Συνεντεύξεις

Ευάγγελος Αποστολάκης: «Εξαιρετική η συμφωνία με τη Γαλλία»

Η επιλογή των γαλλικών φρεγατών είναι εξαιρετική, τονίζει στον Κώστα Μελισσόπουλο για τη «Βραδυνή της Κυριακής» ο πρώην υπουργός Άμυνας και πρώην αρχηγός ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Βαγγέλης Αποστολάκης

apostolakis

Η επιλογή των γαλλικών φρεγατών είναι εξαιρετική, τονίζει στη «Βραδυνή της Κυριακής» ο πρώην υπουργός Άμυνας και πρώην αρχηγός ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Βαγγέλης Αποστολάκης.

Ο κ. Αποστολάκης επισημαίνει ότι ο συνδυασμός των φρεγατών με τα αεροσκάφη Ραφάλ είναι ιδανικός και θα έχει πολύ καλά αποτελέσματα στον έλεγχο της περιοχής και τις επιχειρήσεις.

Θίγει και μία άλλη παράμετρο, αυτή της συμμετοχής της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στην κατασκευή των πλοίων, την οποία θεωρεί απαραίτητη.

Κύριε ναύαρχε, η συμφωνία με τις φρεγάτες, έκλεισε. Ποια είναι η άποψή σας για την επιλογή των γαλλικών προτάσεων;

«Η επιλογή είναι η καλύτερη δυνατή. Το πλοίο είναι εξαιρετικό και αυτό είχε επιλέγει και από εμάς. Δεν ξέρω πολλές λεπτομέρειες, αλλά νομίζω ότι είναι πλοία που δίνουν τελείως διαφορετική υπόσταση στις επιχειρήσεις στη θάλασσα, και σε συνδυασμό με τα Ραφάλ, εκτιμώ ότι θα είναι πολύ καλά τα αποτελέσματα τόσο για τον έλεγχο της περιοχής όσο και για το συντονισμό των επιχειρήσεων.

Είναι πλοία που έχουν πολλές δυνατότητες στα θέματα Διοικήσεως και Ελέγχου, εξαιρετικά οπλικά συστήματα, και είναι καινούργια, ψηφιακής τεχνολογίας. Εκτιμώ ότι η προσθήκη αυτών των γαλλικών φρεγατών θα επιφέρει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για τις δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού. Και σε τελική ανάλυση, το Πολεμικό Ναυτικό μπαίνει σε μία νέα εποχή στον τομέα των αεροναυτικών επιχειρήσεων.

Εδώ όμως, κύριε Μελισσόπουλε, πρέπει να θίξουμε και ένα άλλο θέμα. Η δαπάνη τόσων χρημάτων δεν έχει δείξει ότι έχει κάποια προστιθέμενη αξία στην εγχώρια βιομηχανία, η οποία περίμενε μία ευκαιρία για να πατήσει στα πόδια της. Θα πρέπει οπωσδήποτε να εμπλακούν και οι ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες. Επιλέξαμε εξαιρετικά πλοία, αλλά πρέπει ένα μέρος των χρημάτων να έρθει και στην Ελλάδα. Με τα όσα γνωρίζουμε έως τώρα, φαίνεται ότι δεν θα μπορεί να υπάρξει πλήρης υποστήριξη των πλοίων αυτών από τις υποδομές που υπάρχουν στην Ελλάδα, εάν δεν εμπλακεί και η ελληνική αμυντική βιομηχανία στη συμφωνία. Και πρέπει σε αυτό το θέμα να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα.

Θέλω, επίσης, να προσθέσω ότι οι δαπάνες που αφορούν στις Ένοπλες Δυνάμεις πρέπει να γίνονται με ορθολογικό σχεδιασμό και ιεράρχηση των αναγκών. Και αυτό το γνωρίζουν καλύτερα τα επιτελεία».

Θα μπορούσε να βελτιωθεί η πρόταση των Γάλλων; Για παράδειγμα, δεν ακούστηκε κάτι για τους πυραύλους Scalp Naval. Θα ήταν προτιμότερο να τους αποκτούσαμε ή πιστεύετε ότι κάποιοι έβαλαν βέτο ώστε να μην διαταραχθεί έντονα η ισορροπία στο Αιγαίο;

«Δεν ξέρω εάν έβαλε κανείς βέτο. Σημασία έχει πως όταν εμείς κουβεντιάζαμε για τα πλοία, αυτό που ζητούσαμε ήταν τα Skalp Naval. Δεν ξέρω εάν έχουν συμπεριληφθεί στην τελική συμφωνία. Το πλοίο σχεδιάζεται με βάση τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού, και τις αποστολές που θα αναλάβει. Γίνανε κάποιες συζητήσεις στο Πολεμικό Ναυτικό με τους Γάλλους, με σκοπό να βελτιωθεί το πλοίο με βάση τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του Π.Ν. και τις αποστολές του, για το ποιες θα ήταν οι διαφοροποιήσεις από το γαλλικό σχέδιο. Νομίζω, όμως, ότι αυτά είναι λεπτομέρειες που δεν αλλάζουν την ουσία. Η οποία είναι ότι το Π.Ν. μετά από τόσα χρόνια (οι τελευταίες νέες φρεγάτες ήταν το 1982, τα «Έλλη» και «Λήμνος») εκσυγχρονίζεται και ενισχύεται».

Η τουρκική δραστηριότητα συνεχίζεται αδιάλειπτη στο Αιγαίο. Γιατί πιστεύετε ότι οι Τούρκοι έχουν αποθρασυνθεί;

«Το έχουμε ξαναπεί στο παρελθόν. Οι Τούρκοι δεν αφήνουν καμία ευκαιρία να πάει χαμένη. Με τη συμφωνία αυτή, αισθάνονται ότι χάνουν τις δυνατότητες και τις προοπτικές ελέγχου της νοτιοανατολικής Μεσογείου και θέλουν να πιέσουν καταστάσεις. Είναι μέσα στη λογική με την οποία λειτουργούν πάντα. Εγώ δεν είχα καμία αμφιβολία ότι μετά την προσπάθεια του Ερντογάν να μιλήσει με Μπάιντεν να βρει μία άκρη στο θέμα των σχέσεων, με το που έγινε η εμπλοκή της Τουρκίας στο Αφγανιστάν, φάνηκε ότι η σχέση τους είναι σε καλό δρόμο. Με τις δηλώσεις του Αμερικανού Υπ.Εξ. για την Τουρκία, φάνηκε ότι υπάρχει προσπάθεια εξομάλυνσης των σχέσεων. Ο Ερντογάν, για την ώρα, δείχνει ότι θα στραφεί στους Ρώσους για πολεμικό υλικό εάν δεν υποστηριχθεί από τις ΗΠΑ. Οι πληροφορίες λένε ότι οι Τούρκοι έχουν ζητήσει από τους Αμερικανούς να αγοράσουν F-16 block 70 και να αναβαθμίσουν 80 δικά τους αεροπλάνα σε Viper.

Oι Τούρκοι προσπαθούν να πιέζουν με διάφορους τρόπους. Από τη μία δείχνουν συνεργάσιμοι, και από την άλλη διεκδικούν όσα έχουν δηλώσει για τη “Γαλάζια Πατρίδα” και ότι δεν έχουν πρόθεση να κάνουν πίσω. Από την άλλη μεριά, όταν εμείς δείχνουμε υποχωρητικοί, επειδή δεν θέλουμε να δημιουργούμε εντάσεις, τότε αυτή την προσπάθεια εκτόνωσης και επίλυσης μέσω διπλωματίας, οι Τούρκοι τη θεωρούν αδυναμία».

Πώς θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί, κατά τη γνώμη σας, η τουρκική προκλητικότητα;

«Οπωσδήποτε η διπλωματία είναι το πρώτο εργαλείο επίλυσης σε τέτοιες διαφορές, αλλά, από την άλλη, οι Ένοπλες Δυνάμεις είναι ένα εργαλείο άσκησης πίεσης. Όταν δείχνεις ανοχή, αυτομάτως χάνεις σε αυτή την αντιπαράθεση. Πρέπει να αντιληφθούν όλοι ότι έχεις τη βούληση να μην δεχθείς παραβιάσεις των κυριαρχικών σου δικαιωμάτων. Ότι θα αντιδράσεις με όποια μέσα διαθέτεις».

Εσείς είχατε προταθεί και ανακοινωθεί για τη θέση του υπουργού Πολιτικής Προστασίας. Γιατί, τελικά, δεν ευοδώθηκε στη συνέχεια η πρόταση αυτή;

«Μου είχε γίνει μία πρόταση από τον πρωθυπουργό, τιμητική. Θα ήθελα να βοηθήσω, ήταν μία πρόκληση. Μπήκαν κάποιες προϋποθέσεις, η μια ήταν να γίνει υπουργείο, όπως και έγινε, και η άλλη να υπάρξει συνεννόηση μεταξύ των αρχηγών κομμάτων. Δεν μπορούσε να ξεκινήσει μία τέτοια εθνική προσπάθεια σε έναν τόσο σοβαρό τομέα που βασάνιζε και θα βασανίζει την Ελλάδα, μέσα σε τέτοια αντιπαράθεση. Το είδα σαν μία ευκαιρία να συνεννοηθούν μεταξύ τους οι πολιτικοί αρχηγοί. Δεν επετεύχθη, οπότε σταμάτησε εκεί».

Κύριε Αποστολάκη, είναι στις προθέσεις σας να πολιτευτείτε με το ΣΥΡΙΖΑ στις επόμενες εκλογές;

«Αυτό θα το δούμε όταν έρθει η ώρα του».

Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»

Δείτε επίσης