BΒC: Σκληρή η απάντηση του Ισραήλ στο Ιράν
Οι στόχοι του θα μπορούσαν να κυμαίνονται από τις πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν μέχρι τις βάσεις των Φρουρών της Επανάστασης
Το Ισραήλ θα μπει τώρα στον πειρασμό να ανταποδώσει στο Ιράν με πολύ μεγαλύτερη ισχύ από ό,τι έκανε τον Απρίλιο, μετά την επίθεση με εκατοντάδες πυραύλους που δέχθηκε το βράδυ της Τρίτης, σύμφωνα με το BBC.
Μετά από μια επίθεση σε κύματα περίπου 300 ιρανικών πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών, που εκτοξεύτηκαν ως απάντηση σε ισραηλινό χτύπημα στο προξενείο του Ιράν στη Δαμασκό, υπήρξε μια συντονισμένη διεθνής διπλωματική προσπάθεια να συγκρατηθεί το Ισραήλ και να μην αντιδράσει πολύ δυναμικά.
Τελικά, το Ισραήλ πραγματοποίησε μια μικρή αλλά συμβολική πυραυλική επίθεση σε στόχο κοντά στις πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν. Προκάλεσε μικρή ζημιά, αλλά έδειξε στο Ιράν ότι μπορούσε να χτυπήσει.
Αυτή τη φορά μπορεί να είναι διαφορετική η απάντηση, γράφει το BBC.
Το Ισραήλ βλέπει τις πρόσφατες ενέργειές του σε όλη την περιοχή τόσο ως αποτρεπτικό μέσο για τους εχθρούς του όσο και ως εξάλειψη των απειλών που αντιμετωπίζει.
Ακριβώς όπως το Ιράν αισθάνθηκε ότι έπρεπε να απαντήσει στις δολοφονίες του ηγέτη της Χαμάς, Ισμαήλ Χανίγια, στην Τεχεράνη τον Ιούλιο και του ηγέτη της Χεζμπολάχ τον Σεπτέμβριο, το Ισραήλ είναι απίθανο να δεχτεί αυτή την άμεση επίθεση από το Ιράν χωρίς να αντιδράσει.
Οι στόχοι του θα μπορούσαν να κυμαίνονται από τις πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν μέχρι τις βάσεις των Φρουρών της Επανάστασης, τις αποθήκες πυρομαχικών και τις θέσεις απ’ όπου εκτοξεύθηκαν οι πύραυλοι την Τρίτη.
Ισραήλ: Η επίθεση θα έχει συνέπειες
Το Ισραήλ θα ανταποδώσει την πυραυλική επίθεση που εξαπέλυσε σήμερα το Ιράν, διαβεβαίωσε ο εκπρόσωπος των ισραηλινών ενόπλων δυνάμεων (IDF), διευκρινίζοντας πως αυτό θα γίνει «στον κατάλληλο τόπο και χρόνο».
«Αυτή η επίθεση θα έχει συνέπειες. Έχουμε τα σχέδιά μας και θα ενεργήσουμε όπου και όποτε αποφασίσουμε», είπε ο εκπρόσωπος των IDF Ντανιέλ Χαγκάρι.
Εν τω μεταξύ, οι ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις χαρακτήρισαν σήμερα «απαγορευμένη στρατιωτική ζώνη» άλλη μια περιοχή κοντά στα σύνορα με τον Λίβανο, στο πλαίσιο των επιχειρήσεων εναντίον της φιλοϊρανικής Χεζμπολάχ. Όπως φαίνεται σε χάρτη που δόθηκε στη δημοσιότητα, η περιοχή περιλαμβάνει τις κοινότητες Ντοβέβ, Τσιβόν και Μαλκία, στο βόρειο Ισραήλ.
O ιρανικός πύραυλος Fattah-1
Το πρακτορείο ειδήσεων Tasnim, το οποίο συνδέεται με το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης στο Ιράν, δημοσίευσε λίγο νωρίτερα αναφορές ότι το Ιράν χρησιμοποίησε πυραύλους «Fattah» στη σημερινή του επίθεση κατά του Ισραήλ.
Ο Fattah-1 είναι ιρανικός υπερηχητικός βαλλιστικός πύραυλος, μεσαίου βεληνεκούς, που αναπτύχθηκε από το Σώμα Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης και παρουσιάστηκε το 2023. Είναι ο πρώτος υπερηχητικός βαλλιστικός πύραυλος του Ιράν.
Σύμφωνα με το Ιράν, η υψηλή ευελιξία και ταχύτητά του τον βοηθά να αποφεύγει τα συστήματα αντιπυραυλικής άμυνας.
Το όνομα του πυραύλου μεταφράζεται στα αραβικά ως «κατακτητής» ή «νικητής».
Ο πύραυλος έχει αναφερθεί ότι έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει πυρηνικές κεφαλές, αν και αυτό δεν έχει επιβεβαιωθεί.
Το πρώτο μοντέλο του Ιράν, το «Φατάχ 1», υποτίθεται ότι είχε αυτονομία 1.400 km και μπορούσε να επιτύχει ταχύτητες 13-15 Mach (16.000-18.500 χλμ/ώρα). Τα 5 Mach (σχεδόν 6.200 χλμ/ώρα) είναι το όριο ώστε να ονομαστεί ο πύραυλος υπερηχητικός, πετώντας πέντε φορές πιο γρήγορα από την ταχύτητα του ήχου (1.235 χλμ/ώρα). Οι πύραυλοι που μπορούν να επιτύχουν πέντε φορές την ταχύτητα του ήχου, τότε ονομάζονται «υπερηχητικοί».
Το «Φατάχ 2», είναι ένας νέος υπερηχητικός πύραυλος, ο οποίος σύμφωνα με το Ιράν θα του επιτρέψει να χτυπά στόχους και να μην ανιχνεύεται. Η Τεχεράνη είπε επίσης ότι, σε αντίθεση με το πρώτο Φατάχ, το Φατάχ 2 χρησιμοποιεί ένα προωθητικό πυραύλων υγρού καυσίμου.
«Φαίνεται ότι αυτός ο κινητήρας υγρού καυσίμου είναι μια νέα σχεδίαση που αναπτύχθηκε ειδικά για το «Φατάχ 2», λέει η ιρανική Tasnim. «Με τη βοήθεια αυτού του κινητήρα, το «Φατάχ 2» μπορεί να ταξιδέψει περίπλοκες και απρόβλεπτες διαδρομές στην ατμόσφαιρα, ενώ ο κινητήρας υγρού καυσίμου έχει τη δυνατότητα να ρυθμίζει τη δύναμη ώσης, η οποία βοηθά στη βελτιστοποίηση της διαδρομής πτήσης και στην επίτευξη μεγαλύτερης εμβέλειας και καλύτερου ελέγχου του ταχύτητα πτήσης».