουν, εκτός από την αξιολόγηση, και με ευρύτερα ζητήματα, όπως με τις συνθήκες λειτουργίας των σχολείων, τα κενά και τις συγχωνεύσεις τμημάτων. Ειδικά για τις τελευταίες επικρατεί μεγάλος αναβρασμός στα σχολεία. Το ζήτημα προέκυψε τώρα τον Οκτώβριο. Με απόφασή του το υπουργείο Παιδείας ζήτησε από τους διευθυντές των σχολείων να συμπτύξουν τα τμήματα που έχουν λιγότερους μαθητές. Μάλιστα, οι εκπαιδευτικοί κατηγορώντας το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζουν ότι αυτό συμβαίνει ένα μήνα από την έναρξη των μαθημάτων και ενώ υπάρχουν 6 χιλιάδες κενά και χάνονται χιλιάδες ώρες. Κανονικά, ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ήταν 22 μαθητές. Αυξήθηκε σε 24, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα προσαύξησης κατά 10% με απόφαση του διευθυντή. Αυτό σημαίνει ότι ο αριθμός διαμορφώνεται στα 26-27 άτομα ανά τάξη. Στη Δευτεροβάθμια το όριο είναι 27 μαθητές και με την προσαύξηση του 10% φτάνει στους 29-30.

Υπάρχουν έντονες αντιδράσεις και από τους εκπαιδευτικούς και από τους συλλόγους γονέων, καθώς οι μαθητές θα κληθούν και να αλλάξουν τμήμα, και με πιο επιβαρυντικούς όρους. Εστιάζουν, επίσης, και στο ζήτημα της πανδημίας, καθώς ακόμη περισσότεροι μαθητές θα βρίσκονται στις μικρές κλειστές αίθουσες, κάτι που θα βοηθά στην εξάπλωση της πανδημίας.

Από το υπουργείο Παιδείας ο γενικός γραμματέας χαρακτήρισε «βελτιωτική διαρθρωτική κίνηση» χαρακτήρισε ο γ.γ. του ΥΠΑΙΘ Αλέξανδρος Κόπτσης τις συγχωνεύσεις τμημάτων υποστηρίζοντας ότι «δεν πρέπει να κατασπαταλάται εκπαιδευτικό προσωπικό», ούτε και να «πηγαίνουν χαμένα τα χρήματα των φορολογουμένων».

Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»

Δείτε επίσης