Τουρισμός

Σε Οσκαρική ταινία «πρωταγωνιστούν» οι Χαλκιδιώτικες ελιές – Ελαιόλαδο, τυριά και μέλι «ταξιδεύουν» κάθε χρόνο σε Αμερική

Η Χαλκιδική «καλεί» στο τραπέζι της την Αμερική με μενού από 78 προϊόντα

Σε Οσκαρική ταινία «πρωταγωνιστούν» οι Χαλκιδιώτικες ελιές – Ελαιόλαδο, τυριά και μέλι «ταξιδεύουν» κάθε χρόνο σε Αμερική
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Από την Χαλκιδική που έχει, στην Αμερική που δεν… έχει τέτοιες πράσινες ελιές, εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, τυριά και μέλι φεύγουν κάθε χρόνο μεγάλες ποσότητες για εξαγωγή.

Ένα μπολ με πράσινες ελιές που είναι μάλιστα και προϊόν Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης έφτασαν έως το απαιτητικό Χόλυγουντ να ...σερβιριστούν στα γυρίσματα της ταινίας του Μάρτιν Σκορτσέζε «Τhe Wolf of Wall Street»(ο Λύκος της Γουολ Στρητ,2013) για να... δείξουν ο Λεονάρντο ντι Κάπριο και ο Μάθιου ΜακΚόναχι, τι εστί «ελληνικό γκουρμέ προϊόν» στην παγκόσμια κουζίνα.

Η σκηνή που περιλαμβάνει την… Οσκαρική διαφήμιση, στην οποία οι δύο πρωταγωνιστές απολαμβάνουν το ποτό τους, τρώνε τις πράσινες ελιές αναφέροντας την προέλευσή τους, «Ηalkidiki»,είναι από μόνη της δηλωτική της αποδοχής που έχουν τα προϊόντα της Χαλκιδικής στην αγορά των ΗΠΑ.

Η αμερικανική αγορά βρίσκεται άλλωστε από καιρό στην πρώτη πεντάδα των αγορών σε ότι αφορά τις εξαγωγές με περίπου 1500 τόνους ετησίως της πράσινης χαλκιδικιώτικης ελιάς. «Είναι ο μεγάλος στόχος» για το Επιμελητήριο και τους παραγωγικούς φορείς της Χαλκιδικής όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής κ Γιάννης Κουφίδης λίγο μετά την ολοκλήρωση των εκδηλώσεων του 2ου Φεστιβάλ Γαστρονομίας που πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι του Νέου Μαρμαρά.

Καθώς οι παραγωγοί και οι άλλοι επαγγελματίες έκλειναν το βράδυ της Κυριακής τις τέντες και μάζευαν τα προϊόντα τους από την προβλήτα οι υπεύθυνοι της εταιρίας «Chefstories» και του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής σημείωναν με ικανοποίηση τους αριθμούς του Taste Halkidiki που διοργάνωσαν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, φέρνοντας στο προσκήνιο, «το τρομερό πλεονέκτημα του τόπου, τα προϊόντα μας που πρέπει να αναδείξουμε» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ Κουφίδης. Ένα πλεονέκτημα που «δένει υπέροχα» την τοπική γαστρονομία με τον τουρισμό της...

Μέσα σε χρονικό διάστημα μικρότερο των δύο ετών, με 45.000 ευρώ προϋπολογισμό, το Taste Halkidiki, (πρόγραμμα Leader), έδειξε την μεγάλη δυναμική που διαθέτει η χερσόνησος της Μακεδονίας καθώς κατέγραψε και σε πολλές περιπτώσεις ανέδειξε 78 συνολικά προϊόντα της Χαλκιδικιώτικης γης, γύρω από τα οποία περιστρέφεται -365 ημέρες το χρόνο, κι όχι μόνο την θερινή περίοδο του τουρισμού- η τοπική ανάπτυξη και οικονομία, η γεωργία, η γαστρονομία, το εμπόριο κ.α. «Υπήρχαν περιοχές που ούτε εμείς στο Επιμελητήριο δεν ξέραμε ότι παράγουν ξεχωριστά προϊόντα, όπως είναι τα φασολάκια Παλαιόχωρας και η ρίγανη Κασσάνδρας» ανέφερε ο κ Κουφίδης.

Εκατόν τριάντα εργοστάσια πράσινης ελιάς, 3700 επιχειρήσεις εστίασης

Ειδικά για την γαστρονομία μετά το τα στοιχεία του Επιμελητηρίου καταγράφουν πλέον ένα μεγάλο δίκτυο εστίασης με περισσότερες από 3700 επιχειρήσεις, τις 3000 μεταποιητικές επιχειρήσεις του νομού κυρίως στην διατροφή ενώ σε όλη την περιφερειακή ενότητα λειτουργούν περί τα 130 εργοστάσια πράσινης ελιάς με μεγαλύτερο αυτό της εταιρίας Deas Olives All over στον οικισμό Καλύβες που εξάγει σε πολλές χώρες.

Στο πλαίσιο του Taste Xalkidiki και σε τρία ξεχωριστά fam trip συμμετείχαν πάνω από 30 δημοσιογράφοι και bloggers απ όλη τη χώρα (οι περισσότεροι εξειδικευμένοι σε θέματα γαστρονομίας). Συναντήθηκαν με παραγωγούς κι επισκέφθηκαν περισσότερες από 20 παραγωγικές μονάδες των κύριων προϊόντων της Χαλκιδικής: ελιά, ελαιόλαδο, τυροκομικά, αμπελόφυλλα, κρασί, μπύρες, μέλι, κρέας, όστρακα, βότανα , ξηροί καρποί σε Νέα Γωνιά, Βράσταμα, Αρναία, Αμουλιανή, Ιερισσό, Άφυτο, Ουρανούπολη, Πορταριά, Κρυοπηγή, Μεγάλη Παναγιά, Ταξιάρχη, Πολύγυρο, Νέα Φώκαια, Ολυμπιάδα, Πόρτο Κουφό, Νέο Μαρμαρά, Καλύβες, Μεταγγίτσι, Ορμύλια, Βουρβουρού και Νικήτη.

Γεύτηκαν παραδοσιακά κεράσματα από τοπικούς συλλόγους και συνδέσμους, το μενού των 10 γνωστότερων χώρων της χαλκιδικιώτικης κουζίνας, δοκίμασαν πίτες, σαλάτες, ντολμαδάκια, μαρμελάδες, κρασιά και ηδύποτα κι άκουσαν... αμέτρητες ιστορίες των ανθρώπων της Χαλκιδικής για την παραγωγή, το φαγητό, τους τόπους, τις παραδόσεις και το μεράκι τους. Στο τελευταίο fam trip(17-20/6/22) οι 15 δημοσιογράφοι που συμμετείχαν σ αυτό επισκέφθηκαν στην Ολυμπιάδα Χαλκιδικής την μεγαλύτερη επιχείρηση παραγωγής μυδιών στην Κ.Μακεδονία καθώς και το μεγαλύτερο γυναικείο μοναστήρι της Μακεδονίας, στην Ορμύλια, (Ιερόν Κοινόβιον Ευαγγελισμού της Θεοτόκου με 120 μοναχές) που διαθέτει πιστοποιητικά βιολογικής παραγωγής και Διαχείρισης Ποιότητας κι Ασφάλειας Τροφίμων κατά τα διεθνή πρότυπα για τις συνολικά 62 ετικέτες των προϊόντων του (ελαιόλαδο, ελιές, μαρμελάδες, λικέρ, κρασιά, βότανα, μέλι κ.α.).

Διαδρομές της ελιάς και του μελιού

Η γαστρονομική διαδρομή του Taste Halidiki διέτρεξε όλες σχεδόν τις περιοχές παραγωγής ελιάς-λαδιού και μελιού, στο όρος Μελίτων, χερσόνησο Παλλήνης, υπώρεια Χολομώντα, κάμπους Πολυγύρου, Ορμύλιας, Ολύνθου και Μουδανιών. Σ αυτές τις περιοχές βρίσκονται ο μεγαλύτερος αριθμός από τα συνολικά 5 εκατ ελαιόδεντρα και ο μεγαλύτερος αριθμός των 6.500 μελισσοκόμων που αντιπροσωπεύουν το 32% του συνόλου της χώρας παράγοντας ετησίως 1.600.000 κιλά μέλι. Μέσα από τις παρουσιάσεις που έγιναν για τις συνταγές της Χαλκιδικιώτικης γαστρονομίας αναδείχθηκε και το πλήθος των ξεχωριστών υλικών της όπως :

-η μαύρη σταφιδάτη ελιά Χαλκιδική που παράγεται κι αυτή με παραδοσιακό τρόπο χωρίς χημικά πρόσθετα , με φυσική εκπίκρανση

-Τα αμπελόφυλλα (της Μαριάννας) απ τη Νέα Γωνιά. Βιολογική καλλιέργεια που σήμερα παράγει περισσότερα από 75.000 βάζα με αμπελόφυλλα, ντολμαδάκια, πίτες, φύλλο για πίτες και αμπελοκορφές.

-το κρέας της ελληνικής φυλής του μαύρου χοίρου. Στην Χαλκιδική βρίσκεται η έδρα του νεοσύστατου Αγροτικού συνεταιρισμού «Μυρτάλη» που δημιουργήθηκε για την ανάδειξή του.

-8 μπύρες(ετικέττες) από δυο μικροζυθοποιίες και

- 7 προϊόντα ΠΟΠ: Αγουρέλαιο, πράσινες ελιές, Γαλανό Μεταγγιτσίου, φέτα-κασέρι-μανούρι-μπάτζος Χαλκιδικής προερχόμενα από 13 παραγωγικές μονάδες τυροκομικών και γαλακτοκομικών προϊόντων.

Η Χαλκιδική έχει επίσης το δικό της παραδοσιακό χωριάτικο λουκάνικο αυτό της Ιερισσού που αποτελεί μυστική οικογενειακή συνταγή και εξαιρετικά κρέατα με μυρωδιές μπαχαρικών κι εσπεριδοειδών.

-Την δική της κατοχυρωμένη φυλή βοοειδών, την «ελληνική ξανθόχρωμη», τη μια από τις δύο κατοχυρωμένες κρεατοπαραγωγικές φυλές στη χώρα,

-το «δικό της ψάρι», που δεν είναι ο…γαλέος αλλά το ορκίνι, ένα ψάρι που ανήκει στην οικογένεια των τοννοειδών και φθάνει από τον Εύξεινο Πόντο στον κόλπο της Ιερισσού τον Μάιο. Πρόκειται για εκλεκτό τοπικό μεζέ.

-τη μουντοβίνα(Αρναία), το τσίπουρο των μελισσοκόμων που παράγεται από το κερί που εγκλωβίζεται στι κηρήθρες μετά τον τρύγο, βράζεται , λιώνει, φιλτράρεται και αποθηκεύεται σε βαρέλια για να ζυμωθεί 7 μήνες πριν πάει για απόσταξη....

«Στόχος μας είναι να αναδείξουμε την Χαλκιδική ως γαστρονομικό προορισμό. Το επιδιώκουμε από την πρώτη στιγμή. Τα προϊόντα που παράγουμε σ αυτόν τον τόπο, οι μεταποιητικές επιχειρήσεις, το μεγάλο δίκτυο εστίασης επιβάλλει να προχωρήσουμε σ αυτό... Πέρυσι έγινε το πρώτο Φεστιβάλ Γαστρονομίας στην Ν.Φώκαια, φέτος στην προβλήτα του Ν.Μαρμαρά. Έχουμε σκοπό να διατηρήσουμε τις δυναμικές δράσεις και να συνεχίσουμε, επειδή το να μπορέσουμε να κάνουμε την Χαλκιδική γαστρονομικό προορισμό δεν τελειώνει ποτέ» λέει ο κ Κουφίδης.

Ο ίδιος θεωρεί ότι υπάρχει μεγάλος κορεσμός στο τουριστικό μοντέλο ήλιος και θάλασσα και «γι αυτό πρέπει να αλλάξουμε και να δώσουμε τα καλύτερά μας. Να στραφούμε- προσθέτει- στις υπηρεσίες τουρισμού και να δώσουμε τον επισκέπτη την εμπειρία που δεν θα βρει σε άλλες χώρες της Μεσογείου ή του κόσμου, με τα προϊόντα μας. Για την Χαλκιδική οι αγορές-στόχοι πέρα από τα Βαλκάνια είναι η Κεντρική και Δυτική Ευρώπη.

Η αγορά των ΗΠΑ, ο μεγάλος στόχος

Η Ελλάδα και η Χαλκιδική είναι μεγάλο brand και πρέπει να μιλήσουμε πλέον για την αγορά της Αμερικής. Είναι μια αγορά τεράστια, έχουμε σχέσεις και ρίζες ενώ υπάρχουν πάρα πολλά προϊόντα της Χαλκιδικής που εξάγονται στην Αμερική άρα τα γνωρίζουν εκεί οι πολίτες και εμείς πρέπει αυτά τα προϊόντα να τα βάλουμε στο πιάτο ,να τα βάλουμε σωστά και να τα αναδείξουμε μέσα από την εστίαση, μέσα από το πιάτο έτσι ώστε να επικοινωνήσουμε και την Χαλκιδική μας σαν τουριστικό προορισμό».

Οι εκπρόσωποι του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής τονίζουν πάντως ότι οι δράσεις του για την ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας θα συνεχιστούν ενώ επισημαίνουν με έμφαση ότι η ΠΕ Χαλκιδικής έχει το χαμηλότερο ποσοστό ανέργων στην Ελλάδα.

Δείτε επίσης