Κύριες αιτίες για τα τροχαία δυστυχήματα το 2018 αποτέλεσαν οι ελιγμοί κατά την πορεία του οχήματος, η παραβίαση του STOP και η είσοδος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, όπως αποκαλύπτει σχετική έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ.

Το συγκεκριμένο έτος συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα 10.737 οδικά τροχαία ατυχήματα τα οποία προκάλεσαν τον θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, παρουσιάζοντας μείωση 1% σε σύγκριση με το 2017 που είχαν συμβεί 10.848 ατυχήματα.

Στα ατυχήματα αυτά υπήρξαν 700 νεκροί (μείωση 4,2%), 727 βαριά τραυματίες (αύξηση 3%) και 12.422 ελαφρά τραυματίες (μείωση 1,1%). Από το σύνολο των 700 νεκρών, το 64,3% αφορούσε σε οδηγούς, το 14,9% σε μεταφερόμενους επιβάτες και το 20,9% σε πεζούς. Η αναλογία ανδρών και γυναικών ήταν 80,4% και 19,6% αντίστοιχα. Το ποσοστό των νεκρών κατανέμεται κατά ομάδες ηλικιών ως εξής: 0- 24 ετών (14,7%), 25- 49 ετών (33,1%), 50- 64 ετών (18,3%) και άνω των 65 ετών (32%). Από το σύνολο επίσης των νεκρών, 265 επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα (37,9%), 217 σε δίτροχα συμπεριλαμβανομένων μοτοποδηλάτων (31%) και 146 ήταν πεζοί (20,9%). Από την ποσοστιαία κατανομή των νεκρών κατά περιοχή που συνέβη το ατύχημα, παρατηρείται ότι σε κατοικημένη περιοχή το 20,7% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 39,5% σε δίτροχα. Τα αντίστοιχα ποσοστά σε μη κατοικημένη περιοχή ανέρχονται σε 55,9% επιβαίνοντες σε επιβατικά οχήματα και 22,4% σε δίτροχα. Σε αυτοκινητόδρομο το 60,7% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 18% σε δίτροχα.

Το 2018 ο δείκτης ατυχημάτων ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύνολο χώρας ήταν 999,6. Η περιφέρεια Αττικής ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 1.469,2, η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν δεύτερη με 1.361,2 και στην τρίτη θέση ήταν η περιφέρεια Βορείου Αιγαίου με 1.070,4. Ως προς τους νεκρούς, ανά 1.000.000 κατοίκους ο δείκτης σε σύνολο χώρας ήταν 65,2. Η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 161,4, δεύτερη η περιφέρεια Πελοποννήσου με 107,5 και τρίτη η περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με 97,0.

Ο μεγαλύτερος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων (1.016) καταγράφηκε τον Ιούλιο, με ποσοστό 9,5% στο σύνολο των ατυχημάτων του έτους και οι περισσότεροι νεκροί (75), με ποσοστό 10,7%, επίσης τον Ιούλιο. Ο μικρότερος αριθμός ατυχημάτων (684), με ποσοστό 6,4%, καταγράφηκε τον Φεβρουάριο και ο μικρότερος αριθμός νεκρών (37) επίσης τον Φεβρουάριο, με ποσοστό 5,3%. Ο μεγαλύτερος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων το 2018 συνέβη Παρασκευή (15,6%) και ακολουθεί η Πέμπτη (14,7%), ενώ ο μικρότερος αριθμός Κυριακή (12,8%). Ωστόσο, την Κυριακή καταγράφηκε ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών (17,6%).

Από το σύνολο των τροχαίων ατυχημάτων τα περισσότερα (33,2%) σημειώθηκαν από την 11η έως και την 15η ώρα, ενώ τα λιγότερα (5,2%) σημειώθηκαν από την 2η έως και την 5η ώρα. Ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών σημειώθηκε κατά τις ώρες: 13η (50 νεκροί, 7,1%) και 16η (43 νεκροί, 6,1%), ενώ ο μικρότερος αριθμός σημειώθηκε κατά τις μεταμεσονύχτιες ώρες, από 1η έως και 4η με ποσοστά που κυμαίνονται από 1,3% έως και 2,6%.

Από το σύνολο των 10.737 ατυχημάτων τα 9.815 (91,4%) συνέβησαν σε συνθήκες καλοκαιρίας, με 620 νεκρούς (88,6%). Σε σχέση με τις υπόλοιπες ατμοσφαιρικές συνθήκες 402 και 282 ατυχήματα συνέβησαν σε συνθήκες ψιλής βροχής και βροχής αντίστοιχα (3,7% και 2,6%), με αποτέλεσμα την πρόκληση θανάτου σε 27 και 35 άτομα αντίστοιχα (3,9% και 5%).

Ως προς τα ατυχήματα, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό (60,9%), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» (39,9%). Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «παράσυρση πεζού» (18,1%) και ακολουθεί η «εκτροπή /ανατροπή οχήματος» (13,6%). Ως προς τους νεκρούς, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό 38,4% (269 νεκροί), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» με ποσοστό 17,6% (123 νεκροί). Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «εκτροπή /ανατροπή οχήματος» με 28,6% (200 νεκροί) και ακολουθεί η «παράσυρση πεζού» με 21,3% (149 νεκροί).

Τέλος, ως προς τους ελιγμούς του οχήματος που πιθανόν συνετέλεσαν στο ατύχημα, η «κανονική πορεία» αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός με ποσοστό 20%. Ακολουθούν η «μη διακοπή πορείας πριν από STOP» με 15,6% και οι λοιποί ελιγμοί (άλλος ελιγμός) με 14,2%. Ως προς τους νεκρούς, η «κανονική πορεία», με ποσοστό 23,6% (165 νεκροί), αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός του α’ οχήματος που πιθανόν συνετέλεσε στο ατύχημα. Ακολουθεί η «είσοδος στο αντίθετο ρεύμα» με 22,3% (156 νεκροί) και η «ταχύτητα μεγαλύτερη του επιτρεπόμενου ορίου» με 11,9% (83 νεκροί).

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ