Συνεντεύξεις

Ζέττα Μακρή: Από τις απουσίες δεν εξαιρείται κανείς

Η μη συμμετοχή εκπαιδευτικών στη διαδικασία αξιολόγησης συνιστά σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα, με τις συνέπειες να είναι η μη μισθολογική εξέλιξη και η παρακράτηση μισθού

zetta-makri

Ανυποχώρητη εμφανίζεται η κ. Ζέττα Μακρή όσον αφορά τις απουσίες στις περιπτώσεις που οι γονείς φοβούνται να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο, μετά την ύπαρξη κρουσμάτων.

Παράλληλα, η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων απαντά στις καταγγελίες της αντιπολίτευσης για μη ασφαλή επάνοδο των μαθητών στα σχολεία και υπεραμύνεται τόσο της χρήσης των self test, όσο και των υγειονομικών πρωτόκολλων που προβλέπουν ότι θα κλείνει ένα τμήμα μόνο αν νοσεί το 50%+1 των μαθητών.

Το πρώτο κουδούνι ήχησε. Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι εστιάζετε στο σελφ τεστ, το οποίο είναι μειωμένης αξιοπιστίας. Έχετε σκεφτεί τα σελφ τεστ να γίνονται στο σχολείο, ώστε να υπάρχει κάποιος έλεγχος;

«Θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω και να υποστηρίξω ότι τα self test είναι αξιόπιστα σε συντριπτικό ποσοστό. Ανάλογες μελέτες έχουν δημοσιευτεί, παγκοσμίως, και αποδεικνύουν την εγκυρότητα των αποτελεσμάτων.

Η σωστή και ενδεδειγμένη χρήση των αυτοδιαγνωστικών ελέγχων και η αληθής δήλωση των αποτελεσμάτων είναι μία άλλη παράμετρος, που έχει να κάνει με την ατομική αίσθηση ευθύνης. Η στάση μας θα κάνει τη διαφορά, η λογική και η ευσυνειδησία μαζί με τα ενδεδειγμένα επιστημονικά μέσα και τα επικαιροποιημένα υγειονομικά πρωτόκολλα θα διασφαλίσουν την απρόσκοπτη και ασφαλή δια ζώσης λειτουργία όλων των βαθμίδων Εκπαίδευσης. Στόχος μας είναι τα σχολεία μας να παραμείνουν ανοικτά, μαθητές και εκπαιδευτικοί στο φυσικό τους περιβάλλον, τις τάξεις.

Η υποδειγματική συμμόρφωση όλων των εμπλεκομένων και η έγκαιρη προσέλευση για την προμήθεια των self test αποδεικνύει, για ακόμα μία φορά, την επιτυχία εφαρμογής και αυτού του προληπτικού μέτρου».

Είναι σαφής η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας για ανοιχτά σχολεία. Ωστόσο, μήπως έτσι θέτετε την ασφάλεια των μαθητών σε δεύτερο επίπεδο, σύμφωνα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα που έχετε θεσπίσει; Φανταστείτε για παράδειγμα ένα σχολείο όπου ένα τμήμα έχει 12 στους 25 μαθητές με κορωνοϊό, ένα με 10 στους 25, ένα με 11 στους 25 κ.ο.κ. και να λειτουργεί το σχολείο. Μπορείτε να πείτε σε ένα γονιό να στείλει το παιδί του στο σχολείο αυτό και ότι θα είναι ασφαλές;

«Η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, των μέτρων πρόληψης και προστασίας, η τακτική διενέργεια test διασφαλίζουν τη μέγιστη προστασία της σχολικής κοινότητας.

Σύμφωνα με τον κ. Γκίκα Μαγιορκίνη, όλα τα στατιστικά μοντέλα δείχνουν ότι οι πιο αποτελεσματικές πολιτικές ελέγχου της μετάδοσης στις σχολικές αίθουσες είναι το συχνό test, η χρήση της μάσκας και ο έλεγχος για συμπτώματα, ενώ η λιγότερο αποδοτική είναι η μείωση της πυκνότητας των μαθητών. Μαθηματικά μοντέλα του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης υπολόγισαν ότι για να επιτευχθεί 40% μείωση της μετάδοσης στις σχολικές αίθουσες μέσω μείωσης της πυκνότητας θα πρέπει οι μαθητές να χωριστούν στα τρία και να πηγαίνουν εκ περιτροπής κάθε τρεις ημέρες σχολείο. Αντιθέτως, μέσω του καθολικού test μία φορά την εβδομάδα, επιτυγχάνεται 70% μείωση της μετάδοσης.

Με βάση τα πρωτόκολλα που ισχύουν, τα τμήματα θα κλείνουν μεμονωμένα και δεν προβλέπεται οριζόντιο κλείσιμο του σχολείου.

Στην ανησυχία των γονέων, για την αλλαγή αυτή στο πρωτόκολλο σε περίπτωση κρούσματος, θα ήθελα να επισημάνω ότι υπάρχουν δύο διαφοροποιητικοί παράγοντες σε σχέση με την προηγούμενη σχολική χρονιά. Από τη μία, το εμβόλιο, και ευχαριστώ, από καρδιάς, την πλειοψηφία των εκπαιδευτικών μας, που σε ποσοστό 80% στήριξαν με τον εμβολιασμό τους την ασφαλή επιστροφή στη διά ζώσης λειτουργία των σχολείων, ενώ παροτρύνω τους ανεμβολίαστους να σπεύσουν να θωρακίσουν την υγεία τους κάνοντας το εμβόλιο.

Από την άλλη, τον τακτικό έλεγχο. Σε περίπτωση κρούσματος προβλέπεται αυξημένος εργαστηριακός έλεγχος και για διάστημα 7 ημερών για ανεμβολίαστους μαθητές και εκπαιδευτικούς του τμήματος στο οποίο βρέθηκε κρούσμα με δυο εργαστηριακά τεστ – rapid πέραν των προβλεπομένων. Εάν οι ανεμβολίαστοι μαθητές κάθονταν δίπλα ή στο αμέσως εμπρός ή πίσω θρανίο από το κρούσμα υποβάλλονται σε καθημερινά αυτοδιαγνωστικά τεστ – self (τις ημέρες που δεν κάνουν τα δύο εργαστηριακά).

Ενώ για εμβολιασμένους μαθητές και εκπαιδευτικούς του τμήματος στο οποίο βρέθηκε κρούσμα προβλέπονται δύο αυτοδιαγνωστικά τεστ – self ανεξαρτήτως της θέσης στην οποία κάθονται.

Ακολουθούμε τη διεθνή τάση και πρακτική, κατόπιν και των εισηγήσεων της Επιτροπής των Ειδικών, και διασφαλίζουμε την προστασία της εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητας».

Υπάρχει περίπτωση να αφουγκραστείτε την αγωνία των γονιών αν σε ένα σχολείο υπάρχουν πολλά κρούσματα και φοβούνται να στείλουν τα παιδιά τους, και να είστε ελαστικοί ως προς τις απουσίες;

«Σε αυτό το ερώτημα έχουμε δώσει ήδη ξεκάθαρη απάντηση. Όπως είπε και η υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως, δεν προβλέπεται να υπάρξει εξαίρεση από την υποχρεωτικότητα της παρακολούθησης, πλην ειδικών περιπτώσεων, που έχουν περιγραφεί λεπτομερώς και αφορούν σοβαρά θέματα υγείας.

Στεκόμαστε δίπλα στους γονείς, με σεβασμό στις ανησυχίες και τις αγωνίες τους και επιστρατεύουμε έγκριτους ειδικούς και επαγγελματίες Υγείας σε μία εκστρατεία ενημέρωσης, για να απαντήσουμε σε όλα τα ερωτήματά τους σχετικά με τον εμβολιασμό των ανηλίκων. Εμβολιάζουμε τα παιδιά μας ηλικίας 12 ετών και άνω, θωρακίζουμε την υγεία τους και ενισχύουμε το τείχος ανοσίας.

Επιπλέον, τα παιδιά μας είναι πιο ασφαλή σε ένα περιβάλλον αυξημένων μέτρων και σχολαστικής τήρησής τους, όπως το σχολικό περιβάλλον, παρά σε μέρη όπου συναντιούνται χωρίς κανένα μέτρο προστασίας από τον κορωνοϊό».

Υπάρχει ένα ζήτημα που τίθεται ως προς την εκπαιδευτική λειτουργία. Αν νοσεί σχεδόν το μισό τμήμα και απουσιάζει για 10 ημέρες, το υπόλοιπο θα λειτουργεί και δεν θα υπάρχει τηλεκπαίδευση. Οι μαθητές που θα νοσούν και θα λείπουν για 10 ημέρες, πώς θα αναπληρώσουν το χάσιμο των μαθημάτων τους; Θα πρέπει να τρέχουν στα φροντιστήρια;

«Η αναπλήρωση των μαθημάτων που θα χάσει κάποιο παιδί λόγω νόσησης από κορωνοϊό και παραμονής στο σπίτι για την πλήρη ανάρρωσή του, δεν αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση σε σχέση με τη νόσηση κάποιου μαθητή από άλλη ασθένεια.

Όπως συνέβαινε πάντα, τα παιδιά που λόγω ασθένειας παραμένουν στο σπίτι τους και χάνουν μαθήματα κάποιων ημερών, αναπληρώνουν την ύλη σε συνεννόηση με τους εκπαιδευτικούς τους».

Υπάρχουν αντιδράσεις από τους εκπαιδευτικούς σε σχέση με την αξιολόγηση. Ήδη, η ΟΛΜΕ απαντά με όπλο την κήρυξη «απεργίας - αποχής» από τις διαδικασίες. Τι απαντάτε; Θα υπάρχουν ποινές σε εκπαιδευτικούς που κάνουν χρήση της «απεργίας - αποχής»;

«Εισάγουμε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στην κοινή λογική ότι κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί εάν δεν αξιολογηθεί.

Μία αξιολόγηση με καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα και έμφαση στην επιμόρφωση, ως πρόσθετο κίνητρο για διαρκή βελτίωση του εκπαιδευτικού, διασφάλιση της ποιότητας της διοίκησης και της εκπαίδευσης.

Τάχιστα θα ξεκινήσουν επιμορφώσεις σχετικά με τις αξιολογήσεις και θα επιλεγούν και τα νέα στελέχη, που θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Μόλις ολοκληρωθούν αυτές οι διαδικασίες, θα ξεκινήσει η υλοποίηση και της ατομικής αξιολόγησης. Ένας τόσο καίριος μηχανισμός, προϋπόθεση για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μας, δεν θα γινόταν να μην είναι οριζόντιος, συνεπώς η μη συμμετοχή στην αξιολόγηση συνιστά σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα, με τις συνέπειες να είναι η μη μισθολογική εξέλιξη και η παρακράτηση μισθού».

Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»

Δείτε επίσης