Φρεγάτες - ΓΕΝ: Οι Αμερικανοί να βελτιώσουν την προσφορά

Η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού εξετάζει και πάλι τον έναν εκ των δύο αμερικανικών φακέλων για τις φρεγάτες και την προμήθειά τους. Ζητά ως ενδιάμεση λύση τα αντιτορπιλικά Arleigh Burke, αλλά και ένταξη της χώρας μας στο πρόγραμμα FFG (X), για τις φρεγάτες της επόμενης γενιάς.

Στην τελική ευθεία έχει μπει η διαδικασία επιλογής των υπερ-αντιτορπιλικών από το Πολεμικό Ναυτικό, και στο παρασκήνιο ασκούνται πιέσεις ένθεν κακείθεν, αφού το Π.Ν. ζητά την καλύτερη πρόταση, και οι «μνηστήρες» το πολύτιμο συμβόλαιο.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της«Βραδυνής της Κυριακής», οι Αμερικανοί επανέρχονται δυνατά στο παιχνίδι, αλλά μόνο υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα περιλαμβάνονται οι σημερινές τους προτάσεις στην προσφορά, αλλά αυτές που ζητά το Πολεμικό Ναυτικό.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το Π.Ν. ζητά 2 αντιτορπιλλικά Arleigh Burke ως ενδιάμεση – μακροπρόθεσμη λύση, καθώς και να μπει αργότερα στο πρόγραμμα για τη φρεγάτα της επόμενης γενιάς την FFG (X), Constellation Class. Η οποία αποτελεί όνειρο για πολλούς αξιωματικούς του Π.Ν. και θεωρείται ό,τι καλύτερο υπάρχει για Άμυνα Περιοχής. Οι νέας γενιάς φρεγάτες θα παραδοθούν μετά από τουλάχιστον 6-7 χρόνια, αλλά τα Arleigh Burke (με τον οπλισμό που θα ζητήσει το Π.Ν.) είναι ετοιμοπαράδοτα και θα αποτελέσουν ασπίδα για την άμυνα του Αιγαίου, μέχρι τότε, ενώ, παράλληλα, είναι και λύση διαρκείας.

Να σημειωθεί ότι σήμερα το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό διαθέτει 80 Arleigh Burke, και κατασκευάζει και άλλα. Είναι ακριβό στη συντήρησή του πλοίο, αλλά, όπως είπε ανώτατος αξιωματικός του Π.Ν. στη «ΒτΚ», είναι μεν ακριβό και ανθρωποβόρο, αφού μία μονάδα θέλει προσωπικό δύο φρεγατών, αλλά στο τέλος το πρόσημο ως προς την αποτελεσματικότητα της άμυνας και της ασφάλειας της χώρας μας θα είναι θετικό». 

Το πρόβλημα είναι ότι οι ΗΠΑ δεν είναι θετικές, μέχρι τώρα, στο αίτημα της ελληνικής πλευράς, θεωρώντας ότι πρέπει να τηρηθούν κάποιες ισορροπίες στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ. Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τις FFG (X), Constellation Class, δεν συνηθίζεται να πωλούνται σε άλλη χώρα εάν δεν έχουν περάσει κάποια χρόνια. Όμως, στο πλαίσιο της συμμαχίας, και της νέας διαμόρφωσης των ισορροπιών στην περιοχή, όπου οι ΗΠΑ επιθυμούν σταθερότητα, υπάρχει περιθώριο να ικανοποιηθούν τα ελληνικά αιτήματα, λένε οι (πολύ) αισιόδοξοι στο Π.Ν.

Οι ανώτατοι αξιωματικοί του Π.Ν. ξέρουν καλά ότι οι ΗΠΑ δεν θα συναινέσουν εύκολα σε αυτό το αίτημα, και στηρίζουν την πρότασή τους στην πολιτική πίεση που μπορεί να ασκηθεί από την κυβέρνηση, η οποία μπορεί να θέσει επί τάπητος μία ευρύτερη πολιτική – αμυντική συμφωνία. Οι ίδιες πηγές πάντως, ξεκαθαρίζουν ότι οι Αμερικανοί με την παρούσα πρότασή τους στο τραπέζι (φρεγάτες MMSC) δεν έχουν καμία πιθανότητα εάν ληφθεί η απόφαση με βάση τις επιχειρησιακές ανάγκες του Π.Ν., αφού δεν πληρούν σχεδόν καμία προϋπόθεση, συγκριτικά με τις ευρωπαϊκές προτάσεις.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο Π.Ν. και στα κυβερνητικά κλιμάκια θεωρούν πως πρέπει να γίνει κατανοητό από τις ΗΠΑ, ότι η Ελλάδα θέλει να συνεργαστεί μαζί τους στο θέμα των φρεγατών, αλλά οφείλουν να παρουσιάσουν μία ελκυστική πρόταση, εξίσου ανταγωνιστική, που να καλύπτει τις επιχειρησιακές ανάγκες του Π.Ν. και να εξασφαλίζει τη θωράκιση του Αιγαίου. 

Επίσης κατά τις ίδιες πληροφορίες, υπάρχει κινητικότητα στο θέμα των Ναυπηγείων του Σκαραμαγκά, όπου έχουν κατατεθεί προτάσεις ενδιαφέροντος, από επενδυτές, και εάν κινηθούν γρήγορα οι διαδικασίες, είναι πιθανό να συμμετάσχουν στο κομμάτι της κατασκευής.

Έχουν γνώση στο ΓΕΝ

Με διαταγή του αρχηγού του ΓΕΝ ναυάρχου Στέλιου Πετράκη κλιμάκιο του Π.Ν. έχει κάνει ήδη αυτοψίες και έχει διαμορφώσει άποψη για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα προτιμώμενα μεταχειρισμένα πολεμικά πλοία. Στο ΓΕΝ γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα ότι τα δύο ή και περισσότερα μεταχειρισμένα πλοία που προορίζονται για την ενδιάμεση λύση θα είναι τονωτική ένεση για τον στόλο. Όπως λένε στο Π.Ν., πρόκειται για την «ανάσα» που θα φτάσει ώστε να γίνει το επόμενο βήμα, δηλαδή ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων ΜΕΚΟ που θα τεθούν σε μακρά ακινησία μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες συντήρησης – αναβάθμισης.

Η ολλανδική «λύση»

Μία άλλη ισχυρή εκδοχή είναι η προμήθεια κατά προτεραιότητα πλοίων «ενδιάμεσης λύσης», ώστε το Π.Ν. να έχει στη διάθεσή του τις αναγκαίες μονάδες άμεσα. Μέχρι τώρα, η πρόταση που ικανοποιεί το Π.Ν. για ενδιάμεση λύση είναι μακράν η ολλανδική. 

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα πλοία «HNLMS Van Speijk» (F828) και «HNLMS Van Amstel» (F831), τα οποία παραδόθηκαν στο ολλανδικό Ναυτικό το Σεπτέμβριο του 1995 και τον Μάιο του 1993 αντίστοιχα, και είναι προσφάτως εκσυγχρονισμένες φρεγάτες πολλαπλών αποστολών κλάσης Karel Doorman (M). Δηλαδή τα νεότερα «αδέλφια» των ελληνικών φρεγατών S. Πρώην κορυφαίος παράγοντας του Π.Ν. πάντως, ανέφερε στη «ΒτΚ» ότι «είναι προτιμότερο να εκσυγχρονίσουμε τις ΜΕΚΟ, παρά να ξοδευτούν χρήματα για ενδιάμεσες λύσεις, που είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα, μόνο κατά πολύ ακριβότερα».

Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»