Για το δυσμενέστερο ιστορικά διεθνές περιβάλλον διύλισης, που αντιμετώπισαν τα Ελληνικά Πετρέλαια, αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος  του ομίλου Ανδρέας Σιάμισιης, επισημαίνοντας την επιτυχή ολοκλήρωση  του προγράμματος συντήρησης και αναβάθμισης του διυλιστηρίου Ασπροπύργου.

«Ήδη, πολλά διυλιστήρια στην περιοχή μας έχουν μειώσει την παραγωγή τους, ενώ κάποια προχωρούν και σε περιορισμό, ή διακοπή δραστηριοτήτων», δήλωσε ο κ.  Σιάμισιης, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα του Γ’ Τριμήνου.

Ο ίδιος , σημείωσε πως «Παρά τη μικρή ανάκαμψη που σημείωσε η παγκόσμια οικονομία σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, η αγορά καυσίμων παραμένει σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα, καθώς η πανδημία επηρεάζει τόσο τον τουρισμό, όσο και τις μετακινήσεις γενικότερα.

Λειτουργικά, οι προκλήσεις εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερες, με κυρίαρχο μέλημα την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων μας, αλλά και την αδιάλειπτη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Σε αυτό το περιβάλλον, καταφέραμε να διατηρήσουμε την παραγωγή μας σε υψηλά επίπεδα, αυξάνοντας τις εξαγωγές μας, ενώ εκμεταλλευτήκαμε έγκαιρα τις όποιες εμπορικές ευκαιρίες παρουσιάστηκαν στη διεθνή αγορά, ώστε να μετριάσουμε -όσο ήταν δυνατό- τις επιπτώσεις από την αρνητική συγκυρία.

Ιδιαίτερη σημασία για εμάς, έχει η ολοκλήρωση με ασφάλεια και επιτυχία του προγράμματος συντήρησης και αναβάθμισης του μεγαλύτερου διυλιστηρίου μας στον Ασπρόπυργο.

Ένα απαιτητικό έργο, λόγω της πολύ μεγάλης κλίμακας των εργασιών σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς και τις επιπλέον δυσκολίες διαχείρισης των θεμάτων υγείας και ασφάλειας λόγω COVID-19.

Με αυτή την ευκαιρία, θα ήθελα εκ μέρους της Διοίκησης να συγχαρώ όλους τους συναδέλφους που συμμετείχαν σε αυτό.

Η πλήρης επαναλειτουργία του διυλιστηρίου τις επόμενες μέρες θα βοηθήσει και στις οικονομικές αποδόσεις, αλλά και στη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεών του.

Σε ό,τι αφορά στην υλοποίηση της στρατηγικής μας, κάναμε σημαντικά βήματα σε σχέση με το μεγάλο έργο ΑΠΕ στην Κοζάνη.

Ολοκληρώσαμε επιτυχώς τη συναλλαγή και την εξασφάλιση χρηματοδότησης με ιδιαίτερα θετικούς όρους, έχοντας την έμπρακτη εμπιστοσύνη από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).

Ταυτόχρονα, συνεχίσαμε και ενισχύσαμε την προσφορά μας στην αντιμετώπιση της πανδημίας, κυρίως σε ό,τι αφορά την υποστήριξη του Εθνικού Συστήματος Υγείας, με την ουσιαστική αύξηση της δυνατότητας διεξαγωγής μοριακών ελέγχων και την ενίσχυση των ΜΕΘ.

Στους επόμενους μήνες το περιβάλλον αναμένεται να παραμείνει δύσκολο, με τα σενάρια ανάκαμψης να προβλέπουν ουσιαστική βελτίωση μετά τα μέσα του 2021.

Η αναιμική ανάκαμψη στην αγορά πετρελαιοειδών δεν είναι αρκετή για να δώσει ουσιαστική επάνοδο σε προηγούμενα επίπεδα και στόχος μας παραμένει να διαχειριστούμε με τον καλύτερο τρόπο τις επιπτώσεις από την κρίση του COVID-19 στις δραστηριότητές μας και στις επιδόσεις μας.

Ταυτόχρονα, και παρά τα θεσμικά προβλήματα που υφίστανται στην αγορά ενέργειας, σκοπεύουμε να εκμεταλλευτούμε τη περίοδο αυτή για να υλοποιήσουμε τα σχέδια ανάπτυξης σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας, καθώς και την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού στις δραστηριότητες μας, ώστε να οδηγήσουμε τον Όμιλο σε πιο ισχυρή θέση για το μέλλον».

Πιο αναλυτικά τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA  ανήλθαν  στα 66 εκατ. . ευρώ  για το Tρίμηνο και στα 256 εκατ.  ευρώ  για το Εννεάμηνο.

Αναφορικά με το επιχειρησιακό περιβάλλον κατά το Γ’ Τρίμηνο, η σημαντική υποχώρηση των διεθνών περιθωρίων διύλισης σε αρνητικά επίπεδα κατά μέσο όρο, σε συνδυασμό με την υποχώρηση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά καυσίμων και την ενδυνάμωση του ευρώ, διαμόρφωσαν τις δυσμενέστερες συνθήκες ιστορικά για τον κλάδο διύλισης παγκοσμίως.

Παράλληλα, δόθηκε έμφαση στη διαχείριση πανδημίας COVID-19, εξασφαλίζοντας προστασία των εργαζομένων και απρόσκοπτη λειτουργία σε όλες τις βασικές δραστηριότητες, ενώ παρουσίασε αύξηση εξαγωγών κατά 10% αντισταθμίζοντας εν μέρει τη μειωμένη ζήτηση στην εγχώρια αγορά.

Το παρατεταμένο περιβάλλον χαμηλών περιθωρίων καθιστά ζημιογόνα τη λειτουργία για πολλά διυλιστήρια παγκοσμίως, αλλά και στην περιοχή, με κάποια να προχωράνε σε προσωρινή διακοπή λειτουργίας ή και οριστική παύση, ή μετατροπή δραστηριοτήτων

Σε ό,τι αφορά την εγχώρια αγορά, η ζήτηση καυσίμων κίνησης ανέκαμψε από τα χαμηλά του Β’ Τριμήνου, παρ’ όλα αυτά παραμένει σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι, ιδιαίτερα στους κλάδους αεροπορίας και ναυτιλίας.

Σε αυτές τις ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες και παρά το πρόγραμμα εκτεταμένης συντήρησης πενταετίας στο διυλιστήριο Ασπροπύργου, τα διυλιστήρια του Ομίλου διατήρησαν υψηλά επίπεδα λειτουργίας.

 Οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν στους 3,7 εκατ. τόνους (-9%), λόγω της υποχώρησης της εγχώριας αγοράς, με την πτώση να είναι μεγαλύτερη στους κλάδους αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων,

Οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση, καθώς η διαχείριση αποθεμάτων και η υλοποίηση πράξεων εμπορίας contango συνετέλεσαν στον ομαλό εφοδιασμό, με σημαντικά οικονομικά οφέλη.

Αναφορικά με τα Δημοσιευμένα κατά ΔΠΧΑ Αποτελέσματα, η υποχώρηση των τιμών αργού και προϊόντων προς το τέλος του Γ’ Τριμήνου οδήγησε σε ζημιές από αποτίμηση αποθεμάτων ύψους 42 εκατ. ευρώ, διαμορφώνοντας τα Δημοσιευμένα Κέρδη EBITDA στα 19 εκατ. ευρώ.

Ο Όμιλος συνέχισε να βελτιώνει την κεφαλαιακή του διάρθρωση, παρά το ιδιαίτερα δυσμενές περιβάλλον, αντλώντας επιπλέον ρευστότητα, τόσο από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές, αλλά και από το τραπεζικό σύστημα, με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους.

Εντός του Δ’ Τριμήνου, αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για την αναχρηματοδότηση των πιστωτικών γραμμών ύψους 900 εκατ.  ευρώ  που λήγουν στους επόμενους έξι μήνες, βελτιώνοντας περαιτέρω το προφίλ ωρίμανσης των δανειακών υποχρεώσεων του Ομίλου.

Το χρηματοοικονομικό κόστος είναι μειωμένο κατά 14% στο εννεάμηνο, στα 78 εκατ.  ευρώ  , τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών. 

Το διυλιστήριο Ασπροπύργου ολοκλήρωσε με ασφάλεια και επιτυχία την προγραμματισμένη διακοπή λειτουργίας του για εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης και αναβάθμισης όλων των μονάδων, συνολικού κόστους άνω των 130 εκατ. ευρώ, με σημαντικές παρεμβάσεις σε θέματα περιβάλλοντος και ασφάλειας.

Στις 12 Οκτωβρίου, η HPF plc, θυγατρική των ΕΛΠΕ, ολοκλήρωσε τη συμπληρωματική έκδοση ομολογιών λήξης Οκτωβρίου 2024, μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης, ύψους 99,9 εκατ. ευρώ, με απόδοση 2,4%.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) συνεισέφερε το 75% των αντληθέντων κεφαλαίων, που θα χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη και κατασκευή του Φ/Β έργου 204MW στην Κοζάνη.

Μάλιστα, η εξαγορά ολοκληρώθηκε την 1 Οκτωβρίου 2020, με τις εργασίες κατασκευής να ξεκινάνε εντός του Νοεμβρίου.

Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες πώλησης των εταιρειών της ΔΕΠΑ που συμμετέχει η Ελληνικά Πετρέλαια, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες due diligence (συλλογή και ανάλυση στοιχείων και πληροφοριών από τις εταιρείες που συμμετέχουν στη διαγωνιστική διαδικασία), με τις δεσμευτικές προσφορές να προγραμματίζονται για τον Μάρτιο του 2021.

Να σημειωθεί πως το Γ’ Τρίμηνο 2020, τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA του κλάδου Διύλισης, Εφοδιασμού και Πωλήσεων ανήλθαν στα 17 εκατ. ευρώ

Η παραγωγή διαμορφώθηκε στους 3,3 εκατ. τόνους, μειωμένη κατά 14% σε σχέση με πέρυσι, λόγω του προγράμματος συντήρησης στο Διυλιστήριο Ασπροπύργου.

Οι πωλήσεις ανήλθαν στους 3,7 εκατ. ΜΤ, με τις εξαγωγές να σημειώνουν αύξηση κατά 10%, στους 2,2 εκατ. τόνους, αντισταθμίζοντας εν μέρει την υποχώρηση της εγχώριας αγοράς.

Το μίγμα πρώτων υλών διαμορφώθηκε κυρίως λόγω του μοντέλου λειτουργίας ΙΜΟ του διυλιστηρίου Ασπροπύργου, ενώ τα λευκά προϊόντα ξεπέρασαν το 90%.

Τα Συγκρίσιμα EBITDA ανήλθαν στα 15 εκατ. ευρώ (-24%) στο Γ’ Τρίμηνο 2020, κυρίως λόγω της μειωμένης παραγωγής προπυλενίου στο διυλιστήριο Ασπροπύργου κατά τη διάρκεια του προγράμματος συντήρησης, αλλά και των αδύναμων διεθνών περιθωρίων πολυπροπυλενίου.

Στην Εγχώρια Εμπορία, η σημαντική υποχώρηση στην αγορά αδασμολόγητων καυσίμων και η μείωση ζήτησης λόγω μειωμένου τουρισμού στη χώρα μας, οδήγησαν τους όγκους πωλήσεων και την κερδοφορία σε χαμηλότερα επίπεδα, με τα Συγκρίσιμα EBITDA Β’ Τριμήνου να διαμορφώνονται στα17 εκατ. ευρώ (-50%).

Στη Διεθνή Εμπορία, οι καλές λειτουργικές επιδόσεις είχαν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό των επιπτώσεων της πανδημίας σε όγκους και συνεισφορά, με τα Συγκρίσιμα EBITDA Γ’ Τριμήνου να φτάνουν στα 17 εκατ. ευρώ (-16%).