Ν. Κεραμέως: «Μέχρι τον 15αύγουστο οι 8.586 νέες προσλήψεις στην Εκπαίδευση»
Πώς θα εκλέγονται οι πρυτάνεις και πώς θα διοικούν με το νέο νόμο για τα ΑΕΙ
Με μία «προίκα», περίπου, 2,8 δισ. ευρώ, 1,5 δισ. από το νέο ΕΣΠΑ και 1,3 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης,η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, στοχεύει να αλλάξει τον εκπαιδευτικό ρου προς όφελος και των τριών βαθμίδων της Εκπαίδευσης.
Παράλληλα, μέσα στον Ιούλιο θα έρθει προς ψήφιση το νομοσχέδιο για τα πανεπιστήμια, στο οποίο, όπως διευκρινίζει, έχουν γίνει αρκετές αλλαγές. Επιμένει, ωστόσο,στον τρόπο εκλογής πρυτάνεων που καθορίζει το νομοσχέδιο, παρά τις αντιδράσεις τους. Όσο για την Πανεπιστημιακή Αστυνομία πληροφορεί τη «Βραδυνή της Κυριακής» ότιήδη τα μέλη των ΟΠΠΙέχουν εκπαιδευθεί από ειδικά κλιμάκια της ΕΛ.ΑΣ. και είναι έτοιμα να αναλάβουν δράση, σύμφωνα με τον στρατηγικό σχεδιασμό της ΕΛ.ΑΣ., σε 4 ιδρύματα της χώρας.
Ωστόσο, περιμένει, εν όψει προεκλογικού πυρετού, επεισόδια στα πανεπιστήμια. «Υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις που επενδύουν στο λαϊκισμό και ανέχονται –για να μην πω επιδιώκουν – εντάσεις, ακόμα και επεισόδια στα πανεπιστήμια. Ο χώρος της Παιδείας, και ειδικότερα τα πανεπιστήμια, δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνεται πεδίο εφαρμογής εκλογικών σχεδιασμών και πρακτικών διχασμού και πόλωσης», υπογραμμίζει, φωτογραφίζοντας τον ΣΥΡΙΖΑ χωρίς να τον κατονομάζει. Επίσης, προαναγγέλλει το διορισμό 8.586 μονίμων εκπαιδευτικών, οι οποίοι το αργότερο μέχρι τον 15Αύγουστο θα έχουν τοποθετηθεί.
Βγήκαν οι βαθμοί των Πανελλαδικών. Πότε θα ξέρουν οι υποψήφιοι σε ποια σχολή θα μπουν;
«Οι βαθμοί των Πανελλαδικών Εξετάσεων ανακοινώθηκαν φέτος νωρίτερα από προηγούμενες χρονιές, ενώ 3 στους 4 υποψηφίους επέλεξαν και έλαβαν τις επιδόσεις τους στο κινητό τους τηλέφωνο με SMS. Θέλω να συγχαρώ όσους συμμετείχαν στις Πανελλαδικές, τις οικογένειες που στηρίζουν τα παιδιά μας, τους εκπαιδευτικούς τους. Και ένα μεγάλο μπράβο στους υπαλλήλους της Γενικής Διεύθυνσης του υπουργείου, αρμόδιας για τις εξετάσεις, καθώς και στις Επιτροπές Εξετάσεων, που για ακόμη μία χρονιά έφεραν εις πέρας ένα πολύ απαιτητικό έργο. Με σεβασμό στην αγωνία των υποψηφίων και των οικογενειών τους, προσπαθούμε να εκδώσουμε νωρίτερα από ό,τι συνήθως τα τελικά αποτελέσματα εισαγωγής, πριν τον Δεκαπενταύγουστο, προκειμένου να ανακουφίσουμε την αγωνία τους αλλά και να συμβάλουμε στον οικογενειακό τους προγραμματισμό».
Σκοπεύετε να αυξήσετε του χρόνου τον αριθμό των εισακτέων;
«Ο συνολικός αριθμός εισακτέων στα ΑΕΙ, την ΑΣΠΑΙΤΕ και τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, για φέτος ανέρχεται σε 68.394, ενώ τα ίδια τα πανεπιστήμια ζήτησαν μόλις 47.620 εισακτέους. Πέρσι εισήχθησαν 60.070 – έμειναν κενές θέσεις είτε λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, η οποία έβαλε τέλος στο φαινόμενο της εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με πολύ χαμηλούς βαθμούς, είτε επειδή οι υποψήφιοι δεν τις διεκδίκησαν. Μέλημά μας ήταν και παραμένει να δώσουμε στα παιδιά μας επιλογές, να ανακαλύψουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους, να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους. Να έχουμε αποφοίτους ακόμη πιο ποιοτικών ΑΕΙ και όχι “αιώνιους φοιτητές” που δεν αποφοιτούν ποτέ, εις βάρος του εαυτού τους, των οικογενειών τους, των πανεπιστημίων και, εν τέλει, της κοινωνίας».
Το νέο νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση πότε θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή; Ποιες βελτιώσεις κάνατε;
«Στόχος είναι μέσα στον Ιούλιο να έχει ολοκληρωθεί η κοινοβουλευτική διαδικασία ενώπιον της αρμόδιας Επιτροπής και της Ολομέλειας της Βουλής. Το νέο νομοσχέδιο παρέμεινε σε δημόσια διαβούλευση επί τρεις εβδομάδες, χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του συνηθισμένου. Αλλά, βεβαίως, η πραγματική διαβούλευση επί των ζητημάτων αυτών είχε ξεκινήσει 2 χρόνια νωρίτερα, και ακόμη και τώρα συνεχίζουμε την επικοινωνία με τα πανεπιστήμια και με μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, προκειμένου να γίνουν περαιτέρω βελτιώσεις στο σχέδιο νόμου. Ήδη έχουμε προβεί σε αρκετές αλλαγές επί τα βελτίω, λαμβάνοντας υπόψη χρήσιμες παρατηρήσεις».
Γιατί επιμένετε στη διάταξη αυτή που αλλάζει τον τρόπο επιλογής πρυτάνεων, αφού τους βρίσκει σύσσωμους αντίθετους και κάνουν αναφορές και για πιθανότητα διαβλητότητας;
«Κυρία Μπέλλα, καταρχάς δεν νομίζω ότι οι πρυτάνεις έχουν κοινή γραμμή σχετικά με τον επιθυμητό τρόπο ανάδειξής τους. Έχουν ακουστεί διαφορετικές προσεγγίσεις, η πραγματικότητα όμως είναι μία: σήμερα ο πρύτανης είναι εν τοις πράγμασι το κυρίαρχο Όργανο στο Πανεπιστήμιο. Ο στόχος της κυβέρνησης είναι να πάμε εφεξής σε ένα Όργανο πιο συλλογικό, από το ένα κυρίαρχο πρόσωπο λοιπόν, στα 11, ανάμεσα στα οποία θα είναι και ο πρύτανης. Το προτεινόμενο σχήμα διασφαλίζει τον έλεγχο του πρύτανη με τους ακόλουθους τρόπους:
Πρώτον, με μηχανισμούς ελέγχου και θεσμικά αντίβαρα εντός του ίδιου του Συμβουλίου Διοίκησης. Συγκεκριμένα:
α) Το σύστημα ταξινομικής ψήφου και περιορισμένης σταυροδοσίας στην ανάδειξη εσωτερικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης διασφαλίζει ένα πλουραλιστικό και αξιοκρατικό Όργανο.
β) Το σύστημα ορίου εκπροσώπησης ανά σχολή στην ανάδειξη των εσωτερικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης ενισχύει έτι περαιτέρω τον πλουραλισμό απόψεων.
γ) Η συμμετοχή 5 εξωτερικών μελών στο Συμβούλιο Διοίκησης του ΑΕΙ, επιλεγμένων με αυξημένη πλειοψηφία, προσφέρει εξωστρέφεια και περαιτέρω φίλτρα ελέγχου.
δ) Η εκλογή του πρύτανη γίνεται από το Συμβούλιο Διοίκησης, με αυξημένες πλειοψηφίες.
ε) Η εκλογή του πρύτανη πραγματοποιείται κατόπιν αξιολόγησης της πρότασης που υποβάλλουν οι υποψήφιοι για την ανάπτυξη του ΑΕΙ και όχι αυθαίρετα, άρα βάσει ποιοτικών κριτηρίων.
στ) Το Συμβούλιο Διοίκησης διαθέτει τη δυνατότητα να παύσει τον πρύτανη σε περίπτωση σπουδαίου λόγου, με αυξημένη πλειοψηφία.
Δεύτερον, με μηχανισμούς ελέγχου εκτός του Συμβουλίου Διοίκησης, μέσω του συστήματος ελέγχου της νέας Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου. Το προτεινόμενο μοντέλο Διοίκησης ευθυγραμμίζει το πανεπιστημιακό μοντέλο Διοίκησης με διεθνείς καλές πρακτικές, καθώς πολλά πανεπιστήμια του εξωτερικού διαθέτουν δομή με συλλογικό ανώτατο Όργανο Διοίκησης αντίστοιχο του Συμβουλίου Διοίκησης, στο οποίο είναι μέλος και ο πρύτανης».
Η Πανεπιστημιακή Αστυνομία πότε θα βρεθεί μέσα στα πανεπιστήμια;
«Ο Νόμος προέβλεπε συγκεκριμένα την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος –ύστερα από επεξεργασία από το Συμβούλιο Επικρατείας– προ της δραστηριοποίησης των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων. Το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάνθηκε πρόσφατα υπέρ της συνταγματικότητας του Νόμου, και πλέον ετοιμάζεται η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος. Τα μέλη των ΟΠΠΙ ήδη έχουν εκπαιδευθεί από ειδικά κλιμάκια της ΕΛ.ΑΣ. και είναι έτοιμα να αναλάβουν δράση, σύμφωνα με τον στρατηγικό σχεδιασμό της ΕΛ.ΑΣ., σε 4 ιδρύματα της χώρας. Στόχος μας είναι η προάσπιση της ακαδημαϊκής ελευθερίας, προκειμένου τα πανεπιστήμιά μας να είναι κοιτίδες γνώσης, ανάπτυξης, έρευνας, στις οποίες δεν χωρούν κέντρα βίας και ανομίας».
Υπάρχει έντονο προεκλογικό κλίμα και το πολιτικό σκηνικό αποκτά στοιχεία τοξικότητας. Φοβάστε και ετοιμάζεστε για πρόκληση επεισοδίων στα πανεπιστήμια;
«Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις που επενδύουν στο λαϊκισμό και ανέχονται –για να μην πω επιδιώκουν – εντάσεις, ακόμα και επεισόδια στα πανεπιστήμια. Είναι πράγματι τοξικό να στηρίζεις κάποιους που προσπαθούν με βαριοπούλες να εμποδίσουν τη δημιουργία μίας βιβλιοθήκης. Ο χώρος της Παιδείας, και ειδικότερα τα πανεπιστήμια, δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνεται πεδίο εφαρμογής εκλογικών σχεδιασμών και πρακτικών διχασμού και πόλωσης. Όλα αυτά θέτουν εμπόδια στην εκπλήρωση της αποστολής τους και πλήττουν όλα τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας. Εμείς θέλουμε τα πανεπιστήμια χώρο δημιουργίας και μετάδοσης γνώσης, έρευνας, καινοτομίας. Με το νόμο-πλαίσιο για τα ΑΕΙ, που θα συζητηθεί το επόμενο διάστημα στη Βουλή, ανοίγουμε νέους ορίζοντες για τα πανεπιστήμιά μας, με πολλές καινούργιες δυνατότητες και ευκαιρίες για τους φοιτητές και το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό. Θέλουμε πανεπιστήμια πιο ποιοτικά, πιο λειτουργικά, πιο αυτόνομα, πιο εξωστρεφή. Πανεπιστήμια που παρέχουν σημαντικά οφέλη σε όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, αλλά και στην κοινωνία ευρύτερα».
2,8 δισ. ευρώ για την αναμόρφωση της Παιδείας
Από το πρώτο πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ, «Ανθρώπινο Δυναμικό & Κοινωνική Συνοχή 2021-2027», πόσα χρήματα θα απορροφηθούν για την Παιδεία και σε ποιες κατευθύνσεις;
«Στόχος μας είναι να αξιοποιούμε στο μέγιστο βαθμό τους διαθέσιμους κοινοτικούς και εθνικούς πόρους, προς όφελος της Εκπαίδευσης. Σε αυτό το πλαίσιο, από το νέο ΕΣΠΑ θα κατευθυνθούν στην Εκπαίδευση 1,435 δισ. ευρώ κατανεμημένα ως εξής: 387 εκατ. ευρώ περίπου για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, 377 εκατ. ευρώ για την Τριτοβάθμια, 190 εκατ. ευρώ για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση, 11 εκατ. ευρώ για οριζόντιες δράσεις και 470 εκατ. ευρώ ευρωπαϊκοί και εθνικοί πόροι για απασχόληση νέων αποφοίτων ΕΕΚ και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Επιπλέον, εξασφαλίσαμε επένδυση σχεδόν 1,3 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης σε δράσεις υποστήριξης της Εκπαίδευσης: 452 εκατ. ευρώ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Εκπαίδευσης με έμφαση στα σχολεία, 194 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, 607 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των πανεπιστημίων. Επίσης, πάνω από 140 εκατ. ευρώ στο πρόγραμμα “Ψηφιακή Μέριμνα”, που παρέχει επιταγές (vouchers) των 200 ευρώ για αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού σε σχεδόν 670.000 δικαιούχους της εκπαιδευτικής κοινότητας».
Διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών. Πόσοι θα διοριστούν φέτος και πότε θα βγει η προκήρυξη για την υποβολή αιτήσεων; Θεωρείτε ότι θα καλυφθούν τα κενά;
«Τα τελευταία 12 χρόνια δεν είχε γίνει ούτε ένας διορισμός στην Εκπαίδευση. Μέσα σε μία διετία, επί διακυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη, έχουν ήδη γίνει 16.200 διορισμοί και εντός του καλοκαιριού, μαζί με τους 8.586 που εξαγγείλαμε προ ημερών και από τον προσεχή Σεπτέμβριο θα ενισχύσουν τα σχολεία μας, θα αγγίξουμε σχεδόν τους 25.000 διορισμούς συνολικά σε Πρωτοβάθμια - Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και Ειδική Αγωγή. Μάλιστα, οι νεοπροσληφθέντες θα γνωρίζουν τη θέση τους μέχρι τον 15Αύγουστο. Η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί προτεραιότητά μας. Αυτονοήτως θα υπάρξουν και επιπλέον προσλήψεις εκπαιδευτικών για την κάλυψη των αναγκών των σχολείων μας».
«Οπισθοδρόμηση η απόφαση για τις αμβλώσεις»
Η απαγόρευση της άμβλωσης στην Αμερική είναι σκοταδισμός; Πώς μπορούν αυτές οι αποφάσεις να επηρεάσουν την Ευρώπη;
«Η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου των ΗΠΑ για τις αμβλώσεις στερεί από εκατομμύρια γυναίκες ένα βασικό τους δικαίωμα. Πρόκειται για πρωτοφανή οπισθοδρόμηση στις κατακτήσεις των γυναικών, στην πορεία κατοχύρωσης και διεύρυνσης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η Ευρώπη έχει ένα σταθερό, προοδευτικό αξιακό σύστημα και η προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της ευρωπαϊκής μας ταυτότητας».
Συμπληρώνετε τρία χρόνια στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Πώς θα περιγράφατε τη σχέση σας με τους εκπαιδευτικούς;
«Με δύο λέξεις, θα έλεγα ιδιαιτέρως δημιουργική. Αυτά τα τρία χρόνια επισκέπτομαι συνεχώς σχολεία σε ολόκληρη την Ελλάδα και χαίρομαι να συζητώ με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς μας, που είναι και οι άμεσοι αποδέκτες των πολιτικών μας. Δεν σας κρύβω ότι από τις συζητήσεις αυτές έχουμε αποκομίσει πολλά και έχουμε ενσωματώσει στο σχεδιασμό μας πολλές από τις προτάσεις και τις ιδέες που ακούσαμε. Το ανθρώπινο δυναμικό μας είναι θεμελιώδες - είναι ό,τι πιο σημαντικό για την αναβάθμιση της Παιδείας που επιδιώκουμε. Βρισκόμαστε στο πλευρό των εκπαιδευτικών μας με κάθε τρόπο. Επενδύουμε σε εκείνους μέσω επιμορφώσεων, τους δίνουμε επιπλέον κίνητρα μέσω της αξιολόγησης με καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα, και βεβαίως μέσω διορισμών, οι οποίοι είναι απαραίτητοι προκειμένου να ενισχύσουμε τη στελέχωση των σχολείων μας».