Πολιτισμός

«Animal» της Σοφίας Εξάρχου: Η πολυβραβευμένη ταινία βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες

Η παγκόσμια πρεμιέρα της έγινε στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο και στη χώρα μας βγαίνει στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 8 Φεβρουαρίου

Σοφία Εξάρχου, Ταινία,
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Είχε 30 χρόνια να κερδίσει ελληνική ταινία το πρώτο βραβείο του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Κι αυτό επετεύχθη από τη Σοφία Εξάρχου με την ταινία «Animal», στην οποία απονεμήθηκε ο φετινός Χρυσός Αλέξανδρος.

Η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο και στις ελληνικές αίθουσες βγαίνει στις 8 Φεβρουαρίου 2024.

Η ταινία «Animal» της Σοφίας Εξάρχου έχει βραβευτεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ εκτός από τη Θεσσαλονίκη με αρκετά σημαντικά βραβεία όπως Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, που εκτός από τη Θεσσαλονίκη πήρε στο Διεθνές Φεστιβάλ του Βανκούβερ και στο Διεθνές Φεστιβάλ του Κορκ (Ιρλανδία), 3 βραβεία Καλύτερης Ερμηνείας για τη Δήμητρα Βλαγκοπούλου στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο, Θεσσαλονίκης και στο Les Arcs στη Γαλλία, βραβείο Fipresci στο Μαχνάιμ, βραβείο Σεναρίου στο Σαντιάγο ντε Κομποστέλα και άλλα.

σοφία εξάρχου, διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου θεσσαλονίκης, ταινία, animal, βραβείο, διακρίσεις,

Κυρία Εξάρχου συγχαρητήρια για το βραβείο! Πώς αισθάνεστε για αυτήν την αναγνώριση;

Το Animal ξεκίνησε το ταξίδι του τον περασμένο Αύγουστο από το Φεστιβάλ του Λοκάρνο όπου ήταν πολύ θερμή η υποδοχή τόσο του κοινού όσο και των κριτικών και η Δήμητρα Βλαγκοπούλου έλαβε εκεί το Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας. Στη συνέχεια η ταινία ταξίδεψε σε πολλά διεθνή φεστιβάλ όπου και βραβεύτηκε αρκετές φορές και το Νοέμβριο έφθασε η ώρα και για την ελληνική της πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Η αγωνία ήταν πολύ μεγάλη αλλά και η συγκίνηση για αυτή την πρώτη επαφή με το ελληνικό κοινό.

Η πρεμιέρα ήταν πολύ συγκινητική και έντονη γιατί είχαν έρθει από την Αθήνα οι περισσότεροι ηθοποιοί και συντελεστές της ταινίας. Το ζήσαμε πολύ όμορφα όλοι μαζί και μαζί με το πολύ ζεστό κοινό της Θεσσαλονίκης. Όταν ήρθε ο Χρυσός Αλέξανδρος η χαρά και η συγκίνηση όλων μας ήταν μεγάλη. Είναι τελείως διαφορετικό το συναίσθημα της βράβευσης ή μάλλον καλύτερα της αναγνώρισης της δουλειάς μου αλλά και της δουλειάς των συνεργατών μου στη χώρα που ζούμε και κάνουμε ταινίες και στη χώρα που θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε. Για μένα προσωπικά, το έκανε ακόμα πιο ιδιαίτερο και συγκινητικό ότι αυτή η βράβευση γινόταν στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου που πηγαίνω σχεδόν κάθε χρόνο εδώ και πολλά χρόνια για να βλέπω και να μαθαίνω σινεμά. Έχω ανακαλύψει πολλούς σκηνοθέτες στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης και έχω δει ταινίες που με έχουν μετατοπίσει. Ήταν και είναι ένα κινηματογραφικό σχολείο για μένα, το κινηματογραφικό μου σπίτι και γι’ αυτό αυτή η βράβευση ήταν πολύ ξεχωριστή, ιδιαίτερη.

σοφία εξάρχου, διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου θεσσαλονίκης, ταινία, animal, βραβείο, διακρίσεις,

Πού διαδραματίζεται η ταινία «Animal» και ποια είναι η ιστορία της; Το νησί είναι κάποιο συγκεκριμένο;

Το Animal διαδραματίζεται σε ένα ελληνικό νησί, κεντρικοί χαρακτήρες είναι μια ομάδα animateurs που δουλεύουν σε ένα all-inclusive ξενοδοχείο και η ιστορία εκτυλίσσεται κατά τη διάρκεια μιας τουριστικής σεζόν όπου οι πρωταγωνιστές του Animal δουλεύουν καθημερινά για να προσφέρουν διασκέδαση, γέλιο, χορό και τραγούδι στην πελατεία του ξενοδοχείου τους. Το όνομα του νησιού επίτηδες δεν αναφέρεται ποτέ. Μου αρέσει στις ταινίες μου ο χώρος και ο χρόνος να είναι ανοιχτός, να μην προσδιορίζεται με ακρίβεια. Να νιώθει ο θεατής ότι αυτή η ιστορία διαδραματίζεται στην Ελλάδα, αλλά την ίδια στιγμή θα μπορούσε να είναι μια ιστορία σε κάποιο άλλο μέρος, σε κάποια άλλη χώρα όπου υπάρχει επίσης μαζικός τουρισμός. Θα μπορούσε επίσης να διαδραματίζεται στο τώρα, αλλά και στο κοντινό παρελθόν ή ακόμα και στο κοντινό μέλλον.

σοφία εξάρχου, διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου θεσσαλονίκης, ταινία, animal, βραβείο, διακρίσεις,

Ποια ήταν η έμπνευσή σας για αυτήν την ταινία; Υπήρχε κάποιο συγκεκριμένο γεγονός, ιδέα ή εμπειρία που σας ενέπνευσε;

Όχι δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο γεγονός ή κάποια προσωπική εμπειρία που με ενέπνευσε. Το σημείο εκκίνησης για το Animal ήταν η εργασία στην Ελλάδα, στο σύγχρονο Δυτικό κόσμο. Ήξερα ότι ήθελα να κάνω μια ταινία για τις συνθήκες εργασίας στο σήμερα, στον καπιταλισμό και πολύ σύντομα ήξερα επίσης ότι το δικό μου εργασιακό σύστημα θα είναι ένα all-inclusive ξενοδοχείο, η τουριστική βιομηχανία, που είναι η κορωνίδα της οικονομίας μας και κατά τη γνώμη μου κομμάτι πια της ταυτότητάς μας. Στην αρχή νόμιζα όμως ότι οι κεντρικοί μου ήρωες θα είναι γενικότερα υπάλληλοι του ξενοδοχείου. Σε ένα δεύτερο στάδιο αποφάσισα ότι οι πρωταγωνιστές στο Animal θα είναι μόνο οι animateurs του ξενοδοχείου βάζοντας έτσι στο κέντρο της αφήγησής μου και το θέμα της διασκέδασης. Πώς προσφέρεται σήμερα, κάτω από ποιες συνθήκες και με τι κόστος; Πόσο αναγκαίο στοιχείο του συστήματος είναι, να διασκεδάζουμε τον κόσμο για να συνεχίζει το σύστημα να ρολάρει, να υπάρχει;

Αν και δεν υπάρχουν προσωπικά βιώματα, θεωρώ ότι ως σκηνοθέτης, η δουλειά μου έχει κάποια κοινά στοιχεία, κάποιες συνδέσεις με τη δουλειά των animateurs, με το performance με μια ευρύτερη έννοια. Ένιωσα ότι μπορούσα να συνδεθώ με τους χαρακτήρες, ότι με αφορούσαν και τους καταλάβαινα με ένα ιδιαίτερο τρόπο.

σοφία εξάρχου, διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου θεσσαλονίκης, ταινία, animal, βραβείο, διακρίσεις,

Ποιο είναι το κύριο μήνυμα που θέλατε να μεταφέρετε μέσω αυτής της ταινίας;

Δεν θέλω να περνάω μηνύματα με τις ταινίες μου. Δε θεωρώ ότι αυτός πρέπει να είναι ο στόχος του κινηματογράφου γενικότερα. Θέλω να αφηγούμαι ιστορίες, να βυθίζομαι στους χαρακτήρες της ταινίας σαν να τους μελετώ, σαν να τους ακολουθώ με μικροσκόπιο. Θέλω να προκαλώ συναισθήματα στο θεατή και να εγείρω ερωτήματα.

σοφία εξάρχου, διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου θεσσαλονίκης, ταινία, animal, βραβείο, διακρίσεις,

Ποιο ήταν το πιο δύσκολο μέρος της δημιουργίας αυτής της ταινίας και πώς το αντιμετωπίσατε;

Το πιο δύσκολο μέρος στη δημιουργία αυτής της ταινίας ήταν η χρηματοδότηση καθώς το Animal, για ελληνικά δεδομένα, είναι μια αρκετά ακριβή ταινία. Ήξερα από την περίοδο συγγραφής του σεναρίου, ότι η διαδικασία χρηματοδότησης θα ήταν πολύ χρονοβόρα και ότι θα έπρεπε να δουλέψουμε για πολλά χρόνια και με πολλούς τρόπους τόσο εγώ όσο και οι παραγωγοί της ταινίας για να τα καταφέρουμε. Χρειάστηκε πολλή πίστη, επιμονή και κυρίως υπομονή. Υπήρχαν στιγμές αγωνίας, στιγμές δύσκολες όπου η υλοποίηση της ταινίας φαινόταν πολύ μακρινή ή ακόμα και αδύνατη. Χρειαζόταν επίσης όλα αυτά τα χρόνια διαρκής επαναπροσδιορισμός ώστε τόσο εγώ όσο και οι ηθοποιοί και οι συνεργάτες να καταφέρουμε να φθάσουμε στο γύρισμα με την ενέργεια που απαιτείται για να καταφέρουμε να την υλοποιήσουμε με τον τρόπο που την οραματιζόμασταν χρόνια πριν.

σοφία εξάρχου, διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου θεσσαλονίκης, ταινία, animal, βραβείο, διακρίσεις,

Πώς αντιμετωπίζετε την κριτική και την ανταπόκριση του κοινού στις ταινίες σας;

Χαίρομαι και συγκινούμαι πολύ όταν βλέπω ότι οι ταινίες μου επικοινωνούν με το κοινό. Μου αρέσει πολύ όταν οι θεατές θέλουν να μοιραστούν μαζί μου ή με τους ηθοποιούς και τους συντελεστές της ταινίας τα συναισθήματα, τις σκέψεις, τους προβληματισμούς που τους γεννήθηκαν. Καμιά φορά αυτό γίνεται και με λίγα ή καθόλου λόγια, το καταλαβαίνεις από τον τρόπο που σε κοιτάει κάποιος, από τον τρόπο που βίωσε την ταινία. Με ενδιαφέρει πολύ η προσωπική σύνδεση που κάνει ο κάθε θεατής με την ταινία, με συγκινεί και με ενεργοποιεί για να συνεχίσω να κάνω ταινίες. Για τις κριτικές, μου αρέσει όταν βλέπω ότι ο κριτικός κινηματογράφου προσπαθεί να καταλάβει και να μπει στο σύμπαν της ταινίας, να ερευνήσει τη γλώσσα της, το ύφος της και μέσα από το κείμενό του να μεταφέρει αυτές τις σκέψεις αλλά παράλληλα και να αποτυπώσει και δική του εμπειρία και τη δική του σύνδεση με αυτό που είδε.

σοφία εξάρχου, διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου θεσσαλονίκης, ταινία, animal, βραβείο, διακρίσεις,

Ποιο είναι το επόμενο βήμα μετά από αυτήν την ταινία;

Έχω μια ιδέα για την επόμενη ταινία μου, κρατάω σημειώσεις αλλά δεν είμαι ακόμα σε θέση να μιλήσω για αυτήν ούτε έχω καταφέρει να την προχωρήσω στο βαθμό που θα ήθελα, γιατί το Animal συνεχίζει να καταναλώνει το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου μου αυτή την περίοδο. Ταξιδεύω ακόμα σε διεθνή φεστιβάλ με την ταινία και ασχολούμαι πολύ τον τελευταίο καιρό με τη διανομή του Animal στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Ελπίζω μέχρι το τέλος του 2024 να έχω ολοκληρώσει μια πρώτη γραφή του σεναρίου.

σοφία εξάρχου, διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου θεσσαλονίκης, ταινία, animal, βραβείο, διακρίσεις,

Σύνοψη της ταινίας

Κάτω από τον καυτό ελληνικό ήλιο, οι ανιματέρς ενός παραθαλάσσιου θέρετρου ετοιμάζονται για την τουριστική σεζόν. Η Κάλια είναι η αρχηγός της ομάδας, η πιο «παλιά», και δίπλα της ο Σίμος, η μικρή του κόρη Μαίρη, η νεοφερμένη Εύα, ο Θωμάς, ο Vladimir, η Φανή, όλοι τους μέλη μιας ιδιότυπης, παράταιρης οικογένειας. Χάρτινα ντεκόρ, νάιλον κοστούμια, κωμικά σκετς και φάλτσα καραόκε γεμίζουν την υπαίθρια σκηνή του ξενοδοχείου κάθε βράδυ. Καθώς το καλοκαίρι συνεχίζεται και η πίεση της δουλειάς αυξάνεται, οι νύχτες τους γίνονται ολοένα πιο σκοτεινές. Όταν όμως τα φώτα ανάψουν ξανά, το σόου πρέπει να συνεχιστεί.

Συντελεστές της ταινίας ANIMAL

ANIMAL | σενάριο, σκηνοθεσία: Σοφία Εξάρχου | παραγωγοί: Μαρία Δρανδάκη, Μαρία Κοντογιάννη | Συμπαραγωγοί: Lukas Valenta Rinner, Laura Sterian, Ivan Tonev, Στέλιος Καμμίτσης, Βίκυ Μίχα, Σοφία Εξάρχου | διεύθυνση φωτογραφίας: Moniκa Lenczewska | μοντάζ: Dragos Apetri | production designer: Jorien Sont | κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα | ηχοληψία: Odo Grötschnig | σχεδιασμός ήχου: Sebastian Watzinger, Rudolf Gottsberger | μιξάζ: Thomas Pötz Kava | σχεδιασμός μακιγιάζ και κομμώσεων: Ιωάννα Λυγίζου, Χρόνης Τζίμος | χορογράφος: Χρήστος Παπαδόπουλος | πρωτότυπη μουσική: Wolfgang Frisch | ηθοποιοί:Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Φλομαρία Παπαδάκη, Aχιλλέας Χαρίσκος, Χρόνης Μπαρμπαριάν, Ηλίας Χατζηγεωργίου, Δανάη Πετροπουλέα, Kristof, Ελπίδα Ορφανίδου, Ιωάννα Τουμπακάρη, Φαίη Τζούμα, Νώντας Δαμόπουλος, Voodoo Jürgens, Βαγγέλης Ευαγγελινός κ.α. | παραγωγή: Homemade Films, | συμπαραγωγή: Nabis Filmgroup, Digital Cube, Felony, ARS OOD, ΕΡΤ, Arctos Films | σε συνεργασία με: Wild at Heart |με την υποστήριξη των: Eurimages, Media Creative Europe, Austrian Film Institute, Vienna Film Fund, Salzburg City Film Fund, Centrul National Al Cinematografiei, Mediacom, Bulgarian Film Center, Υφυπουργείο Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας (ΣΕΚιν), ΕΚΟΜΕ- Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, Περιφέρεια Κρήτης | με τη χρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου |116’ | DCP | 1:1.85 | color[/OEmbed]

Δείτε επίσης