Έβερεστ: Μια απέραντη χωματερή από σκηνές, φιάλες και κόπρανα το Camp IV μια ανάσα πριν την κορυφή

Οι αποκαρδιωτικές εικόνες στο Νότιο Πέρασμα, το ρεκόρ ορειβατών στη «Ζώνη του Θανάτου» και οι κίνδυνοι από την ακραία εμπορευματοποίηση του βουνού

🎙️ Άκουσε το άρθρο

Μια εφιαλτική πραγματικότητα, εντελώς αντίθετη με την επιβλητική ομορφιά που θα περίμενε κανείς να συναντήσει στην οροφή του κόσμου, αποκαλύπτουν πλάνα που κυκλοφορούν στα social media και αναδημοσιεύει η Daily Mail.

Το Camp IV στο Έβερεστ, το τελευταίο και πιο ψηλό οργανωμένο σημείο κατασκήνωσης πριν από την τελική προσπάθεια για την κατάκτηση της κορυφής, έχει μετατραπεί σε μια τεράστια, ανεξέλεγκτη χωματερή. Σκισμένος εξοπλισμός, παρατημένες κίτρινες σκηνές που σκίζονται από τους θυελλώδεις ανέμους, άδειες φιάλες οξυγόνου, κουτιά από τρόφιμα και ανθρώπινα περιττώματα συνθέτουν ένα αποκαρδιωτικό σκηνικό πάνω στο λευκό του πάγου.

Το συγκεκριμένο σημείο βρίσκεται σε υψόμετρο 7.906 μέτρων, σε μια παγωμένη και ανεμοδαρμένη περιοχή ανάμεσα στο Έβερεστ και το Λότσε, γνωστή ως Νότιο Πέρασμα (South Col). Είναι ο τελευταίος σταθμός ανάπαυσης των αναρριχητών, ακριβώς πριν εισέλθουν στην περίφημη «Ζώνη του Θανάτου».

Όπως χαρακτηριστικά έγραψε στο X ο λογαριασμός Everest Today, ο οποίος εξειδικεύεται σε θέματα ορειβασίας: «Αυτό που θα έπρεπε να είναι ένα από τα πιο εκπληκτικά μέρη στον πλανήτη έχει, από πολλές απόψεις, γίνει ένα από τα πιο άσχημα πρόσωπα της εμπορευματοποίησης του Έβερεστ».


Η κατάσταση με τη συσσώρευση απορριμμάτων έχει επιδεινωθεί δραματικά λόγω της πρωτοφανούς εισροής τουριστών. Μόνο μέσα σε μία ημέρα του Μαΐου, ο αριθμός των ανθρώπων που ανέβηκαν στο Έβερεστ από την πλευρά του Νεπάλ άγγιξε το ιστορικό ρεκόρ των 274 ατόμων.

Παράλληλα, οι συζητήσεις για τους κινδύνους της υπερεμπορευματοποίησης φουντώνουν, καθώς βίντεο από drone κατέγραψαν εκατοντάδες ορειβάτες να σχηματίζουν ατελείωτες ουρές και «μποτιλιαρίσματα» προκειμένου να εκμεταλλευτούν το σύντομο παράθυρο καλού καιρού του Μαΐου. Για τη φετινή χρονιά, οι αρχές έχουν εκδώσει σχεδόν 500 άδειες σε ξένους ορειβάτες –ένας ακόμη αριθμός ρεκόρ– με τους ειδικούς να προειδοποιούν έντονα για τα θέματα ασφάλειας και τον υπερπληθυσμό.

Σε αυτά τα υψόμετρα, τα επίπεδα του φυσικού οξυγόνου είναι μόλις το ένα τρίτο του κανονικού, καθιστώντας απαραίτητη τη χρήση τεχνητού οξυγόνου. Ακόμα και με τη χρήση φιαλών, οι οδηγίες των ειδικών είναι σαφείς: κανείς δεν πρέπει να παραμένει στη «Ζώνη του Θανάτου» για περισσότερες από 20 ώρες. Παρόλα αυτά, οι μεγάλες αναμονές στις ουρές ακριβώς κάτω από την κορυφή εκθέτουν τους αναρριχητές σε θανάσιμο κίνδυνο, καθώς το οξυγόνο εξαντλείται.

Οι προσπάθειες να μαζευτούν τα σκουπίδια που συσσωρεύονται εδώ και δεκαετίες είναι εξαιρετικά δύσκολες και ρισκαδόρικες, καθώς ο καιρός μπορεί να μετατραπεί σε φονική χιονοθύελλα μέσα σε λίγα λεπτά.

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι το 2024, μια ειδική ομάδα από Σέρπα και Νεπαλέζους στρατιώτες πραγματοποίησε μια μεγάλη επιχείρηση, καταφέρνοντας, να απομακρύνει 11 τόνους σκουπιδιών από το βουνό και να ανασύρει τέσσερις νεκρούς ορειβάτες, με τη διαδικασία ανάκτησης μίας μόνο σορού, που ήταν εντελώς εγκλωβισμένη στον πάγο, να διαρκεί δύο ολόκληρες ημέρες.

Πολλά από τα αντικείμενα και τα συντρίμμια που εντόπισε η ομάδα καθαρισμού στο βουνό παρέμεναν εκεί για 69 ολόκληρα χρόνια.

Πολλοί ειδικοί ασκούν έντονη κριτική στην κυβέρνηση του Νεπάλ για την αλόγιστη έκδοση αδειών χωρίς αυστηρά κριτήρια. Από την άλλη πλευρά, οι διοργανωτές των αποστολών εμφανίζονται πιο καθησυχαστικοί. Μιλώντας στο πρακτορείο Reuters, ο Λούκας Φούρτενμπαχ της αυστριακής εταιρείας Furtenbach Adventures σημείωσε πως οι κίνδυνοι της συμφόρησης μπορούν να ελεγχθούν, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Εάν οι ομάδες έχουν αρκετό οξυγόνο, δεν αποτελεί μεγάλο πρόβλημα».

Προτιμώμενη πηγή στην Google

Προσθέστε το vradini.gr στις προτιμώμενες πηγές σας στη Google και δείτε περισσότερα άρθρα μας στις αναζητήσεις σας. Κάντε κλικ εδώ.

Οι σημαντικότερες ειδήσεις, κάθε μέρα στο inbox σας

 
Διαβάστε επίσης