Πολιτική

Η ενεργειακή κρίση «πάγωσε» τις κορβέτες: Η κρυφή σύσκεψη στο Μαξίμου και ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ

Γιατί το πρόγραμμα μετατίθεται για το μέλλον, όταν ευνοήσουν οι συγκυρίες την οικονομική κατάσταση και τον προϋπολογισμό

Η ενεργειακή κρίση «πάγωσε» τις κορβέτες: Η κρυφή σύσκεψη στο Μαξίμου και ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ
Αρθρογράφος: Κώστας Μελισσόπουλος
Από Κώστας Μελισσόπουλος

Ένα μπρα ντε φερ παίζεται γύρω από τις κορβέτες που επρόκειτο να προμηθευτεί το Πολεμικό Ναυτικό και οι οποίες, σύμφωνα με πληροφορίες, μπαίνουν στις καλένδες.

Το πρόγραμμα των κορβετών μπαίνει στον «πάγο», λόγω οικονομικής δυσπραγίας, αλλά δεν ακυρώνεται, όπως τονίζεται από έγκυρους παράγοντες του Πενταγώνου. Απλώς μετατίθεται για το μέλλον, όταν ευνοήσουν οι συγκυρίες την οικονομική κατάσταση και τον προϋπολογισμό. Να σημειωθεί ότι στα μέσα του καλοκαιριού το θέμα των κορβετών είχε «κλείσει» και απέμενε η απόφαση του πρωθυπουργού, στον οποίο το Πολεμικό Ναυτικό κατέθεσε τις 3 προτάσεις του. Τις γαλλικές Gowind, τις ιταλικές Doha και τις ολλανδικές Sigma. Όμως, όλα άλλαξαν μετά τις εξελίξεις στο ενεργειακό και το ρωσικό λουκέτο στο φυσικό αέριο. Η εκτίμηση ότι ο χειμώνας θα είναι βαρύς και δύσκολος οικονομικά, οδήγησε τον πρωθυπουργό στην απόφαση αναβολής της προμήθειας των κορβετών, προκειμένου να εξοικονομηθούν τα 2 δισ. ευρώ και να διοχετευθούν στην κοινωνική πολιτική και την στήριξη των νοικοκυριών.

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Την ίδια στιγμή όμως, κάποιοι φέρονται να επιχειρούν να αντικαταστήσουν τις κορβέτες που επρόκειτο να αγοράσει το Π.Ν., με πλοία προς απόσυρση και –σύμφωνα με πολλούς στο Π.Ν.– αμφιβόλου ποιότητας. Μιλάμε για τις LCS, τις οποίες αποσύρουν οι ΗΠΑ στα… πέντε χρόνια, λόγω μηχανικών προβλημάτων και υψηλού κόστους συντήρησης, που –σύμφωνα με τον Α/ΓΕΝ των ΗΠΑ– δεν εκπληρώνουν την αποστολή για την οποία κατασκευάστηκαν, καθώς και τα Τιγκοτερόνγκα, που είναι καταδρομικά, αλλά έκλεισαν τον επιχειρησιακό τους κύκλο και αποσύρονται στον ενεστώτα χρόνο.

Εσχάτως έπεσε στο τραπέζι και η πρόταση για σχεδίαση ελληνικού πλοίου με αμερικανικό εξοπλισμό, και κατασκευή στα ελληνικά ναυπηγεία είτε της Ελευσίνας είτε του Σκαραμαγκά. Η πρόταση αυτή –σύμφωνα με τις πληροφορίες μας– κατατέθηκε ερήμην του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο είναι πολύ επιφυλακτικό σε προτάσεις που απαιτούν δυσανάλογο –με βάση τις εξελίξεις με την Τουρκία– χρόνο. Η πρόταση έγινε από εταιρία που εδρεύει στην Αθήνα και ειδικεύεται σε προμήθειες οπλικών συστημάτων, και εσχάτως σε σχεδιαστικές δραστηριότητες, και η οποία διατηρεί ανοιχτή επαφή με τη Λόκχιντ Μάρτιν.

Όλα αυτά, σύμφωνα με πηγή της «Βραδυνής της Κυριακής», είναι «παιχνίδια εταιριών και διάφορων πολιτικών και μη, παραγόντων για τα οποία το Πολεμικό Ναυτικό δεν έχει ιδέα». Όπως, για παράδειγμα, η πρόταση για σχεδιασμό κορβέτας από την αρχή, με ελληνο-αμερικανική σύμπραξη, όπου το κέλυφος του πλοίου θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα και ο εξοπλισμός θα διατεθεί από τους Αμερικανούς, και συγκεκριμένα από τη Λόκχιντ Μάρτιν. Η παραπάνω πρόταση φέρεται να έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου και να βρίσκεται στο τραπέζι, αλλά το Πολεμικό Ναυτικό δηλώνει άγνοια, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές. Οι παράγοντες του Π.Ν. είναι τελείως αντίθετοι με αυτή την προοπτική, γιατί, όπως τονίζουν, ο σχεδιασμός και η σχεδίαση ενός πλοίου εξ αρχής, πέρα από το πολύ υψηλό κόστος που τη συνοδεύει, απαιτεί πάρα πολύ χρόνο (έμπειροι απόστρατοι του Π.Ν. μιλάνε για τουλάχιστον δεκαετία) μέχρι να μπει το σκάφος στη γραμμή παραγωγής και να εξοπλιστεί πλήρως. Χρόνο, τον οποίο και δεν έχει στη διάθεσή του το Π.Ν., με δεδομένη την στάση της Τουρκίας, αλλά και τις επιχειρησιακές ανάγκες που προκύπτουν από την επιθετικότητα της Άγκυρας.

Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εξελίξεις, έχει παρουσιαστεί στο Μέγαρο Μαξίμου η πρόταση για σχεδιασμό ελληνικού πλοίου-κορβέτας με εξοπλισμό αμερικανικό, και μέχρι τότε, ως ενδιάμεση λύση να προτιμηθούν προς απόσυρση αμερικανικά πλοία, τα οποία στο Π.Ν. τα χαρακτηρίζουν «ανεπαρκή για τις επιχειρησιακές ανάγκες», και αναρωτιούνται γιατί τα αποσύρουν οι ΗΠΑ και τα προτιμούμε εμείς. Πηγή της «ΒτΚ» ανέφερε πως «εάν επιλέξουμε μεταχειρισμένο πλοίο, τότε χίλιες φορές προτιμότερη είναι η λύση των ολλανδικών φρεγατών “Μ” ως ενδιάμεση λύση, οι οποίες θα αποσυρθούν σε λίγα χρόνια».

Η κρυφή σύσκεψη στο Μαξίμου

Κατά την πρόσφατη σύσκεψη που έλαβε χώρα στο Μαξίμου, στις αρχές της εβδομάδας και δεν ανακοινώθηκε, συζητήθηκε μεταξύ του πρωθυπουργού, του υπουργού Άμυνας, των αρχηγών ΓΕΕΘΑ και Πολεμικού Ναυτικού, και του συμβούλου Ασφαλείας Θ. Ντόκου, το θέμα των κορβετών. Ο κ. Μητσοτάκης τούς ανακοίνωσε την απόφασή του για μετάθεση της προμήθειας κορβετών στο απώτερο μέλλον, λόγω έκτακτων συνθηκών στην Οικονομία και το Ενεργειακό, και συμφωνήθηκε να δοθεί άμεση προτεραιότητα στο εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ.

Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης ο σύμβουλος Ασφαλείας, Θ. Ντόκος, έριξε στο τραπέζι την επιλογή των μεταχειρισμένων φρεγατών του αμερικανικού ναυτικού, LCS, κάτι που απέρριψε εμμέσως ο αρχηγός του Ναυτικού αντιναύαρχος Στ. Πετράκης, ενώ στο Π.Ν. προτιμούν να αγοραστεί άλλη μία Bellhara εάν αναβληθεί το πρόγραμμα για τις κορβέτες. Για την ώρα, η άμεση προτεραιότητα του Πολεμικού Ναυτικού είναι ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ, που προϋπολογίζεται να στοιχίσει 500 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι εντός των δυνατοτήτων του προϋπολογισμού του Π.Ν. Όμως, ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ δεν είναι εύκολη υπόθεση, αφού το πραγματικό κόστος αλλά και ο χρόνος αναβάθμισης, ο οποίος αποτελεί καίρια παράμετρο, θα αποσαφηνιστούν με σιγουριά μόνο όταν η εταιρία που θα αναλάβει, θα ξεκινήσει τις εργασίες και θα διαθέτει πλήρη εικόνα.

Δεν είναι τυχαίο ότι στο Πεντάγωνο το πρόγραμμα αυτό αποκαλείται «υψηλού ρίσκου». Δύο εταιρίες διεκδικούν την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ. Η κατασκευάστρια γερμανική TKMS, που συνεργάζεται με την Thales Netherlands και που η προσφορά τους είναι μεγαλύτερη από τα 500 εκατ. ευρώ, και η αμερικανική Lockheed Martin, η οποία έχει δηλώσει πως μπορεί να προχωρήσει σε μία πλήρη αναβάθμιση όλων των πλοίων, αλλά με κόστος που αγγίζει το 1 δισ. ευρώ.Τα ναυπηγεία της χώρας θα αναλάβουν κάποιο κομμάτι, αλλά πρέπει πρώτα να ξεπεράσουν τα γραφειοκρατικής και οικονομικής φύσεως προβλήματα, κάτι που αποτελεί τροχοπέδη για τα σχέδια του Π.Ν.

Δείτε επίσης