Συνεντεύξεις

Ζ. Μακρή: Τα παιδιά μας είναι περισσότερο ασφαλή στο σχολείο

Η υφυπουργός Παιδείας μιλά στη «Βραδυνή της Κυριακής» για την αποτελεσματικότητα των πρωτοκόλλων στα σχολεία και το «κλειδί» του self test

Zetta-makri-e1572717663305

«Τα σχολεία είναι ασφαλή και οι μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς ακολουθώντας τα πρωτόκολλα γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή που βρίσκονται υγειονομικά». Αυτό δηλώνει η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, η οποία τονίζει ότι μέχρι σήμερα, για την κάλυψη της εκπαιδευτικής κοινότητας έχουν δοθεί δωρεάν εκατομμύρια τεστ. Παράλληλα, επισημαίνει ότι αν οι ειδικοί επιστήμονες εισηγηθούν την επικαιροποίηση των πρωτοκόλλων το υπουργείο θα ακολουθήσει τις προτάσεις τους.

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Του Βαγγέλη Γιακουμή

Το άνοιγμα των σχολείων μετά τις γιορτές δεν είχε, ευτυχώς, δυσμενή αποτελέσματα όπως όλοι φοβόντουσαν, και δικαίως, ενώ πολλά τεστ έδειξαν κρούσματα σε μαθητές, που σημαίνει υπήρξε προστασία και μέριμνα.

«Μαθητές και εκπαιδευτικοί επέστρεψαν στη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία με απόλυτη τήρηση των μέτρων πρόληψης και προστασίας για την αποτροπή της διασποράς του κορωνοϊού και με συμμόρφωση στο νέο επικαιροποιημένο υγειονομικό πρωτόκολλο με αυξημένους ελέγχους, που, όπως και εσείς επισημαίνετε, λειτούργησε και λειτουργεί πολύ καλά.

Να σας θυμίσω ότι έγινε μία τεράστια επιχείρηση διανομής σχεδόν 8 εκατ. δωρεάν τεστ, σε λίγες μόνο ημέρες, πριν το άνοιγμα των σχολείων και κάθε εβδομάδα εξακολουθεί να διενεργείται, σταθερά δύο φορές, ο μαζικότερος έλεγχος κατά του κορωνοϊού από την αρχή της πανδημίας σε 1,6 εκατ. του πληθυσμού.

Και οφείλουμε να ευχαριστήσουμε ξανά εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς και στελέχη της Εκπαίδευσης για τον ουσιαστικό τους ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία των σχολείων από την αρχή της πανδημίας».

Παλαιότερα είχαμε την εξής ακολουθία: Πήγαιναν οι γονείς στη δουλειά και κολλούσαν τα παιδιά στο σπίτι. Τώρα έχετε στοιχεία ότι αυτό μπορεί να γίνεται αντίθετα, δηλαδή τα παιδιά από το σχολείο να κολλούν τους γονείς στο σπίτι;

«Χιλιάδες εν δυνάμει κρούσματα ανιχνεύθηκαν χάρη στα σελφ τεστ, ενώ τις προηγούμενες φορές στους ελέγχους των σχολείων ήταν μικρότερος ο αριθμός, καθώς έκαναν έλεγχο μόνο οι ανεμβολίαστοι, ενώ πλέον ο έλεγχος αφορά και τους εμβολιασμένους μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Αυτά τα κρούσματα δεν θα είχαν βρεθεί αν τα σχολεία δεν λειτουργούσαν και τα συγκεκριμένα πρόσωπα θα κυκλοφορούσαν χωρίς να γνωρίζουν ότι είναι φορείς του ιού. Τώρα δεν προσέρχονται στις σχολικές μονάδες και αυτό είναι το νόημα των τεστ. Είναι μεταδόσεις που αποτρέπουμε μέσα στο σχολείο αλλά και μέσα σε κάθε σπίτι.

Κάθε ένα κρούσμα που ανιχνεύεται μέσω του μηχανισμού του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου είναι ακόμα ένα καθοριστικό βήμα για τον περιορισμό της διασποράς του ιού όχι μόνο στη σχολική κοινότητα, αλλά και στην κοινωνία γενικότερα».

Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την εξέλιξη της νόσου στα σχολεία, και για το πότε θα χαλαρώσουν τα μέτρα στη μαθητική κοινότητα;

«Πρωταρχικό μας ενδιαφέρον είναι τα σχολεία να εφαρμόζουν όλα εκείνα τα μέτρα που δημιουργούν ένα δυνατό τείχος προστασίας. Ακριβώς γι’ αυτό, αποδεχτήκαμε τις εισηγήσεις της Επιτροπής για επικαιροποίηση του πρωτοκόλλου, ώστε να ανταποκρίνεται στα δεδομένα της μετάλλαξης “Όμικρον”, με αυξημένο testing για μαθητές και εκπαιδευτικούς, εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους.

Τα ανοιχτά σχολεία με αυξημένους διαγνωστικούς ελέγχους λειτουργούν αποτελεσματικά για τον εντοπισμό κρουσμάτων και τη μείωση της διασποράς στην κοινότητα. Τα παιδιά μας είναι περισσότερο ασφαλή στο σχολείο.

Είναι πολύ θετικό ότι έχουμε τα επιστημονικά μέσα για να ανιχνεύσουμε νωρίς, ιδιαίτερα αν κάποιος είναι ασυμπτωματικός.

Με συνεχή παρακολούθηση των επιδημιολογικών δεδομένων και σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Υγείας και την Επιτροπή των Ειδικών ακολουθούμε την προτροπή του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για ανοικτά σχολεία με ασφάλεια.

Με τη χώρα μας να βρίσκεται στην 6η θέση μεταξύ 29 χωρών του ΟΟΣΑ ως προς την ανταπόκριση του εκπαιδευτικού συστήματος στην πανδημία, μία θέση που επιβραβεύει και επιβεβαιώνει την υποδειγματική στάση και το παράδειγμα της εκπαιδευτικής κοινότητας, προχωράμε μετουσιώνοντας σε πολιτική απόφαση τις εισηγήσεις των ειδικών για επικαιροποίηση των πρωτοκόλλων, όποτε οι συνθήκες το απαιτούν».

Σύσσωμη η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση για επικοινωνιακά τεχνάσματα στη διαχείριση του κορωνοϊού χωρίς να λαμβάνει ουσιαστικά μέτρα. Τι απαντάτε;

«Απαντάμε με πράξεις, σχεδιασμό, προνοητικότητα, συνεργασία και σύνεση. Μετά τη συνεδρίαση της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων ανακοινώθηκε, στις 4 Ιανουαρίου, το επικαιροποιημένο υγειονομικό πρωτόκολλο, που διασφαλίζει την προστασία της σχολικής κοινότητας από τη διασπορά του κορωνοϊού.

Ακολουθούμε πιστά τη διεθνή τάση και πρακτική για ιδιαίτερα αυξημένο έλεγχο, και αυτό αποτελεί μία σημαντική ευκαιρία για τον τακτικό έλεγχο μεγάλης μερίδας του πληθυσμού, όπως οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί.

Το μέτρο αυτό, στοχεύει στον έγκαιρο εντοπισμό των κρουσμάτων, δεδομένης της μεταδοτικότητας της νέας μετάλλαξης του ιού και σε εμβολιασμένους, καθώς οι εμβολιασμοί έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα και στην εκπαιδευτική και σχολική κοινότητα.

Τα σχολεία μας λειτουργούν κανονικά και με ασφάλεια, τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται στο φυσικό τους χώρο, στο σχολικό περιβάλλον, και επωφελούνται από τα ασύγκριτα πλεονεκτήματα της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων, τόσο στην εκπαιδευτική πράξη και πρακτική όσο και στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών.

Η πολιτική ηγεσία αντιμετωπίζει άμεσα και αποτελεσματικά τα ζητήματα που προκύπτουν, με στόχο την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων και την πλήρη αναπλήρωση κενών που δημιουργούνται από την απουσία εκπαιδευτικών λόγω κορωνοϊού.

Προχωρήσαμε στην πρόσληψη σχεδόν 5.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών, προκειμένου να διασφαλίσουμε τη συνέχιση του εκπαιδευτικού έργου προς όφελος της μαθησιακής διαδικασίας και των παιδιών μας.

Στις περιπτώσεις όπου νοσούν εκπαιδευτικοί υπάρχουν διαδικασίες αναπλήρωσης που τίθενται σε εφαρμογή – εκ των έσω στο σχολείο, μέσω Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, με διάθεση, με αξιοποίηση των προσλήψεων κ.λπ. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας προφανώς μπορεί τμήμα να περάσει προσωρινά σε τηλεκπαίδευση. Οι διαδικασίες αυτές γίνονται σε επίπεδο σχολείου ή Διεύθυνσης Εκπαίδευσης».

Πώς αποτιμάτε την τριήμερη συζήτηση στη Βουλή, που προκάλεσε ο κ. Τσίπρας με την κατάθεση της πρότασης μομφής κατά της κυβέρνησης;

«Η τριήμερη συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ κατά της κυβέρνησης ολοκληρώθηκε με την ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση.

Αποδείχθηκε, τελικά, ότι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν ένα ακόμα πυροτέχνημα προκειμένου να αμυνθεί στον εσωκομματικό αναβρασμό και στον εξωκομματικό ανταγωνισμό, καθώς φθίνει η απήχησή του στο εκλογικό σώμα. Για την κυβέρνηση ήταν μίας πρώτης τάξεως ευκαιρία για μία συζήτηση εφ’ όλης τη ύλης. Μία ευκαιρία να αναδείξουμε τις πολιτικές μας για την Οικονομία, τη θωράκιση της χώρας, την Υγεία, το Κράτος Δικαίου, τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό, την Ασφάλεια, το Μεταναστευτικό, τη Διαχείριση Κρίσεων και για όλα όσα έγιναν αυτά τα 2,5 χρόνια και δεν δόθηκε η ευκαιρία να αναδειχθούν μέσα στην πανδημία.

Η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός τιμούμε τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες και τη Βουλή, και συνεχίζουμε απαρέγκλιτα την προσπάθεια και το έργο μας με γνώμονα το συμφέρον της ελληνικής κοινωνίας, της Πολιτείας και της Δημοκρατίας.

Σε μία περίοδο διακυβέρνησης, που το μεγαλύτερο μέρος της κύλησε μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, η κυβέρνησή μας συνεχίζει να νομοθετεί,να προχωρά και να προτάσσει το όφελος, την ευημερία και τα δικαιώματα των πολιτών σε κάθε επίπεδο».

Δείτε επίσης