Αuto Forum: Η ηλεκτροκίνηση θα φέρει καλύτερη ποιότητα ζωής στα αστικά κέντρα

Για τα 2000 ηλεκτρικά οχήματα, που περιλαμβάνει μέχρι στιγμής  το μητρώο του υπουργείου Μεταφορών, από τα οποία 1130 ταξινομήθηκαν την προηγούμενη χρονιά, αναφέρθηκε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, κατά την τοποθέτησή του στο Αuto Forum 2021, ένα από τα σημαντικά event της χρονιάς στον χώρο του αυτοκινήτου.

Το  4ο Forum, που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά ψηφιακά, μέσα από τη LiveOn, την ολοκληρωμένη ψηφιακή τεχνολογία επιχειρηματικής επικοινωνίας του ethosGtoup, από το οικονομικό και επιχειρηματικό portal banks.com.gr και το περιοδικό Χρήμα, με την επιμέλεια του δημοσιογράφου Τάκη Πουρναράκη,  επέτρεψε  σε μεγαλύτερο αριθμό ενδιαφερομένων να το παρακολουθήσουν με άνεση και  ασφάλεια.

«Δεν θα είναι υπερβολή να πούμε ότι πρόκειται για μία τεχνολογία που αλλάζει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα», είπε ο κ.  Κεφαλογιάννης, στον χαιρετισμό του.

Ο ίδιος σημείωσε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εργάζεται σε τρεις άξονες: α) Αδειοδότηση εξειδικευμένων συνεργείων και ειδική άδεια τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων, β) Επικαιροποίηση προδιαγραφών των φορτιστών για ένα επαρκές δίκτυο φόρτισης, στο πλαίσιο του οποίου δημιουργείται μητρώο φορέων, γ) Κίνητρα Χρηματοδοτήσεων.

Παίρνοντας τον λόγο, ο υφυπουργός για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια του υπουργείου Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης, υποστήριξε πως  ο εξηλεκτρισμός αποτελεί μονόδρομο και αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στο έργο e-Αστυπάλαια, το οποίο χαρακτήρισε έργο ουσίας αλλά και υψηλού συμβολισμού.

Ιδιαίτερη αναφορά πραγματοποίησε και στην έλευση της γερμανικής Next e-go στην Ελλάδα για την κατασκευή εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων. Ο ερχομός της εκτιμάται ότι θα φέρει θέσεις εργασίας και θα παρακινήσει μία συστάδα βιομηχανικών κλάδων να επιλέξει -ενδεχομένως- την χώρα μας.

Από την πλευρά της, η γενική γραμματέας Ενέργειας και  Ορυκτών Πρώτων Υλών του υπουργείου  Περιβάλλοντος  Αλεξάνδρα Σδούκου,

επισήμανε  ότι : «η ηλεκτροκίνηση θα φέρει καλύτερη ποιότητα ζωής στα αστικά κέντρα, δεδομένου ότι ο τομέας των μεταφορών είναι ο δεύτερος πιο ρυπογόνος».

Για να προσθέσει : «εργαζόμαστε στην χωροθέτηση σε δήμους ανά την Ελλάδα, με στόχο να τελειώσει το πρώτο εξάμηνο του 2021 και στην έκδοση ειδικού σήματος για τα οχήματα που θα σταθμεύουν δωρεάν.

Στο πρόγραμμα “Κινούμαι ηλεκτρικά”, δεχτήκαμε 8.000 αιτήσεις. Το μεγαλύτερο στοίχημα είναι το πλάνο ανάπτυξης των σημείων φόρτισης. Προωθούμε την δημιουργία εθνικού μητρώου. Πρέπει το 2021 να υπάρξει κατάρτιση και συμμόρφωση των συνεργείων ως προς την ηλεκτροκίνηση».

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων (ΣΕΑΑ), Γεώργιος Βασιλάκης, διεμήνυσε : «Γνωρίζουμε ότι οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για το 40% των ρύπων.

Είναι η πρώτη φορά που έχουμε μία κυβέρνηση που συζητάει και προχωρά στον εξηλεκτρισμό της χώρας. Τα κίνητρα που έχουν δοθεί είναι πολύ καλά».

Ο ίδιος ανέφερε ότι κάθε μήνα εισέρχονται στην κυκλοφορία 350 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 7000 συμβατικά επίσης ταξινομούνται μηνιαίως, ωστόσο «αγκάθι» εκτιμά ότι αποτελούν τα 3.500 εισαγόμενα οχήματα.

Η πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου του Ι.Ο.ΑΣ. Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, σημείωσε  ότι η περσινή χρονιά ήταν γεμάτη προκλήσεις, ενώ «μάθαμε να χρησιμοποιούμε τα οχήματά μας λιγότερο».

Στη συνέχεια, ο διευθυντής Πωλήσεων & Marketing Επαγγελματικών Οχημάτων της Mercedes-Benz Ελλάς, Αντώνιος Ευαγγελούλης, στην ομιλία του με τίτλο: «Διαμορφώνοντας το μέλλον των οδικών μεταφορών», παρουσίασε τo νέο οικοσύστημα της εταιρίας, με πλήρως ηλεκτροκίνητα επαγγελματικά οχήματα, λέγοντας :

«Η Daimler διαθέτει μία ολιστική προσέγγιση και δίνει έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος και του αέρα, στην οδική ασφάλεια, σε εργοστάσια με μηδενικό ισοζύγιο άνθρακα, για βιώσιμες πόλεις.

Από το 2018 η εταιρεία έχει ηλεκτρικό φορτηγό που διατίθεται σε πελάτες-πιλότους ώστε να γίνουν οι απαραίτητες βελτιώσεις και η μαζική παραγωγή αναμένεται να ξεκινήσει περί τα τέλη του 2021».

Κατόπιν, ο Sales Operations & Electro-Mobility Manager της BMW Group Hellas, Αντώνης Αδάναλης,  ανέφερε ότι «στόχος είναι μέχρι το 2030 να έχουμε 7 εκατ. αυτοκίνητα στον δρόμο».

«Στην Ελλάδα η συζήτηση ξεκίνησε το 2013. Τότε φέραμε για πρώτη φορά το i3 στην χώρα μας. Το 2018 ήταν χρονιά-ορόσημο οπότε και παρουσιάστηκε ολιστικό πρόγραμμα της ηλεκτροκίνησης», επισημαίνοντας ότι «πρέπει να ξεπεραστούν γραφειοκρατικές αγκυλώσεις στο κομμάτι των υποδομών» και ότι η εταιρεία αλλάζει ήδη τον στόλο των οχημάτων της σε hybrid plug in.

Ο γενικός διευθυντής στον Όμιλο Βασιλάκη, Ανδρέας Χριστοφορίδης, στην ομιλία του με τίτλο «Hyundai, Kia, Seat και Cupra : Πρωτοπορώντας στην Εξέλιξη της Ηλεκτροκίνησης», ανέφερε πως πραγματοποιείται μια μεγάλη επανάσταση στο χώρο του αυτοκινήτου και ότι «ποτέ στα 30 χρόνια της σταδιοδρομίας μου δεν έχουμε δει τέτοιες αλλαγές».

Το επόμενο βήμα τους στην ηλεκτροκίνηση είναι το όχημα- σταθμός που χρειάζεται μόλις 5 λεπτά να φορτίσει για 100 χλμ.

Ο διευθυντής Marketing της FCA Greece, Κωνσταντίνος Καραθανάσης, μίλησε για την βιώσιμη αυτοκίνηση, μέσω της μεγιστοποίησης της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων.

«Πολύ σημαντικό βήμα ο εξηλεκτρισμός των επαγγελματικών οχημάτων, με λύσεις για τους επαγγελματίες. Αυτή τη στιγμή (λαμβάνοντας υπόψιν τις επιδοτήσεις και ελαφρύνσεις) είμαστε σε καλό δρόμο για το κόστος των ηλεκτροκίνητων σε σχέση με τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης», επεσήμανε, ενώ παρουσίασε τις προτάσεις της FCA στα ιδιωτικής χρήσης και επαγγελματικής χρήσης οχήματα.

Παράλληλα, μια επίκαιρη συζήτηση για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης πραγματοποιήθηκε στο Panel I με τίτλο: «Tι θα επικρατήσει τελικά τα επαναφορτιζόμενα (phev) ή τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (bev) : Οι κυψέλες καυσίμων θα προχωρήσουν;».

Ο Brokers and Car Manufacturers Manager της Allianz Ελλάδoς, Κωνσταντίνος Καλημέρης,  σημείωσε ότι «είμαστε έτοιμοι για το μέλλον, που για μας είναι παράλληλα και το παρόν. Αξιολογούμε τα στοιχεία για να μπορούμε να τιμολογούμε τα αυτοκίνητα.

Όσον αφορά την ασφάλιση αστικής ευθύνης είναι πολύ κοντά οι τιμολογήσεις. Τα ηλεκτρικά είναι πολύ ασφαλή και καλύτερα από τα συμβατικά. Είναι βέβαια αυτή τη στιγμή πιο ακριβά αλλά κάποια στιγμή θα εξισορροπήσουν με τα συμβατικά ως προς το κόστος.

Αναφορικά με τις πυρκαγιές, τα στοιχεία από Γερμανία και Αμερική, δείχνουν πως τα ατυχήματα που είχαν να κάνουν με φωτιές είναι πολύ λιγότερα από τα συμβατικά. Δηλαδή υπερέχουν τα ηλεκτρικά κι εδώ. Εμείς οι ασφαλιστές σε λίγο καιρό θα τιμολογούμε τα ηλεκτρικά σε τιμές πολύ κοντά στα συμβατικά».

Ο κ.  Αδάναλης, μιλώντας για την ταχυφόρτιση, είπε  πως όσο περισσότερη ενέργεια διοχετεύεται τόσο η μπαταρία επηρεάζεται, επισημαίνοντας ωστόσο ότι το ενεργειακό αποτύπωμα ενός συμβατικού αυτοκινήτου είναι μεγαλύτερο από ένα ηλεκτρικό.

Επίσης, έκανε λόγο για το σημαντικό ποσοστό που αναλογεί σήμερα στην παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ. Σύμφωνα με τον κ. Ευαγγελούλη, τα υβριδικά ή τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν μόνο το εφαλτήριο μιας νέας εποχής που διανύουμε καθώς όπως τόνισε τα fuel cells θα επικρατήσουν απόλυτα στο μέλλον.

Αυτό δείχνει άλλωστε είπε και η συνεργασία Volvo Trucks με Hyundai. «Με μπαταρίες δεν υπάρχει περίπτωση να κινήσουμε αεροπλάνα, τρένα και πλοία. Η προσοχή στρέφεται στο υδρογόνο και στη ανάπτυξη πράσινης ενέργειας», επεσήμανε.

Ο κ. Καραθανάσης υπογράμμισε ότι η τεχνολογία 4xe είναι φιλική προς το περιβάλλον, δεν ρυπαίνει και έχει καλύτερες επιδόσεις. Επίσης αναφέρθηκε και στη plugin hybrid τεχνολογία της Jeep.

Ολοκληρώνοντας, ο κ. Χριστοφορίδης σημείωσε πως «το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει επιλέξει να κινηθεί προς την κατεύθυνση μείωσης της εκπομπής των ρύπων με την επιλογή της ηλεκτροκίνησης.

Οπότε συμφωνώ 110% ότι τα fuel cells θα επικρατήσουν (οδικές μεταφορές, μεταφορές εμπορευμάτων). Θέμα χρόνου αυτή η τεχνολογία να επικρατήσει και στο μέλλον ακόμη και στα επιβατικά αυτοκίνητα».

Ο διευθυντής Πωλήσεων & Marketing της Volkswagen, Νικόλαος Πρέζας, στην παρουσίασή του με θέμα «Volkswagen Way to Zero:

Επιταχύνοντας για έναν πιο καθαρό πλανήτη», σημείωσε:

«Θα πρέπει να το πρώτοαντιμετωπίσουμε την ηλεκτροκίνηση, ως μία ιδέα, στηριζόμενοι σε 3 πυλώνες: Αποτροπή, μείωση και αντιστάθμιση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Στο πλαίσιο αυτό ο όμιλος θα επενδύσει πάνω από 45 δις. ευρώ τα επόμενα χρόνια».

Ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) και Δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου,  επεσήμανε ότι όλοι οι δήμοι αυτή τη στιγμή «τρέχουν» τις μελέτες και τις διαδικασίες για την προμήθεια φορτιστών και χωροθέτηση των σημείων που θα τοποθετηθούν.

Όπως  τόνισε, πρέπει «Να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τις χρηματοδοτήσεις στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Μπροστά μας η ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης ώστε να πάμε σε ένα πιο πράσινο και βιώσιμο μέλλον.

Χρειάζονται γενναία μέτρα προς την εφαρμογή του εξηλεκτρισμού. Απαραίτητη η παραγωγή της ενέργειας μέσω ΑΠΕ που θα καταναλώνουμε και να φτιάξουμε ενεργειακά αυτόνομα τις πόλεις μας, βελτιώνοντας την ενεργειακή τους απόδοση» και κατέληξε λέγοντας ότι ανοίγεται «Πεδίο δόξης λαμπρό για τους δήμους το επόμενο διάστημα. Πρέπει να οραματιστούμε πιο ήσυχες και καθαρότερες πόλεις».

Ο γενικός διευθυντής Ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ Α.Ε, Κυριάκος Κοφινάς, επεσήμανε ότι η δημόσια φόρτιση θα είναι πολύ σημαντική στην Ελλάδα, γιατί υπάρχει πολύ μικρό ποσοστό ιδιοκτησίας χώρων φόρτισης. Πάνω από το 40% των χρηστών θα χρησιμοποιεί δημόσιους χώρους φόρτισης.

Στάθηκε δε, σε κρίσιμα σημεία στα οποία πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή, όπως: είδος φορτιστών, επιλογή σημείων, σύνδεση με το δίκτυο, κόστος, απλοποίηση διαδικασιών, σύστημα περιφρούρησης θέσεων φόρτισης.

Όπως ανακοίνωσε, η ΔΕΗ στοχεύει σε τρεις κατευθύνεις: 1) Δημιουργία 10.000 δημόσιων σημείων φόρτισης μέχρι το 2025, 2) Έμφαση στην εμπειρία χρηστών, 3) Συνεχώς αυξανόμενο φάσμα υπηρεσιών.

Ο καθηγητής ΕΜΠ της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, Αντώνιος Κλαδάς στην ομιλία του με τίτλο «Προκλήσεις και προοπτικές δράσεων εξηλέκτρισης στην Ελλάδα»,

 ανέφερε ότι «στα στοιχεία προς αξιοποίηση για εγχώρια παραγωγική δράση συμπεριλαμβάνονται:

α) το μικρό μέγεθος των συνιστωσών που διευκολύνει την εφαρμογή στην παραγωγή των ερευνητικών ευρημάτων, β) η αξιοποίηση συστημάτων αποθήκευσης για ηλεκτρική κίνηση και ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ, γ) η συνδυασμένη και συνεκτική διαμόρφωση ηλεκτρικών συνιστωσών,

δ) η εξηλέκτριση μεταφορών μέσω μετασκευής ενίσχυσης / πλήρους εξηλέκτρισης των οχημάτων, ε) η υβριδικότητα και συνέργεια αξιοποιώντας ποικιλία ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και συστήματα ηλεκτροκίνησης σε σχήμα παραγωγού – καταναλωτή (prosumer) μικρής κλίμακας με συμμετοχή στην απελευθερωμένη αγορά ενέργειας με χρήση διαδικτύου.

Ο Εργ. Διδακτικό Προσωπικό της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών, ΕΜΠ, δρ. Παναγιώτης Ροβολής, στην ομιλία του «Η ομάδα Προμηθέας του ΕΜΠ, μία πρόδρομη δράση κατασκευής ελληνικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου»,

ανέφερε ότι η Ομάδα Προμηθέας αποτελεί μία εθελοντική ερευνητική ομάδα στην οποία συμμετέχουν προπτυχιακοί φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες της ΣΗΜΜΥ. Η ομάδα κατασκευάζει ηλεκτρικά οχήματα υψηλής απόδοσης, ελάχιστης κατανάλωσης.

Στο Panel II με θέμα «Προώθηση της ηλεκτροκίνησης, υποδομές, δίκτυα, πρατήρια ενέργειας, προδιαγραφές φόρτισης» και  συντονιστή τον  Πολιτικό Μηχανικό και δημοσιογράφο Νίκο Τσάδαρη, ο κ. Κλαδάς, μίλησε για μετασκευαστική διαδικασία των μπαταριών.

Όπως είπε «λόγω του μεγέθους των μπαταριών το project της μετασκευής δεν είναι τόσο εύκολο, αλλά θα μπορούσε να λειτουργήσει συμπληρωματικά προς την κατεύθυνση του εξηλεκτρισμού».

Ο κ. Κοφινάς τόνισε πως η παγκόσμια αναλογία ως προς την φόρτιση είναι 1 φορτιστής για 10 αυτοκίνητα. «Η φόρτιση στο σπίτι είναι

πιο οικονομική. Άλλωστε αναμένουμε το 60% των Ελλήνων να φορτίζουν το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο στο σπίτι.

 Στους δημόσιους χώρους σε όλη την Ευρώπη είναι περί τα 32 σεντς σε φορτιστή 22kw. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η φόρτιση σε δημόσιους χώρους, δεν είναι μόνο ενέργεια, αλλά μία υπηρεσία, που παρέχει και άλλες παροχές», ανέφερε.

 Ο κ. Πρέζας σημείωσε πως στην Ελλάδα κυκλοφορούν ήδη αρκετά αυτοκίνητα που υπάγονται στο νέο κύκλο μέτρησης κατανάλωσης και εκπομπών (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), υπογραμμίζοντας : 

«Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε κάνει καλύτερο οδηγό, είναι πιο εύκολο στην οδήγηση, έχει μεγαλύτερη ασφάλεια. Είναι πολλά τα πλεονεκτήματα. Μπορεί να έχουν λίγο πιο ακριβές τιμές στο σύνολό τους αλλά στο εγγύς μέλλον θα εξισωθούν με τα συμβατικά.

Σημαντικό ρόλο στην εποχή που διανύουμε έχει η καλή πληροφόρηση, η σωστή ενημέρωση και η εκπαίδευση του κοινού στην ηλεκτροκίνηση».

Π δρ. Ροβολής, επεσήμανε ότι «Βρισκόμαστε σε φάση εξέλιξης και σύντομα με την διάθεση περισσότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα ως προς την διαχείριση του κόστους της μπαταρίας που αυτή την στιγμή είναι ιδιαίτερα υψηλό».

Μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση από την ομάδα της Prom Racing για την κατασκευή του πρώτου της ηλεκτρικού αγωνιστικού μονοθέσιου, πραγματοποίησαν αρχηγός Ομάδας της Prom Racing Ευστάθιος Πανουργιάς, και ο υπεύθυνος Marketing της Prom Racing Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος. 

Η Prom Racing, που ιδρύθηκε πριν από περίπου 12 χρόνια, αποτελεί μια ερευνητική ομάδα που μελετά, σχεδιάζει και κατασκευάζει ένα αγωνιστικό μονοθέσιο, τύπου Formula, ειδικά σχεδιασμένο για να συμμετέχει στους διαγωνισμούς του Formula Student, κατά τη διάρκεια ενός (από το 2018) ή δύο ακαδημαϊκών ετών.

Το Formula Student προσελκύει φοιτητικές ομάδες από πανεπιστήμια όλου του κόσμου. Κάθε αγωνιστικό της μονοθέσιο είναι μοναδικό και αποσπά πολλά βραβεία και διακρίσεις.

Αξιοσημείωτο ότι το budget για την κατασκευή του P20 μονοθέσιου της ομάδας άγγιξε τις 100.000 ευρώ ενώ το 90% επί της συνολικής κατασκευής του στηρίχθηκε σε in-house manufacturing.

Ο  Senior Product Manager της Kia Motors Europe, Ιωάννης Ρούσσης,  έκανε λόγο  για τις «Μελλοντικές τάσεις για βιώσιμη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων».

 Μιλώντας για την σημασία της διαφαινόμενης ανοδικής τάσης εξηλεκτρισμού υπογράμμισε πως «η εκθετική αύξηση της ηλεκτροδότησης θα οδηγήσει σε υψηλές απαιτήσεις ενέργειας».

Τέλος, στο πλαίσιο της παρουσίασής του για τις μελλοντικές επιπτώσεις των τάσεων φόρτισης, ο κ. Ρούσσης διαπιστώνει ότι «η αύξηση του EV (Electric Vehicles) από 2% σε σχεδόν 40% σε 10 χρόνια δημιουργεί κίνδυνο στα υπάρχοντα δίκτυα ισχύος».

Λύσεις στο παραπάνω κίνδυνο θα μπορούσαν να είναι, όπως τόνισε, οι επενδύσεις σε υποδομές με στόχο την κάλυψη όλων των αναγκών και την αποφυγή διακοπών κατά τη διάρκεια των ωρών φόρτισης, η ενημέρωση των υποδομών και η χρήση της διαθέσιμης ενέργειας που είναι αποθηκευμένη σε EV.

Σημείωσε δε, ότι το “Vehicle to Grid”/”Vehicle to X”, το αυτοκίνητο σε σύνδεση με τις υποδομές, με τα δίκτυα και με όλες τις άλλες συσκευές, είναι το μέλλον.