Τον Οκτώβριο που πέρασε, πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Maersk συγκρούστηκε στην Ψυττάλεια με το ναρκοθηρευτικό «Καλλιστώ» του Πολεμικού Ναυτικού.

Στον αυτόματο πιλότο ήταν το πλοίο της Maersk τη στιγμή της σύγκρουσης, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την καταστροφή του, αλλά και τον τραυματισμό πολλών ναυτών που βρέθηκαν στη θάλασσα.

Επί του παρόντος, άγνωστο είναι αν την ώρα του ατυχήματος ήταν κάποιος στη γέφυρα του συγκεκριμένου πλοίου.

Οι παραπάνω πληροφορίες προκύπτουν από αναφορές προς «Το Βήμα της Κυριακής» στελεχών του Λιμενικού που ανέλαβαν την έρευνα, αλλά και εγγράφων για την πορεία των δύο πλοίων.

Πάντως, ενόσω βρισκόταν σε εξέλιξη η έρευνα φέρεται να υπήρξαν αξιοσημείωτες διαφοροποιήσεις μελών του πληρώματος του εμπορικού πλοίου, τα οποία αρχικά είχαν καταθέσει ότι έδωσαν… μάχη και προχώρησαν σε αγωνιώδεις προσπάθειες, προκειμένου να αποφύγουν το μοιραίο συμβάν.

Παρ όλα αυτά, λίγα 24ωρα μετά τόνισαν στους λιμενικούς ότι την ώρα της σύγκρουσης έτρωγαν στο εστιατόριο του πλοίου, ενώ ειδοποιήθηκαν μέσω ασυρμάτου πως κάτι συνέβη.

Σύμφωνα με μαρτυρίες που έχει συγκεντρώσει το Λιμενικό και επιβεβαιώνουν στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας, στο εστιατόριο ήταν εκείνη την ώρα και άλλα βασικά μέλη του πληρώματος του εμπορικού πλοίου που ενδεχομένως θα ήταν σε θέση να αποτρέψουν την καταστροφή.


Το ατύχημα καταγράφηκε στις 7.30 το πρωί της 27ης Οκτωβρίου. Το «Maersk Launceston», μήκους 266 μέτρων, είχε αποπλεύσει από το λιμάνι του Πειραιά στις 06.50.

Κινείτο με ταχύτητα 5,3 κόμβων μέχρι να προσεγγίσει την Ψυττάλεια. Από ώρα 07.04, μόλις 14 λεπτά μετά τον απόπλου, όπου έπλεε με 5,3 κόμβους, αρχίζει σταδιακά να αυξάνει ταχύτητα. Λίγο αργότερα το τεράστιο container ship προσέκρουσε στο πίσω μέρος του «Καλλιστώ», παρά την προσπάθεια του τελευταίου να αποφύγει τη σύγκρουση.

Σύμφωνα με πληροφορίες από σημαντικές πηγές που ασχολούνται με τη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης και τις πραγματογνωμοσύνες που υπήρξαν, ο 43χρονος κυβερνήτης του ναρκαλιευτικού πλοίου και άλλοι αξιωματικοί του πλοίου ανέφεραν στα στελέχη του Λιμενικού που ερευνούν την υπόθεση ότι αρχικά εντόπισαν αριστερά και πίσω τους το εν λόγω εμπορικό πλοίο με μεγαλύτερη ταχύτητα εκείνης του ναρκαλιευτικού, στο οποίο επέβαιναν 27 άτομα. Ο έλληνας πλοίαρχος φέρεται να κάλεσε στον ασύρματο το πλοίο μεταφοράς container χωρίς όμως απόκριση.

Ωστόσο, φέρεται να επισήμανε ότι το ογκώδες πλοίο ξαφνικά άλλαξε την πορεία του με χρήση σχετικού ηχητικού σήματος. Ακολούθως ο Έλληνας κυβερνήτης φέρεται να έκανε απότομο ελιγμό, χωρίς ωστόσο να αποφύγει τη σύγκρουση. Μια κίνηση που οδήγησε στη θάλασσα πολλούς ναύτες του «Καλλιστώ».

Όπως προκύπτει από τις ίδιες πηγές, παρεμφερή κατάθεση με την ίδια περιγραφή έδωσαν κι άλλοι αξιωματικοί που επέβαιναν στο ελληνικό πολεμικό πλοίο.

Σύμφωνα με αναφορές υψηλόβαθμων λιμενικών, στην αρχική φάση ο πολωνός πλοίαρχος αρνήθηκε να πει οτιδήποτε σχετικό για τις συνθήκες που σημειώθηκε το ατύχημα και τις κινήσεις του τις κρίσιμες ώρες.

Ωστόσο, σημαντικά στοιχεία αντλήθηκαν, σύμφωνα με τους λιμενικούς, από τις καταθέσεις άλλων μελών του πληρώματος. Αρχικά η υποπλοίαρχος, επίσης πολωνικής καταγωγής, φέρεται να κατέθεσε ότι λίγο πριν από τη σύγκρουση είχε λάβει εντολή από τον καπετάνιο να μεταβεί στο εστιατόριο για να φάει.

Ακολούθως ο ίδιος την κάλεσε στον ασύρματο για να την πληροφορήσει για τη σύγκρουση και να διαπιστώσει τι ζημιές έχουν γίνει στο πλοίο. Καθότι, φαίνεται, η σύγκρουση του τεράστιου μήκους και ύψους πλοίου με το «Καλλιστώ» δεν είχε γίνει αντιληπτή από τα μέλη του πληρώματός του.