Συνεντεύξεις

Ζέττα Μακρή στη «ΒτΚ»: «Επόμενος στόχος μας το Ανοιχτό Σχολείο»

«Δίνεται η δυνατότητα αύξησης των μισθών των καθηγητών των δημόσιων πανεπιστημίων μέσα από έργα που θα αναλαμβάνουν»

ζεττα μακρη μη κρατικα πανεπιστημια, μη κρατικα πανεπιστημια ζεττα μακρη, ζέττα μακρή μη κρατικά πανεπιστήμια, μη κρατικά πανεπιστήμια ζέττα μακρή, μη κρατικα αει ζεττα μακρη, ζεττα μακρη μη κρατικα αει, ζεττα μακρη παιδεια, ζεττα μακρη υφυπουργος παιδεια
Αρθρογράφος: Γεωργία Σκιτζή
Από Γεωργία Σκιτζή

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Για τη φιλοσοφία αλλά και την ψήφιση του νομοσχεδίου για τα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, αλλά και τη στάση της αντιπολίτευσης μιλά στη «ΒτΚ» η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, δυστυχώς, θυσιάζουν, πάνω στο βωμό των ιδεοληψιών και των τακτικισμών, την ισχυροποίηση των ελληνικών ΑΕΙ», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Για την απώλεια της εξεταστικής σε συγκεκριμένα ΑΕΙ τονίζει ότι «θα διερευνηθεί ποιος φέρει την ευθύνη».

Αναλυτικά η συνέντευξη της Ζέττας Μάκρη στη «ΒτΚ»:

Άλλη μία εμβληματική μεταρρύθμιση, αυτή για την ίδρυση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων, θα ψηφιστεί τις επόμενες ημέρες από τη Βουλή. Μπορείτε να μας πείτε, με απλά λόγια, τι αλλάζει και αν υποβαθμίζεται, όπως σας κατηγορεί η αντιπολίτευση, το δημόσιο πανεπιστήμιο;

«Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού “Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων”, είναι ένα σχέδιο που υπογράφει τη διπλή απελευθέρωση από τη γραφειοκρατία και το κρατικό μονοπώλιο.

Και αυτό είναι, σίγουρα, μία ιστορική μεταρρύθμιση, που χαράσσει τη δική της βαθιά τομή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ενισχύουμε τη δημόσια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με χρηματοδότηση μεγαλύτερη του 1 δισ. ευρώ και στηρίζουμε την αυτονομία και το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ.

Τα ελληνικά ακαδημαϊκά ιδρύματα απαλλάσσονται από τη γραφειοκρατία, ενώ διευκολύνονται οι διαδικασίες για την ίδρυση νέων τμημάτων, δίνεται η δυνατότητα αύξησης των μισθών των καθηγητών μέσα από έργα που θα αναλαμβάνουν, και τα ερευνητικά προγράμματα θα χρηματοδοτούνται χωρίς καθυστερήσεις.

Επίσης, ψηφιοποιείται η διοικητική λειτουργία των ΑΕΙ, μεταρρύθμιση που επιτρέπει στους καθηγητές να επικεντρωθούν στο ακαδημαϊκό και ερευνητικό έργο τους, και ενισχύεται η διεθνοποίηση και η εξωστρέφεια των πανεπιστημίων μέσα από συνεργασίες με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Το μήνυμα ότι η προτεραιότητα δίνεται στα περιφερειακά πανεπιστήμια ξεκινά έμπρακτα από το ΔΠΘ.

Το σχέδιο νόμου φέρνει στο προσκήνιο την ενδυνάμωση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, για λόγους εκπαιδευτικούς και εθνικούς, το οποίο αναβαθμίζεται με την ίδρυση νέων Σχολών και Τμημάτων και την ενσωμάτωση όλων των Τμημάτων που είναι εγκατεστημένα στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Για να περάσουμε και στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, που μέσα από τα άρθρα του νέου νομοσχεδίου αυτονομείται, αποκτά το σύστημα διακυβέρνησης και τα Όργανα Διοίκησης των υπόλοιπων δημόσιων πανεπιστημίων, συστήνει Πανεπιστημιακό Κέντρο Ανάπτυξης, Πιστοποίησης και Αξιολόγησης και Εταιρία Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Περιουσίας του ΕΑΠ.

Και ενώ τα δημόσια ΑΕΙ παραμένουν στον πυρήνα του κυβερνητικού ενδιαφέροντος, με τη λειτουργία μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων θα καλύψουμε τη διαρκώς αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση για πανεπιστημιακές σπουδές και θα μπούμε στον παγκόσμιο ανταγωνισμό για την προσέλκυση φοιτητών από όλον τον κόσμο».

ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ έχουν δηλώσει ότι θα καταψηφίσουν το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Μάλιστα, ο κ. Ανδρουλάκης μιλά για διευθέτηση συμφερόντων μέσω του νομοσχεδίου. Πώς το σχολιάζετε;

«Το νομοσχέδιο για τον πανεπιστημιακό χώρο στην Ελλάδα, είναι η κορυφαία προγραμματική μας δέσμευση, είναι ένας από τους βασικούς λόγους που μας εμπιστεύτηκε το εκλογικό σώμα και μας ανέδειξε σε αυτοδύναμη κυβέρνηση.

Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία και το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, δυστυχώς, θυσιάζουν, πάνω στο βωμό των ιδεοληψιών και των τακτικισμών, την ισχυροποίηση των ελληνικών ΑΕΙ και τη δυνατότητα της χώρας μας να αποτελέσει ένα περιφερειακό κέντρο Ανώτατης Εκπαίδευσης».

Σε κάποιες σχολές, λόγω των καταλήψεων, χάθηκε η εξεταστική. Ποιος επέτρεψε να συμβεί αυτό; Ποιος έχει την ευθύνη;

«Καταφέραμε με τις συντονισμένες ενέργειες του υπουργείου Παιδείας και με τη συνεργασία και συνδρομή των πρυτάνεων να διασωθεί η εξεταστική των φοιτητών κατά ποσοστό άνω του 90%. Δυστυχώς, παρά τις προσπάθειες, υπήρχαν και περιπτώσεις που φοιτητές έχασαν το εξάμηνό τους και θα διερευνηθεί ποιος φέρει την ευθύνη.

Η έκτακτη συνεδρίαση των πρυτάνεων, παρουσία του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη και του γενικού γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης καθ. Οδυσσέα Ζώρα, είχε εκφράσει ομόφωνα την απόφασή της για την ομαλή ολοκλήρωση του χειμερινού εξαμήνου και της εξεταστικής περιόδου, με την αξιοποίηση και εξ αποστάσεως μεθόδων, εφόσον ήταν απαραίτητο. Για τον σκοπό αυτό, τα ΑΕΙ, με αποφάσεις των Συγκλήτων τους, είχαν την υποχρέωση να καθορίσουν τα διαθέσιμα τεχνικά μέσα και το βέλτιστο χρονικό πλαίσιο.

Το συντριπτικό ποσοστό, άνω του 90%, ολοκλήρωσης της εξεταστικής περιόδου δεν αφήνει περιθώρια για παρανόηση, η μειοψηφία που υπονομεύει τη λειτουργία των πανεπιστημίων και το μέλλον των φοιτητών μας πρέπει να αντιληφθεί ότι αυτή η κυβέρνηση δε θα αφήσει τις καταλήψεις να απειλούν την πανεπιστημιακή κοινότητα και να διαταράσσουν την ομαλή ακαδημαϊκή δραστηριότητα».

Τι άλλο θα δούμε να αλλάζει στον τομέα ευθύνης σας το επόμενο διάστημα, ειδικά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;

«Συνεχίζουμε να χτίζουμε πάνω στο μεταρρυθμιστικό έργο της προηγούμενης τετραετίας με τον επόμενό μας στόχο να είναι “Το ανοιχτό σχολείο”, όπου θα συντελεστούν πραγματικές αλλαγές και θα περιγραφούν οι καλές πρακτικές στον τρόπο που θα μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολικό περιβάλλον.

Ενισχύουμε τη βιωματική μάθηση, καλλιεργούμε την κριτική και ερευνητική σκέψη των μαθητών, την καινοτομία, την τεχνολογία και τα ψηφιακά μέσα, την ενίσχυση της εξωστρέφειας των εκπαιδευτικών μονάδων.

Στις προτεραιότητές μας θέτουμε την ενίσχυση του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, την εκμάθηση της χρήσης του διαδικτύου για ασφαλή πλοήγηση, την ενίσχυση της Τέχνης ως μαθησιακού εργαλείου, το πολλαπλό βιβλίο και, τέλος, τα 187 νέα διδακτικά πακέτα, τα οποία θα εφαρμοστούν καθολικά σε όλα τα σχολεία, από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο, από τον Σεπτέμβριο του 2025.

Στο κομμάτι της διοικητικής λειτουργίας στοχεύουμε να ενισχύσουμε τη διαλειτουργικότητα στα πληροφοριακά συστήματα της Εκπαίδευσης, να επανασχεδιάσουμε την πλατφόρμα MySchool και το σύνολο των ψηφιακών υπηρεσιών διοίκησης που λειτουργούν σε σχολεία και Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, ώστε να κάνουμε τις διαδικασίες απλούστερες και φιλικότερες για όλους τους εμπλεκομένους.

Στις βελτιωτικές μεταρρυθμίσεις προς ένα πιο λειτουργικό και υποστηρικτικό εκπαιδευτικό σύστημα συμπεριλαμβάνεται και η ψηφιακή ενισχυτική διδασκαλία, όπως έχει εξαγγείλει ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης.

Αρχικά, θα ξεκινήσει από Μαθηματικά και Γλώσσα, με τη βιντεοσκόπηση όλης της ύλης από Α’ Δημοτικού έως Γ’ Λυκείου, και κάθε μάθημα θα είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο. Ενώ όσον αφορά στα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων αυτά δεν θα είναι βιντεοσκοπημένα, αλλά θα μεταδίδονται ζωντανά.

Τέλος, απόλυτη προτεραιότητα του ΥΠΑΙΘΑ είναι η αντιμετώπιση της βίας στο σχολικό περιβάλλον. Το ήδη υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για την πάταξη της ενδοσχολικής βίας θα ενισχυθεί από μία καμπάνια εθνικής εμβέλειας κατά της βίας, με σύμπραξη όλων των συναρμόδιων υπουργείων. Στο πλαίσιο αυτής της καμπάνιας, θα υπάρξει μία πλατφόρμα καταγραφής αναφορών και διαχείρισης περιστατικών σε κάθε σχολική μονάδα της χώρας, τα οποία θα εξετάζονται ενδελεχώς».

Δείτε επίσης