Συνεντεύξεις

Δημήτρης Παπαστεργίου στη «ΒτΚ»: «Έρχεται ο Ψηφιακός Βοηθός στο Δημόσιο»

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης μιλάει για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης, την επέκταση του wallet και των ψηφιακών υπηρεσιών για τον πολίτη

δημήτρης παπαστεργίου, δημητρησ παπαστεργιου υπουργοσ, δημήτρησ παπαστεργίου υπουργειο ψηφιακησ πολιτικησ, υπουργείο ψηφιακήσ πολιτικήσ, κυβερνηση, ψηφιακος μετασχηματισμος, ψηφιακεσ υπηρεσιεσ, ψηφιακοσ βοηθοσ, ψηφιακεσ υπηρεσιεσ gov.gr, ψηφιακα πιστοποητ
Αρθρογράφος: Γεωργία Σκιτζή
Από Γεωργία Σκιτζή

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου προΐσταται ίσως του πιο καινοτόμου υπουργείου, καθώς κάθε τι που ανακοινώνεται και θεσμοθετείται, αλλάζει άμεσα την καθημερινότητα του πολίτη. Ο κ. Παπαστεργίου σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «Βραδυνή της Κυριακής», δήλωσε ότι είμαστε μία ανάσα από την ανακοίνωση του «Ψηφιακού Βοηθού», που θα εγκαινιάσει, ουσιαστικά, τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη Δημόσια Διοίκηση. Τονίζει επίσης, ότι με την αναβάθμιση του wallet θα γίνει ένα κομβικό βήμα για την κατάργηση των πιστοποιητικών, ενώ σε λίγες ημέρες ανακοινώνεται επίσημα η πλατφόρμα για τα ζώα συντροφιάς. Όσο για το gov.gr περισσότεροι από 8.300.000 πολίτες το έχουν χρησιμοποιήσει.

Έχετε αναλάβει ένα υπουργείο το οποίο πρωτοστάτησε σε πολλές καινοτομίες σε κρίσιμες στιγμές στη σχέση κράτους – πολίτη, ωστόσο λέτε, και το ξέρουμε όλοι, ότι ακόμα υπάρχει πολύς δρόμος. Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση σε αυτά τα οποία σχεδιάζετε;

«Η δουλειά του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης διαπερνά οριζοντίως το σύνολο του Ελληνικού Δημοσίου, και έχει ως έναν από τους βασικούς του σκοπούς τη βελτίωση της αλληλεπίδρασης του πολίτη με το κράτος. Κάθε μέρα θέλουμε ο πολίτης να νιώθει πιο σίγουρος ότι το κράτος είναι στο πλάι του και όχι απέναντί του. Όλοι μας έχουμε εμπειρίες από ουρές δημόσιων υπηρεσιών, συγκέντρωση ατελείωτων πιστοποιητικών για μία αίτηση, μεγάλες αναμονές για μία έγκριση. Είναι τα βιώματά μας από τις κρατικές γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, τις οποίες επιθυμούμε να εξαλείψουμε. Αυτή είναι στην πραγματικότητα η πρόκλησή μας, να αναμετρηθούμε με τη γραφειοκρατία οργανώνοντας ψηφιακά όσες περισσότερες διαδικασίες του κρατικού μηχανισμού μπορούμε, ανακουφίζοντας τον πολίτη και αυξάνοντας τον ελεύθερό του χρόνο. Με μεθοδική δουλειά τα προηγούμενα χρόνια έγινε σοβαρή πρόοδος σε αυτή την κατεύθυνση. Να θυμίσουμε μόνο ότι το 2019 δεν γνωρίζαμε καν πόσες ήταν οι ψηφιοποιημένες υπηρεσίες. Τις συγκεντρώσαμε και έτσι υλοποιήθηκε το gov.gr με 501 ψηφιακές υπηρεσίες, που πλέον ξεπερνούν τις 1.600. Μέχρι στιγμής, περισσότεροι από 8.300.000 πολίτες έχουν χρησιμοποιήσει το gov.gr, δηλαδή πρακτικά όλος ο ενήλικος πληθυσμός της χώρας. Η δουλειά μας συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό. Υπήρξαν περίοδοι το 2023 που ο ρυθμός ψηφιοποίησης έφτασε τη μία υπηρεσία ανά ημέρα».

Η Τεχνητή Νοημοσύνη πόσο χρήσιμη θα αποδειχθεί ως εργαλείο στις προσπάθειές σας για την ψηφιοποίηση υπηρεσιών;

«Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί εύκολα να χαρακτηριστεί το τεχνολογικό θαύμα της εποχής μας. Δεν υπάρχει κάποιος τομέας της πολιτικής με την ευρεία έννοια του όρου ο οποίος δεν θα επηρεαστεί από τις εφαρμογές της. Δημιουργεί άπειρες νέες δυνατότητες, πολλές εκ των οποίων η κυβέρνησή μας σκοπεύει να εκμεταλλευτεί. Από τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης και την πρόληψη πυρκαγιών, μέχρι την επίσπευση της απονομής Δικαιοσύνης, την αντιμετώπιση των fake news και την ανάλυση ιατρικών δεδομένων, η Τεχνητή Νοημοσύνη θα είναι καταλύτης των εξελίξεων. Μας προσφέρει επίσης, σημαντικά εργαλεία περιορισμού της γραφειοκρατίας, με απλούστευση διαδικασιών και κατάργηση πιστοποιητικών, ακόμη μπορεί να συμβάλει σε ένα πιο δίκαιο φορολογικό σύστημα. Είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε μία εφαρμογή που θα εξυπηρετήσει σημαντικά τους πολίτες. Πρόκειται για τον «Ψηφιακό Βοηθό», που θα εγκαινιάσει, ουσιαστικά, τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη Δημόσια Διοίκηση. Αξιοποιώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη, ο «ψηφιακός βοηθός» στο gov.gr 24 ώρες το 24ωρο θα απαντά στα ερωτήματά μας σχετικά με τις διαδικασίες και τις υπηρεσίες στο Ελληνικό Δημόσιο. Τα ερωτήματα δεν θα περιορίζονται απλώς ως προς την εύρεση ποιας διαδικασίας χρειαζόμαστε. Οι πολίτες θα μπορούν να εξυπηρετούνται και συνδυαστικά, για παράδειγμα θα μπορούν να ρωτούν και να ενημερώνονται εάν δικαιούνται κάποιο επίδομα. Αυτή είναι όμως, μόνο η αρχή για τη σχέση της Τεχνητής Νοημοσύνης με το Δημόσιο».

Ξέρουμε ότι ήδη έχουν ψηφιοποιηθεί πολλές υπηρεσίες. Ωστόσο, διαπιστώνουμε ότι η πλειονότητα των πολιτών αγνοεί πολλές από αυτές. Για παράδειγμα, το wallet. Τι έχει ενταχθεί σε αυτό;

«Οι πολίτες δείχνουν σε καθημερινή βάση την εμπιστοσύνη τους στις ψηφιακές εφαρμογές και υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου και τις χρησιμοποιούν σε κάθε ευκαιρία. Θα σας φέρω ως παράδειγμα τις πρόσφατες εθνικές και δημοτικές εκλογές, όπου ένας μεγάλος αριθμός εκλογέων επέδειξε την ταυτότητα του wallet ώστε να ψηφίσει. Αυτή τη στιγμή, πέραν της αστυνομικής ταυτότητας και του διπλώματος οδήγησης, στο ψηφιακό μας πορτοφόλι περιλαμβάνονται η κάρτα αναπηρίας, η κάρτα δακτυλίου και η κάρτα ΔΥΠΑ, ενώ σύντομα θα ενταχθεί και το myAuto. Πρόκειται για μία ομάδα πιστοποιητικών που σχετίζονται με το αυτοκίνητο και τη μηχανή μας. ΚΤΕΟ, στοιχεία ασφάλισης, άδεια και τέλη κυκλοφορίας, θα υπάρχουν, πλέον, ψηφιακά στο κινητό μας. Παράλληλα, εργαζόμαστε πάνω στην ένταξη στο wallet των ταυτοτήτων επαγγελματικών ιδιοτήτων και της κάρτας αιμοδότη. Όμως, η πραγματικά καινοτόμα μεταρρύθμιση θα είναι η αναβάθμιση του wallet, που θα το καταστήσει ενδιάμεσο κρίκο στην ολοκλήρωση των συναλλαγών μας με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Θα γίνει ένα κομβικό βήμα για την κατάργηση των πιστοποιητικών. Περνάμε στο στάδιο όπου η άντληση των απαραίτητων στοιχείων μας θα γίνεται απευθείας από τα μητρώα του Δημοσίου, κατόπιν της δικής μας έγκρισης μέσω του wallet. Δεν θα χρειάζεται καν να κατεβάζουμε αρχεία pdf από το gov.gr. Απλά θα πατάμε ένα “Συμφωνώ” στην οθόνη του κινητού μας».

Σκοπεύετε επίσης να κάνετε ψηφιοποιήσεις που δεν θα αφορούν μόνο εμάς αλλά και τα ζωάκια μας. Εξηγήστε μας τι ακριβώς θα γίνει;

«Νομίζω –λόγω και της αγάπης που αυτά μας δείχνουν– ότι αξίζει να τους αφιερώσουμε μία ψηφιακή εφαρμογή. Σε λίγες ημέρες ανακοινώνουμε επίσημα την πλατφόρμα για τα ζώα συντροφιάς, στην οποία θα δηλώνουμε το ζωάκι μας ενώ θα είναι καταγεγραμμένοι και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς. Κτηνίατροι, φιλοζωικές οργανώσεις, καταφύγια δήμων και, φυσικά, οι ιδιοκτήτες, θα υπάρχουν σε αυτή. Στην πλατφόρμα θα ενσωματωθεί και το βιβλιάριο υγείας του ζώου, έτσι ώστε να μην αντιμετωπίζουμε δυσκολίες όταν ταξιδεύουμε μαζί του, ενώ θα υπάρχει και δυνατότητα υιοθεσίας ζώων οργανωμένα και νόμιμα. Ακόμη, η πλατφόρμα θα διαθέτει σχετικό τμήμα για ζώα συντροφιάς που χάθηκαν ή βρέθηκαν. Μέσω της εφαρμογής θα εκτυπώνουμε QRcode, το οποίο θα τοποθετούμε στο λουρί του σκύλου ή της γάτας μας και θα μπορούμε σε περίπτωση εξαφάνισης να τα βρούμε ευκολότερα».

Είστε Θεσσαλός. Η Περιφέρειά σας επλήγη ίσως από τη χειρότερη θεομηνία που έχει χτυπήσει τη χώρα μας. Πόσο ικανοποιημένος είστε από την αντίδραση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και του κρατικού μηχανισμού;

«Ήταν πράγματι μία πρωτόγνωρη κατάσταση. Έχει να παρατηρηθεί πλημμυρικό φαινόμενο τέτοιας ή αντίστοιχης έντασης στη Θεσσαλία από το 1907. Σε συνάρτηση με τη “μανία” της θεομηνίας η αντίδραση της αυτοδιοικητικής και κρατικής μηχανής ήταν η ενδεδειγμένη. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε πρόσφατα στις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την ανασυγκρότηση των περιοχών της Θεσσαλίας και του Έβρου. Πρόκειται για ένα άρτια οργανωμένο σχέδιο, το οποίο μας γεμίζει αυτοπεποίθηση. Ως Θεσσαλός, δεν σας κρύβω, είχα άγχος για το πόσο γρήγορα μπορούμε να αναμετρηθούμε με τις απώλειές μας. Βλέποντας όμως ότι έχουμε εξασφαλίσει τους αναγκαίους ευρωπαϊκούς, κατά βάση, πόρους και ότι αυτοί κατευθύνονται σε αποζημιώσεις πληγέντων και έργα αποκατάστασης των ζημιών, είμαι σίγουρος πως θα τα καταφέρουμε. Όσα χάθηκαν, θα ξαναφτιαχτούν με ακόμα καλύτερες προδιαγραφές».

Μέσα σε λίγους μήνες είχαμε 4 εκλογικές αναμετρήσεις και μπροστά μας έχουμε ακόμα μία, τις ευρωεκλογές. Είναι μακριά η μέρα που θα ψηφίζουμε από το κινητό μας τηλέφωνο;

«Κυρία Σκιτζή, η κυβέρνηση εργάζεται συστηματικά στην κατεύθυνση της αυξημένης συμμετοχής των πολιτών στις εκλογές. Φρόντισε για την ψήφο των αποδήμων Ελλήνων, ενώ αποκορύφωμα αυτής της προσπάθειας αποτελεί η καθιέρωση από τις ερχόμενες Ευρωεκλογές της επιστολικής ψήφου. Πρόκειται για μία γενναία θεσμική μεταρρύθμιση, η οποία δίνει τη δυνατότητα ψήφου σε ανθρώπους οι οποίοι δεν μπορούν να μεταβούν στο εκλογικό τμήμα όπως οι Έλληνες του εξωτερικού, οι υπερήλικες ή οι νέοι που εργάζονται σεζόν. Είναι μία τομή στην εκλογική διαδικασία και είμαστε υπερήφανοι που προχωρήσουμε πολύ σύντομα στην υλοποίησή της. Τώρα, μία πρόβλεψη ως προς τη χρήση της εξ αποστάσεως ηλεκτρονικής ψηφοφορίας σε γενικές εκλογές, θα ήταν πρώιμη και βιαστική. Με την ευκαιρία να σας πω ότι προς το παρόν, αυτό που γίνεται είναι η ηλεκτρονική ψηφοφορία σε Φορείς και Οργανισμούς. Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης διαθέτει εδώ και χρόνια το “ΖΕΥΣ” μέσω του εποπτευόμενου φορέα του ΕΔΥΤΕ, για την πραγματοποίηση εξ αποστάσεως ψηφοφορίας στην ανάδειξη των νέων Διοικήσεών τους. Όπου χρησιμοποιήθηκε, στέφθηκε με επιτυχία προσφέροντάς μας πολύτιμη γνώση για το μέλλον».

Δείτε επίσης