Κ. Πιερρακάκης στη «Βραδυνή»: Στο α’ εξάμηνο του 2022 η ηλεκτρονική ονοματοδοσία τέκνων, το My Auto, το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών | 14 4 kiriakos 2 scaled

Τι αλλάζει στις αγοραπωλησίες ακινήτων το α’ εξάμηνο του 2022

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Της Ειρήνης Μπέλλα

Πολλαπλά είναι τα  project, τα οποία προετοιμάζονται για το 2022 στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπως τονίζει στη συνέντευξή του στη «Βραδυνή της Κυριακής» ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης.

Με στόχευση έναν πολιτοκεντρικό σχεδιασμό, δηλαδή οι υπηρεσίες να είναι εύκολες στη χρήση και λειτουργικές για τον πολίτη, ο κ. Πιερρακάκης προαναγγέλλει για το πρώτο εξάμηνο του 2022 να είναι έτοιμος ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου, που θα δώσει σημαντική ώθηση στις αγοραπωλησίες, απλοποιώντας σε μεγάλο βαθμό τη διαδικασία στον συμβολαιογράφο, το My Auto, που θα περιέχει όλα τα στοιχεία για κάθε όχημα σε ένα και μόνο σημείο, η ίδρυση ατομικής επιχείρησης αμιγώς ψηφιακά, και η ηλεκτρονική ονοματοδοσία τέκνων.

Επίσης, κάμπτοντας τη γραφειοκρατία στο Δημόσιο, θα τεθεί στη διάθεση των πολιτών, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους, το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών, το οποίο θα επιτρέπει σε όλους να γνωρίζουν επακριβώς όλα τα βήματα κάθε συναλλαγής τους με το Δημόσιο.

Καταγράφηκε μία εκθετική αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών  το 2021. Θεωρείτε ότι έχουμε εξοικειωθεί με το gov.gr; Έχουμε φθάσει στο ζενίθ ή περιμένετε μεγαλύτερο άλμα για το 2022;

«Όταν οι ψηφιακές συναλλαγές εκτινάσσονται από τα 8,8 εκατομμύρια το 2018, στα 566 εκατομμύρια το 2021, είναι προφανές ότι η ζήτηση για ψηφιακές υπηρεσίες και οι δεξιότητες από πλευράς των πολιτών, υπήρχαν. Αυτό που έλειπε ήταν η προσφορά. Και η προσφορά ήταν που αυξήθηκε εκθετικά, μέσα από τη δημιουργία του gov.gr και την αύξηση των ψηφιακών υπηρεσιών από 501 την πρώτη ημέρα λειτουργίας του, σε περισσότερες από 1.300 σήμερα.

Η εκθετική αυτή αύξηση αποτυπώνει τη βελτίωση του ελληνικού κράτους στον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά και τις δυνατότητές μας να καταγράψουμε υψηλότερες επιδόσεις. Είμαστε πεπεισμένοι ότι έχουμε ακόμα τεράστια περιθώρια προόδου και εργαζόμαστε ώστε αυτή η εκθετική καμπύλη να διατηρηθεί όχι μόνο το 2022, αλλά και για αρκετά ακόμα χρόνια, ώστε η Ελλάδα να ολοκληρώσει με ταχύτητα την ψηφιακή μετάβαση, κάτι που ήταν και είναι προτεραιότητα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη».

Κ. Πιερρακάκης στη «Βραδυνή»: Στο α’ εξάμηνο του 2022 η ηλεκτρονική ονοματοδοσία τέκνων, το My Auto, το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών | 14 1

Το 2021 μπήκαν στη ζωή του πολίτη πολλές νέες ψηφιακές υπηρεσίες κάνοντας τη ζωή του ευκολότερη. Τι σχεδιάζετε για το 2022;

«Εργαζόμαστε πάνω σε πολλαπλά project, τα οποία έχουν μία κοινή συνισταμένη: τον πολιτοκεντρικό τους σχεδιασμό. Αυτό σημαίνει ότι προσεγγίζουμε τις υπηρεσίες και τις πρωτοβουλίες μας όχι από τη σκοπιά του κράτους, αλλά από του πολίτη, ώστε οι παρεμβάσεις μας να είναι εύκολες στη χρήση και λειτουργικές, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία στην καθημερινότητα όλων. Ενδεικτικά, ανάμεσα σε όσα έχουμε δρομολογήσει για το πρώτο εξάμηνο του 2022 είναι ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου, που θα δώσει σημαντική ώθηση στις αγοραπωλησίες, απλοποιώντας σε μεγάλο βαθμό τη διαδικασία στον συμβολαιογράφο, το My Auto, που θα περιέχει όλα τα στοιχεία για κάθε όχημα σε ένα και μόνο σημείο, η ίδρυση ατομικής επιχείρησης αμιγώς ψηφιακά, και η ηλεκτρονική ονοματοδοσία τέκνων.

Παράλληλα, δίνουμε έμφαση και σε εργαλεία που θα διευκολύνουν την επαγγελματική καθημερινότητα των συμπολιτών μας. Έτσι, μέσα στον Ιανουάριο αναμένεται να ξεκινήσει η διανομή 656.000 ψηφιακών υπογραφών σε επιχειρήσεις, ελεύθερους επαγγελματίες (δικηγόρους, λογιστές κ.ά.) και πολίτες».

Ένα μεγάλο πρόβλημα για τον πολίτη παραμένει η συναλλαγή του με το Δημόσιο και η γραφειοκρατία με τα πιστοποιητικά που του ζητούνται. Πώς σχεδιάζετε να το αντιμετωπίσετε; Πώς και πότε θα λειτουργεί το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών;

«Η δραστική μείωση της γραφειοκρατίας αποτελεί βασική μας προτεραιότητα από την πρώτη μέρα που βρεθήκαμε στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Θέσαμε στο επίκεντρο της δράσης μας τα λεγόμενα “γεγονότα ζωής”, εκείνες, δηλαδή, τις μεταβολές στην προσωπική κατάσταση κάθε προσώπου –από τη γέννηση έως την απώλειά του– που πρέπει να δηλώνονται σε κάποιο μητρώο. Ανασχεδιάζουμε αυτές τις διαδικασίες από τη σκοπιά του πολίτη, ώστε να είναι όσο πιο απλές γίνεται, και εφαρμόζουμε εκτεταμένα την αρχή “μόνον άπαξ”, δηλαδή ο πολίτης να δηλώνει τη μεταβολή μία μόνο φορά και στη συνέχεια όλα τα μητρώα του Δημοσίου να ενημερώνονται αυτόματα.

Τα αποτελέσματα σε αυτό τον τομέα είναι απόλυτα μετρήσιμα: το 2018 οι αυτόματες ανταλλαγές πληροφοριών μεταξύ μητρώων του Δημοσίου, οι λεγόμενες διαλειτουργικότητες, ήταν μόλις 4,5 εκατ. Το 2021 φτάσαμε τα 297 εκατ. Θέλουμε να διατηρήσουμε αυτόν το ρυθμό προόδου, εξυπηρετώντας τον πολίτη ακόμα καλύτερα. Σε αυτό θα μας βοηθήσει πολύ και το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών, το οποίο θα επιτρέπει σε όλους να γνωρίζουν επακριβώς όλα τα βήματα κάθε συναλλαγής τους με το Δημόσιο και πρόκειται να τεθεί στη διάθεση των πολιτών μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους».

Κ. Πιερρακάκης στη «Βραδυνή»: Στο α’ εξάμηνο του 2022 η ηλεκτρονική ονοματοδοσία τέκνων, το My Auto, το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών | 14 2

Στο Covid Free GR Wallet μπορεί να έχει κανείς την ταυτότητά του στο κινητό του για την ταυτοποίηση για το πιστοποιητικό εμβολιασμού. Πότε σχεδιάζετε η ταυτότητα στο κινητό να επιδεικνύεται και για άλλες χρήσεις και ποιες χρήσεις θα είναι αυτές;

«Η περίπτωση του Covid Free GR Wallet είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα του πώς μία υπηρεσία δημιουργεί τις συνθήκες για μία επόμενη: η αρχική μας σκέψη ήταν να απαλλαγούμε από την υποχρέωση να έχουμε πάντα μαζί μας το πιστοποιητικό COVID σε έντυπη μορφή ή σε μη εύχρηστη ψηφιακή, δηλαδή σε φωτογραφία ή αποθηκευμένο αρχείο. Σταδιακά, έγινε ζητούμενο να μην χρειάζεται κάθε φορά να επιδεικνύουμε την αστυνομική μας ταυτότητα με κίνδυνο να χαθεί ή να κλαπεί. Προσθέσαμε, έτσι, στην εφαρμογή και το πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας, που έχει ήδη αξιοποιηθεί από περίπου ένα εκατ. συμπολίτες μας.

Ο σχεδιασμός μας προβλέπει σταδιακά η ταυτοποίηση να περάσει από τα έγγραφα, στο κινητό μας. Πρόκειται για μία διεθνώς βέλτιστη πρακτική, πιο απλή για τον πολίτη και πιο ασφαλής για τις συναλλαγές. Ήδη, όπως είπαμε, έγινε το πρώτο βήμα με το πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας, και σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία και τις ανεξάρτητες Αρχές, μέσα στους επόμενους μήνες θα έχουμε περισσότερα έγγραφα στο wallet μαςγια κάθε χρήση και για κάθε συναλλαγή».

«4,8 εκατ. γραμμές οπτικών ινών μάς χωρίζουν από το στόχο της “αποχαλκοποίησης”»

Η Ελλάδα βρίσκεται στην 100ή θέση στο σταθερό ίντερνετ. Γιατί υστερεί στη μετάβαση στην οπτική ίνα; Τι πρέπει να γίνει;

«Η όντως χαμηλή θέση της Ελλάδας στο σταθερό ίντερνετ είναι αποτέλεσμα ενός μεγάλου επενδυτικού κενού, κυρίως την τελευταία δεκαετία. Έχουμε κωδικοποιήσει τη μετάβαση στην οπτική ίνα με τον όρο “αποχαλκοποίηση”, που παραπέμπει στην απολιγνιτοποίηση, ακριβώς για να καταδείξουμε τόσο το μέγεθος της πρόκλησης όσο και τη σπουδαιότητα αυτής της μετάβασης.

Έχουμε υπολογίσει ότι το συνολικό μέγεθος που πρέπει να καλύψουμε για να φτάσουμε τον στόχο μας στην αποχαλκοποίηση ανέρχεται σε περίπου 4,8 εκατ. γραμμές οπτικών ινών μέχρι τα διαμερίσματα ή τα γραφεία των πολιτών. Μετά και τις πρόσφατες ανακοινώσεις των παρόχων σχετικά με τα επενδυτικά τους σχέδια, και σε συνδυασμό με τα κρατικά προγράμματα επέκτασης των οπτικών ινών (Ultra Fast Broadband, Superfast Broadband και Fiber Readiness), είμαστε πολύ κοντά στον επιθυμητό στόχο».

Κ. Πιερρακάκης στη «Βραδυνή»: Στο α’ εξάμηνο του 2022 η ηλεκτρονική ονοματοδοσία τέκνων, το My Auto, το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών | 14 3

Στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού περιλαμβάνονται περίπου 450 έργα. Πόσα από αυτά θα δούμε να υλοποιούνται το 2022 και πότε υπολογίζεται να έχουν υλοποιηθεί στην ολότητά τους;

«Τα περίπου 450 έργα που περιλαμβάνονται στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού αποτυπώνουν το σύνολο της ψηφιακής μας στρατηγικής και έχει ορίζοντα το 2025, οπότε και εκτιμούμε ότι θα έχει ξεκινήσει η υλοποίηση όλων των έργων. Ο σχεδιασμός μας για το 2022 είναι να έχουμε ολοκληρώσει τη δημοπράτηση του 90% των έργων αυτών. Διαθέτουμε τόσο την τεχνογνωσία για να πετύχουμε τον στόχο μας όσο και τους αναγκαίους οικονομικούς πόρους για να κινηθούμε με ταχύτητα. Στο τελευταίο έχει συμβάλει σημαντικά και το Ταμείο Ανάκαμψης, που αποτελεί ένα νέο “Σχέδιο Μάρσαλ” για τη χώρα, επιτρέποντάς μας να χρηματοδοτούμε όχι μόνο τα αναγκαία ψηφιακά έργα, αλλά και τα επιθυμητά, ώστε η χώρα να αλλάξει οριστικά σελίδα».

«Το emvolio.gov.gr “πιλότος” για την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών Υγείας»

Τι είναι για εσάς το πιο σημαντικό που υλοποιήθηκε το 2021;

«Το 2021 κάναμε πολλά σημαντικά βήματα στον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά χωρίς αμφιβολία το emvolio.gov.gr ήταν το σημαντικότερο. Και αυτό, διότι είχαμε μπροστά μας τη δυσκολότερη άσκηση εφοδιαστικής αλυσίδας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ανταποκριθήκαμε σχεδιάζοντας και υλοποιώντας ένα πλήρως λειτουργικό σύστημα οργάνωσης εμβολιασμού, αμιγώς ψηφιακό, από το κλείσιμο του ραντεβού μέχρι την έκδοση των πιστοποιητικών, που επέτρεψε σε όποιον ήθελε να εμβολιαστεί, να το κάνει γρήγορα και εύκολα.

Στην οργάνωση του εμβολιασμού για πρώτη φορά το κράτος πήγε στον πολίτη με μία συγκεκριμένη πρόταση για το πού και πότε μπορεί να εμβολιαστεί. Η εμπειρία από το emvolio.gov.gr θα αποτελέσει για εμάς οδηγό σε πολλές επόμενες πρωτοβουλίες μας για την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών Υγείας που έχουμε δρομολογήσει μαζί με το υπουργείο Υγείας, όπως ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας, η Τηλεϊατρική και η Τηλεσυμβουλευτική».

Τι είναι ο ηλεκτρονικός φάκελος ακινήτου

Ο ηλεκτρονικός φάκελος ακινήτου πρόκειται να ενεργοποιηθεί το αμέσως επόμενο διάστημα, διευκολύνοντας και επιταχύνοντας σημαντικά τις συναλλαγές γύρω από τα ακίνητα (αγοραπωλησίες, μεταβιβάσεις κ.λπ.). Η λειτουργία του βασίζεται στην κεντρική φιλοσοφία που εφαρμόζεται τα τελευταία δυόμισι χρόνια ως προς την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών: όλες οι διαδικασίες να συγκεντρώνονται σε ένα σημείο, ώστε να αναζητούνται γρήγορα και εύκολα.

Επίκεντρο της νέας διαδικασίας θα είναι ο συμβολαιογράφος, ο οποίος θα καταχωρεί στην πλατφόρμα τα στοιχεία των συναλλασσόμενων και, ύστερα από έγκρισή τους, θα μπορεί να αντλεί από την εκάστοτε αρμόδια υπηρεσία τα απαραίτητα για κάθε συναλλαγή έγγραφα και στοιχεία (φορολογική – ασφαλιστική ενημερότητα, τακτοποιήσεις αυθαιρεσιών, στοιχεία ταυτότητας κ.ο.κ.). Με τον τρόπο αυτό, θα μειωθεί σημαντικά ο όγκος των δικαιολογητικών που καλούνται να προσκομίσουν τα μέρη, θα αυτοματοποιηθούν πολλά χρονοβόρα στάδια της διαδικασίας και θα ενισχυθεί σημαντικά η ασφάλεια των συναλλαγών.