Υγεία

Καρκίνος του μαστού: Ανακαλύφθηκε ο τρόπος για να σταματά η υποτροπή του

Ποια πρωτεΐνη ευθύνεται για την επανεμφάνιση του – Τι έδειξαν πειράματα στα ζώα

Καρκίνος του μαστού: Ανακαλύφθηκε ο τρόπος για να σταματά η υποτροπή του
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Πειραματική έρευνα στα ποντίκια έδειξε ότι η επανεμφάνιση του καρκίνου του μαστού είτε στο ίδιο σημείο είτε σε κάποιο άλλο ζωτικό όργανο, οφείλεται σε μια πρωτείνη που υπάρχει στους πνεύμονες.

Όταν αυτή η πρωτείνη «μπλοκαρίστηκε» με την χορήγηση μιας αντινεοπλασματικής ουσίας, διαπιστώθηκε μείωση των καρκινικών όγκων.

Η νέα μελέτη Βρετανών επιστημόνων που δημοσιεύθηκε πρόσφατα και πραγματοποιήθηκε στα ποντίκια έδειξαν ότι μια πρωτείνη στους πνεύμονες παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξή και επανεμφάνιση καρκινικών όγκων στις γυναίκες που έχουν προσβληθεί στον μαστό.

Μάλιστα τα πειράματα στα ποντίκια διαπίστωσαν ότι το κλειδί είναι μοριακές αλλαγές που συμβαίνουν με την πρόοδο της ηλικίας, τις οποίες κατόρθωσαν να σταματήσουν χρησιμοποιώντας ένα εγκεκριμένο φάρμακο.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες ως αιτία των υποτροπών είναι το γεγονός ότι μετά την αρχική θεραπεία μπορεί να επιβιώσουν στον οργανισμό καρκινικά κύτταρα σε λανθάνουσα (ανενεργή) κατάσταση. Αν υπάρξει το κατάλληλο ερέθισμα, τα κύτταρα μπορεί να «αφυπνισθούν» και να ξαναδημιουργήσουν όγκο. Σε τέτοια περίπτωση, ο καρκίνος μπορεί να επανεμφανιστεί είτε στο ίδιο σημείο όπου είχε αναπτυχθεί ο αρχικός όγκος (τοπική υποτροπή), είτε κοντά στο σημείο του αρχικού όγκου (περιοχική υποτροπή), είτε σε άλλο τμήμα του σώματος (απομακρυσμένη υποτροπή).

Μια απομακρυσμένη υποτροπή μπορεί να συμβεί στον πνεύμονα, τα οστά, τον εγκέφαλο ή σε άλλο σημείο του σώματος και αποκαλείται μεταστατικός ή σταδίου 4 καρκίνος.

Όπως αναφέρουν οι ειδικοί οι τοπικές υποτροπές του ER+ καρκίνου του μαστού συνήθως εκδηλώνονται μέσα σε πέντε χρόνια από την αφαίρεση του αρχικού όγκου (ογκεκτομή).

Προκειμένου να υπάρξει μείωση του κινδύνου οι γυναίκες υποβάλλονται σε ακτινοθεραπεία καταφέρνοντας να ελαττώσουν στο 3-15% πιθανότητες υποτροπιασμού εντός της πρώτης δεκαετίας.

Σε ότι αφορά τις γυναίκες που έχουν κάνει μαστεκτομή για τον αρχικό όγκο, οι πιθανότητες υποτροπής είναι 6% για την πρώτη πενταετία, εφ’ όσον ο καρκίνος δεν έχει εξαπλωθεί στους μασχαλιαίους λεμφαδένες. Ωστόσο κίνδυνος υποτροπής υπάρχει ακόμα και δεκαετίες μετά την αρχική νόσο.

Τι έδειξε η έρευνα των Βρετανών

Η έρευνα των Βρετανών η οποία δημοσιεύθηκε στην ιατρική επιθεώρηση Nature Cancer εστιάστηκε στις υποτροπές του καρκίνου του μαστού στους πνεύμονες, που αποτελούν τη συχνότερη θέση ανάπτυξή τους.

Το βασικότερο ζήτημα που επεδίωκαν να διευκρινίσουν οι ερευνητές ήταν τι είναι αυτό που «ξυπνά» κάποια στιγμή τα καρκινικά κύτταρα και τα ωθεί να ξαναδημιουργήσουν όγκο. Για να βρουν μία απάντηση, μελέτησαν ποντίκια με ER+ καρκίνους του μαστού.

Οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμά ότι η επανεμφάνιση του όγκου σε γυναίκες με καρκίνο του μαστού ήταν οι μοριακές αλλαγές που συμβαίνουν εντός των πνευμόνων, ενθαρρύνουν την ανάπτυξη των δευτεροπαθών όγκων.

Μέσα στους πνεύμονες υπάρχει μία πρωτεΐνη των πνευμόνων που λέγεται PDGF-C της οποίας τα επίπεδά αν αρχίσουν να αυξάνονται, μπορεί να «αφυπνίσουν» τα καρκινικά κύτταρα και να αναπτυχθεί νέος καρκίνος.

Η αύξηση της PDGF-C συμβαίνει φυσιολογικά με την πρόοδο της ηλικίας. Μπορεί επίσης να συμβεί αν υποστεί βλάβες ο πνευμονικός ιστός.

Πως μπλόκαραν την πρωτείνη

Χρησιμοποιώντας στα ποντίκια μια αντικαρκινική ουσία που ονομάζεται ιματινίμπη οι επιστήμονες την χορήγησαν πριν και μετά τις υποτροπές.

Και στις δύο περιπτώσεις κατάφεραν να μπλοκάρουν την δράση αυτής της πρωτεΐνης αλλά και την αισθητή μείωση των καρκινικών όγκων στους πνεύμονες γράφει ο βρετανικός Independent.

«Ανακαλύψαμε ότι η γήρανση του πνευμονικού ιστού μπορεί να «αφυπνίσει» τα καρκινικά κύτταρα και να αναπτυχθούν υποτροπές. Βρήκαμε επίσης μία πιθανή στρατηγική για να αφοπλίζουμε αυτή την «ωρολογιακή βόμβα»», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής Dr. Frances Turrell, μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Ινστιτούτο Έρευνας του Καρκίνου (ICR) του Λονδίνου.

«Προσπαθούμε τώρα να καταλάβουμε πόσες ασθενείς θα μπορούσαν να ωφεληθούν από το υπάρχον φάρμακο. Μακροπρόθεσμα, στόχος μας είναι η ανάπτυξη πιο ειδικών φαρμάκων, που θα στοχεύουν αυτόν τον μηχανισμό «αφύπνισης»», πρόσθεσε.