Πολιτική

Χρυσοχοΐδης: «Απαντάμε στην αντιμετώπιση κρίσεων, δεδομένης και της κλιματικής αλλαγής»

Αντιπολίτευση: Αναποτελεσματικό και δυσλειτουργικό το νέο μοντέλο

Χρυσοχοΐδης: «Απαντάμε στην αντιμετώπιση κρίσεων, δεδομένης και της κλιματικής αλλαγής»

Για ένα σύγχρονο και φιλόδοξο σχέδιο διαχείρισης κρίσεων, ώστε να θωρακιστεί η χώρα απέναντι στους νέους κινδύνους από την κλιματική αλλαγή, έκανε λόγο ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχ. Χρυσοχοΐδης, παρουσιάζοντας στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, το νομοσχέδιο που συγκροτεί εθνικό μηχανισμό διαχείρισης κρίσεων και αναδιαρθρώνει την γενική γραμματεία και το σύστημα εθελοντισμού Πολιτικής Προστασίας, καθώς επίσης και το Πυροσβεστικό Σώμα. Αντίθετα, η αντιπολίτευση αντιμετώπισε με επιφυλάξεις το νομοσχέδιο, θεωρώντας τις διατάξεις του αναποτελεσματικές, ασαφείς και μη λειτουργικές.

Από την πλευρά της, η πρώην Υπουργός Πολιτικής Προστασίας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Όλγα Γεροβασίλη, τόνισε ότι «η αναδιοργάνωση της Πολιτικής Προστασίας είναι ένα μείζον εθνικό ζήτημα», έκανε λόγο «για την ανάγκη ενός εθνικού σχεδίου για την αντιμετώπιση των σύγχρονων απειλών και κινδύνων» , και κάλεσε την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη να αξιοποιήσει το σχέδιο που είχε ετοιμάσει η προηγούμενη κυβέρνηση.

Όπως είπε η κ. Γεροβασίλη, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ εργάστηκε σκληρά, και μετά από μια μακρά και ουσιαστική διαβούλευση με όλους τους φορείς, είχε ετοιμάσει ένα καλά δομημένο συνεκτικό σχέδιο, που θέσπιζε παράλληλα τα αναγκαία εργαλεία για την αποτελεσματική διαχείριση του προβλήματος.

«Σήμερα είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί. Γιατί τότε θα κάνουμε πάλι μπαλώματα που θα λύνονται στις αίθουσες δικαστηρίων», ανέφερε.

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη , διαβεβαίωσε ότι θα γίνουν δεκτές χρήσιμες προτάσεις που θα κατατεθούν.

Παράλληλα, ο κ. Χρυσοχοϊδης υπογράμμισε ότι υπάρχει έλλειμμα συντονισμού στη διαχείριση κρίσεων από φυσικές καταστροφές, και πρόσθεσε ότι «το σημαντικότερο είναι ότι υπάρχει έλλειμμα ευθύνης – και οριζόντια, και κάθετα – που σε κρίσιμες στιγμές οδήγησε σε τραγωδίες και επιχειρήσεις που δεν εξελίχθηκαν ομαλά».

«Υπάρχουν πολλαπλοί κίνδυνοι, όπως για παράδειγμα οι σεισμοί, που για τη χώρα μας είναι συνηθισμένο φαινόμενο και απαιτεί καλύτερη και συνεχή προετοιμασία. Σε αυτό το έλλειμμα συντονισμού ηγεσίας και ευθύνης έπρεπε να δούμε πως θα απαντήσουμε», υπογράμμισε και συμπλήρωσε:

«Αυτό το φιλόδοξο σχέδιο για τη δημιουργία Εθνικού Μηχανισμού είναι η απάντηση. Η υλοποίηση του είναι δύσκολη, γιατί αυτός ο Εθνικός Μηχανισμός, για να δουλέψει χρειάζεται δομές υπηρεσιών που θα στηθούν περιφερειακά, και ανθρώπους με ηθική υποστήριξη, με υποστηρικτικό για αυτούς εργασιακό και επιχειρησιακό περιβάλλον».

Ακόμα, ο κ. Χρυσοχοίδης μίλησε για «ένα νομοσχέδιο δύσκολο, αλλά που είναι ο μόνος δρόμος».

«Εθνικό Μηχανισμό διαθέτουν και άλλες χώρες όπως η Γαλλία. Εμείς διαθέτουμε επιπλέον και έναν ενιαίο επιχειρησιακό μηχανισμό σε όλη τη χώρα, με δομή, με ένστολους, με ιεραρχία και πειθαρχία. Αυτό το προνόμιο που έχουμε, πρέπει να το εξελίξουμε περαιτέρω. Αυτό το φιλόδοξο σχέδιο με τις προϋποθέσεις καλής και ενάρετης πειθαρχημένης διοίκησης, μπορεί να αποτελέσει την απάντηση στον 21ο αιώνα», ανέφερε.

Απαντώντας στις αιτιάσεις των βουλευτών της αντιπολίτευσης περί ερωτηματικών σχετικά με τις απόρρητες δαπάνες της γενικής γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, ο κ. Χρυσοχοϊδης τόνισε ότι είναι «μία απολύτως συνταγματική, νόμιμη διαδικασία, που άπτεται της εθνικής ασφάλειας όπως η κυβερνοασφάλεια».

«Η διαχείριση απόρρητων δαπανών δεν αποτελεί προνόμιο κάποιου που πληρώνει κατά βούληση», πρόσθεσε ο κ. Χρυσοχοίδης. Νωρίτερα, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Ραγκούσης, είχε υποστηρίξει ότι «οι προβλεπόμενες απόρρητες δαπάνες στη Πολιτική Προστασία είναι ο ορισμός του σκανδάλου».

Οι εισηγητές των κομμάτων

Ο εισηγητής της ΝΔ Γιώργος Κοτρωνιάς, υπεραμύνθηκε του νομοσχεδίου, που όπως είπε «αντιμετωπίζει με επάρκεια και σύγχρονο τρόπο τα προβλήματα των ραγδαίων και σφοδρών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, με επαρκή χρηματοδοτικά εργαλεία».

«Εκσυγχρονίζει μια απαρχαιωμένη και αναποτελεσματική νομοθεσία, που αδυνατεί να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα, και τα αποτελέσματα της οποίας είδαμε με τις τραγωδίες στο Μάτι και τη Μάνδρα. Με το νέο σχέδιο νόμου, προσδιορίζονται πλέον αρμοδιότητες και ευθύνες υπηρεσιών και προσώπων», είπε ο κ. Κορωνιάς.

Ο ίδιος μίλησε για «υφιστάμενη δομή που ήταν λανθασμένη και επιζήμια για τη κοινωνία» και πρόσθεσε ότι «με τη νέα φιλοσοφία γίνεται αποτελεσματική η διαχείριση κρίσεων»: «Διοικητικά και επιχειρησιακά αναβαθμίζονται οι υπηρεσίες, εξαλείφεται η γραφειοκρατία αλλά και η διάχυση ευθυνών, δημιουργούνται δομές και όργανα σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο», υποστήριξε ο εισηγητής της ΝΔ.

Τόνισε ακόμα ότι «αναβαθμίζεται το πυροσβεστικό σώμα μέσα από την αξιολόγηση που θα γίνεται με αμερόληπτο τρόπο, με αξιοκρατία και διαφάνεια, ενώ οι μεταθέσεις απαλλάσσονται από τη ρουσφετολογική πελατειακή λογική».

Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Χαρά Καφαντάρη, τόνισε ότι «ένα τόσο σοβαρό νομοσχέδιο, που έχει εθνικά χαρακτηριστικά, είναι επιτακτική ανάγκη να απαντά στην ουσιαστική αναδιάρθρωση και αναβάθμιση της Πολιτικής Προστασίας». Ωστόσο όπως είπε, «η νομοθετική πρωτοβουλία είναι ένα συνονθύλευμα που δεν απαντά στα σύγχρονα προβλήματα».

«Δεν δίνει επαρκείς απαντήσεις στις αναγκαίες αλλαγές για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης», τόνισε η κα Καφαντάρη, ενώ κατηγόρησε τη κυβέρνηση ότι δεν έκανε ουσιαστική δημόσια διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς». Υποστήριξε ότι στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει επιχειρησιακός σχεδιασμός, αλλά σύγχυση και αλληλοκαλυπτόμενες αρμοδιότητες και δεν απαντά στα κρίσιμα ζητήματα που αφορούν το συντονισμό δράσεων και τη γραφειοκρατία.

Είπε ακόμα ότι «η γ.γ. Πολιτικής Προστασίας, μετατρέπεται σε ένα υπέρ υπουργείο, ο υπουργός σε υπερ-υπουργό, ενώ ακυρώνεται στη πράξη η ηγεσία και ο ρόλος του πυροσβεστικού σώματος με απρόβλεπτες συνέπειες». Ακόμα, έκανε λόγο για απαντήσεις που πρέπει να δοθούν για τα απόρρητα κονδύλια που θα διαχειρίζεται η ΓΓΠΠ, τονίζοντας ότι «μας βάζουν σε σκέψεις ότι στήνονται μάλλον δουλειές».

«Στις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού ακούσαμε για ορθή νομοθέτηση. Ωστόσο βλέπω ένα νομοσχέδιο, που μόνο σε αυτόν τον όρο δεν ανταποκρίνεται», επεσήμανε από την πλευρά του ο γενικός εισηγητής του ΚΙΝΑΛ, Γιώργος Καμίνης.

Ο κ. Καμίνης, μίλησε για «μεγάλες ασάφειες του νομοσχεδίου», ιδιαίτερα σε ότι αφορά τις αρμοδιότητες του Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων. «Πολλά σημαντικά ζητήματα, όπως η μεταφορά των φυλακών Κορυδαλλού ή οι εποπτευόμενοι χώροι για χρήση ναρκωτικών ουσιών, δεν συνάδουν με το αντικείμενο του νομοσχεδίου. Δεν έγινε καμία διαβούλευση για αυτές τις διατάξεις, οι οποίες παρουσιάστηκαν εκ των υστέρων», ανέφερε ο κ. Καμίνης.

Ακόμα, σημείωσε ότι πρόκειται «για ένα υπερσυγκεντρωτικό μοντέλο Πολιτικής Προστασίας, με περίπλοκες και δυσκίνητες διαδικασίες σε ό,τι αφορά την πρόληψη και την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών» και πρόσθεσε ότι «χρειάζονται πιο απλές και σαφείς λειτουργίες, και όχι διάχυση ευθυνών».

«Φτιάχνετε ένα τεράστιο σχήμα με υπερ-συγκεντρωμένες υπηρεσίες, με αυξημένα κόστη και σπατάλες και αδιαφανείς διαδικασίες. Αυτό είναι ένα υπερ-φιλόδοξο σχέδιο, που δεν μπορεί να λειτουργήσει», ανέφερε.

Ακόμα, έκανε λόγο για ασάφειες σχετικά με τα απόρρητα κονδύλια που θα διαχειρίζεται η Πολιτική Προστασία, αλλά και για διαδικασίες αξιολόγησης που θα δημιουργήσουν πυροσβέστες δύο ταχυτήτων, καθώς και για αμφιλεγόμενη αξιοκρατική διαδικασία σε ό,τι αφορά την επιλογή των προσώπων για τον Εθνικό Συντονιστή Πολιτικής Προστασίας.

Ο κ. Καμίνης υποστήριξε ότι ο Συνήγορος του Πολίτη εξοπλίζεται με σοβαρές και ετερόκλητες αρμοδιότητες, με κίνδυνο να χάσει το ρόλο του που είναι ο έλεγχος της διοίκησης.

Θετική ωστόσο, χαρακτήρισε τη ρύθμιση για τους εποπτευόμενους χώρους χρήσης ναρκωτικών ουσιών από τους ΟΤΑ, αρκεί όπως είπε, να μην γίνει με προχειρότητα – και πρόσθεσε ότι «σωστά ρίχνουμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση στα βαθειά, αλλά πρέπει να προετοιμαστούν καλά σε θέματα δομής και λειτουργίας».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντηχάκης, τάχθηκε κατά του νομοσχεδίου, που όπως είπε, παρουσιάζεται δήθεν καινοτόμο, ενώ ουσιαστικά κρύβουν τον αντιδραστικό πυρήνα που προωθεί η ΕΕ και είναι υπέρ των επιχειρηματικών ομίλων, και όχι υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος από φυσικές καταστροφές.

«Προσανατολίζεται στη διαχείριση και όχι στη πρόληψη, κινείται στη λογική στρατικοποίησης της Πολιτικής Προστασίας με ένα πιο σφιχτό κεντρικό σχηματισμό. Ακολουθεί την ίδια πολιτική αστική ανάπτυξη, με κριτήρια που οδηγούν σε εκπτώσεις του περιβάλλοντος και χωρίς επαρκή χρηματοδότηση και αξιοποίηση κατάλληλων δομών.

Κινείται στον ταξικό χαρακτήρα της προεργασίας που έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και ευθυγραμμίζεται στο πνεύμα των αντιδραστικών διατάξεων για το επιτελικό κράτος. Μακροπρόθεσμα οι στόχοι του είναι η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών πυρασφάλειας», υπογράμμισε ο κ. Συντηχάκης.

Ακόμα, χαρακτήρισε τις διατάξεις για τον εθελοντισμό ως ρητή ομολογία του κράτους για την ανεπάρκειά του, ενώ έκανε λόγο για διεύρυνση των ελαστικών σχέσεων εργασίας και για μισθολογική καθήλωση μονίμων και συμβασιούχων εργαζομένων.

Ο κ. Συντηχάκης, υποστήριξε επίσης, ότι η πυροσβεστική μετατρέπεται σε ένοπλο σώμα, ότι συγκεντρώνονται υπερ-εξουσίες και αρμοδιότητες στο γενικό γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, και τόνισε ότι «αυτός ο τεράστιος μηχανισμός, όχι μόνο δεν θα λύσει, αλλά θα δημιουργήσει επιπρόσθετα προβλήματα, γιατί εμπλέκονται πολλές και δυσανάλογες αρμοδιότητες».

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Αντώνης Μυλωνάκης, μίλησε για την απουσία εθνικού μηχανισμού αντιμετώπισης και διαχείρισης κρίσεων με ένα ευέλικτο, μικρό και ουσιαστικό σχήμα.

«Πήρατε το αμερικανικό και το ρωσικό σχέδιο, το αντιγράψατε, και πιστεύετε ότι με αυτό το δαιδαλώδες νομοσχέδιο θα αντιμετωπίσετε τις κρίσεις», ανέφερε.

Ο κ. Μυλωνάκης μίλησε για «αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων, έλλειψη σχεδίων πρόληψης», και για «δυσκίνητο, αναποτελεσματικό και δαιδαλώδη Εθνικό Μηχανισμό που εγκλωβίζει τις Περιφέρειες».

«Φτιάξατε ένα υπερ-υπουργείο μέσα στο υπουργείο. Το ίδιο κάνατε και με το μεταναστευτικό. Κάνουμε ένα γενικό γραμματέα υπερ-υπουργό, κάτω από τον οποίο θα είναι ολόκληρο το πυροσβεστικό σώμα, ενώ θα είναι αρμόδιος ακόμα και για τη διαχείριση απόρρητων δαπανών και θα έχει και την απόλυτη ευθύνη να κάνει έργα χωρίς διαγωνισμούς», είπε.

«Όπως έχει στηθεί ο Εθνικός Μηχανισμός, θα είναι δυσλειτουργικός. Πρέπει να το επανεξετάσετε, γιατί την κρίσιμη στιγμή δεν θα λειτουργήσει», κατέληξε ο κ. Μυλωνάκης.

Η ειδική αγορήτρια του ΜεΡΑ25 Φωτεινή Μπακαδήμα, κατηγόρησε τη κυβέρνηση ότι «για μια ακόμα φορά κάνει κινήσεις εντυπωσιασμού, ενώ στην πραγματικότητα απουσιάζει ένα ουσιαστικό σχέδιο, κυρίως για τη πρόληψη, με δεδομένη μάλιστα τη κλιμακούμενη κλιματική αλλαγή».

«Πρέπει να συσταθεί ένας επαρκής, λειτουργικός μηχανισμός, που θα προστατεύει αποτελεσματικά τους πολίτες. Αυτό που κατέθεσε η κυβέρνηση, είναι ένα ογκωδέστατο νομοσχέδιο για τη δημιουργία ενός τεράστιου γραφειοκρατικού μηχανισμού διαχείρισης κρίσεων, που αντί να λύνει, θα επιτείνει το πρόβλημα με αλληλοκαλυπτόμενες αρμοδιότητες και χωρίς συνοχή. Είναι μαθηματικά βέβαιο ότι η προσπάθεια θα αποτύχει», ανέφερε.

Ακόμα, η κ. Μπακοδήμα υποστήριξε ότι δεν υπάρχει καμία αναφορά για τη πηγή χρηματοδότησης της δομής και λειτουργίας του Εθνικού Μηχανισμού, έκανε λόγο «για προσπάθεια στρατικοποίησης και υποβάθμισης του πυροσβεστικού σώματος, που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το κοινωνικό χαρακτήρα του», αλλά και για «εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες και εθελοντές και επιχειρούμενη υπερεξουσιοδότηση του γενικού γραμματέα, με διαχείριση απόρρητων κονδυλίων».

Η συζήτηση του νομοσχεδίου θα συνεχιστεί αύριο το πρωί με την ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών φορέων και το απόγευμα επί των άρθρων.

Δείτε επίσης