Η αναφορά της Κομισιόν στην έκθεση ενισχυμένης εποπτείας για την κρισιμότητα του εν λόγω νομοθετήματος για την διασφάλιση της βιωσιμότητας του τραπεζικού συστήματος βάζει άλλη μια μεταβλητή στη δύσκολη εξίσωση των «κόκκινων» δανείων, που έρχονται αλλαγές εν μέσω μάλιστα μίας έντονης πολιτικής πίεσης στην κυβέρνηση για το «πάγωμα» πλειστηριασμών και αναστολής της εφαρμογής του νέου πτωχευτικού κώδικα λόγω πανδημίας, 

Σύμφωνα με την έκθεση το πλαίσιο είναι ένα σημαντικό βήμα εμπρός για την εξυγίανση των τραπεζών και τη μείωση των κόκκινων δανείων, ωστόσο, η αποτελεσματικότητά του θα εξαρτηθεί από την ποιότητα της εφαρμογής του.

Η έκθεση της Κομιισιόν σημειώνει ότι απαιτείται ένας μεγάλος όγκος δευτερογενούς δικαίου. Δηλαδή απαιτείται ης σύνταξη και έκδοση τουλάχιστον 53 υπουργικών αποφάσεων. Μάλιστα στην έκθεση αναφέρεται ότι οι ελληνικές Αρχές στοχεύουν να έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου 2020. 

Σύμφωνα με την Έκθεση, πρόθεση των ελληνικών Αρχών είναι η υποβολή στους Θεσμούς προσχεδίου (αναφέρεται μέχρι τις 15 Νοεμβρίου) σχετικά με τις υπουργικές αποφάσεις για την επιδότηση δανείων, τον μηχανισμό αγοράς και επαναμίσθωσης των ακινήτων οφειλετών που θα πτωχεύουν και τον αλγόριθμο βάσει του οποίου θα γίνονται οι προτάσεις αναδιάρθρωσης των οφειλών.

Επίσης σύμφωνα με την έκθεση ο στόχος είναι να είναι έτοιμη, μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου 2020,  η ηλεκτρονική πλατφόρμα μέσω της οποίας θα δρομολογηθούν οι διαδικασίες, έτσι ώστε αυτή να μπορέσει να “εκπαιδεύσει” και τους δικαστές, το προσωπικό των δικαστηρίων και τα νομικά ενδιαφερόμενα μέρη και όλο το πλαίσιο να είναι σε ετοιμότητα εφαρμογής τον Δεκέμβριο του 2020.

Η  εφαρμογή του νέου πτωχευτικού νόμου ξεκινά από την 1η/1/2021, ωστόσο ελέω κορωνοϊού οι πιέσεις για «πάγωμα» είναι μεγάλες. 

Σημειώνεται ότι σε  επιστολή της προς τα συναρμόδια υπουργεία, η ΓΣΕΒΕΕ επισημαίνει ότι στην Οδηγία και συγκεκριμένα στο άρθρο 31, προβλέπεται ότι τα κράτη- μέλη έχουν υπό κανονικές κι όχι έκτακτες συνθήκες καταληκτική ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του νόμου μεταφοράς της στο εθνικό δίκαιο τους την 17η Ιουλίου 2021. Στη δε παρ. 2 προβλέπει ακόμη και δικαίωμα ετήσιας παράτασης, ως τις 17 Ιουλίου 2022: «για τα κράτη μέλη που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες κατά την εφαρμογή της», κάτι που εκτιμάται ότι αφορά 100% στην περίπτωση της Ελλάδας.

«Με βάση μετρήσεις του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, που πραγματοποιήθηκαν τον Ιούλιο, το 79% των επιχειρήσεων δήλωσε μείωση τζίρου, με την μείωση να φτάνει κατά μέσο όρο 46%, ενώ 117.000 θέσεις εργασίας είχαν ήδη χαθεί. Οι προοπτικές που καταγράφονταν τον Ιούλιο ήταν ζοφερές, με τη 1 στις 4 επιχειρήσεις να δηλώνει πως το δεύτερο εξάμηνο δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στις δανειακές της υποχρεώσεις προς τις τράπεζες και το ενοίκιο. Επίσης, η 1 στις 5 δήλωνε πώς δεν θα καταφέρει να αντεπεξέλθει στις ασφαλιστικές και φορολογικές της υποχρεώσεις. Η επιβολή του δεύτερου λοκ ντάουν και η περιρρέουσα αβεβαιότητα για το προσεχές διάστημα επιδεινώνει έτι περαιτέρω μια ήδη ζοφερή κατάσταση», αναφέρει χαρακτηριστικά η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος.