Τουρισμός

Ξεκινάει τις πτήσεις στην Ευρώπη η... χρεοκοπημένη αεροπορική Flybe

Νέα άδεια λειτουργίας, επενδυτικά κεφάλαια και δρομολόγια προς τουριστικούς προορισμούς στην Μεσόγειο, όπως η Ελλάδα, περιλαμβάνει το «σχέδιο σωτηρίας»

Ξεκινάει τις πτήσεις στην Ευρώπη η... χρεοκοπημένη αεροπορική Flybe
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Αίτηση για την έκδοση προσωρινής άδειας λειτουργίας υπέβαλε οι διαχειριστές-εκπρόσωποι της προσωρινής διορισμένης διοίκησης της (υπό πτώχευση) αεροπορικής εταιρείας Flybe, όπως ανακοίνωσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (CAA) της Μεγάλης Βρετανίας.

Η προσωρινή άδεια λειτουργίας αερομεταφορέα θα δώσει στους διαχειριστές της εξειδικευμένης εταιρείας Interpath την δυνατότητα να αναδιοργανώσουν την αεροπορική εταιρεία, να προχωρήσουν σε συμφωνίες με προμηθευτές και δανειστές για την ρύθμιση των χρεών αλλά και σε διαπραγματεύσεις τόσο με ενδιαφερόμενους επενδυτές (κυρίως ξένα επενδυτικά funds) όσο και με δύο τουλάχιστον γνωστούς αγοραστές.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η Flybe θα ξεκινήσει άμεσα τις κρατήσεις εισιτηρίων ή την πραγματοποίηση πτήσεων αφού απαιτούνται μια σειρά από διαδικασίες, πιστοποιήσεις και ελέγχους πριν απογειωθεί το πρώτο αεροσκάφος. Ενδεχομένως να μην προλάβει να πραγματοποιήσει δρομολόγια προς δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς στην Ευρώπη, όπως η Ελλάδα, αυτό το καλοκαίρι αλλά από το τέταρτο τρίμηνο του έτους ή στις αρχές του 2024.

Είναι όμως εξαιρετικά σημαντικό γεγονός στον κλάδο πως είναι η πρώτη φορά που η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (CAA) δέχεται αίτηση για προσωρινή άδεια λειτουργίας από χρεοκοπημένη ή υπό πτώχευση αεροπορική εταιρεία.

Ο εκπρόσωπος της ρυθμιστικής αρχής επιβεβαίωση ήδη την είδηση της κατάθεσης φακέλου αίτησης από εκπροσώπους της αεροπορικής εταιρείας σύμφωνα με τα προβλεπόμενα της ισχύουσας νομοθεσίας: «Οι διαχειριστές της Flybe υπέβαλαν αίτηση για προσωρινή άδεια λειτουργίας».

Όπως εξήγησε υπάρχει και αιτιολογική έκθεση για την αίτηση έκδοσης προσωρινής άδειας λειτουργίας: «Εάν εγκριθεί, θα επιτρέψει στους διαχειριστές να ξεκινήσουν τη διαδικασία αναδιάρθρωσης της επιχείρησης. Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου δεν έχει ακόμη λάβει απόφαση σχετικά με το αν θα χορηγήσει προσωρινή άδεια. Η άδεια της Flybe παραμένει επί του παρόντος σε αναστολή σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει οι διαχειριστές».

Επισήμως η άδεια λειτουργίας της Flybe παραμένει σε αναστολή και στην πραγματικότητα δεν μπορεί να ξεκινήσει τις πτήσεις. «Η άδεια λειτουργίας της Flybe παραμένει επί του παρόντος σε αναστολή σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει οι διαχειριστές» αναφέρεται στην επίσημη ανακοίνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (CAA).

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Flybe έχανε τα τελευταία τρία χρόνια έως και 5 εκατομμύρια στερλίνες το μήνα πριν από την παύση των πτήσεων. Στοιχείο που δεν αρνήθηκε επίσημα κανένα στέλεχος της διοίκησης πριν από την κατάρρευσή της για δεύτερη φορά την τελευταία δεκαετία.

Η νέα...άδεια

Στις 28 Ιανουαρίου η Flybe κατέρρευσε οικονομικά, κατέθεσε αίτηση πτώχευσης και μπήκε σε καθεστώς διαχείρισης-εκκαθάρισης για δεύτερη φορά μέσα σε τρία χρόνια. Διέκοψε τις πτήσεις της αιφνιδιαστικά τις πρώτες πρωινές ώρες της 28ης Ιανουαρίου, ενώ μία ημέρα νωρίτερα - στις 27 Ιανουαρίου- το Ανώτατο Δικαστήριο της Αγγλίας διόρισε τους Μάικ Πινκ και Ντέιβιντ Πάικ από την Interpath Advisory ως διαχειριστές και ουσιαστικά εκπροσώπους μίας άτυπης προσωρινής - και δικαστικά διορισμένης- διοίκησης.

Βρετανικά κανάλια καθώς και ενημερωτικές ιστοσελίδες για τον κλάδο των αερομεταφορών μετέδωσαν χθες το βράδυ ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (CAA) επιβεβαίωσε ότι «μπορεί να χορηγήσει στους διαχειριστές της Flybe προσωρινή άδεια λειτουργίας». Έστω και αν θα πρόκειται για την πρώτη φορά στην ιστορία της ρυθμιστικής αρχής στην χώρα.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας είναι έτοιμη να τη χορηγήσει με το σκεπτικό ότι αυτή η έγκριση επειδή «επιτρέπει στους διαχειριστές να εξετάσουν την αναδιάρθρωση της Flybe, συμπεριλαμβανομένων νέων επενδυτών ή μιας συμφωνίας πώλησης σημαντικού ποσοστού σε έναν από τους ενδιαφερόμενους ή δυνητικούς αγοραστές της εταιρείας» σύμφωνα με φήμες και μερικά άρθρα που δημοσιεύτηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο τις τελευταίες ημέρες.

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι η Flybe θα ξαναρχίσει να πετάει μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Οι διαχειριστές έχουν δώσει στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (CAA) γραπτές διαβεβαιώσεις ότι «δεν θα αναλάβουν καμία λειτουργία αεροσκαφών, δεν θα λάβουν κρατήσεις για πτήσεις ούτε θα ζητήσουν πληρωμές για υπάρχουσες κρατήσεις».

Στέλεχος φορέα του κλάδου χαρακτήρισε τη χορήγηση προσωρινής άδειας ως «ασυνήθιστη», αλλά πρόσθεσε πως πρόκειται για «μέρος της διοικητικής διαδικασίας» που επιτρέπει την ανάπτυξη μιας πρότασης αναδιάρθρωσης.

Εκπρόσωπος της CAA επιβεβαίωσε ότι θα τηρηθεί κατά γράμμα η ισχύουσα νομοθεσία και θα προβλέπεται η εκ νέου αξιολόγηση για την έκδοση μόνιμης άδειας λειτουργίας, όπως σε όλες τις αεροπορικές εταιρείας στην χώρα : «Η ΥΠΑ δεν έχει ακόμη λάβει απόφαση σχετικά με τη χορήγηση προσωρινής άδειας. Αν εγκριθεί η αίτηση... Η προσωρινή άδεια θα ισχύει για 12 μήνες».

Επίσης διευκρινίστηκε πως η αναδιαρθρωμένη επιχείρηση θα παραμείνει υπό την υφιστάμενη νομική οντότητα και δεν μπορεί να ιδρυθεί νέα εταιρεία ενώ μετά τον διορισμό νέας διοίκησης η Flybe θα περάσει από την πλήρη διαδικασία αδειοδότησης της CAA ξανά.

Τα πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία

Τα μόνα πραγματικά περιουσιακά στοιχεία του χρεοκοπημένου ουσιαστικά βρετανικού ααερομεταφορέα είναι τα επτά ζεύγη χρονοθυρίδων απογείωσης-προσγείωσης (ή «slots») πτήσεων στο αεροδρόμιο του «Χίθροου» της Αγγλίας και τα πέντε ζεύγη στο αεροδρόμιο του «Σίπχολ» του Άμστερνταμ της Ολλανδίας, δεδομένου ότι και τα δύο αεροδρόμια είναι βασικοί κόμβοι και έχουν περιορισμένη χωρητικότητα.

Τα «slots» του «Χίθροου» κατείχε προηγουμένως ο πρώην αερομεταφορέας British Midland (BMI) και παραχωρήθηκαν στην Flybe στο πλαίσιο των όρων που επέβαλαν οι ρυθμιστικές αρχές ανταγωνισμού της Μεγ. Βρετανίας, μετά την εξαγορά της BMI από την British Airways το 2012.

Έτσι, συνδυαστικά με τις χρονοθυρίδες και τις συμφωνίες με αρκετά περιφερειακά αεροδρόμια στην Αγγλία και την Σκωτία, η Flybe συνέδεε πολλά τοπικά αεροδρόμια βρετανικών πόλεων με περίπου 50 ευρωπαϊκές πόλεις. Μάλιστα, η Γαλλία αποτελούσε τη δεύτερη καλύτερη αγορά της μετά την αγγλική, με ισχυρή παρουσία και στην Ολλανδία. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία στο...απόγειό της μετέφερε 8 εκατ. επιβάτες ετησίως τόσο στην Μεγ. Βρετανία όσο και στην Ευρώπη.

Μάλιστα, το περασμένο Σαββατοκύριακο δημοσιεύτηκε ότι η Lufthansa και ο όμιλος Air France-KLM ενδιαφέρονται να αποκτήσουν μέρος της Flybe ή την πλειοψηφία των μετοχών και βρίσκονται σε συνομιλίες με τους διαχειριστές της εταιρείας.

Οι δύο αεροπορικοί όμιλοι που ενδιαφέρονται για την πιθανότητα απόκτησης του αερομεταφορέα, δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα πολύτιμα «άυλα περιουσιακά στοιχεία της»: τις χρονοθυρίδες του «Χίθροου» και ου «Σίπχολ». Ωστόσο, οι χρονοθυρίδες ανατέθηκαν στη Flybe και κατέχονται από αυτήν, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούν να πωληθούν ξεχωριστά, αλλά μόνο να αποκτηθούν ως μέρος της εταιρείας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι δύο πιθανοί αγοραστές της πρέπει να αγοράσουν ολόκληρη την εταιρεία, αναλαμβάνοντας μαζί και ένα μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων και των δανείων της.

Δείτε επίσης