Μπορεί ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρυ Πάιατ να είπε χθες σε δημοσιογράφους ότι η χώρα του στηρίζει τις διερευνητικές επαφές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και επίσης να έκανε λόγο για τα F-35 και την πιθανότητα να αγοράσει μερικά η Ελλάδα, όμως «κάτω από τις γραμμές» έμπειροι διπλωμάτες διέγνωσαν ανησυχητικά μηνύματα που αφορούν την αποφυγή των ΗΠΑ να πάρουν σαφή θέση στα όσα τεκταίνονται στο Αιγαίο. Κάτι που ο καθένας μπορεί να ερμηνεύσει όπως επιθυμεί. 

Την ίδια ώρα, η Πολεμική Αεροπορία σκέφτεται πολύ σοβαρά να ζητήσει σύμφωνα με πληροφορίες, από την ΠΑ των ΗΠΑ, τα αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού τα οποία οι Αμερικανοί σκοπεύουν να αποσύρουν!

Φυσικά εννοείται ότι εάν τελικά συμβεί αυτό, τα αεροσκάφη γνωστά και ως «ιπτάμενα τάνκερ» θα υποστούν βελτιώσεις ώστε να εξασφαλίσουν μερικά ακόμη χρόνια ζωής.

Κατ’ αρχήν ο Τζέφρυ Πάιατ ανέφερε με έμφαση ότι η χώρα του θέλει να παραμείνουν οι διερευνητικές σε τροχιά, συμπληρώνοντας πως η «μπάλα βρίσκεται τώρα στην πλευρά της Άγκυρας» η οποία καλείται να απαντήσει στην ελληνική πλευρά δίνοντας ημερομηνίες για την επανάληψη των συζητήσεων στην Αθήνα, αυτή τη φορά.

Όμως όταν έφτασε στο «ζουμί», ο κ. Πάιατ, δεν θέλησε να εξειδικεύσει την στρατηγική της νέας αμερικανικής κυβέρνησης όσον αφορά στα ελληνοτουρκικά. 

Σε ότι αφορά το ενδεχόμενο απόκτησης των μαχητικών αεροσκαφών F-35 από την ελληνική πολεμική αεροπορία ο Πάιατ είπε ότι είναι έτοιμη η χώρα του να πουλήσει F-35 «όποτε η Ελλάδα είναι έτοιμη» όπως είπε, υπονοώντας όταν η Ελλάδα θα έχει τα χρήματα.

Βέβαια η ιστορία με τα αεροσκάφη πέμπτης γενεάς, είναι πολύ ωραία, αλλά εάν κάποιος την παρατηρήσει προσεκτικά θα αντιληφθεί ότι αφορά το μακρινό μέλλον.

Οι αρμόδιοι μεταξύ αυτών και ο Αμερικανός πρέσβης, διευκρινίζουν ότι πρόκειται για πολυετή διαδικασία.

Πηγές από την αμερικανική πρεσβεία και συγκεκριμένα από το γραφείο αμυντικής συνεργασίας (Office of Defence Cooperation) διευκρινίζουν ότι η Lockheed Martin, κατασκευάστρια εταιρεία των F-35, έχει προσδιορίσει σε περίπου 5 χρόνια το διάστημα που απαιτείται για να αναπτυχθούν οι υποδομές που χρειάζονται για την φιλοξενία των F-35 στη χώρα μας. 

Οι ίδιες πηγές λένε ότι η υλοποιούμενη αναβάθμιση 84 ελληνικών F-16 στην έκδοση Viper είναι πολύ σημαντική.

Και είναι πολύ σημαντική επειδή αφενός θα καλύψει τις ανάγκες της χώρας, και αφετέρου γιατί θα προετοιμάσει την πολεμική αεροπορία για τα F-35. Αυτά, για να μην υπάρχουν παρερμηνείες για το συγκεκριμένο θέμα. 

Οι συζητήσεις για την αγορά 4 αεροσκαφών

Σε ότι αφορά το δεύτερο ζήτημα, η Πολεμική Αεροπορία, ενημερώθηκε από την αμερικανική αεροπορία, ότι πρόκειται να αποσυρθούν «ιπτάμενα τάνκερ» και συγκεκριμένα 16 υποδείγματος KC-10, και 13 υποδείγματος KC-135.

Στην ερώτηση της ελληνικής πλευράς για τους λόγους απόσυρσης, η απάντηση που δόθηκε ήταν ότι οι Αμερικανοί θέλουν να μειώσουν το κόστος.

Η απόσυρση των KC-10 και KC-135 θα εξοικονομήσει περίπου 2 δισ. δολλάρια ετησίως, ενώ σε ότι αφορά, τα λειτουργικά έξοδα του KC-10, φθάνουν τα 21.270$/ώρα (πηγή: nation.τime). Για το KC-135 η τιμή ανέρχεται στο απαγορευτικό ύψος των 45.000$/ώρα (πηγή: cbo.cov).

Οι εισηγητές της αγοράς των παραπάνω, λένε ότι μπορεί να υπάρχει υψηλό  λειτουργικό κόστος, αλλά τα οφέλη που προσφέρουν μειώνουν πολύ τα λειτουργικά κόστη της ΠΑ ενώ επιπλέον εκτινάσσει τις επιχειρησιακές ικανότητες.

Για να καταλαβαίνουμε περί τίνος πρόκειται να πούμε ότι μιλάμε για την αγορά maximum τεσσάρων αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού, και οι υποστηρικτές της αγοράς, λένε ότι τώρα είναι η καλύτερη στιγμή για την απόκτησή τους.

Επίσης λένε ότι επιχειρησιακά θα μπορούσε εν καιρώ κρίσης ή ακόμη και θερμού επεισοδίου να πετούν κοντά στην ηπειρωτική χώρα, ώστε όσα αεροσκάφη εφορμούν από το κεντρικό Αιγαίο να μην αναγκάζονται για προσγείωση προκειμένου να ανεφοδιαστούν. 

Πάντως υπάρχουν σκεπτικιστές, σοβαροί αξιωματικοί της Αεροπορίας, οι οποίοι θεωρούν ότι θα είναι «πεταμένα λεφτά» αφού η Ελλάδα είναι διάσπαρτη από νησιά, τα οποία αποτελούν τρόπον τινά ψηφίδες ενός αεροπλανοφόρου, και μπορεί ανά πάσα στιγμή ένα αεροσκάφος να προσγειωθεί για να ανεφοδιαστεί και να επανέλθει τάχιστα στις επιχειρήσεις. 

Επίσης επισημαίνουν ότι υπάρχει και η άλλη πλευρά του θέματος, και την εστιάζουν στο ότι τα «ιπτάμενα τάνκερ» χρειάζονται συνοδεία τουλάχιστον 2 ή 4 μαχητικών για την ασφάλειά τους εν ώρα καθήκοντος. Που σημαίνει διασπορά πολύτιμου «κεφαλαίου» και αεροπορικών μονάδων.

Για την ώρα πάντως, το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας βρίσκεται σε στάδιο αξιολόγησης και κατάθεσης οριστικής εισήγησης για την προμήθεια 4ων αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού.

Μελετήθηκαν διάφορες προτάσεις, ακόμη κι αυτό της μετατροπής κάποιων C-130 σε ιπτάμενα τάνκερ, και δύο είναι οι επικρατέστερες: Η προμήθεια από το απόθεμα των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων ή η αγορά μεταχειρισμένων Α330 και μετατροπή τους σε τάνκερ.

Για την ώρα εάν τελικά αποφανθούν υπέρ της αγοράς οι επιτελείς του ΓΕΑ, η πιο συμφέρουσα τιμή είναι των KC-135, αφού πιστεύουν ότι μπορούμε να τα πάρουμε με συμβολικό ποσό, αφού οι ΗΠΑ θέλουν να τα ξεφορτωθούν, στην κυριολεξία.

Το ζήτημα είναι το «γιατί» και όπως λένε οι σκεπτικιστές, οι Αμερικανοί τα χρειάζονται γιατί επιχειρούν σε όλο τον κόσμο και διανύουν τεράστιες αποστάσεις.

«Εμείς εάν απογειωθούμε από τη Σκύρο, και σε ελάχιστο χρόνο έχουμε φτάσει στη Σμύρνη. Τι να τα κάνουμε τα αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού; Εάν επιχειρούσαν στην…Ινδία τα πολεμικά μας, τότε ναι, να το δούμε» ήταν η σκωπτική απάντηση ανωτέρου ιπτάμενου αξιωματικού, ο οποίος πρόσφατα αποστρατεύτηκε…