Πολιτική

Μετά τις φρεγάτες έρχονται οι κορβέτες

Όπως εξηγεί στη «ΒτΚ» κορυφαίος παράγοντας του Π.Ν., η χώρα μας αγοράζει και την τεχνογνωσία και το δικαίωμα πώλησης από την Ελλάδα των συγκεκριμένων πλοίων στο μέλλον

fregates

Από το νέο έτος, και αφού θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για τις φρεγάτες, θα εξετάσει η ελληνική πλευρά το θέμα των κορβετών. Η ηγεσία του Π.Ν. και σε αυτή την περίπτωση έχει ταχθεί υπέρ της γαλλικής πρότασης, καθώς τα πλοία που περιλαμβάνει συμπληρώνουν πλήρως τις Bellhara.

Του ΚΩΣΤΑ ΜΕΛΙΣΣΟΠΟΥΛΟΥ

«Πρώτα να ολοκληρώσουμε τις διαδικασίες με την αγορά των φρεγατών, και στη συνέχεια θα δούμε τις κορβέτες».

Αυτό τόνισε στη «Βραδυνή της Κυριακής» κορυφαίος παράγοντας του υπουργείου Άμυνας, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι από το νέο έτος θα δει η κυβέρνηση το θέμα των κορβετών, αφού απαιτείται να γίνουν πολλά μέχρι να ολοκληρωθεί το θέμα των Bellhara.

«Επειδή συμφωνήσαμε, δεν σημαίνει ότι έχει κλείσει η συμφωνία. Απαιτούνται πολλά ακόμη», πρόσθεσε η ίδια πηγή, επισημαίνοντας ότι η σκληρή διαπραγμάτευση τώρα θα γίνει, αφού πρέπει η κυβέρνηση να εξασφαλίσει και τη συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.

Για την ώρα όμως, το Πολεμικό Ναυτικό έχει κάνει την έρευνά του και τάσσεται υπέρ της γαλλικής πρότασης και στις κορβέτες, διότι, όπως αναφέρει κορυφαία πηγή, «έχουν τα ίδια συστήματα με τις φρεγάτες Belharra που πήραμε, και θα κάνουν ένα ασύγκριτο σύνολο που θα θωρακίσει στην κυριολεξία το Αιγαίο και θα καταστήσει πανίσχυρο το Π.Ν.».

Πέρα από τα τεχνικά χαρακτηριστικά, υπάρχει και ένα άλλο μείζον πλεονέκτημα της γαλλικής πρότασης. Η άδεια κατασκευής τους από τα ελληνικά ναυπηγεία στο μέλλον, και η πώλησή τους από την Ελλάδα (export license).

Με λίγα λόγια, όπως εξηγεί στη «ΒτΚ» κορυφαίος παράγοντας του Π.Ν., η χώρα μας αγοράζει και την τεχνογνωσία και το δικαίωμα πώλησης από την Ελλάδα των συγκεκριμένων πλοίων στο μέλλον, κάτι που δεν επιτρέπουν άλλα κράτη.

Το Ναυτικό έχει παραδώσει τις προδιαγραφές που απαιτούνται για τις κορβέτες, και, πλέον, το «παιχνίδι» βρίσκεται στα χέρια της πολιτικής ηγεσίας και της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών.

Όμως, όπως αναγνωρίζουν οι επιτελείς του Π.Ν., και οι άλλες προτάσεις «είναι εξαιρετικές» και η απόφαση θα ληφθεί σε πολιτικό επίπεδο, ενώ μέχρι αυτή την ώρα, σύμφωνα με πληροφορίες της «ΒτΚ» οι επικρατέστερες επιλογές για τις κορβέτες είναι τρεις.

Οι γαλλικές κορβέτες Gowind, οι ιταλικές της Fincantieri, μέσω των οποίων επανακάμπτουν οι Ηνωμένες Πολιτείες στο παιχνίδι, και οι ολλανδικές «κορβετοφρεγάτες» Sigma 10514.

Επίσης, πηγές της «ΒτΚ» αναφέρουν ότι το Π.Ν. έχει στα χέρια του ολοκληρωμένη την πρόταση των Ολλανδών για τις Sigma10514, καθώς και πρόταση –αν και όχι ολοκληρωμένη– των Γάλλων, ενώ αναμένουν την πρόταση των Ιταλών.

Η αγορά των κορβετών περιλαμβάνεται στον αρχικό προϋπολογισμό που εξασφάλισε η κυβέρνηση για το Π.Ν., δηλαδή τα 5 δισ. ευρω. Άρα, δεν υπάρχει θέμα περαιτέρω πόρων σύμφωνα με επιτελείς του Π.Ν. Όμως, ουδείς μπορεί να προβλέψει πώς θα εξελιχθεί η παγκόσμια ενεργειακή κρίση, και τι κονδύλια πρέπει να μεταφερθούν για κοινωνικούς σκοπούς.

«Κινούμαστε με βάση τον προϋπολογισμό μας. Οι κορβέτες κοστίζουν 400 εκατ. ευρώ έκαστη, και είναι μέσα στο όριο του προϋπολογισμού μας», λέει στη «ΒτΚ» έγκυρη πηγή του Π.Ν.

Για την ώρα γίνονται συζητήσεις σε διάφορα επίπεδα, «από πολιτικό μέχρι και ελαφρώς τεχνικό, για τα χαρακτηριστικά των πλοίων», ενώ παράγοντες του Π.Ν. αναφέρουν ότι οι κορβέτες που προτείνουν και οι τρεις «μνηστήρες» διαθέτουν οπλισμό πολύ ανώτερο από τις σημερινές φρεγάτες που έχουμε.

Σύμφωνα με πηγές της «ΒτΚ», οι ναύαρχοι του Πολεμικού Ναυτικού θεωρούν πως εάν δεν υπάρξει κάποια σκοπιμότητα ή ανάγκη πολιτικής φύσεως, τότε η πρόταση για τις Gowind 2500 έχει το προβάδισμα, αλλά και οι άλλες δύο προτάσεις είναι επαρκέστατες για τις επιχειρησιακές ανάγκες του Π.Ν. και τις αμυντικές ανάγκες της χώρας. Όμως, η «συνάφεια» των γαλλικών πλοίων διευκολύνει το Π.Ν. και το «μπαλάκι» θα πάει πάλι στην κυβέρνηση.

Στο 1,6 δισ. το κόστος


Δείτε επίσης