Πολιτική

Η «μπίλια» της ελπίδας θα πέσει στο Κατάρ;

Από Δευτέρα οι διαπραγματεύσεις για απελευθέρωση των ναυτικών λόγω της επετείου των γενεθλίων του Χομεϊνί

Η «μπίλια» της ελπίδας   θα πέσει στο Κατάρ;
Αρθρογράφος: Κώστας Μελισσόπουλος
Από Κώστας Μελισσόπουλος

Η λύση για τη γρήγορη απελευθέρωση των δύο πλοίων και των πληρωμάτων τους, που κρατούν οι Ιρανοί, είναι πιθανόν να περνάει για άλλη μία φορά μέσα από το Κατάρ.

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Πληροφορίες της «ΒτΚ» αναφέρουν ότι η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να ζητήσει από μία τρίτη χώρα να παρέμβει, όπως είχε κάνει το 2017 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. με τους δύο Έλληνες στρατιωτικούς που είχαν συλλάβει οι Τούρκοι στα σύνορα στον Έβρο. Τότε, το Κατάρ είχε μεσολαβήσει ύστερα από μήνες, και απελευθερώθηκαν, ενώ έκτοτε οι διμερείς μας σχέσεις γνωρίζουν άνθηση, με αποκορύφωμα τις επαφές που έχει ο Κυριάκος Μητσοτάκης με την ηγεσία της πάμπλουτης αραβικής χώρας, η οποία –πλέον– έχει ισχυρό στίγμα στην περιοχή.

Να σημειωθεί ότι ο πρώην Α/ΓΕΑ πτέραρχος ε.α. Χρήστος Βαΐτσης είναι εδώ και μερικά χρόνια σύμβουλος της Πολεμικής Αεροπορίας του Κατάρ και χαίρει μεγάλου κύρους στη χώρα αυτή.

Το υπουργείο Εξωτερικών αναζητά τρόπους ώστε να απεμπλέξει τα πληρώματα και τα πλοία από την αιχμαλωσία, και στο πλαίσιο αυτό, ισχυρό είναι το ενδεχόμενο να ζητηθεί από την κυβέρνηση του Κατάρ να παρέμβει, ώστε να επουλωθούν οι πληγές που άνοιξε η κόντρα Αθηνών – Τεχεράνης μετά τη δικαστική - πολιτική απόφαση να επιτραπεί η «απαλλοτρίωση» 110 χιλιάδων τόνων ιρανικού πετρελαίου από τις ΗΠΑ, στην Κάρυστο. Ενέργεια που έφερε την αντίδραση του Ιράν, το οποίο με πειρατικό τρόπο αιχμαλώτισε δύο ελληνόκτητα πλοία, κατάσχεσε το πετρέλαιο που μετέφεραν ως αντίποινα, ενώ κρατά και υπό καθεστώς ιδιότυπης αιχμαλωσίας το πλήρωμα. Το οποίο ζει μεν στα πλοία, αλλά δεν επιτρέπεται η έξοδός του από τη χώρα.

Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει πολύ ισχυρή πίεση από τους εφοπλιστές, οι οποίοι χάνουν πολλά χρήματα εξαιτίας της ακινησίας των πλοίων. 

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η ελληνική πλευρά είναι πρόθυμη να δώσει εγγυήσεις στην Τεχεράνη ότι αυτό δεν πρόκειται να ξανασυμβεί στα ελληνικά χωρικά ύδατα, ενώ εκτιμάται ότι το κλίμα έχει αποκλιμακωθεί μεταξύ των δύο χωρών και υπάρχει έδαφος για κάποια προσέγγιση, με στόχο ένα αίσιο τέλος.

Η Τεχεράνη φέρεται να επιμένει στην αποζημίωση για το απολεσθέν φορτίο πετρελαίου, αλλά η Αθήνα θεωρεί ότι με την κατάσχεση των δύο φορτίων των ελληνόκτητων πλοίων «αποζημιώθηκε και με το παραπάνω». Κάποιες σκέψεις να ζητηθεί αποζημίωση από την αμερικανική πλευρά, ώστε να δοθεί στο Ιράν, εγκαταλείφθηκαν πολύ γρήγορα…

Αύριο Κυριακή, στο Ιράν, γιορτάζουν την επέτειο των γενεθλίων του Αγιατολάχ Χομεϊνί, γεγονός που σημαίνει ότι δεν κινείται τίποτα. Οι διεργασίες θα ξεκινήσουν από Δευτέρα, αλλά δεν αναμένεται να τελειώσουν σύντομα. Στόχος της κυβέρνησης είναι να επιστραφούν τα δυο πλοία μέχρι το τέλος της άλλης εβδομάδας, αλλά είναι πολύ φιλόδοξος, όπως εξηγεί διπλωμάτης. 

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν αποκλείεται να επικοινωνήσει ο ίδιος με τον εμίρη του Κατάρ, Χαμάντ Αλ Θάνι, με τον οποίο διατηρεί άριστες προσωπικές σχέσεις. Νωρίτερα,όμως, θα πρέπει να έχουν εξαντληθεί όλες οι άλλες επιλογές, μέσω του υπουργείου Εξωτερικών, σύμφωνα με πηγή της «ΒτΚ».

Άριστος γνώστης της πολιτικής σκηνής του Κατάρ, ο οποίος ζει εκεί, εξηγεί ότι «θα μπορούσε το Κατάρ να μεσολαβήσει ώστε να βρεθεί λύση». Να σημειωθεί ότι το Κατάρ ήρθε πολύ κοντά με το Ιράν το 2017, όταν η αραβική χώρα είχε στοχοποιηθεί ως «χρηματοδότης τρομοκρατών» και απομονώθηκε από όλους. Τότε, το Ιράν ήταν το μόνο που άνοιξε τον εναέριο χώρο του, και το Κατάρ μπορούσε μέσω Τεχεράνης να επικοινωνεί με τον έξω κόσμο. Έκτοτε, οι διμερείς τους σχέσεις αναβαθμίζονται διαρκώς (οι δύο χώρες ελέγχουν από κοινού το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου στον κόσμο), και το Κατάρ είναι ο άτυπος σύνδεσμος του Ιράν με τον αραβικό κόσμο. Οι άλλες χώρες που διατηρούν εξαιρετικές σχέσεις μαζί του είναι η Τουρκία και η Ρωσία, οπότε η «μπίλια» της ελπίδας πέφτει στο Κατάρ.

Η «ΒτΚ» απευθύνθηκε στον καθηγητή Διεθνούς Ποινικού Δικαίου στο πανεπιστήμιο Αθηνών, Χρήστο Μυλωνόπουλο, ο οποίος εξήγησε ότι από τη στιγμή που έχουμε να κάνουμε με δραστηριότητα κρατικών οργάνων, δεν έχουμε ζήτημα πειρατείας ή κλοπής. Όπως, άλλωστε, έγινε και με το «Μαβί Μαρμαρά» στο Ισραήλ. Επισημαίνει, πάντως, ότι «τα αντίποινα στο Διεθνές Δίκαιο αναγνωρίζονται», αλλά «δεν θεμελιώνεται το έγκλημα της αρπαγής και παράνομης κατακράτησης των πλοίων και των πληρωμάτων».

Δείτε επίσης