Πολιτική

Γεφυροποιοί οι Γερμανοί μεταξύ Αθήνας Άγκυρας

Πιθανότητα για ανεπίσημη συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν στη Σύνοδο της Μαδρίτης

Γεφυροποιοί οι Γερμανοί μεταξύ Αθήνας Άγκυρας
Αρθρογράφος: Κώστας Μελισσόπουλος
Από Κώστας Μελισσόπουλος

Η Γερμανία φιλοδοξεί να παίξει εκ νέου ρόλο διαμεσολαβητή μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, ενώ αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον η επόμενη Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη, στις 28 με 30 Ιουνίου, όπου –σύμφωνα με πηγές της «ΒτΚ» στη Συμμαχία–, υπάρχει πιθανότητα ανεπίσημης συνάντησης του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Tούρκο πρόεδρο, Ταγίπ Ερντογάν, προκειμένου να πέσουν οι τόνοι της αντιπαράθεσης.

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Η προγραμματισμένη επίσκεψη του Γερμανού καγκελάριου, Όλαφ Σολτς, σήμερα στη Θεσσαλονίκη, όπου θα συναντηθεί με τον κ. Μητσοτάκη και θα έχουν δείπνο συνεργασίας, εντάσσεται στο πλαίσιο της περιοδείας του στα Δυτικά Βαλκάνια, αλλά έχει ιδιαίτερη σημασία, αφού αφενός το Βερολίνο επιθυμεί να αναλάβει διπλωματική πρωτοβουλία μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας για εκτόνωση της κατάστασης, και αφετέρου θα αποτελέσει πολιτική επικύρωση της συνεργασίας των δύο χωρών για την αποστολή όπλων στην Ουκρανία.

Αποστολή, πίσω από την οποία υπάρχει άφθονο παρασκήνιο και η Αθήνα επέλεξε την πρόταση των Γερμανών, για να πετύχει δύο στόχους. Πρώτο, την πολιτική στήριξη στην Ελλάδα, και, δεύτερο, την αναβάθμιση του οπλοστασίου μας με την προμήθεια νεότερων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης Marder-1A3/Α5.

Συμφωνία μέσω Ουάσινγκτον

Πηγές από το διπλωματικό ρεπορτάζ αναφέρουν ότι αρχικά οι ΗΠΑ πίεσαν τη Γερμανία να προχωρήσει σε αναβαθμισμένη βοήθεια οπλικών συστημάτων στην Ουκρανία, αλλά οι Γερμανοί αρνήθηκαν, γιατί δεν ήθελαν σε καμία περίπτωση να πλήξουν περαιτέρω τη σχέση τους με τη Ρωσία και πρότειναν την ανταλλαγή με την Ελλάδα.

Σύμφωνα με ανώτατο αξιωματικό ειδικό στα οπλικά συστήματα, που μίλησε στη «ΒτΚ», το ΒΜΡ-1 είναι ένα άβολο ΤΟΜΑ, με ελάχιστη προστασία, που βασίζεται στην υψηλή κινητικότητα και όχι στη θωράκιση για την προστασία του πληρώματος. Ζυγίζει μόλις 13,5 τόνους και η αντοχή του είναι περιορισμένη, ακόμη και σε πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών, ενώ η αντοχή του σε νάρκες είναι ανύπαρκτη. Οι Σοβιετικοί πλήρωσαν πολύ ακριβά τις ατέλειες αυτές στο Αφγανιστάν, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Το Marder, αντίθετα, προσφέρει τη μέγιστη δυνατή προστασία στο μεταφερόμενο πεζικό και η θωράκισή του εκτόξευσε το βάρος στους 31+ τόνους, για να φτάσει τους 33,5 τόνους στην έκδοση 1Α3 και τους 37,5 στην έκδοση 1Α5. Με λίγα λόγια, η προστασία του Marder 1 είναι ανώτερη από αυτή του ΒΜΡ-1.

Το διαμέτρημα του πυροβόλου του είναι 20 χιλιοστών, σε αντίθεση με τα 73 χιλιοστά του ΒΜΡ-1. Όμως, το πυροβόλο του Marder, μπορεί να ρίξει 1.000 βλήματα σε ένα λεπτό, με βεληνεκές έως 2,5 χιλιομέτρων, ενώ το 73άρι του ΒΜΡ-1 μπορεί να ρίξει δύο με πέντε κάθε λεπτό, με βεληνεκές 500 μέτρα. Το ΒΜΡ-1 είναι η βάση του ΒΜΡ-2 και είναι ο κορμός των ερπυστριοφόρων ΤΟΜΑ του ουκρανικού στρατού και μπορεί να τεθεί άμεσα σε υπηρεσία. Ένας ακόμη λόγος για τον οποίο στέλνουμε αυτά τα οχήματα.

Σε ό,τι αφορά τα Marder μπορεί να μην υπάρχουν στον Ελληνικό Στρατό, αλλά υπάρχουν ήδη 500 Leopard 1, με τα οποία έχουν την ίδια σχεδιαστική φιλοσοφία, και μοιράζονται αρκετά κοινά συστήματα. Απλά, το Leo1 σαν άρμα έχει τον κινητήρα πίσω, ενώ το Marder 1 σαν ΤΟΜΑ, έχει τον κινητήρα μπροστά.

Από εκεί και πέρα, το Leopard 1 έχει κινητήρα MTU MB 838 CaM 500, 10κύλινδρο με χωρητικότητα κυλίνδρων τα 37,4 λίτρα, ισχύ 830 PS (819 hp, 610 kW), στις 2,200 RPM, ενώ το Marder 1 έχει κινητήρα MTU MB 833 Ea-500, 6κύλινδρο, με ισχύ 441 kW (600 hp), επίσης στις 2.200 RPM. Ανήκουν στην ίδια σειρά κινητήρων της MTU. Με λίγα λόγια, το Marder 1A3/5 –το ΓΕΣ θα αποφασίσει πόσα θα διαθέσει στα νησιά και τον Έβρο– θα μπει άμεσα σε υπηρεσία με τον ΕΣ, χωρίς πολλά προβλήματα. Αντίθετα, ποτέ τα ΒΜΡ-1 δεν μπήκαν στη φιλοσοφία συντήρησης του Ε.Σ. και οι διαθεσιμότητες των οχημάτων ήταν πάντα χαμηλές.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η παροχή των γερμανικών τεθωρακισμένων θα είναι δωρεάν, αλλά θα συνοδεύεται από τη συμφωνία για την αναβάθμιση των τεθωρακισμένων Leopard-1A5, το συμβόλαιο για τα οποία αγγίζει τα 2 δισ. ευρώ, με το οποίο «η χώρα μας επί της ουσίας εξασφαλίζει πολιτική στήριξη από το Βερολίνο».

Δείτε επίσης