Σικελία-ναυάγιο Bayesian: Ο καπετάνιος του γιοτ ερευνάται για «ανθρωποκτονία και πρόκληση ναυαγίου»
«Θα καθορίσουμε την ευθύνη κάθε στοιχείου – αυτό θα γίνει από την έρευνα, οπότε δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό πρόωρα» .είπε ο εισαγγελέας, Αμπρόζιο Καρτόζιο
Σικελία–ναυάγιο Bayesian: Για «ανθρωποκτονία και υπαιτιότητα για το ναυάγιο» ερευνάται ο καπετάνιος του ιστιοφόρου Bayesian που βυθίστηκε την περασμένη Δευτέρα, 19 Αυγούστου 2024, με συνέπεια επτά επιβαίνοντες στο πολυτελές γιοτ να χάσουν τη ζωή τους.
Ειδικότερα οι εισαγγελείς στην Ιταλία έχουν ξεκινήσει επίσημη έρευνα για τον καπετάνιο του υπερπολυτελούς σκάφους Bayesian, το οποίο βυθίστηκε στα ανοικτά της Σικελίας την περασμένη εβδομάδα, σκοτώνοντας τον Βρετανό δισεκατομμυριούχο τεχνολογίας Μάικ Λιντς και άλλα έξι άτομα.
Σύμφωνα με τις ιταλικές εφημερίδες La Repubblica και Corriere della Sera, ο 51χρονος καπετάνιος ,Τζέιμς Κάτφιλντ, υπήκοος Νέας Ζηλανδίας, ερευνάται για ανθρωποκτονία από αμέλεια και υπαιτιότητα για το ναυάγιο,
Το να τίθεται κάποιος υπό έρευνα στην Ιταλία δεν συνεπάγεται προφανώς ενοχή και δεν σημαίνει ότι θα ακολουθήσουν απαραίτητα και επίσημες κατηγορίες, επισημαίνει η Daily Mail.
Άνοιξε φάκελος για υπόθεση ανθρωποκτονίας και πρόκληση ναυαγίου
Το σκάφος αναψυχής υπό βρετανική σημαία ανετράπη και κατέληξε στον πυθμένα της θάλασσας τις πρώτες πρωινές ώρες της περασμένης Δευτέρας μετά από ακραία καιρικά φαινόμενα στην τοποθεσία.
Αν και το σκάφος είχε πληγεί από το πολύ ξαφνικό μετεωρολογικό φαινόμενο, έναν υδροστρόβιλο όπως αναφέρεται, είναι εύλογο να έχουν διαπραχθεί και τα αδικήματα της πολλαπλής ανθρωποκτονίας και της πρόκλησης ναυαγίου από αμέλεια, δήλωσε το Σάββατο ο εισαγγελέας, Αμπρόζιο Καρτόζιο.
Το ναυτικό δίκαιο αναθέτει στον καπετάνιο την πλήρη ευθύνη για το πλοίο και το πλήρωμα, καθώς και για την ασφάλεια όλων των επιβαινόντων.
Οι εισαγγελείς στην Ιταλία έχουν ήδη ανακρίνει τον Κάτφιλντ, ο οποίος, όπως είπαν, ήταν «εξαιρετικά συνεργάσιμος». Αυτό έρχεται μετά από συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν οι Ιταλοί εισαγγελείς το Σάββατο, όπου αποκαλύφθηκε ότι τα θύματα δεν μπόρεσαν να διαφύγουν, καθώς ενδέχεται να κοιμόντουσαν. Είχαν σκαρφαλώσει στη μία πλευρά του πλοίου, όταν βυθιζόταν, αναζητώντας θύλακες αέρα σε μια απελπισμένη προσπάθεια επιβίωσης, με τη Χάνα -που είχε κερδίσει μια θέση στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης- να πεθαίνει μόνη της σε μια καμπίνα.
Στο Παλέρμο, ο Καρτόζιο δεν απέκλεισε τις κατηγορίες για ανθρωποκτονία. Μια γραμμή έρευνας που επιδιώκεται από τους εισαγγελείς είναι αν τα εννέα επιζώντα μέλη του πληρώματος σήκωσαν συναγερμό πριν διαφύγουν. Ο εισαγγελέας υποσχέθηκε να εξακριβώσει την ευθύνη κάθε μέλους του πληρώματος, καθώς προειδοποίησε: «Για μένα, είναι πιθανό ότι διαπράχθηκαν αδικήματα – ότι θα μπορούσε να πρόκειται για ανθρωποκτονία». Είπε ότι υπήρχαν «συμπεριφορές που δεν ήταν απολύτως εντάξει σε σχέση με την ευθύνη που είχε ο καθένας», πριν προσθέσει: «Θα μπορούσε πράγματι να τίθεται θέμα ανθρωποκτονίας. Αλλά αυτή είναι η αρχή της έρευνας, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε τίποτα απολύτως».
Τραγωδία στη Σικελία
Τα πτώματα των θυμάτων βρέθηκαν με τραγικό τρόπο σε «στενά σημεία» με έπιπλα πάνω τους και ανασύρθηκαν στην ξηρά ένα προς ένα από ομάδες δυτών την περασμένη εβδομάδα, οι οποίες είχαν πραγματοποιήσει 120 διαδρομές στο ναυάγιο στον βυθό της θάλασσας. Δεκαπέντε από τα 22 άτομα που επέβαιναν στο πλοίο -μεταξύ των οποίων και η μητέρα της Χάνα, Άντζελα Μπάκαρις- κατάφεραν να διασωθούν με σωσίβια λέμβο. Οι Ιταλοί εισαγγελείς παραδέχθηκαν ότι δεν πραγματοποίησαν ελέγχους αλκοόλ και ναρκωτικών στο πλήρωμα του πλοίου -όλοι εκτός από έναν από τους οποίους επέζησαν- επειδή χρειάζονταν θεραπεία και βρίσκονταν σε κατάσταση σοκ. Έχουν υποσχεθεί να ανακρίνουν εντατικά τους ναυτικούς.
Η ακτοφυλακή λέει ότι δεν είχε εκδοθεί προειδοποίηση για υδροστρόβιλο εκείνη τη νύχτα, σε αντίθεση με προηγούμενες αναφορές, και ο καπετάνιος του πλοίου φέρεται να δήλωσε στην ιταλική εφημερίδα La Repubblica για την ξαφνική αλλαγή του καιρού: «Δεν το είδαμε να έρχεται».
Ο εισαγγελέας άνοιξε μια υπόθεση ναυαγίου και ανθρωποκτονίας, η οποία αρχικά δεν στρεφόταν εναντίον οποιουδήποτε ατόμου. Ωστόσο τώρα, ο καπετάνιος του μοιραίου ιστιοφόρου ερευνάται επίσημα για ναυάγιο και ανθρωποκτονία, έστω από αμέλεια. Σύμφωνα με όσα μετέδωσε το BBC, o Kαρόζιο δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι για το ναυάγιο θα μπορούσε να ευθύνονται ο καπετάνιος, το πλήρωμα, άτομα που ήταν υπεύθυνα για την επίβλεψη, ο ναυπηγός ή άλλοι.
Πρόσθεσε: «Θα καθορίσουμε την ευθύνη κάθε στοιχείου – αυτό θα γίνει από την έρευνα, οπότε δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό πρόωρα. Για μένα, είναι πιθανό ότι διαπράχθηκαν αδικήματα -ότι θα μπορούσε να πρόκειται για ανθρωποκτονία-, αλλά μπορούμε να το διαπιστώσουμε αυτό μόνο αν μας δώσετε τον χρόνο να το ερευνήσουμε. Ο χρόνος των μέσων ενημέρωσης είναι εντελώς διαφορετικός από εκείνον ενός εισαγγελέα. Χρειαζόμαστε ένα ελάχιστο χρονικό διάστημα για να καταλήξουμε σε ένα σωστό επιστημονικό συμπέρασμα».
Ο εισαγγελέας επισήμανε ότι θα ήταν «οδυνηρό» αν, θεωρητικά, «αυτή η τραγωδία, αυτή η τρομερή τραγωδία, προκλήθηκε από συμπεριφορές που δεν ήταν απολύτως εντάξει όσον αφορά την ευθύνη που έπρεπε να έχουν όλοι (στο) πλοίο»
Τα αναπάντητα ερωτήματα
Με τη σειρά του, ο εισαγγελέας Ραφαέλε Καμαράνο πρόσθεσε για το πλήρωμα: «Θα ανακαλύψουμε πόσο γνώριζαν ή σε ποιον βαθμό είχαν προειδοποιηθεί όλοι οι άνθρωποι. Το γεγονός αυτό ήταν εντελώς απροσδόκητο, οπότε η έρευνα η οποία, όπως είπε προηγουμένως ο εισαγγελέας, θα βασιστεί στην ανάκτηση του ναυαγίου, όταν θα μπορέσουμε να εξετάσουμε το ναυάγιο και ενδεχομένως να πάρουμε κάποιες απαντήσεις σε ερωτήματα που προς το παρόν δεν μπορούν να απαντηθούν».
Παραμένουν ερωτήματα σχετικά με το αν οι νεκροί είχαν προειδοποιηθεί ότι το πλοίο είχε πρόβλημα – και πόσος χρόνος χρειάστηκε για να βυθιστεί το ιστιοφόρο, ενώ 15 άνθρωποι διασώθηκαν αφού ένα διερχόμενο πλοίο έστειλε μια σωσίβια λέμβο.
Ο Στίβεν Άσκινς, συνεργάτης της εταιρείας Tatham & Co, ειδικευμένης στο Ναυτικό Δίκαιο, δήλωσε στην Daily Mail ότι η προβλεπόμενη κακοκαιρία σήμαινε πιθανότατα ότι το πλήρωμα είχε ήδη σηκωθεί και εργαζόταν όταν βυθίστηκε το πολυτελές σκάφος, επιτρέποντάς τους να διαφύγουν γρήγορα με μια σωσίβια λέμβο. Ο χρόνος που χρειάστηκε το σκάφος για να βυθιστεί, σε συνδυασμό με τις ενέργειες του πληρώματος όταν έγινε αντιληπτό ότι είχε πρόβλημα, θα αποτελέσουν πιθανότατα τον πυρήνα οποιασδήποτε έρευνας για ανθρωποκτονία από αμέλεια. Το σκάφος πιστεύεται ότι βυθίστηκε στην πρύμνη αφού ανατράπηκε από μια καταιγίδα που εξαπλώθηκε με δύναμη, με αποτέλεσμα να χτυπήσει στον πυθμένα της θάλασσας με τη δεξιά πλευρά του.
Οι επικεφαλής των σωστικών συνεργείων δήλωσαν ότι ήταν προφανές στους δύτες ότι τα θύματα είχαν προσπαθήσει να βρουν καταφύγιο στη μία πλευρά του αναποδογυρισμένου σκάφους, όπου μπορεί να υπήρχαν φυσαλίδες αέρα, καθώς βυθιζόταν.
Πρέπει να ανασυρθεί το ιστιοφόρο
Ο διοικητής της Πολιτικής Προστασίας δήλωσε στους δημοσιογράφους σε μια διάσκεψη κοντά στο σημείο του ναυαγίου: «Ίσως θέλετε να μάθετε πού ανασύραμε τις σορούς των θυμάτων. Μπορώ να σας πω… ότι το πλοίο βυθίστηκε και βρέθηκε στη δεξιά πλευρά του στον βυθό της θάλασσας. Είναι αρκετά σαφές ότι οι άνθρωποι προσπαθούσαν να βρουν καταφύγιο στις καμπίνες στην αριστερή πλευρά και βρήκαμε τα πρώτα πέντε πτώματα στην πρώτη καμπίνα στην αριστερή πλευρά και το τελευταίο πτώμα στην τρίτη καμπίνα στην αριστερή πλευρά».
«Υπήρχαν έξι καμπίνες: τρεις στην αριστερή πλευρά και τρεις στη δεξιά πλευρά. Βρήκαμε τις σορούς στο ψηλότερο σημείο του πλοίου που πήγαινε προς την επιφάνεια», την αριστερή πλευρά του δηλαδή. Ένα άτομο είχε βάρδια στο πιλοτήριο όταν συνέβη η καταστροφή. Έχουν πάρει συνέντευξη και δεν υποχρεούνται να παραμείνουν στην Ιταλία – αλλά οι Αρχές λένε ότι αναμένουν να συνεργαστούν πλήρως με την έρευνα», σημείωσε.
Οι εισαγγελείς υπογραμμίζουν ότι πρέπει να ανασυρθεί το ιστιοφόρο από το νερό ώστε να εξεταστεί το ναυάγιο, αλλά την ευθύνη γι’ αυτό φέρουν οι ιδιοκτήτες του πλοίου.