«Θέλει χρόνο, είμαστε κοντά στο στόχο μας» δηλώνει ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, ο οποίος φιλοξενήθηκε στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ και ανέλυσε τη φάση στην οποία βρίσκεται, μέχρι στιγμής το πιλοτικό έργο του Μεγάλου Περιπάτου αλλά και την επικαιρότητα.

Για την κίνηση στο κέντρο της Αθήνας: Ξεκινήσαμε με μια μελέτη του Εθνικού Μετσοβείου Πολυτεχνείου, είναι η πρώτη φορά που έγινε τέτοια συγκοινωνιακή μελέτη που ξεκίνησε το 2004. Ένας από τους βασικούς λόγους που επιλέξαμε να ξεκινήσουμε με ήπιες και προσωρινές παρεμβάσεις και πιλοτικό πρόγραμμα, είναι ακριβώς για να δούμε πώς δουλεύει αυτή η μελέτη.

Ομάδα επιστημόνων παρακολουθεί την πρωινή και την απογευματινή αιχμή και κάνει προτάσεις. Η κίνηση ομαλοποιείται και βλέποντας τις τάσεις μέρα με τη μέρα, βλέπουμε ότι πετυχαίνουμε τον στόχο μας. Θέλει χρόνο.

Θέλουμε να πετύχουμε μια νέα ισορροπία μέσα στην πόλη, μεταξύ του οδηγού, του επιβάτη, του πεζού και του ποδηλάτη. Προφανώς, είμαστε σε μια μεταβατική φάση, η οποία είναι δύσκολη.

Στην επόμενη φάση του έργου πχ στην Πανεπιστημίου, θα πεζοδρομηθεί και η λωρίδα που είναι τώρα για τους πεζούς. Δεν είναι ανάπλαση να βάφουμε οδοστρώματα. Αυτά είναι προσωρινές παρεμβάσεις ώστε να απελευθερωθεί ο δημόσιος χώρος.

Το επόμενο βήμα είναι να γίνει ένα μεγάλο γενναίο έργο ανάπλασης της Πανεπιστημίου. Θα παρουσιάσουμε τις μελέτες τις επόμενες εβδομάδες και θα δείτε ακριβώς ποιο είναι το αρχιτεκτονικό σχέδιο. Η Πανεπιστημίου σήμερα με την Πανεπιστημίου αύριο θα έχει όση σχέση είχε η Διονυσίου Αρεοπαγίτου χτες που περνούσαν τα αυτοκίνητα με όση έχει σήμερα.

Αν θα έχουν μπει στη νοοτροπία αυτή όλοι οι πολίτες: Υπάρχει ομάδα του ΕΜΠ που παρακολουθεί βδομάδα με τη βδομάδα και έχουμε νούμερα διπλασιασμού των δικύκλων στο κέντρο της πόλης.

Εμείς, λέμε, ότι έχουμε φτιάξει μια τσιμεντούπολη που διοικεί τον εαυτό της και όλους εμάς. Η συζήτηση για την Πανεπιστημίου έχει ξεκινήσει από το 1982 επί εποχή Αντώνη Τρίτση. Μέχρι τώρα δεν είχε γίνει τίποτα.

Γιατί ήθελε ο κ. Μπακογιάννης να κάνει αυτό το έργο τώρα μες στο καλοκαίρι και εν μέσω πανδημίας: Πάντα βρίσκονται άλλοθι και δικαιολογίες. Είμαστε πολύ καλοί στο να εφευρίσκουμε αφορμές για να μην αναλάβουμε το πολιτικό κόστος. Η Αθήνα βρίσκεται εδώ και πολλά χρόνια σε καθοδική πορεία.

Πιστεύω μέχρι τον Σεπτέμβρη θα είναι καλύτερα. Εμείς παρακολουθούμε το έργο μαζί με μια μεγάλη ομάδα επιστημόνων για να προβούμε στις απαραίτητες βελτιώσεις. Αυτή είναι και η φύση του πιλοτικού έργου.

Πολλούς μπορεί να τους ξενίζει και να τα θεωρούν προχειροδουλειές, όμως το ίδιο κάνουν και όλες οι μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις με πιο πρόσφατη τη Μαδρίτη το 2017. Το σχέδιο λέει ότι πριν “σημαδέψεις μια πόλη, πρέπει να βεβαιωθείς ότι αυτό που έχεις σχεδιάσει είναι λειτουργικό και βιώσιμο”.

Αν χρειάζονται μόνο δύο λωρίδες και αν αυτό θα αλλάξει μεταγενέστερα: Αυτό θα μας το πουν οι συγκοινωνιολόγοι. Έχουμε 2+1 λωρίδες τώρα, ενδεχομένως αυτό μπορεί να αλλάξει.

Για το ότι το έργο πάει καλύτερα στο Σύνταγμα: Όντως, πήγε καλύτερα, γιατί αυτές οι λωρίδες ήταν ήδη κατειλημμένες. Εμείς ήρθαμε και υλοποιήσαμε το αρχικό σχέδιο της πλατείας Συντάγματος, το οποίο δεν είχε προχωρήσει όλον αυτόν τον καιρό για λόγους πολιτικούς. Το ίδιο ισχύει και για την Πανεπιστημίου.

Για το θέμα του πάρκινγκ στο κέντρο: Μπορεί να παρκάρει κάποιος στις καθέτους. Για πρώτη φορά μες στο κέντρο θα οριοθετήσουμε θέσεις για ανθρώπους με αναπηρία. Ταυτόχρονα φτιάχνουμε 2.000 θέσεις για δίκυκλα μέσα στο τρίγωνο. Προσπαθούμε, με την αφορμή του Μεγάλου Περιπάτου, να νοικοκυρέψουμε την πόλη.

Όσον αφορά τα ταξί, υπήρχαν λιγότερες από 20 νόμιμες θέσεις για πιάτσες των ταξί. Έχουν μια νόμιμη πιάτσα στην Όθωνος και εμείς φτιάχνουμε ακόμη μία στην Καραγιώργη & Σερβίας. Φτιάχνουμε ακόμα 12 νέες πιάτσες ταξί, που θα έχουν σύνολο 100 νόμιμων θέσεων. Αυτή στην Καραγιώργη & Σερβίας θα είναι έτοιμη σε περίπου 2 εβδομάδες.

Για τη λογική του Μεγάλου Περιπάτου: Έχει μια ολοκληρωμένη φιλοσοφία. Να μπορείς να ξεκινάς από την Αποστόλου Παύλου ή τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, να περπατάς από τη Βασιλίσσης Όλγας, να ανεβαίνεις την Ηρώδου Αττικού, να συνεχίζεις στην Πανεπιστημίου μέχρι την Ομόνοια και το καινούριο συντριβάνι, να ακολουθείς την Αθηνάς και την Ερμού ή προς το Σύνταγμα ή προς το Θησείο. Είναι μια διαδρομή 7 χιλιομέτρων που απελευθερώνει 50 στρέμματα δημόσιου χώρου.

Για το τι θα αλλάξει στην οδό Αθηνάς: Εμείς, κλείνουμε τον κύκλο της διαβούλευσης για την Αθηνάς αύριο, θα πάμε στη Διαπαραταξιακή Επιτροπή για να κάνουμε εισηγήσεις και από Δευτέρα θα το συζητήσουμε στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Για το πότε θα κυκλοφορεί πιο άνετα ο κόσμος στο κέντρο της Αθήνας: Ο Δήμος Αθηναίων απαντά ότι θα βρούμε τη νέα μας ισορροπία και πιο γρήγορα από ότι περιμένουμε. Ο όγκος που δεχόταν η Διονυσίου Αρεοπαγίτου πριν πεζοδρομηθεί ήταν 60.000 αυτοκίνητα. Τότε, είχαν έρθει σε σύγκρουση οι υπουργοί Υποδομών και Περιβάλλοντος για το “πού θα πάνε όλα αυτά τα αυτοκίνητα”. Το ίδιο είχε γίνει και με την Ερμού.

Αν θέλει αυτή η πόλη να αλλάξει, θα πρέπει πρώτα από όλα ο δήμαρχος να επωμισθεί το πολιτικό κόστος.

Για το νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις: Είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο βήμα. Ακούγονται διάφορα απίστευτα για “χούντα”. Εμείς λέμε ότι πρέπει να ψηφιστεί, επιτέλους, ένα πλαίσιο το οποίο να διασφαλίζει το δικαίωμα αυτών που θέλουν να διαμαρτυρηθούν αλλά και το δικαίωμα μιας πόλης να συνεχίσει να λειτουργεί παράλληλα.

Θα ψήφιζα με ενθουσιασμό το νέο νομοσχέδιο! Μάλιστα, εμείς το ζητούσαμε από πριν από τις εκλογές. Ήταν βασική θέση της δικής μας παράταξης. Νομίζω, ότι αυτό που γίνεται τώρα, με το διάλογο μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων, είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο.

Δεν μειώνεται το δικαίωμα αυτών που θέλουν να διαδηλώσουν. Δεν μπορεί κάποιος να διαδηλώσει πάνω στον Μεγάλο Περίπατο; Πρέπει να κλείσει τα αυτοκίνητα μες στη μέση του δρόμου;

Με μια σειρά από ασφαλιστικές δικλείδες και την παρουσία εισαγγελέα, κανείς δεν θα λειτουργήσει μόνος του.

Για τις καταστροφές στο Δήμο και την περιουσία του: Κάποια στιγμή πρέπει να δείξουμε αποφασιστικότητα. Ξέρετε τι τραβάνε οι εργαζόμενοι της καθαριότητας τις νύχτες μετά τις διαδηλώσεις για να μαζέψουν τα ασυμμάζευτα; Είναι δυνατόν να αναγκαζόμαστε να ξοδεύουμε χρήματα για να είναι βαρύς ο αστικός εξοπλισμός ώστε να μην είναι πολεμοφόδιο ή αντι-γκράφιτι;

Προφανώς και δεν είναι απαραίτητο ένας που σπάει και καταστρέφει συνδέεται με τη διαδήλωση στο κέντρο της Αθήνας. Παρεισφρέουν μέσα σε συγκεντρώσεις, αυτή είναι η πραγματικότητα.

Αυτήν τη στιγμή λειτουργεί ένα συντονιστικό όργανο του Δήμου και του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, ήδη υπάρχει μεγάλη διαφορά στην αστυνόμευση της πόλης και σε γειτονιές όπως η Πλ. Βικτωρίας και Αμερικής, τα Σεπόλια, ο Βοτανικός και το Ρουφ.

Για την εγκληματικότητα και την καταστροφή καταστημάτων στην Ερμού αλλά και σε άλλες περιοχές της Αθήνας: Προφανώς δεν έχουμε τελειώσει με την παραβατικότητα, όμως. Για αυτό είμαι εγώ εδώ να μεταφέρω μια κραυγή αγωνίας και αγανάκτησης των εμπόρων της πόλης.

Οι οποίοι λένε το πιο απλό. Ότι πρέπει να υπάρχουν κανόνες. Δεν μπορεί να κάνει ο καθένας ό,τι θέλει και όποτε το θέλει σε αυτήν την πόλη.

Για τα σχόλια του κ. Πολάκη περί των αντι-γκράφιτι υλικών στον εξοπλισμό του Μ. Περιπάτου: Πρέπει να εξηγήσουμε ότι όταν ένα κτήριο είναι αντισεισμικό δεν σημαίνει ότι σε περίπτωση σεισμού δεν κουνιέται ή όταν φοράμε ένα αντιανεμικό δεν σημαίνει ότι δεν φυσάει.

Δεν γίνεται μόνο στον Μεγάλο Περίπατο. Υλοποιούμε ένα μεγάλο αντι-γκράφιτι έργο και στην Πατησίων και στην Ομόνοια και σε πολλές περιοχές της Αθήνας.

Για τη λογική πίσω από το υψηλό κόστος του αστικού εξοπλισμού: Για έναν πάρα πολύ απλό λόγο. Η ζωή δεν αρχίζει και τελειώνει με τη θητεία του κάθε δημάρχου. Παραλαμβάναμε εξοπλισμό και τον πετάγαμε στα 2-4 χρόνια. Ο συγκεκριμένος έχει εγγύηση για χρήση 10-15 χρόνων και το κάναμε πάρα πολύ συνειδητά.

Όταν ολοκληρωθεί το έργο του Μεγάλου Περιπάτου, τότε όλος αυτός ο εξοπλισμός θα μοιραστεί σε 129 γειτονιές της Αθήνας που έχουν ανάγκη.

Για την αισθητική επιλογή του εξοπλισμού: Η αισθητική είναι κάτι το υποκειμενικό. Το κύριό μας κριτήριο ήταν η λειτουργικότητα και η ασφάλεια. Γιατί πχ να είναι λευκός; Ναι μεν βάζεις τις ζέβρες αλλά θες να είναι και άσπρο για να μην έχεις ατυχήματα. Τα χρώματα στο οδόστρωμα είναι για λόγους οδικής ασφάλειας. Είναι θέμα λειτουργικότητας.

Όσον αφορά τους φοίνικες, υπάρχουν σε πολλά σημεία της πόλης ακόμα και στον Εθνικό Κήπο και μπροστά από το Μέγαρο Μαξίμου.

Για την πρώτη του σκέψη στο μποτιλιάρισμα των πρώτων ημερών του Περιπάτου: Είμαι αποφασισμένος. Όταν κατεβήκαμε υποψήφιοι, είπαμε ότι θέλουμε να φέρουμε την πόλη πάνω κάτω και να την αλλάξουμε. Ο κόσμος μας ψήφισε για να κάνουμε τον Μεγάλο Περίπατο. Προχωράμε μπροστά για να μπορέσουμε να παραδώσουμε μια πόλη καλύτερη στους κατοίκους, στους εργαζόμενους και τους επισκέπτες και τους τουρίστες.

Για το αν έχει κάνει λάθη στη μέχρι στιγμής θητεία του: Αυτό που δεν θα έκανα σίγουρα ήταν να πάω στην Ομόνοια εκείνο το βράδυ [των εγκαινίων του Συντριβανιού]. Έκανα λάθος! Το έχω πει και δημοσίως.

Δεν κάναμε εγκαίνια αλλά δώσαμε το λάθος μήνυμα στον κόσμο.