Social

Καρκίνος του μαστού: Η ιστορία της ροζ κορδέλας

Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας που υπενθυμίζει στις γυναίκες ότι πρέπει να είναι ατρόμητες και να μη φοβούνται τις προληπτικές εξετάσεις

ribbon

Με τον Οκτώβριο να οδεύει στο τέλος του ετοιμαζόμαστε να αποχαιρετίσουμε μέχρι τον ίδιο μήνα του επόμενου χρόνου τη διάσημη ροζ κορδέλα, που συμβολίζει την ευαισθητοποίηση γύρω από τον καρκίνο του μαστού. Πως όμως αυτή η απλή, μικρή κορδέλα έγινε το διεθνές σύμβολο για τον καρκίνο του μαστού;

Η ιστορία μάς πάει πίσω, στο 1979, συγκεκριμένα στην υπόθεση της Πένυ Λάινγκεν, της οποίας ο σύζυγος, Μπρους, απήχθη και κρατούνταν ως όμηρος στο Ιράν. Η Laingen, εμπνευσμένη από τους στίχους του τραγουδιού «Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree» έδεσε, στα δέντρα της αυλής της, κίτρινες κορδέλες. Συμβόλιζαν, όπως είχε πει, την επιθυμία της να δει τον άντρα της πίσω στο σπίτι. Σε χρόνο μηδέν, κίτρινες κορδέλες κατέκλυσαν τις ΗΠΑ, σε ένδειξη αλληλεγγύης. Η κορδέλα γίνεται μέσο επικοινωνίας.

Δώδεκα χρόνια αργότερα, το 1991, ο ηθοποιός Τζέρεμι Άιρονς φόρεσε δημοσίως την κόκκινη κορδέλα, πασίγνωστο -σήμερα - σύμβολο της ευαισθητοποίησης για το AIDS, στα Tony Awards. Την κόκκινη κορδέλα εμπνεύστηκε μία ομάδα ακτιβιστών με το όνομα Visual AIDS Artists Caucus, παρατηρώντας το πλήθος των κίτρινων κορδελών, οι οποίες είχαν τότε κάνει την επανεμφάνισή τους, για τους Αμερικανούς που πολεμούσαν στον Κόλπο. Η κορδέλα γίνεται μήνυμα.

Λίγους μήνες μετά, το ίδρυμα Susan G. Komen μοίρασε ροζ κορδέλες σε όλους τους συμμετέχοντες στον αγώνα δρόμου Race for the Cure, στη Νέα Υόρκη. Ήταν η πρώτη συσχέτιση του καρκίνου του μαστού με τη ροζ κορδέλα.

Στη συνέχεια στις αρχές του 1992, η αρχισυντάκτρια του περιοδικού Self, Αλεξάνδρα Πένυ, σκέφτηκε ότι το κίνημα για την ευαισθητοποίηση γύρω από τον καρκίνο του μαστού χρειαζόταν τη δική του κορδέλα και έτσι αποφάσισε να συνοδεύσει το σχετικό, επετειακό τεύχος με μία.

Η Penney κατάφερε να βάλει την κορδέλα για τον καρκίνο του μαστού στα καταστήματα καλλυντικών ολόκληρης της Αμερικής. Σύντομα, ολόκληρη η χώρα γνώριζε το Pink Ribbon, το νέο σύμβολο ευαισθητοποίησης για τον καρκίνο του μαστού. Τα πράγματα, στη συνέχεια, πήραν τον δρόμο τους και τις ΗΠΑ ακολούθησε και ο υπόλοιπος πλανήτης. Από τότε κάθε Οκτώβριος είναι ροζ… Και αποτελεί την καλύτερη υπενθύμιση πως η πρόληψη σώζει ζωές και τους δίνει χρώμα!

Δείτε επίσης