Μικτή εικόνα παρουσίασε η αγορά στο νομό Θεσσαλονίκης στη διάρκεια των εορτών του 2019, αφού όπως προκύπτει από έρευνα του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ορισμένοι κλάδοι κινήθηκαν με θετικό πρόσημο, ενώ άλλοι συνέχισαν τη φθίνουσα πορεία των τελευταίων χρόνων.

Πάντως, τόσο αυτοί που κατέγραψαν κέρδη, όσο και εκείνοι που είδαν την πορεία της επιχείρησής τους στάσιμη ή καθοδική, δήλωσαν «ετοιμοπόλεμοι» για τη νέα χρονιά, με ορισμένους εξ αυτών να σημειώνουν ότι θα συνεχίσουν στον δρόμο που ήδη κινούνται, εντείνοντας την προσπάθειά τους, και άλλους να τονίζουν ότι ήδη σχεδιάζουν τις διορθωτικές εκείνες κινήσεις, που ενδεχόμενα θα λειτουργήσουν καθοριστικά για τη συνέχιση της λειτουργίας των επιχειρήσεών τους.

Τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά της καταναλωτικής συμπεριφοράς στη διάρκεια των εορτών του 2019, όπως επισήμαναν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων της πόλης, ήταν δύο: η «εμμονή» των πολιτών σε εκτεταμένη έρευνα αγοράς πριν από τις αγορές τους, φαινόμενο που άνθισε στα χρόνια της κρίσης, αλλά και η σαφής προτίμηση των Ελλήνων στα εγχώρια προϊόντα, αγορασμένα μάλιστα από μικρομεσαίες επιχειρήσεις που λειτουργούν στις γειτονιές τους.

«Πλέον, γίνεται ολοένα και πιο σαφές ότι τελικά ο Έλληνας καταναλωτής τείνει περισσότερο στο «καλύτερα να καταναλώνω λιγότερη ποσότητα και ποιοτικά, παρά πολλή και άγευστη» ανέφεραν χαρακτηριστικά εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων του νομού.

Ευχαριστούν οι κρεοπώλες τους καταναλωτές για την εμπιστοσύνη

Ολοένα και περισσότεροι καταγράφονται οι Έλληνες καταναλωτές, που «επιστρέφουν στα καταστήματα από όπου παραδοσιακά αγόραζαν τα κρεατικά τους», προτιμώντας τα σε σχέση με άλλα σημεία πώλησης, παρά τις προσφορές σε αυτά, τόνισε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ένωσης Κρεοπωλών Νομού Θεσσαλονίκης, Σάββας Κεσίδης, προσθέτοντας:

«Εάν οι καταναλωτές συνεχίσουν να μας δείχνουν έμπρακτα την εμπιστοσύνη τους για ακόμη μια διετία, τότε θα νιώσουμε ασφαλείς ότι η μικρομεσαία επιχείρηση δεν θα σβήσει».

Κατά τον κ. Κεσίδη, «ο πελάτης κάνει τον κύκλο του» και «ευτυχώς μπορεί περιοδικά να τον χάσει ο καταστηματάρχης, λόγω των προσφορών σε άλλα σημεία πώλησης, όμως αργά ή γρήγορα η ποιότητα κερδίζει την ψήφο εμπιστοσύνης τους, ενώ η προσωπική σχέση που μπορούν να αναπτύξουν με τον καταστηματάρχη λειτουργεί ιδιαίτερα θετικά στην ψυχολογία τους».

Στο πλαίσιο αυτό «ευχαριστώντας τους καταναλωτές που προτίμησαν για τις αγορές τους τα κρεοπωλεία της γειτονιάς τους», ο κ. Κεσίδης σημείωσε ότι «πήγαμε πολύ καλά στις εορτές του 2019, συγκριτικά με το 2018. Παραμονή Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, καταγράψαμε αύξηση τζίρου κατά 2%-5% και 5%-10% αντίστοιχα. Ο κόσμος που έμπαινε στα μαγαζιά μας ψώνιζε» επισήμανε.

Την προτίμηση των καταναλωτών «κέρδισαν», σύμφωνα με τον ίδιο τα χοιρινά και πουλερικά, ενώ «τη μεγάλη έκπληξη έκαναν φέτος, ύστερα από πολλά χρόνια, οι πωλήσεις στα αρνιά και στα κατσίκια που υπερίσχυσαν έναντι του μοσχαριού».

Όπως εξήγησε «τις τελευταίες ημέρες του 2019, ψάχναμε να βρούμε αρνιά και κατσίκια και δεν βρίσκαμε» και σημείωσε «οι πωλήσεις μας στα δύο προαναφερόμενα προϊόντα καταγράφηκαν αυξημένες σε ποσοστό ως και 40%, ισοσκελίζοντας έτσι τη χασούρα από την καθίζηση στο μοσχάρι».

Βέβαια, όπως έσπευσε να επισημάνει «αυτό δεν είναι «νορμάλ», αφού τα αρνιά και τα κατσίκια είναι για τις εορτές του Πάσχα» και η σημαντική αύξηση της ζήτησής τους στη διάρκεια των φετινών γιορτών των Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, είχε ως αποτέλεσμα «αυτή τη στιγμή να μην υπάρχει επάρκεια σε αρνί και κατσίκι, ενώ η τιμή τους, που κυμαίνεται μεταξύ των 8,50-11 ευρώ/κιλό, δεν προβλέπεται να πέφτει στο προσεχές μέλλον». Στον νομό Θεσσαλονίκης λειτουργούν περί τα 930 κρεοπωλεία, σύμφωνα με τον κ. Κεσίδη.

Αύξηση τζίρου είδαν και οι ζαχαροπλάστες στον νομό 

Αύξηση τζίρου από 3% έως και 20% είδαν για πρώτη χρονιά φέτος, μετά από σειρά χρόνων στασιμότητας ή και πτώσης, οι ζαχαροπλάστες στον νομό Θεσσαλονίκης στη διάρκεια των εορτών του 2019, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Συντεχνίας Ζαχαροπλαστών, Μάριο Παπαδόπουλο, μέλος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ).

«Ανάλογα με το μέγεθος της κάθε επιχείρησης σημειώθηκε και αντίστοιχη άνοδος τζίρου» επισήμανε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και πρόσθεσε πως «τα ζαχαροπλαστεία δούλεψαν στο σύνολό τους και η επισκεψιμότητα σε αυτά παρουσίασε θετικό πρόσημο».

Εκφράζοντας την ικανοποίησή του, ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε ότι μπορεί «η οικονομική κατάσταση των Ελλήνων να μην άλλαξε έναντι του 2018, ωστόσο οι καταναλωτές απέδειξαν έμπρακτα ότι η ποιότητα, η προσωπική σχέση και η παράδοση κερδίζουν την προτίμησή τους».

Πρόσθεσε ότι «υπάρχει μεν αισιοδοξία στον κόσμο, το κλίμα είναι θετικό, ωστόσο η αγοραστική δύναμη των Θεσσαλονικέων παραμένει ισχνή. Ομως τα πράγματα φαίνεται ότι θα πάνε καλύτερα», τόνισε.

Υπενθυμίζεται ότι την περίοδο των εορτών του 2019, τα 170 μέλη της συντεχνίας, όπως και τα περισσότερα από 400 ζαχαροπλαστεία στον νομό Θεσσαλονίκης διέθεσαν στην αγορά πάνω από 200.000 κιλά βασιλόπιτας, διατηρώντας μάλιστα τις τιμές στα επίπεδα του 2013, ήτοι τα μελομακάρονα στα 10-14 ευρώ/κιλό, τους κουραμπιέδες στα 10-14 ευρώ/κιλό και τη βασιλόπιτα (απλή) στα 10-14 ευρώ/κιλό.

Σε συνεχιζόμενη ζήτηση στην καθημερινότητα προσβλέπουν οι αρτοποιοί

Γλυκόπικρη γεύση, άφησε στους αρτοποιούς του νομού Θεσσαλονίκης η κίνηση στα καταστήματά τους την περίοδο των εορτών του 2019, σύμφωνα με την πρόεδρο του Σωματείου Αρτοποιών Νομού Θεσσαλονίκης «Ο Προφήτης Ηλίας», Έλσα Κουκουμέρια.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε ότι «τα Χριστούγεννα η κίνηση καταγράφηκε πτωτική σε ποσοστό 15%, ωστόσο τις ημέρες 30-31/12/2019 τα μαγαζιά μας άδειασαν (από προϊόντα) ευτυχώς». Βέβαια, όπως έσπευσε να επισημάνει «με δουλειά πέντε, δέκα ημέρες το χρόνο και τις υπόλοιπες υποτονικότητα ως αναδουλειά, δεν σώζεται η κατάσταση. Προσβλέπουμε σε μια συνεχιζόμενη καθημερινή ροή. Περιμένουμε με όσες δυνάμεις μάς έχουν απομείνει την «Αγία» καθημερινότητα».

Υπενθυμίζεται ότι τα 720 αρτοποιεία του νομού Θεσσαλονίκης προετοίμασαν για την Πρωτοχρονιά περισσότερα από 400.000 κιλά βασιλόπιτας, με την τιμή τους να κυμαίνεται σε σταθερά επίπεδα την τελευταία πενταετία, δηλαδή στα 11-14 ευρώ/κιλό.

Σε ό,τι αφορά τα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες, η κα Κουκουμέρια υπενθύμισε ότι η τιμή τους ανά κιλό στα αρτοποιεία του νομού Θεσσαλονίκης κυμάνθηκε σε 10-13 ευρώ/κιλό και 11-14 ευρώ/κιλό αντίστοιχα.

Διατηρώντας την αισιοδοξία της, η ίδια τόνισε «ο ΦΠΑ στο ψωμί είναι στο 6% στο εξωτερικό και εδώ παραμένει στο 13%» και πρόσθεσε: «παρακαλάμε να έχουμε δουλειά και παρόλο που προσπαθούμε να διατηρήσουμε την αισιοδοξία μας και να μην το βάλουμε κάτω, δυστυχώς κάθε χρόνο δυσκολευόμαστε ολοένα και περισσότερο για να τα βγάλουμε πέρα με τις υποχρεώσεις μας. Δεν μιλώ για κέρδη, αλλά για να είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας ως καταστηματάρχες».

   Πτώση 30%-40% στην αγορά Καπανίου. Έοεσαν και “λουκέτα”

Από τις πιο δύσκολες εορτές των τελευταίων χρόνων, έζησαν οι επαγγελματίες στην αγορά Καπανίου στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, όπως δήλωσε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιπρόεδρος του συλλόγου τους, Άρης Ανδρεάδης. Όπως εξήγησε, παρά την επάρκεια αγαθών και τις σταθερές τιμές «η αγορά όχι μόνο δεν κινήθηκε στις εορτές του 2019, αλλά παρουσίασε πτώση 30%-40% έναντι του 2018 και αυτό γιατί ο κόσμος δεν έχει λεφτά». 

Όπως επανέλαβε, «το μέρισμα θα έπρεπε να δοθεί νωρίτερα και ευρύτερα, ώστε να φτάσει και στους συνταξιούχους. Ο ΟΑΣΘ θα έπρεπε να λειτουργεί αξιοπρεπώς και οι εξαγγελίες της κυβέρνησης, έστω κάποιες από αυτές, να ετίθεντο σε ισχύ από φέτος».

Μάλιστα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόνισε ότι με την εκπνοή του 2019 κατέβασαν ρολά τέσσερα καταστήματα, αυξάνοντας έτσι τον αριθμό τους για το 2019 σε δέκα και πρόσθεσε “με την έναρξη της νέας χρονιάς έβαλαν λουκέτο άλλα δύο».

Πάντως, οι 220 καταστηματάρχες εντός του Καπανίου «δεν το βάζουμε κάτω και συνεχίζουμε τη λειτουργία μας, διεκδικώντας τις διορθωτικές κινήσεις που πρέπει να γίνουν».

Όπως εξήγησε, εντός του Φεβρουαρίου θα ξεκινήσουν εργασίες εκσυγχρονισμού στην αγορά, ύψους 2 εκατ. ευρώ, μέσω χρηματοδότησης που εξασφάλισαν από το ΕΣΠΑ ο δήμος της πόλης και άλλοι παραγωγικοί φορείς. «Δεν σταματάμε εδώ», τόνισε ο ίδιος, λέγοντας «βλέπουμε μήπως μπορούμε και μέσω της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας να εξασφαλίσουμε κονδύλια μέσω προγραμμάτων, ώστε να γίνουν εκτεταμένες εργασίες στην αγορά. Από το 1995 δεν έχει γίνει η παραμικρή παρέμβαση. Αυτό θα αλλάξει», ξεκαθάρισε. 

Δεν υπάρχει «περίσσευμα τσέπης», άρα δε «δουλεύει» η αγορά. Στις εκπτώσεις ποντάρουν οι έμποροι

«Η αγορά δουλεύει με περίσσεμα τσέπης και αυτό ακόμη δεν έχει μείνει σε κανενός Έλληνα», επανέλαβε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ), Παντελής Φιλιππίδης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ προσθέτοντας «κάθε πέρυσι και καλύτερα. Στις εορτές του 2019 η αγορά πήγε χειρότερα έναντι του 2018».

Στο πλαίσιο αυτό, ο ίδιος γνωστοποίησε ότι στο τέλος της τρέχουσας εβδομάδας, το αργότερο αρχές της επόμενης «θα δημοσιοποιήσουμε την έρευνα που κάνουμε τα τελευταία οκτώ-εννέα χρόνια σχετικά με την κίνηση στην αγορά στη διάρκεια των εορτών. 

Όταν δεν δουλεύει η πραγματική οικονομία, δεν δουλεύει η αγορά. Εάν οι πολιτικοί δεν πάρουν το τεράστιο βάρος που ακόμη κουβαλούν στις πλάτες τους οι πολίτες, δε θα αλλάξει τίποτα», σημείωσε ο κ. Φιλιππίδης και σημείωσε: «ούτε και φέτος δούλεψε η αγορά της Θεσσαλονίκης και η αναδουλειά ενός ολόκληρου χρόνου δεν ισοφαρίζεται με μιάμιση ημέρα δουλειάς και κίνησης».

Επιλέγοντας ωστόσο να «βλέπει μισογεμάτο» το ποτήρι, ο κ. Φιλιππίδης επισήμανε «προσβλέπουμε στις εκπτώσεις μπας και περιορίσουμε τις ζημίες που καταγράφουμε και καταφέρουμε έτσι να κλείσουμε μέτωπα».

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΕΣΘ, οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκινούν στις 13 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου 2020. Προαιρετική παραμένει η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, ήτοι την 19η Ιανουαρίου 2020, με προτεινόμενο ωράριο 11.00-18.00.

Σύμφωνα με τον ΕΣΘ, κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού.

Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό. Κατά την διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, ο ΕΣΘ συνιστά ιδιαίτερη προσοχή από τους καταστηματάρχες, «γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται λόγω λάθους» επισημαίνεται στην ανακοίνωση.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ