Στοιχεία σοκ για την συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών, που θεωρούνται από τους πιο επικίνδυνους, απρόσεκτους και ευέξαπτους στην Ε.Ε, περιλαμβάνει η έκθεση του Ευρωβαρόμετρου.

Σε έρευνα που διεξήγαγε το ίδρυμα VINCI Autoroutes, τα στοίχεια που συνθέτουν την εικόνα του μέσου Έλληνα οδηγού είναι η υπερβολική αυτοπεποίθηση, ο εφησυχασμός την ώρα της οδήγησης, η νευρικότητα και η επιθετική συμπεριφορά, οι κακές συνήθειες όπως η ευρεία χρήση του κινητού τηλεφώνου.

Παράλληλα οι Έλληνες οδηγοί συνήθως υποστηρίζουν ότι για τα όποια λάθη ευθύνονται οι άλλοι και σπάνια παραδέχονται την δική τους ευθύνη και είναι αυτοί που υποτιμούν την υπνηλία.

Σύμφωνα με την έρευνα οι Έλληνες κατέχουν και δύο διόλου τιμητικές πρωτείες. Είναι αυτοί που «ξεχνούν» περισσότερο από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους να χρησιμοποιούν την ζώνη ασφαλείας, ενώ οδηγούν στις Λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης πολύ συχνότερα από όλους τους άλλους.  

Η Ελλάδα κατέχει τον υψηλότερο δείκτη σε επίπεδο επικίνδυνων συμπεριφορών, ενώ ακολουθούν η Πολωνία και η Ιταλία. Όπως προκύπτει από την έρευνα, γενικά οι Ευρωπαίοι φαίνεται ότι εξακολουθούν να είναι απρόσεκτοι στο τιμόνι. Παρόλα αυτά ούτε ένας από τους ερωτηθέντες Έλληνες δεν κατέταξε τον εαυτό του στην κατηγορία του επικίνδυνου οδηγού, ενώ την ίδια στιγμή σχεδόν όλοι ήταν πολύ λιγότερο επιεικείς με τους υπόλοιπους.

Νεύρα στο τιμόνι

Σημαντική αύξηση παρουσιάζουν τα περιστατικά επιθετικής συμπεριφοράς, που παρά τις σημαντικές διαφορές ανά χώρα, μοιάζουν να σαρώνουν πλέον τους Ευρωπαϊκούς δρόμους.

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα δικαιολόγησαν αυτές τις συμπεριφορές ως αποτέλεσμα του αισθήματος φόβου λόγω της επιθετικής συμπεριφοράς των άλλων οδηγών. Αυτό το συναίσθημα είναι ιδιαίτερα έντονο στη νότια Ευρώπη, με ποσοστό 89% για τους Ισπανούς, 88% για τους Ιταλούς και 87% για τους Έλληνες και τους Γάλλους. Ιδιαίτερα νευρικοί και επιθετικοί εμφανίζονται οι Έλληνες καθώς:

  • Το 71% (το υψηλότερο ποσοστό) εξυβρίζουν άλλον οδηγό έναντι ποσοστού 32% για τους Σουηδούς.
  • Το 63% (+5 από την περσινή έκθεση) παραδέχεται ότι κορνάρουν άσκοπα σε οδηγούς που τους εκνευρίζουν έναντι 33% των Γερμανών.
  • Το 39% (+1) κάνει προσπέραση από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (έναντι 49% των Ολλανδών και  20% των Σλοβάκων.
  • Το 51% κολλά στα οχήματα των οδηγών που το εκνευρίζουν (έναντι 23% των Σλοβάκων).
  • Το 22% (+1) δεν διστάζει να κατέβει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με άλλον οδηγό (το ποσοστό είναι 36% για τους Πολωνούς έναντι 10% για τους Ολλανδούς και τους Βρετανούς.

Παραβιάσεις του Κ.Ο.Κ.

Απογοητευτικά είναι τα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου σε ότι έχει να κάνει με την τήρηση του Κώδικα Οδικής κυκλοφορίας. Το 89% των Ευρωπαίων οδηγών (αμετάβλητο ποσοστό σε σχέση με την τελευταία έρευνα) παραδέχονται ότι υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας, παρόλο που το θεωρούν μία από τις κύριες αιτίες θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, κυρίως στον αυτοκινητόδρομο (92% σε Σουηδία, Πολωνία και Γαλλία έναντι 84% στην Ισπανία.

Όσο αφορά στους Έλληνες οδηγούς:

  • Το 62% παραδέχεται ότι δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας.
  • Το 52% ξεχνά να ανάψει φλας για να κάνει προσπέραση ή να αλλάξει κατεύθυνση.
  • Το 76% οδηγεί στη μεσαία λωρίδα ενώ η δεξιά λωρίδα του αυτοκινητόδρομου είναι ελεύθερη.
  • Το 50% ξεχνά να επιβραδύνει όταν πλησιάζει σε εργοτάξιο, παρά τον κίνδυνο που μπορεί να συνεπάγεται αυτή η συμπεριφορά για το προσωπικό που βρίσκεται εκεί.
  • Το 45% παραδέχεται ότι έχει πιάσει τον εαυτό του να οδηγεί έχοντας ξεχάσει να βάλει ζώνη, ποσοστό, το οποίο αποτελεί και ευρωπαϊκό αρνητικό ρεκόρ, την ώρα που το αντίστοιχο στη Γαλλία είναι μόλις 8%.
  • Το 27% κινείται στις λωρίδες έκτακτης ανάγκης του αυτοκινητόδρομου, παρόλο που προορίζονται αποκλειστικά για στάση έκτακτης ανάγκης ή για κυκλοφορία οχημάτων σε περιπτώσεις έκτακτων περιστατικών. Πρόκειται για το μεγαλύτερο καταγεγραμμένο ποσοστό στις χώρες της έρευνας.