Από τη «Βραδυνή της Κυριακής» - Μ. Σπυράκη: Θα είμαστε νικητές αν εφαρμοστεί το Διεθνές Δίκαιο
«Είμαστε η χώρα που εγγυάται τα ανατολικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Μεσόγειος είναι η θάλασσά μας, θάλασσα της Ε.Ε., και ο σεβασμός των κανόνων είναι η μοναδική μεθοδολογία για την επίλυση των διαφορών»
Η ευρωβουλευτής της Ν.Δ. Μαρία Σπυράκη μιλάει στη «Βραδυνή της Κυριακής» για την ένταση και την τουρκική προκλητικότητα στην Ανατολική Μεσόγειο και τονίζει ότι νίκη για την Ελλάδα θα είναι η παραδοχή και η εφαρμογή από την Τουρκία του Διεθνούς Δικαίου.
Τονίζει πως σε περίπτωση που οι διαφορές των δύο πλευρών οδηγηθούν στη Χάγη θα πρέπει να υπάρξει εθνική συνεννόηση χωρίς κραυγές.
Παράλληλα, υπογραμμίζει πως η χώρα είναι τυχερή που σε αυτή τη δύσκολη από κάθε άποψη συγκυρία έχει στην ηγεσία της τον Κυριάκο Μητσοτάκη, λέγοντας πως «ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται».
Κυρία Σπυράκη, έχοντας γνώση του γεωπολιτικού παιχνιδιού με βάση αυτό που επιχειρεί η Άγκυρα φέρνοντας προ τετελεσμένων γεγονότων την Αθήνα, τι πιστεύετε ότι θα γίνει στο τέλος; Θα υπάρξει νικητής και ηττημένος από αυτή την αναμέτρηση;
«Μου επιτρέπετε να έχω μια αιρετική άποψη για τη νίκη σε αυτή την αναμέτρηση; Θα είμαστε νικητές από την ώρα που θα οδηγήσουμε την Τουρκία στην παραδοχή της εφαρμογής του Διεθνούς Δικαίου. Όλη η στρατηγική του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη δείχνει πως αντί για τσαμπουκά και κραυγές, έχουμε συνεκτικό οδικό χάρτη στην εξωτερική πολιτική που βασίζεται στις αρχές του Διεθνούς Δικαίου. Οι συμφωνίες με την Ιταλία και την Αίγυπτο ανέδειξαν τη διάσταση της σταθερότητας που υπηρετεί η Ελλάδα επιδιώκοντας αμοιβαία επωφελείς συμβιβασμούς και ασκώντας συγχρόνως κυριαρχικά δικαιώματα, κάτι που δεν είχε συμβεί έως τώρα. Είμαστε η χώρα που εγγυάται τα ανατολικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Μεσόγειος είναι η θάλασσά μας, θάλασσα της Ε.Ε., και ο σεβασμός των κανόνων είναι η μοναδική μεθοδολογία για την επίλυση των διαφορών».
Η τακτική της Άγκυρας είναι να καθίσει στο ίδιο τραπέζι με την Αθήνα και να θέσει θέματα πλην των δύο κυρίων, την υφαλοκρηπίδα και την ΑΟΖ. Η ελληνική κυβέρνηση μέχρι πού είναι διατεθειμένη να κάνει πίσω και ως ένδειξη καλής γειτονίας να δεχθεί και άλλα θέματα στο τραπέζι;
«Η Τουρκία έχει αποφασίσει να δρα ως αναθεωρητική δύναμη στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, δημιουργώντας μάλιστα συνθήκες υψηλής έντασης, μακράς διαρκείας.
Η αποτρεπτική μας ικανότητα όχι μόνο δεν αμφισβητείται πλέον, αλλά είναι προφανές ότι υπολογίζεται πολύ σοβαρά κάθε φορά που ο Ερντογάν επιλέγει μία επίδειξη τσαμπουκά. Είναι προφανές πως όταν λέμε ότι δε θα δεχθούμε τετελεσμένα, το εννοούμε. Δεν παραγνωρίζουμε ούτε το ισοζύγιο ισχύος ούτε την τακτική των ίσων αποστάσεων του ΝΑΤΟ. Ωστόσο, είναι σαφές ότι η ένταση που δημιουργεί η Τουρκία προκαλεί σοβαρή ανησυχία για την ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή, και στο Βερολίνο και στην Ουάσιγκτον εξού και οι διαμεσολαβητικές προσπάθειες που μέχρι τώρα δεν ευδοκιμούν. Εφόσον η ένταση αποκλιμακωθεί είναι απαραίτητο να θυμίσουμε σε εταίρους και συμμάχους ότι η διαφορά μας με την Τουρκία περιγράφεται ακριβώς σε όσα συνομολόγησαν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής με τον Σουλεϊμάν Ντεμιρέλ στις Βρυξέλλες, δηλαδή στην υφαλοκρηπίδα και σε ό,τι απορρέει από τον ορισμό της. Εφόσον η Τουρκία αποφασίσει να τιμήσει την υπογραφή της, ο δρόμος για τη Χάγη πρέπει να ανοίξει με εθνική συνεννόηση και χωρίς κραυγές».
Η Ευρώπη γιατί είναι διστακτική και δεν λαμβάνει μέτρα κατά της Τουρκίας εφόσον απειλεί τα ευρωπαϊκά σύνορα και γιατί η Γερμανία ασκεί την πολιτική του Πόντιου Πιλάτου;
«Η συζήτηση στο άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Εξωτερικών για συγκεκριμένο κατάλογο κυρώσεων, οι οποίες εφόσον εφαρμοστούν θα προκαλέσουν τριγμούς στην ήδη προβληματική Οικονομία της Τουρκίας, δείχνει πως η Ε.Ε. παρά τα διαφορετικά εθνικά συμφέροντα δεν μπορεί, πλέον, να κλείνει τα μάτια απέναντι στη συμπεριφορά της Τουρκίας. Έγινε ένα σημαντικό βήμα άσκησης πίεσης προς την Άγκυρα. Δεδομένου, μάλιστα, ότι οικονομικά συμφέροντα που συνδέονται με μερίδιο της τουρκικής αγοράς αλλά και επενδύσεις στην Τουρκία, όχι μόνο από εταιρίες από τη Γερμανία, αλλά και την Ισπανία και την Ολλανδία, δεν ευνοούν τη δημιουργία του “υπερόπλου” των οικονομικών κυρώσεων κατά της Τουρκίας. Ωστόσο, είναι, πλέον, ξεκάθαρο πως η κατάρτιση του καταλόγου των κυρώσεων, ως εργαλείο αποτροπής, είναι μονόδρομος. Όχι μόνο γιατί ως Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχουμε επανειλημμένα καταδικάσει τη συμπεριφορά της Τουρκίας, φθάνοντας και στην ομόφωνη περικοπή προενταξιακών κονδυλίων. Όχι μόνο γιατί ο Νίκος Δένδιας κατάφερε να ανατεθεί από τους υπουργούς Εξωτερικών η κατάρτιση του καταλόγου στον αντιπρόεδρο της Κομισιόν Ζοζέ Μπορέλ, αλλά και διότι η πολιτική της Τουρκίας προκαλεί ευθέως τους Ευρωπαίους πολίτες οι οποίοι ψηφίζουν τις κυβερνήσεις. Από την αμφισβήτηση και παραβίαση κυριαρχικών δικαιωμάτων κρατών-μελών, την παρεμπόδιση του εμπάργκο όπλων στη Λιβύη, μέχρι την αλλαγή της φυσιογνωμίας της Αγίας Σοφίας, η Τουρκία γράφει στα “παλαιότερα των υποδημάτων της” το Διεθνές Δίκαιο, αμφισβητεί την πολιτική της Δύσης και προσβάλει τις αξίες της. Και αυτές οι προκλήσεις συνεπάγονται κυρώσεις. Δεν μπορούμε στην Ε.Ε. να έχουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά στις εξωτερικές μας σχέσεις».
Εθνικά θέματα, κορωνοϊός, Οικονομία, είναι τρία μεγάλα ζητήματα για την κυβέρνηση. Αυτά τα τρία «αγκάθι» μπορούν να μετατραπούν σε προτερήματα αν η κυβέρνηση μπορέσει να τα αντιμετωπίσει με επιτυχία;
«”Ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται”, λέει ο λαός μας, και φαίνεται πως αυτή η συγκυρία αποτέλεσε μια μεγάλη πρόκληση ώστε να αναδειχθεί η ηγετική προσωπικότητα του Κυριάκου Μητσοτάκη. Όσοι τον πιστεύαμε, εξαρχής γνωρίζουμε με πόση μεθοδικότητα και ψυχραιμία αντιμετωπίζει τα προβλήματα. Σε αυτή την περίοδο των πολλαπλών κρίσεων η Ελλάδα έχει στιβαρή εξωτερική πολιτική και πολυδιάστατες συμμαχίες, πακτωλό χρημάτων στη διάθεσή της από το Ταμείο Ανάκαμψης και τον προϋπολογισμό της Ε.Ε. 2021-2027μ και πολιτικό προσωπικό με γνώση. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι συγκροτημένο και ρεαλιστικό σχέδιο για τη μετεξέλιξη της Οικονομίας μας σε “πράσινη”, ψηφιακή και ανθεκτική, που θα υπερβαίνει και θα διορθώνει τις παθογένειες του κράτους και θα αποδίδει το συντομότερο δυνατό καλές δουλειές και οφέλη στους πολίτες».
Η Μακεδονία έχει πληγεί ιδιαίτερα τουριστικά και οικονομικά. Η αναβολή της ΔΕΘ, λόγω έκτακτης ανάγκης, είναι ακόμη ένα πλήγμα για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Τι θα πρέπει να γίνει, κατά τη γνώμη σας, και πώς η κυβέρνηση μπορεί να επουλώσει τις πληγές στην κοινωνία της Βορείου Ελλάδας, με τι τρόπο;
«Η Μακεδονία χρειάζεται ώθηση και χώρο, ώστε να αναπτύξει τις δυνατότητές της. Μέχρι τώρα είχε μόνο υποσχέσεις και εγκαίνια μετρό σε μουσαμά. Είναι απαραίτητο το αναπτυξιακό σχέδιο για τη Μακεδονία να περιλαμβάνει από τα κέντρα καινοτομίας, μέχρι τον πρωτογενή τομέα, και από τις υποδομές έως τον Τουρισμό. Οι επιχειρήσεις χρειάζονται άμεση ανακούφιση με αναβολή υποχρεώσεων, μέχρι να τελειώσει η κρίση που προκαλεί η πανδημία, και στήριξη προσλήψεων. Κυρίως αυτό που χρειαζόμαστε, επιτρέψτε μου τον πρώτο πληθυντικό, είναι να μας δώσουν την ευκαιρία να περάσουμε στην επόμενη πίστα γρήγορα και χωρίς να πρέπει να ελεγχθεί και να εγκριθεί και η τελευταία λεπτομέρεια από την Κεντρική Διοίκηση».