Η βιταμίνη C αποτελεί μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη (διαλύεται σε νερό) και ένα από τα πιο γνωστά αντιοξειδωτικά. Σε αντίθεση με τα περισσότερα θηλαστικά, ο άνθρωπος δεν μπορεί να συνθέσει τη συγκεκριμένη βιταμίνη, γι’ αυτό και είναι απαραίτητο να την προσλάβει από την τροφή του. 

Στην πλειονότητά τους, οι υδατοδιαλυτές βιταμίνες, στις οποίες ανήκει η βιταμίνη C, δεν μπορούν να αποθηκευτούν μέσα στο σώμα. Απορροφώνται αμέσως μετά την είσοδό τους σε αυτό, ταξιδεύουν μέσω του αίματος, και το σώμα τις χρησιμοποιεί μόνο όσο χρειάζεται. Η πλεονάζουσα ποσότητα αποβάλλεται μέσω των ούρων. 

H επιστημονική ονομασία της ένωσης που κοινά γνωρίζουμε ως βιταμίνη C είναι ασκορβικό οξύ και προέρχεται από το στερητικό (α-) και τη λέξη σκορβούτο, τη νόσο που προκαλείται από την έλλειψή της.  

Τα οφέλη από την κατανάλωσή της 

Είναι ευρέως γνωστό ότι η βιταμίνη C ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Άλλωστε, μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι σε περίπτωση που κάποιος ταλαιπωρείται από ένα κοινό κρυολόγημα αυξάνει την κατανάλωσή της για να γίνει γρήγορα καλά, καθώς μπορεί να συντομεύσει την ανάρρωση, αλλά και να ανακουφίσει τους πάσχοντες από τα ενοχλητικά συμπτώματα. 

Ωστόσο, η δράση της δεν περιορίζεται μόνο εκεί. 

Συγκεκριμένα, βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου, ο οποίος αποτελεί ένα απαραίτητο στοιχείο για την καλή λειτουργία του οργανισμού. Παράλληλα, προσφέρει ασπίδα προστασίας ενάντια στους παθογόνους οργανισμούς και τα λοιμωξιογόνα βακτήρια, ενώ έχει ισχυρή αντιγηραντική δράση. Επιπλέον, καταπολεμά τις φλεγμονές και προστατεύει τα οστά απορροφώντας τους κραδασμούς. Ακόμη, βοηθά στην καλύτερη κυκλοφορία του αίματος. Τέλος, τα επίπεδα της βιταμίνης C μπορούν να επηρεάσουν τη διάθεση και γενικότερα την ψυχική υγεία του ανθρώπου. 

Yellow pills forming shape to C alphabet on wood background

Τροφές που την περιέχουν 

Χωρίς καμία αμφιβολία, οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν συνδέσει τη συγκεκριμένη βιταμίνη με τα πορτοκάλια. Ωστόσο, δεν αποτελούν τη μοναδική τροφή η οποία την περιέχει. 

Τρόφιμα που περιέχουν μεγάλες ποσότητες ασκορβικού οξέος είναι οι πιπεριές, το μπρόκολο, το κουνουπίδι, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το σκόρδο, το λάχανο, οι φράουλες, το ακτινίδιο, το πορτοκάλι, το λεμόνι, το γκρέιπφρουτ και ο ανανάς. Επίσης, βότανα όπως το θυμάρι, το σέλινο και ο βασιλικός είναι καλές πηγές βιταμίνης C. 

Αντίθετα, το κρέας και τα γαλακτοκομικά περιέχουν είτε καθόλου είτε αμελητέα ποσότητα. 

Τι προκαλεί η έλλειψή της 

Όπως ειπώθηκε προηγουμένως, η έλλειψη σε βιταμίνη C προκαλεί το σκορβούτο. Η συγκεκριμένη ασθένεια εκδηλώνεται με αιμορραγίες από το δέρμα και τους βλεννογόνους, ιδιαίτερα τα ούλα, τα εσωτερικά όργανα, τα κόκκαλα, τις αρθρώσεις. Συνοδεύεται και από γενικά συμπτώματα, όπως κακουχία, δέκατα, ανορεξία και αναιμία. 

Ωστόσο, η έλλειψή της μπορεί να αντιμετωπιστεί με την κατανάλωση των τροφών που προαναφέρθηκαν, καθώς και με τη χορήγηση συμπληρωμάτων.  

Βιταμίνη C και κορωνοϊός 

Από τον περασμένο Δεκέμβριο, η ανθρωπότητα παλεύει σε καθημερινό επίπεδο με τον κορωνοϊό Sars-Cov-2 που πρωτοεμφανίστηκε στην Κίνα και προκαλεί τη νόσο Covid-19.  

Μέχρι στιγμής, η πανδημία του νέου ιού έχει αφαιρέσει τη ζωή σε περισσότερους από 770.000 ανθρώπους παγκοσμίως, ενώ τα επιβεβαιωμένα κρούσματα ξεπερνούν τα 21.000.000. 

Πρόσφατα, η Ρωσία έγινε η πρώτη χώρα που παρήγαγε εμβόλιο κατά του κορωνοϊού, το οποίο φέρει την ονομασία «Sputnik V», ενώ από τα τέλη Δεκεμβρίου η Ελλάδα θα λάβει σε επτά τμηματικές παραδόσεις 3 εκατομμύρια δόσεις του εμβολίου που αναπτύσσει το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης σε συνεργασία με την AstraZeneca, σύμφωνα με τον υπουργό Υγείας, Βασίλη Κικίλια.  

Τους τελευταίους μήνες έχει παρατηρηθεί ότι έχει αυξηθεί η ζήτηση για τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, λόγω των ευεργετικών της ιδιοτήτων που αναφέρθηκαν παραπάνω. 

Ωστόσο, δεν υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία που να υποστηρίζουν ότι μπορεί να αποτρέψει ή να θεραπεύσει την Covid-19.