Κρίσιμο εξάμηνο στο Αιγαίο - Πως σχολιάζουν διπλωματικοί κύκλοι την προκλητική επιστολή Τουρκίας στον ΟΗΕ | kisea aigaio scaled

Για κρίσιμο εξάμηνο στο Αιγαίο κάνουν λόγο διπλωματικοί κύκλοι, επικαλούμενοι την προκλητική επιστολή της Τουρκίας στον ΟΗΕ, με την οποία… ξεδιπλώνονται τα χαρτιά των διεκδικήσεων της

Ως το πρώτο βήμα της υλοποίησης της επιθετικής πολιτικής της Τουρκίας σε βάρος της Ελλάδας, θεωρούν την επιστολή που κατέθεσε η Άγκυρα στον ΟΗΕ και θέτει επί τάπητος τις απαιτήσεις της, παρουσιάζοντάς τες ως διμερείς διαφορές.

Επί της ουσίας -όπως το ερμηνεύουν σοβαροί διπλωματικοί κύκλοι- η Τουρκία ενημερώνει με τον πλέον επίσημο τρόπο τον ΟΗΕ ότι θα επιχειρήσει να διεκδικήσει ένα μέρος αυτών που θέτει υπό αμφισβήτηση.

Και μιλάμε για «ένα μέρος», αφού η Τουρκία πάντοτε θέτει τον μέγιστο αριθμό αιτημάτων, διεκδικώντας επί της ουσίας μέρος αυτών, εμφανιζόμενη παράλληλα ως διαλλακτική.

Χθες, Δευτέρα συνεδρίασε η Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής, όπου το μεγαλύτερο μέρος της συνεδρίασης ήταν κεκλεισμένων των θυρών, και σύμφωνα με πληροφορίες ο Νίκος Δένδιας έθεσε τα ζητήματα αυτά επί τάπητος, ενημερώνοντας τους βουλευτές.

Ο ίδιος σύμφωνα με πηγές του Υπ.Εξ ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Η Τουρκική Κυβέρνηση πρέπει, να αποδείξει κάποια στιγμή αυτά, τα οποία διακηρύσσει προς διάφορους συνομιλητές της, ότι «προσυπογράφει το διάλογο». Σε αυτό, όμως, το πλαίσιο όχι έναν διάλογο προσχηματικό εκτός πλαισίου βασισμένο σε γενικότητες. Επίσης, υπάρχει μια αυτονόητη προϋπόθεση της επιτυχίας ενός διαλόγου. Είναι, να εγκαταλειφθεί η απειλή πολέμου εναντίον της Ελλάδος το «casus belli» και, επίσης, ξαναλέω, να υπάρχει αποδοχή του συγκεκριμένου πλαισίου. Το «casus belli», κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ένα τεράστιο ζήτημα, διότι η γείτονα χώρα είναι η μόνη χώρα στον πλανήτη, η οποία κατά πλήρη παράβαση του Καταστατικού Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών απειλεί γειτονική χώρα με πόλεμο και, μάλιστα, με την σημείωση κάτω από το απαράδεκτο της απειλής ότι «η απειλή διατυπώνεται, εάν μια άλλη χώρα – η Ελλάδα δηλαδή – ασκήσει νόμιμο δικαίωμά της». Αυτό πρέπει, να φύγει από τη μέση. Δεν είναι δυνατόν τον 21ο αιώνα, να δεχόμαστε ως λογική συνύπαρξης την απειλή πολέμου και η Τουρκία πρέπει, να αντιληφθεί ότι είναι και προς το δικό της όφελος, να αρθεί το «casus belli»”.

Το πρώτο εξάμηνο θα είναι κρίσιμο

Πηγές από διπλωματικούς κύκλους, θεωρούν ότι το πρώτο εξάμηνο του νέου έτους η Τουρκία θα ξεδιπλώσει “επί του πεδίου” τις διεκδικήσεις της και την πολιτική της για τον σφετερισμό των ζωνών του Αιγαίου στις οποίες θέλει να πραγματοποιήσει έρευνες για υδρογονάνθρακες.

“Η Τουρκία κάθε άλλο παρά απρόβλεπτη είναι. Το αντίθετο μάλιστα. Έχει προειδοποιήσει με τον τρόπο της για τις εξελίξεις, είτε μέσω των εξαγγελιών του Ερντογάν για έρευνες στο Αιγαίο, είτε μέσω παρεμβάσεων των κορυφαίων υπουργών της” επισημαίνει στο vradini.gr πρώην κορυφαίος διπλωμάτης που γνωρίζει άριστα τα ελληνοτουκρικά.

Στο Υπ.Εξ εκτιμούν ότι από το τέλος του χειμώνα και μετά, η Τουρκία θα κάνει πράξη την αμφισβήτηση των δυνητικών  δικαιωμάτων της Ελλάδας επί των χωρικών υδάτων. Και όταν λένε ότι “θα κάνει πράξη” δεν εννοούν απλώς τις παράνομες εισόδους ερευνητικών πλοίων όπως στο παρελθόν, αλλά κάτι μεγαλύτερο. Το οποίο δεν αποκλείεται να είναι ένα γεωτρύπανο συνοδευόμενο από πολεμικά πλοία, σε περιοχή εκτός των 6 ναυτικών μιλίων μεν, αλλά εντός της ελληνικής ΑΟΖ έτσι όπως την καθορίζουν οι διεθνείς συμβάσεις, αλλά δεν έχει υλοποιήσει ακόμη η Αθήνα.

Η επιστολή των Τούρκων

Πρόσφατα στη Νέα Υόρκη την έδρα του ΟΗΕ ο τούρκος αντιπρόσωπος κατέθεσε επιστολή με την οποία κατηγορεί την Ελλάδα για την στρατιωτικοποίηση νησιών του Αιγαίου, για μαξιμαλιστικές απαιτήσεις , για τη συμφωνία της με την Αίγυπτο και επιμένει ότι το πρόβλημα δεν είναι ένα αλλά πολλά! Περιγράφει όλη την τουρκική ατζέντα στην επιστολή της η Άγκυρα και δεν είναι μικρή η λίστα. Αναφέρετε επίσης και

Σας γράφω σχετικά με τις αναφορές του Κυριάκου Μητσοτάκη, πρωθυπουργού της Ελλάδας, στη χώρα μου, στη δήλωσή του κατά την 76η σύνοδο της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών.

Είναι λυπηρό το γεγονός ότι ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας παρουσίασε για άλλη μια φορά στρεβλή εικόνα  για τις τρέχουσες εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και για το Κυπριακό, προκειμένου να διατυπώσει αβάσιμες κατηγορίες κατά της Τουρκίας. Τα απορρίπτουμε κατηγορηματικά στο σύνολό τους. Αυτή η κακή στάση της Ελλάδας δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συμβάλει σε ένα περιβάλλον που ευνοεί τη συνεργασία και την καλή γειτονία.

Η ρητορική που χρησιμοποίησε η Ελλάδα στη Γενική Συνέλευση και οι ενέργειές της στο πεδίο δείχνουν έντονες ασυνέπειες. Ενώ η Ελλάδα αυτοπροβάλλεται ως «πρωταθλήτρια» του διεθνούς δικαίου, επιμένει στην παραβίαση των διεθνών συνθηκών που είναι ζωτικής σημασίας για την ειρήνη και τη σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο, δηλαδή τις διατάξεις αποστρατιωτικοποίησης των ειρηνευτικών συνθηκών της Λωζάνης του 1923 και του 1947 των Παρισίων.

Επισημάνθηκε στις επιστολές μου της 30ής Σεπτεμβρίου 2021 (A/76/379-S/2021/841) και της 13ης Ιουλίου 2021 (A/75/961-S/2021/651).

Η Τουρκία επαναλαμβάνει την έκκλησή της προς την Ελλάδα να τηρήσει τις διατάξεις αυτών των συνθηκών και να επαναφέρει το αποστρατιωτικοποιημένο καθεστώς των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου.

Επιπλέον, η Ελλάδα δυστυχώς συνεχίζει να αγνοεί μία από τις βασικές αρχές που στηρίζουν το διεθνές νομικό πλαίσιο σχετικά με την οριοθέτηση των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας, δηλαδή την αρχή της δίκαιης οριοθέτησης. Η Ελλάδα επιδιώκει μαξιμαλιστικές διεκδικήσεις για τα όρια στην περιοχή, ενώ αγνοεί τα κυριαρχικά δικαιώματα και τα νόμιμα συμφέροντα της Τουρκίας. Το πιο εμφανές παράδειγμα αυτής της πολιτικής φάνηκε τον Αύγουστο του 2020, όταν η Ελλάδα υπέγραψε βιαστικά τη λεγόμενη συμφωνία οριοθέτησης με την Αίγυπτο, παραμονές της επανέναρξης των διμερών συνομιλιών με την Τουρκία. Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι η εν λόγω συμφωνία παραβιάζει τα εγγενή δικαιώματα της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο και, ως εκ τούτου, αντιβαίνει σαφώς στο πνεύμα των σχέσεων καλής γειτονίας.

Εάν η Ελλάδα είναι ειλικρινής στο κάλεσμά της για ειρηνική επίλυση των διαφορών μεταξύ των δύο πλευρών, τότε πρέπει πρώτα να εγκαταλείψει τέτοιες μαξιμαλιστικές απαιτήσεις. Πρέπει επίσης να σταματήσει να υπεραπλουστεύει τα εκκρεμή ζητήματα μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας. Τα θέματα αυτά αποτελούν ένα ολοκληρωμένο πακέτο, το οποίο περιλαμβάνει επίσης την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, το εύρος των χωρικών υδάτων και του εθνικού εναέριου χώρου, την κυριαρχία νησιών, νησίδων και βράχων που δεν παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα μέσω έγκυρων διεθνών πράξεων, την παραβίαση των αποστρατιωτικοποιημένων καθεστώς των νησιών Ανατολικού Αιγαίου από την Ελλάδα και το θέμα των περιοχών εξυπηρέτησης (FIR, SAR και NAVTEX). Παρά το γεγονός αυτό, η Ελλάδα προσπαθεί να απεικονίσει την κατάσταση σαν να υπάρχει μόνο ένα πρόβλημα μεταξύ των δύο κρατών, δηλαδή η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας. Χωρίς σωστή διάγνωση των διαφορών και γνήσια βούληση για την επίλυσή τους, θα κινδυνεύαμε μόνο να υπονομεύσουμε τους μηχανισμούς διαλόγου που έχουν ήδη δημιουργηθεί για την επίλυση αυτών των εκκρεμών ζητημάτων. Από την πλευρά της, η Τουρκία συμμετείχε στους 63 γύρους συμβουλευτικών συνομιλιών και συμμετείχε σε πολιτικές διαβουλεύσεις με την Ελλάδα με εποικοδομητική προσέγγιση και θα συνεχίσει να το κάνει.

Είναι επίσης λυπηρό το γεγονός ότι, στο περιφερειακό πλαίσιο, η Ελλάδα και η ελληνοκυπριακή πλευρά έχουν ξεκινήσει μια προσπάθεια να δημιουργήσουν τα λεγόμενα σχήματα/μηχανισμούς περιφερειακής συνεργασίας, που βασίζονται εγγενώς στην εχθρότητα κατά της Τουρκίας και προορίζονται να χρησιμοποιηθούν ως εργαλείο να προωθήσει τις μαξιμαλιστικές διεκδικήσεις και τα στενά συμφέροντα του ελληνοελληνοκυπριακού διδύμου. Αυτό το δίδυμο επίσης δεν φείδεται προσπαθειών για να εκμεταλλευτεί την Ευρωπαϊκή Ένωση και να τη χρησιμοποιήσει ως ασπίδα για την αντιτουρκική ατζέντα τους. Οι πρόσφατες πρωτοβουλίες της Ελλάδας, όπως η υπογραφή συμφωνιών αμυντικής συνεργασίας με τρίτες χώρες, αποτελούν περαιτέρω κίνδυνο για την περιφερειακή σταθερότητα. Η Τουρκία θα συνεχίσει να υπερασπίζεται αποφασιστικά τα ζωτικά της συμφέροντα στην περιοχή.

Η Τουρκία πρότεινε επίσης, τον Σεπτέμβριο του 2020, τη διεξαγωγή μιας περιεκτικής διάσκεψης EastMed, με σκοπό την έναρξη, μεταξύ των σχετικών παραγόντων, διαλόγου για τη συνεργασία και την προετοιμασία του δρόμου για ειρηνική επίλυση διαφορών στην Ανατολική Μεσόγειο. Αυτή η πρόταση βρίσκεται ακόμη στο τραπέζι.

Σε ό,τι αφορά το Κυπριακό, θα ήθελα να υπογραμμίσω την υποστήριξή μας για μια δίκαιη και βιώσιμη λύση, με βάση τις τρέχουσες πραγματικότητες στο νησί και μέσα από ένα νέο πλαίσιο που θα διαπραγματευόταν ελεύθερα μεταξύ δύο εξίσου κυρίαρχων κρατών. Οι προσπάθειες υπαγόρευσης των παραμέτρων διευθέτησης είναι αντιπαραγωγικές και καταδικασμένες να αποτύχουν. Σε μισό και πλέον αιώνα διαπραγματεύσεων, το ομοσπονδιακό μοντέλο έχει αποδειχθεί αδύνατο και ανέφικτο ως βιώσιμη διευθέτηση στην Κύπρο. Αυτό οφείλεται στην αδιαλλαξία της ελληνοκυπριακής πλευράς, η οποία πάντα αρνιόταν να μοιραστεί την εξουσία και την ευημερία με τον τουρκοκυπριακό λαό. Το αίτημα της τουρκοκυπριακής πλευράς για διασφάλιση των εγγενών δικαιωμάτων της, δηλαδή της κυριαρχίας και της ισότητας διεθνούς καθεστώτος, δεν μπορεί να αγνοηθεί. Για το λόγο αυτό, η πρόταση που παρουσίασε ο Πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου κατά την άτυπη σύνοδο των Ηνωμένων Εθνών, που πραγματοποιήθηκε από τις 27 έως τις 29 Απριλίου 2021 στη Γενεύη, παρέχει μια εποικοδομητική και ρεαλιστική επιλογή για μια δίκαιη και μόνιμη εγκατάσταση στην Κύπρο.

Με αυτήν την ευκαιρία, θα ήθελα να τονίσω για άλλη μια φορά την ετοιμότητα και την πλήρη υποστήριξη της Τουρκίας για τη διασφάλιση μιας δίκαιης, δίκαιης και ειρηνικής λύσης σε όλες τις εκκρεμότητες, συμπεριλαμβανομένης της δίκαιης οριοθέτησης των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας με όλα τα σχετικά παράκτια κράτη που αναγνωρίζει, σύμφωνα με το  διεθνές δίκαιο , προκειμένου να συμβάλει περαιτέρω στη σταθερότητα και την ευημερία ολόκληρης της λεκάνης της Μεσογείου. Η Τουρκία πιστεύει ότι η οικοδόμηση ειρήνης και σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο θα είναι δυνατή μόνο μέσω διαλόγου και συνεργασίας..