Πολιτική

Ιταλογαλλική ναυμαχία για τις κορβέτες

Η «ΒτΚ» ακτινογραφεί την επιχειρησιακή ταυτότητα των υποψήφιων προς αγορά πολεμικών πλοίων

Ιταλογαλλική ναυμαχία για τις κορβέτες
Αρθρογράφος: Κώστας Μελισσόπουλος
Από Κώστας Μελισσόπουλος

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Μέχρι το τέλος του έτους θα έχει κλείσει το θέμα των κορβετών, λέει με κατηγορηματικό τρόπο ο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιώτοπουλος σε συνομιλητές του. Και η απόφαση του πρωθυπουργού θα στηριχθεί πάνω στις αξιολογικές κρίσεις που έχουν γίνει από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, αλλά θα ληφθεί και με πολιτικά κριτήρια.

Αυτή τη στιγμή η κατάσταση έχει ως εξής: Το ΓΕΝ έχει ξεκαθαρίσει προς το Μαξίμου ότι τόσο οι γαλλικές Gowind HN όσο και η ιταλικές FCx-30HN (κλάση Doha) είναι επαρκείς και καλύπτουν τις επιχειρησιακές ανάγκες. Ως εκ τούτου, η απόφαση είναι δύσκολη. Για το Π.Ν. η γαλλική πρόταση είναι ελκυστικότερη ως προς το ότι θα έχει να κάνει με έναν μόνο προμηθευτή, αφού έχει πάρει και τις φρεγάτες Belharra και υπάρχει πλήρης ομοιοτυπία στο Στόλο, αλλά η ιταλική έχει κάποια συγκριτικά πλεονεκτήματα.

Εδώ υπεισέρχονται και πολιτικά κριτήρια, σύμφωνα με τα οποία «δεν είναι έξυπνο να βάζεις όλα τα αυγά στο ίδιο καλάθι», όπως μας είπε ένστολη πηγή του Πενταγώνου. Εάν και εφόσον υπάρξει μία στρατηγική αμυντική συμφωνία και με την Ιταλία, στις ράγες της ελληνογαλλικής συμφωνίας, ή παρόμοια έστω, τότε οι Ιταλοί έχουν ένα σχετικό προβάδισμα.

Να σημειωθεί ότι η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι συναντήθηκε με τον κ. Μητσοτάκη στις Βρυξέλλες, συνομίλησαν αρκετές φορές τηλεφωνικά, ενώ, πρόσφατα, η ιταλική κυβέρνηση εξέφρασε θέσεις που στήριξαν την Ελλάδα έναντι των τουρκικών αμφισβητήσεων. Το βέβαιο είναι πως το Πολεμικό Ναυτικό ισχυροποιείται όσο ποτέ τις τελευταίες δεκαετίες, και, το κυριότερο, με βάση τις εισηγήσεις του ΓΕΝ και όχι άλλου είδους εξωγενείς παρεμβάσεις. Και επίσης, είναι εξίσου βέβαιο ότι αμφότερες οι τελικές προτάσεις, των Γάλλων και των Ιταλών ικανοποιούν απόλυτα τις ανάγκες του Π.Ν. Οπότε, απομένει η απόφαση του ΚΥΣΕΑ

Η «ΒτΚ» θα επιχειρήσει μία συνοπτική σύγκριση των δύο προτάσεων που έχουν κατατεθεί, και οι οποίες περιλαμβάνουν μεταφορά τεχνογνωσίας και άδεια κατασκευής από τη χώρα μας ύστερα από ένα χρονικό διάστημα, αλλά και επενδύσεις στα ελληνικά ναυπηγεία και στρατηγικές συνεργασίες που θα δημιουργήσουν πολλές θέσεις εργασίας.

Παράλληλα, υπό συζήτηση θα είναι μέχρι τέλους και το χρονικό διάστημα αποπληρωμής, και αμφότερες οι εταιρίες διαμορφώνουν τις προτάσεις τους. Οι Γάλλοι δεσμεύονται για εγχωρίως παραγόμενη αξία του 30% του προγράμματος κορβετών Gowind στο Σκαραμαγκά, όσο και ευρύτερα, στην Εμπορική Ναυτιλία, καθώς και επενδύσεις στον τομέα Έρευνας και Ανάπτυξης στην Ελλάδα, όπως στη μεταφορά Ενέργειας και των αυτόνομων συστημάτων drones.

Οι Ιταλοί από την πλευρά τους δεσμεύονται για κατασκευή τριών εκ των τεσσάρων σκαφών (ή δύο εκ των τριών) στην Ελευσίνα, καθώς και στρατηγικές επενδύσεις στα ναυπηγεία.

Η γαλλική κορβέτα είναι εκτοπίσματος 2.800 τόνων, μήκους 102 μέτρων, μέγιστης ταχύτητας 25,5 κόμβων, με αυτονομία 4.500 ναυτικών μιλίων στην ταχύτητα των 15 κόμβων, και δυνατότητα για παραμονή εν πλω περί τις 45 ημέρες. Η ιταλική έχει εκτόπισμα 3.200 τόνων και μήκος 107 μέτρων, που επιτρέπει μία ευέλικτη και ανοικτή διαμόρφωση με πληθώρα επιλογών συστημάτων, έχει μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβων, ενώ η ακτίνα δράσης με την οικονομική ταχύτητα των 14 κόμβων ανέρχεται στα 5.000 ναυτικά μίλια.

Όπως λένε πηγές του Πενταγώνου, κατά την εκτέλεση ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων το πλοίο κινείται με ταχύτητα μόλις 12 κόμβων, η οποία θεωρείται ιδανική για εντοπισμό υποβρυχίων, ενώ διασφαλίζει χαμηλό ακουστικό ίχνος. Ο οπλισμός των ιταλικών πλοίων είναι πλήρης και με σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου (με ECM), ενώ για αεράμυνα μπορούν να προσφέρουν ως βασικό αντιαεροπορικό πύραυλο τον ASTER 30 ή τον CAMM-ER με «κελιά» που παίρνουν έως 32 βλήματα. Για την ανθυποβρυχιακή άμυνα η FCx-30 έχει το συρόμενο σόναρ CAPTAS-2 και σόναρ τρόπιδας Kingklip, όπως και η Gowind HN. Των γαλλικών αποτελείται από 16 βλήματα VLMICA ή μετά το 2026 VL (σύμφωνα με την MBDA) VLMICANG, 8 αντιπλοϊκούς πυραύλους EXOCET BLOCK III C, πυροβόλο OTO Melara των 76 mm ή STRALES, τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού για την προσβολή ασύμμετρων απειλών, ενώ για την ανθυποβρυχιακή άμυνα διατίθενται τορπίλες MU 90.

Τα υπέρ και τα κατά, σύμφωνα με το ελληνικό Πεντάγωνο

Σε ό.τι αφορά την αντιαεροπορική άμυνα, η ιταλική κορβέτα φέρει το ραντάρ Kronos της Leonardo, που φέρεται να υπερέχει του γαλλικού NS 100, ενώ μπορεί να προσφέρει λύσεις με πυραύλους όπως ο ASTER 30 & CAMM-ER. Το NS 100 της Gowind είναι ένα πολύ καλό ραντάρ γενικής χρήσης, εκπέμπει στις μπάντες E/F και περιστρέφεται με ρυθμό 30 στροφών το λεπτό, ενώ το Kronos Naval εκπέμπει στην C-band, και περιστρέφεται με ρυθμό 60 στροφών το λεπτό.

H Gowind HN θεωρητικά μπορεί να λάβει το μηχανισμό STRALES στο πυροβόλο, αλλά δεν περιλαμβάνεται στην προσφορά. Αντίθετα, οι Ιταλοί, που έχουν άμεση συνεργασία με τη Leonardo, προσφέρουν το σύστημα ΑΤΗΕΝΑ.

Στις ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις φέρεται να προηγείται η Gowind HN λόγω ηλεκτρικής πρόωσης, ενώ η ιταλική διαθέτει diesel. Σύμφωνα με την ιταλική πρόταση, αν και το μοντέλο δεν διαθέτει σόναρ τροπίδας, θα μπει άνευ προβλήματος στο πρόγραμμα.

Τέλος, τόσο η γαλλική όσο και η ιταλική κορβέτα μπορούν να χτιστούν εγχώρια, αφού η Naval Group έχει ήδη συμφωνήσει με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ενώ η Fincantieri έχει με τη σειρά της καταλήξει σε συνεργασία/χρηματοδότηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Συνεπώς, και οι δύο εταιρίες προσφέρουν τουλάχιστον 30% κατασκευαστικό έργο στην Ελλάδα. Ένα πλοίο να κατασκευάζεται στο εξωτερικό και 2 στη χώρα μας εάν πάρουμε τελικά τρεις.

Συμπερασματικά, οι τεχνοκράτες του Πενταγώνου λένε, από τη σύγκριση των δύο σχεδιάσεων και κρίνοντας σε απόλυτα νούμερα, ότι η FcX 30 υπερέχει έναντι της Gowind σε εκτόπισμα, ταχύτητα και αυτονομία. Οι δυνατότητες των δύο σχεδιάσεων σε ηλεκτρονικό εξοπλισμό είναι εξίσου καλές, με την FcX 30 να διαθέτει ένα ισχυρότερο ραντάρ έναντι του NS-100 της Gowind.

Τέλος, η δύναμη πυρός μεταξύ των δύο επιλογών είναι σχεδόν ίδια. Ειδικά η δυνατότητα μεταφοράς των Aster 30 διαφοροποιεί σημαντικά τα δεδομένα και αποτελεί κρίσιμο πλεονέκτημα έναντι των Gowind που περιορίζονται στους VLMICANG.

Δείτε επίσης