Πολιτική

Τί αλλάζει με το σχέδιο νόμου για τις παρακολουθήσεις

Κλείνει μέτωπα η κυβέρνηση και σχεδιάζει την επόμενη μέρα

Τί αλλάζει με το σχέδιο νόμου για τις παρακολουθήσεις
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Ικανοποίηση επικρατεί στο Μέγαρο Μαξίμου από την τροπή που έχει πάρει το θέμα των «αποκαλύψεων» από συγκεκριμένα ΜΜΕ όσον αφορά στις παρακολουθήσεις.

«Η παραδοχή από την «άλλη πλευρά» ότι δεν υπάρχουν επί της ουσίας αποδείξεις για όσα έχουν δει μέχρι στιγμής το φως της δημοσιότητας και όλα όσα καταγγέλλονται μπορούν να βασιστούν μόνο σε μαρτυρίες θυμίζει την υπόθεση της Novartisπου από μέγα σκάνδαλο αποδείχθηκε μια καλοστημένη σκευωρία», τόνιζαν στo Vradini.gr κυβερνητικοί αξιωματούχοι.

Στην κυβέρνηση θεωρούν επίσης ότι με την δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου για τις παρακολουθήσεις θα κλείσει σταδιακά αυτό το νοσηρό μέτωπο το οποίο όπως τονίζουν ανέδειξε μεν λανθασμένους χειρισμούς αλλά δηλητηρίασε την πολιτική ζωή και εργαλειοποιήθηκε στα χέρια της αντιπολίτευσης. Και τώρα που πήρε σάρκα και οστά προκαλούν και προσκαλούν τους πολιτικούς τους αντιπάλους να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις – βελτιώσεις έτσι ώστε να ολοκληρωθεί η διαβούλευση και να γίνει νόμος του κράτους.

Ταυτόχρονα το σχέδιο «φυγή προς τα εμπρός» είναι σε πλήρη εξέλιξη με το κυβερνητικό επιτελείο να σχεδιάζει τις νέες περιοδείες του πρωθυπουργού στο εσωτερικό, τις νέες παρεμβάσεις με σενάρια για επιπλέον στήριξη στους ευάλωτους συμπολίτες μας αλλά την ολοκλήρωση της υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων έως το τέλος της τετραετίας.

Κωδικοποίηση των αλλαγών στο σχέδιο νόμου για τις παρακολουθήσεις

Το σχέδιο νόμου που δόθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση θα παραμείνει αναρτημένο στο opengov.gr έως τις 22 Νοεμβρίου και στην συνέχεια θα περάσει στις επιτροπές της Βουλής με στόχο να ψηφιστεί έως τα μέσα Δεκεμβρίου.

Πλέον η άρση απορρήτου επικοινωνιών θα θεωρείται νόμιμη για δυο λόγους:

α) εθνικής ασφάλειας και

β) διακρίβωση ιδιαίτερα σοβαρών εγκλημάτων με απόφαση δικαστικής αρχής.

Λόγοι εθνικής ασφάλειας θα θεωρούνται οι εξής:

α) η προστασία των βασικών λειτουργιών του κράτους και των θεμελιωδών συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου

β) η πρόληψη και την καταστολή δραστηριοτήτων ικανών να επιφέρουν πλήγμα στις συνταγματικές, πολιτικές, οικονομικές ή κοινωνικές δομές της χώρας

γ) η εθνική άμυνα και ασφάλεια, την εξωτερική πολιτική, την ενεργειακή ασφάλεια, την κυβερνοασφάλεια και την προστασία από άλλες υβριδικές απειλές, την προστασία του νομίσματος και της εθνικής οικονομίας, την προστασία από ανθρωπιστική κρίση, τη δημόσια υγεία και την προστασία του περιβάλλοντος.

Αίτημα άρσης απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας πλέον θα μπορούν μόνο να ζητήσουν η ΕΥΠ και η Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία. Αρχικά θα γίνεται εισήγηση από τον εσωτερικό εισαγγελέα και προστίθεται δεύτερο εισαγγελικό φίλτρο το οποίο προβλέπει ότι η τελική έγκριση θα δίνεται από τον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου.

Αίτημα άρσης απορρήτου για τα πολιτικά πρόσωπα

Για να γίνει άρση του απορρήτου επικοινωνιών ενός πολιτικού προσώπου θα πρέπει να ακολουθούνται τρία βήματα:

α) η διαδικασία θα κινείται μόνο από την ΕΥΠ

β) η σχετική άδεια θα δίνεται από τον εκάστοτε Πρόεδρο της Βουλής πριν από την διπλή εισαγγελική κρίση και

γ) το αίτημα για την άρση να στηρίζεται σε συγκεκριμένα στοιχεία που καθιστούν άμεση και εξαιρετικά πιθανή τη διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας.

Το πρόσωπο το οποίο υπέστη την άρση απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας θα μπορεί να ενημερώνεται εκ των υστέρων υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε η άρση τρία χρόνια από την παύση της.

Την ενημέρωση αποφασίζει τριμελές όργανο που απαρτίζεται από τον αρμόδιο εισαγγελέα, τον διοικητή της ΕΥΠ ή τον διευθυντή της ΔΑΕΕΒ και τον πρόεδρο της ΑΔΑΕ.

Αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η διαχείριση των αρχείων. Το περιεχόμενο της παρακολούθησης, θα διαγράφεται αυτόματα 6 μήνες μετά την παύση της άρσης. Ο φάκελος με το υλικό τεκμηρίωσης θα καταστρέφεται μετά την πάροδο 10 ετών από τη λήξη της άρσης. Προβλέπεται επιπλέον δυνατότητα πλήρους ψηφιοποίησης του αρχείου για εύκολη αναζήτηση και μείζονα ασφάλεια.

Εκτός νόμου τα κακόβουλα λογισμικά

Με το νέο νομοσχέδιο απαγορεύεται η κατοχή, εμπορία, η διάθεση και χρήση απαγορευμένων λογισμικών. Με τις προτεινόμενες διατάξεις επανέρχεται ως είχε το κακούργημα για τη χρήση παράνομων λογισμικών και συσκευών και το πλημμέλημα της εμπορίας και κατοχής με ποινή 1-5 έτη.

Ωστόσο, το δημόσιο θα μπορεί να προμηθεύεται κατασκοπευτικά λογισμικά υπό προϋποθέσεις που θα καθορίζονται με προεδρικό διάταγμα των συναρμόδιων υπουργών, που θα έχει τύχει της προβλεπόμενης επεξεργασίας του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Τί αλλάζει στη διοίκηση της ΕΥΠ

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο, Διοικητής ορίζεται πρόσωπο προερχόμενο από το διπλωματικό σώμα ή απόστρατος ανώτατος αξιωματικός. Υποδιοικητές μπορεί να είναι κάποιοι από τους ανωτέρω και υπάλληλοι και λειτουργοί του δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα. Ο αριθμός των υποδιοικητών περιορίζεται από 3 που είναι σήμερα σε 2.

Συστήνεται Επιτροπή Συντονισμού για θέματα Κυβερνοασφάλειας

Τέλος, όσον αφορά στην βελτίωση του επιπέδου κυβερνοασφάλειας στη χώρα συστήνεται Επιτροπή Συντονισμού για θέματα Κυβερνοασφάλειας μεταξύ: α) της Γενικής Διεύθυνσης Κυβερνοασφάλειας της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, β) της Διεύθυνσης Κυβερνοάμυνας του ΓΕΕΘΑ, γ) της Διεύθυνσης Κυβερνοχώρου της ΕΥΠ και δ) της Ελληνικής Αστυνομίας.

Θα καταρτίζεται Εθνικό Σχέδιο Αποτίμησης Επικινδυνότητας Συστημάτων Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνιών, το οποίο διαβαθμίζεται σύμφωνα με τον Εθνικό Κανονισμό Ασφαλείας.

Το Σχέδιο περιλαμβάνει την αναγνώριση, ανάλυση και αποτίμηση των κινδύνων και των επιπτώσεων τους για την ασφάλεια των συστημάτων τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών σε εθνικό επίπεδο. Για την κατάρτιση του Σχεδίου λαμβάνεται υπόψη κάθε κατηγορία πιθανής απειλής, και ιδίως απειλές που σχετίζονται με κακόβουλες ενέργειες, φυσικά φαινόμενα, τεχνικές αστοχίες, δυσλειτουργίες ή ανθρώπινα λάθη, με σκοπό την αξιολόγηση της έκτασης και της κρισιμότητας των επιπτώσεων των απειλών αυτών σε εθνικό επίπεδο. Επιπλέον, η Εθνική Αρχή της Κυβερνοασφάλειας και η Διεύθυνση Κυβερνοχώρου μεριμνούν για την παρακολούθηση γνωστών απειλών και ευπαθειών συστημάτων πληροφορικής και επικοινωνιών και την παροχή ενημέρωσης σχετικά με αυτές.

Δείτε επίσης