Γ. Γεωργαντάς: Έρχεται το «Car Wallet», όλα τα έγγραφα του αυτοκινήτου στο κινητό μας | 10 georgantas scaled

Συνέντευξη του υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης στη «Βραδυνή της Κυριακής»

Του Βαγγέλη Γιακουμή

Μία νέα ηλεκτρονική εφαρμογή, το «Car Wallet» όπως ονομάζεται, προετοιμάζεται από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με την οποία έχει τη δυνατότητα να αποθηκεύει ο πολίτης στο κινητό του τηλέφωνο μία σειρά από κρίσιμα έγγραφα που αφορούν το όχημά του, όπως δίπλωμα οδήγησης, άδεια κυκλοφορίας, πιστοποιητικό ΚΤΕΟ, αντίγραφο ασφαλιστικού συμβολαίου οχήματος κ.ά.

Όπως αναφέρει ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Γιώργος Γεωργαντάς, μέχρι στιγμής το όφελος της ψηφιοποίησης λειτουργιών του κράτους είναι τεράστιο, καθώς «το 2021 πραγματοποιήθηκαν πάνω από 566 εκατ. ψηφιακές συναλλαγές. Είχαμε 182 εκατ. συνολικές επισκέψεις στο gov.gr, 31 εκατ. άυλες συνταγογραφήσεις, πάνω από 5 εκατ. ψηφιακές υπεύθυνες δηλώσεις».

Κύριε Γεωργαντά, είστε από τους υφυπουργούς που έχετε αναδείξει τη χρησιμότητα της Τεχνολογίας στα χρόνια της πανδημίας. Ποιο ήταν το κίνητρο έτσι ώστε τώρα οι πολίτες να μπορούν να εξυπηρετούνται χωρίς κόπο και χρόνο κάθε φορά που έρχονται σε επαφή με το Δημόσιο; 

«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους ήταν πολιτική προτεραιότητα πρωτίστως του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Του ίδιου ήταν και η ιδέα της δημιουργίας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δηλαδή η συγκέντρωση όλων των ψηφιακών κέντρων του Δημοσίου υπό μία σκέπη. Στόχος και κίνητρο του πρωθυπουργού, του υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη και όλων μας, ήταν και είναι η διευκόλυνση της καθημερινότητας πολιτών και επιχειρήσεων, σε κάθε επίπεδο. Γιατί κάθε ψηφιακή υπηρεσία είναι ταυτόχρονα και μία λειτουργική εναλλακτική. Θεμέλιο της στρατηγικής μας είναι να θέτουμε πάντα τον πολίτη και τις ανάγκες του, στο επίκεντρο.

Και με βάση της ανάγκες αυτές, να σχεδιάζουμε και να υλοποιούμε τις ανάλογες πολιτικές. Για πρώτη, ίσως, φορά, ακολουθείται μία προσέγγιση που βλέπει την πολιτική από τη σκοπιά του πολίτη, προσπαθεί να μπει στη θέση του. Αποτέλεσμα αυτής της λογικής ήταν η ενιαία ψηφιακή πύλη gov.gr με τις εκατοντάδες, πλέον, υπηρεσίες της, όπως ήταν η απλούστευση διαδικασιών, με κυριότερα τα λεγόμενα “γεγονότα ζωής” και πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την απλοποίηση της διαδικασίας δήλωσης της γέννησης. Οι περισσότερες από τις μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιήθηκαν, ήταν από την πρώτη στιγμή στον προγραμματισμό μας, και είχε προηγηθεί συντονισμένη προεργασία αρκετών μηνών.

Ωστόσο, η πανδημία επιτάχυνε την αναγκαιότητά τους και επίσπευσε τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης τους. Όταν καλείσαι να διαχειριστείς μία από τις μεγαλύτερες υγειονομικές κρίσεις των τελευταίων 100 χρόνων, είναι λογικό ο χρόνος να πυκνώνει. Και μαζί του και η ανάγκη αποτελεσματικής ανταπόκρισης του κράτους στις νέες, πρωτόγνωρες συνθήκες που δημιουργούνται. Σε κάθε περίπτωση, η στροφή νοοτροπίας για την οποία μιλώ, φάνηκε ξεκάθαρα και στην εκστρατεία εμβολιασμού, η οποία, αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμο ψηφιακό εργαλείο, ώθησε τον πολίτη να πραγματοποιήσει τον εμβολιασμό του, κάνοντας την όλη διαδικασία γρήγορη και απλή. Η αλλαγή στην οποία αναφέρομαι, αφορά στον πυρήνα της συνολικά, το σχεδιασμό και την υλοποίηση δημοσίων πολιτικών. Ο πολίτης αντιλήφθηκε, σε μεγάλη κλίμακα, το Δημόσιο ως χρήσιμο σύμμαχο, ως εργαλείο. Όχι, πλέον, ως εμπόδιο. Και αυτό αύξησε την εμπιστοσύνη των πολιτών έναντι του κράτους και των θεσμών του. Η χρησιμότητα είναι, άλλωστε, έννοια συνυφασμένη με τον ψηφιακό μετασχηματισμό».

Ποια η ανταπόκριση των πολιτών σε όλες αυτές τις ψηφιακές λειτουργίες του κράτους;

«Όπως τόνισα και προηγουμένως, στον πυρήνα της πολιτικής μας βρίσκεται το αξίωμα ότι το policy making, για να είναι αποτελεσματικό, οφείλει να θέτει τον πολίτη στο επίκεντρο. Έτσι, η πολιτική γίνεται σημαντικά πιο χρήσιμη για την κοινωνία. Στόχος όλων μας ήταν να αφαιρεθούν από τους πολίτες βάρη τα οποία δεν τους αναλογούσαν. Και ο στόχος επετεύχθη. Οι πολίτες αντιλήφθηκαν τη χρησιμότητα των μεταρρυθμίσεων και τις ενσωμάτωσαν στην καθημερινότητά τους. Αυτό δεν είναι αξιολογική κρίση ή ευχολόγιο, προκύπτει από δεδομένα και αριθμούς. Το 2021 πραγματοποιήθηκαν πάνω από 566 εκατ. ψηφιακές συναλλαγές. Είχαμε 182 εκατ. συνολικές επισκέψεις στο gov.gr, 31 εκατ. άυλες συνταγογραφήσεις, πάνω από 5 εκατ. ψηφιακές υπεύθυνες δηλώσεις. Η αύξηση είναι, λοιπόν, ξεκάθαρα εκθετική, γεγονός ενδεικτικό τόσο της προόδου της χώρας στον ψηφιακό μετασχηματισμό όσο και της επίδρασης των μεταρρυθμίσεων στην καθημερινότητα του πολίτη. Επίδραση που σημαίνει, πρακτικά, λιγότερη αναμονή σε ουρές δημοσίων υπηρεσιών, κερδισμένες εργατοώρες για τους πολίτες, λιγότερα διοικητικά κόστη για το Δημόσιο».

Είδαμε την Ελλάδα να προσελκύει πολλές επενδύσεις, ιδίως στον ψηφιακό τομέα, παρά την πανδημία. Πού το αποδίδετε και τι σημαίνει αυτό για την ελληνική Οικονομία; 

 «Σημαίνει ότι η Ελλάδα είναι ξανά δυναμικά παρούσα στο διεθνές επενδυτικό στερέωμα. Ότι είμαστε ξανά αξιόπιστοι εταίροι και οικονομικά σταθεροί παίκτες. Πράγματι, η Ελλάδα, παρά την αβεβαιότητα και την αστάθεια που προκάλεσε η πανδημία και παρά την οικονομική κρίση αλλά και την κρίση διεθνούς εμπιστοσύνης εκ μέρους των διεθνών αγορών, που αντιμετώπισε η χώρα από το 2010 και έπειτα, γίνεται ξανά κόμβος επενδύσεων. Οι διεθνείς επιχειρηματικοί παράγοντες αντιλαμβάνονται ότι η χώρα έχει ανακάμψει οικονομικά από την πανδημία καλύτερα από πολλές και ισχυρότερες ευρωπαϊκές χώρες, έχοντας ήδη καλύψει το έδαφος που έχασε λόγω των οικονομικών και κοινωνικών συνεπειών του ιού. Όλες οι επενδύσεις στις οποίες αναφέρεστε είναι ψήφοι εμπιστοσύνης στην πορεία που ακολουθεί η χώρα, έπειτα από την ανάληψη της διακυβέρνησης από τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης θέτει τη χώρα σε διαρκή κίνηση. Η Ελλάδα είναι ξανά σε τάξη, καταπολεμά τη γραφειοκρατία, μειώνει την ανεργία, προχωρά ψηφιακά και “πράσινα” και, αλλάζει συνολικά το αναπτυξιακό της μοντέλο. Η σταθερότητα και η καινοτομία είναι, πλέον, στο επίκεντρο».

Με ποια «κορυφαία» ψηφιακή λειτουργία θα ήσασταν απόλυτα ικανοποιημένος, και αν σε αυτή τη λειτουργία βρισκόμαστε κοντά; 

«Είναι πολλές, ωστόσο θα επιλέξω να αναφερθώ σε μία κομβική για εμένα μεταρρύθμιση, που θα αποτελέσει αυτό που λέμε “game changer” για την επικοινωνία κράτους – πολίτη. Πρόκειται για το Eθνικό Μητρώο Διαδικασιών του Δημοσίου. Μία δράση που έχει ήδη μπει σε τροχιά υλοποίησης και παρουσιάστηκε πρόσφατα στους υπηρεσιακούς και τους γενικούς γραμματείς όλων των υπουργείων. Πρόκειται για μία μεταρρύθμιση στρατηγική. Ένα εργαλείο-κλειδί, που αναβαθμίζει σημαντικά την ευρύτερη λειτουργία του Δημοσίου και αλλάζει συνολικά την εξυπηρέτηση του πολίτη από τις υπηρεσίες του.

Το Μητρώο θα καταγράψει, θα αποτυπώσει και θα μοντελοποιήσει όλες τις διαδικασίες του δημόσιου τομέα, καθώς και τα απαιτούμενα στοιχεία τους. Η μεγάλη πρακτική χρησιμότητα του έργου έγκειται στο ότι για πρώτη φορά καταγράφουμε σε ένα σημείο όλες τις διαδικασίες που απαιτούνται για κάθε αλληλεπίδραση πολίτη – Δημοσίου. Το Μητρώο θα είναι δημόσια προσβάσιμο από όλους τους πολίτες και θα τους δίνει έτσι τη δυνατότητα να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους με το κράτος ευκολότερα και αμεσότερα, χωρίς να αναγκάζονται να αναζητούν κάθε φορά απαιτούμενες ενέργειες και δικαιολογητικά – και χωρίς να αντιμετωπίζουν διαφορετική ερμηνεία από μία υπηρεσία σε μία άλλη ή ακόμη και από έναν υπάλληλο σε έναν άλλον. Στόχος μας, η δραστική μείωση της γραφειοκρατίας και η εξοικονόμηση χρόνου και ενέργειας για κάθε πολίτη και κάθε επιχείρηση».

Τί άλλο πρέπει να αναμένουμε το επόμενο διάστημα σε επίπεδο ψηφιακής λειτουργίας του κράτους; 

«Όπως έχετε δει, ανακοινώνονται συνεχώς νέες δράσεις και ψηφιακές υπηρεσίες, πάντα με γνώμονα τη χρησιμότητα και τη διευκόλυνση της δραστηριότητας των πολιτών. Δώσαμε, πρόσφατα, στους πολίτες τη δυνατότητα να αποθηκεύουν το πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας στο κινητό τους. Είναι πράγματι αξιοσημείωτο ότι εκδόθηκαν μάλιστα περισσότερα από 1.000.000 πιστοποιητικά, σε μερικές μόνο ημέρες. Στο πρότυπο αυτής της εφαρμογής, σχεδιάζεται, σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, ένα “Car Wallet”, το οποίο θα δώσει τη δυνατότητα στον πολίτη να αποθηκεύει στο κινητό του μία σειρά από κρίσιμα έγγραφα που αφορούν το όχημά του, όπως δίπλωμα οδήγησης, άδεια κυκλοφορίας, πιστοποιητικό ΚΤΕΟ, αντίγραφο ασφαλιστικού συμβολαίου οχήματος κ.ά.».