Μετά από μία πολυετή οικονομική κρίση που επέφερε σημαντική παρακμή στα τηλεοπτικά προγράμματα των καναλιών, η χρονιά του 2020 αποτέλεσε σημείο καμπής για τη δυναμική επιστροφή της μυθοπλασίας και έκανε ένα μεγάλο μέρος του κοινού να προτιμήσει ξανά την ελληνική τηλεόραση.  

 Όλο και περισσότερα κανάλια λοιπόν πέρασαν στη μάχη της τηλεθέασης με όπλο τις δραματικές και κωμικές σειρές, διαφοροποιώντας τη στόχευση των προγραμμάτων της τηλεόρασης και δίνοντας την ελπίδα ότι η ποιότητα της μυθοπλασίας θα ισορροπήσει τη μέχρι πρότινος κυριαρχία των reality. 

Το έναυσμα για τη δυναμική επανεκκίνηση των ελληνικών ποιοτικών προγραμμάτων, το έδωσαν αναμφίβολα οι «Άγριες Μέλισσες». Πρόκειται για την απόλυτη δραματική σειρά εποχής του ANT1, που σε σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να δώσει ένα ισχυρό χτύπημα στους άλλους τηλεοπτικούς σταθμούς και να τους βγάλει από την αδράνεια που είχαν καταπέσει τα τελευταία χρόνια.  

Οι «Άγριες Μέλισσες» αποτελούν μια σειρά φαινόμενο, καθώς ήδη από τα πρώτα επεισόδια κατάφερε να κερδίσει τους τηλεθεατές που γρήγορα έγιναν φανατικοί υποστηρικτές της. Μάλιστα, η μεγάλη τους επιτυχία, θύμισε περασμένες εποχές, όταν η ελληνική τηλεόραση βρισκόταν στο απόγειό της, κάτι που αποτυπώθηκε βέβαια και στα νούμερα τηλεθέασης που έφτασαν μέχρι και το 40%, ποσοστά που τα άλλα κανάλια είχαν χρόνια να δουν. 

 Οι λόγοι για την σαρωτική επιτυχία της σειράς είναι πολλοί με βασικότερο όλων να είναι, ότι πρόκειται για μια πολύ προσεγμένη και ακριβοπληρωμένη παραγωγή, με πολύ καλή και λεπτομερή σκηνοθεσία, εξαιρετική ποιότητα εικόνας και με σωστή απόδοση της εποχής μεταξύ του 1959 έως το 1967. Το σενάριο επίσης, αν και είναι μια καθημερινή σειρά, δεν κουράζει καθώς είναι άκρως ανατρεπτικό και καταφέρνει να κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού αλλά και να του προκαλεί δυνατές συγκινήσεις. 

Φυσικά, το μυστικό της επιτυχίας κρύβεται και στην πολύ σωστή επιλογή των ηθοποιών, καθώς ο ΑΝΤ1 απ’ ότι φαίνεται, ήθελε να επενδύσει σε νέα πρόσωπα αλλά και παλιά που είχαν λείψει στο τηλεοπτικό κοινό όπως η Κάτια Δανδουλάκη,  ο Λεωνίδας Κακούρης, η Κατερίνα Διδασκάλου. Τη διαφορά ωστόσο έκαναν και οι πρωταγωνιστές, όπως η Μαρία Κίτσου, η Έλλη Τρίγγου, ο Δημήτρης Γκοτσόπουλος που μεγάλο μέρος αυτών προέρχεται από το Θέατρο, προσδίδοντας έτσι ποιότητα και μία πιο βαθύτερη προσέγγιση στις ερμηνείες τους αλλά βγάζοντας ταυτόχρονα και μια μαγική χημεία μεταξύ τους που γρήγορα τους έκανε να ξεχωρίσουν και να γίνουν οι αγαπημένοι του τηλεοπτικού κοινού.  

 Η σαρωτική επιτυχία των «Άγριων Μελισσών» ήταν η αρχή για μια σειρά ραγδαίων εξελίξεων στους υπόλοιπους τηλεοπτικούς σταθμούς που θέλησαν να μιμηθούν το παράδειγμα του ΑΝΤ1, ο οποίος ήδη φαίνεται ότι το τελευταίο χρόνο επενδύει στη μυθοπλασία καθώς είναι ο μοναδικός τηλεοπτικός σταθμός που έχει τόσες ελληνικές σειρές στο δυναμικό του. Μάλιστα, μετά την πετυχημένη συνταγή των «Άγριων Μελισσών» δημιούργησε τη συνέχεια της πασίγνωστης και δημοφιλούς σειράς του «Καφέ της Χαράς», η οποία συνεχίζει να κάνει ποσοστά άνω του 20% , ενώ  έφερε στους τηλεοπτικούς μας δέκτες και νέες σειρές όπως «Η Φαμίλια» και το «Παρουσιάστε!», αλλά  και τη δραματική σειρά «Ήλιος» που αποκτούν ένα ικανοποιητικό ποσό της τηλεοπτικής πίτας.

Από την άλλη, ο Αlpha, το κανάλι της Κάντζας δεν προχώρησε ιδιαίτερα σε νέα βήματα αλλά περισσότερο ακολούθησε την πεπατημένη με τις υπάρχουσες σειρές στο δυναμικό του, όπως το « Έλα στη θέση μου» και «Μην αρχίζεις την Μουρμούρα» να κυριαρχούν στη Prime Time ζώνη, φέρνοντας ικανοποιητικά ποσοστά τηλεθέασης της τάξης του 17%, ενώ η μοναδική νέα προσθήκη του καναλιού, η « Αγγελική» παρά το επιτυχημένο καστ των ηθοποιών που συμμετέχουν, όπως η Φιλαρέτη Κομνηνού, ο Αλμπέρτο Εσκενάζυ,ο Ιωάννης Παπαζήσης  μένει σταθερά σε μειοψηφικά νούμερα της τάξης του 9%, προκαλώντας σκέψεις στο κανάλι για το οριστικό τέλος της σειράς. 

Το μεγάλο «Μπαμ» έγινε ωστόσο από την ΕΡΤ, η οποία θέλοντας να αφήσει πίσω της το κακό και ίσως αδιάφορο εαυτό που έδειχνε τα προηγούμενα χρόνια για το τηλεοπτικό κοινό, έκανε την απόλυτη ανατροπή, αφού έφερε στους τηλεοπτικούς δέκτες τρεις νέες τηλεοπτικές σειρές. Συγκεκριμένα, ξεκίνησε να προβάλλει τις σειρές «Χαιρέτα μου τον Πλάτανο», «Η τούρτα της μαμάς», «Τα καλύτερά μας χρόνια», οι οποίες συμπεριλαμβάνουν καταξιωμένους ηθοποιούς και συντελεστές, ενώ ταυτόχρονα αποτελούν πολύ προσεγμένες δουλειές. Μάλιστα, έχουν γίνει αποδεκτές από το τηλεοπτικό κοινό και χάρη σ’ αυτές η ΕΡΤ σημειώνει τα υψηλότερα νούμερα τηλεθέασης των τελευταίων ετών.


Είναι εντυπωσιακό που η ΕΡΤ1 έκλεισε  τον Νοέμβριο με μέση τηλεθέαση 5,7%, έναντι 4,6% την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Σε σχέση μάλιστα και με τους τρεις μήνες του περσινού φθινοπώρου, η ΕΡΤ1 έχει σημειώσει αύξηση 23%, γεγονός καθόλου αυτονόητο για τη δημόσια τηλεόραση σε μια δύσκολη τηλεοπτική σεζόν, κάτι που αποδίδεται κυρίως στις νέες σειρές μυθοπλασίας, οι οποίες συχνότατα καταγράφουν διψήφια νούμερα. Στα σκαριά ωστόσο είναι και μια νέα σειρά μυθοπλασίας βασισμένη στα βιβλία της Βικτόρια Χίσλοπ την οποία θα δούμε την επόμενη σεζόν με τα γυρίσματα να έχουν ήδη αρχίζει να πραγματοποιούνται στην Κρήτη. 

Δυναμική επιστροφή έκανε και το Mega μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα που είχε ρίξει μαύρο. Επανήλθε δριμύτερο και μπήκε και αυτό στον αγώνα της τηλεθέασης, έχοντας ήδη ξεκινήσει να προβάλει δύο νέες σειρές, την κωμική σειρά «Σχεδόν Ενήλικες», όπως και το ερωτικό αστυνομικό δράμα «Έξαψη» που έχουν αποσπάσει ιδιαιτέρως θετικές κριτικές και φαίνεται να κερδίζουν το δυναμικό κοινό. Tα ποσοστά της «Έξαψης» κυμαίνονται σε επίπεδα της τάξης του 11%, με τον ανταγωνισμό να είναι υψηλός. Στο ΜΕGΑ επίσης, πέρα από τις υπάρχουσες σειρές, έχουν στα σκαριά μία ακόμη, η οποία είναι αμιγώς αστυνομική με αρκετά στοιχεία θρίλερ, ενώ βασίζεται σε ξένο φορμάτ και πιθανότατα θα βγει στις οθόνες μας αρχές Μαρτίου.


Το 2021 ωστόσο, βρίσκει την τηλεόραση να ισορροπεί ανάμεσα σε δύο κόσμους εντελώς αταίριαστους. Από τη μία, η μυθοπλασία με τις προσεγμένες ελληνικές σειρές δημιουργεί μια ατμόσφαιρα αληθινής ψυχαγωγίας και ποιότητας και από την άλλη, η κυριαρχία των reality που αυξάνονται όλο και πιο πολύ.  

Τα κανάλια φαίνεται ότι επιλέγουν λοιπόν όλο και πιο πολύ να δίνουν τηλεοπτικό χώρο σε αυτά τα ιδιαίτερα προγράμματα τα οποία πολλές φορές αποτελούν και κοινωνικά πειράματα. Ήδη στο πρώτο μισό της σεζόν είδαμε πολυάριθμα reality να έρχονται το ένα μετά το άλλο για να καλύψουν τηλεοπτικό χρόνο και να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον του κοινού όπως το Big Brother ,το Bachelor, το GNTM. 

 Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Star, που αν και για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια επενδύει στη μυθοπλασία, δημιουργώντας τη δική του ρομαντική κομεντί με τίτλο «Έρωτας με διαφορά», φαίνεται ότι ποντάρει περισσότερο στο μεγάλο «όπλο» του που δεν είναι άλλο από το Master Chef 5, καθώς αυτό έρχεται με μεγάλες ανατροπές εφέτος και είναι έτοιμο να κατατροπώσει τις «Άγριες Μέλισσες» αλλά και το αντίπαλο δέος του που δεν είναι άλλο από το Survivor.

Ήδη από την περσυνή τηλεοπτική σεζόν, σύμφωνα με τις μετρήσεις, το ριάλιτι μαγειρικής παρέμεινε χωρίς απώλειες στην κορυφή με ποσοστό 40,3% στο δυναμικό κοινό και 32,1% στο σύνολο, έναντι των «Άγριων Μελισσών» που τερμάτισαν δεύτερες. 

Από την ερχόμενη βδομάδα λοιπόν πρόκειται να αρχίσει μια τιτανομαχία για την τηλεθέαση, με την ποιοτική μυθοπλασία να βρίσκεται απέναντι σε δυο τελείως διαφορετικού είδους reality και αυτό που μένει, είναι να δούμε ποιος τελικά θα επικρατήσει.

 Το κανάλι του Αμαρουσίου όμως, αν και έχει ποντάρει το μεγαλύτερο μέρος του prime time του στη μυθοπλασία με θετικά αποτελέσματα στο ταμείο της τηλεθέασης , θέλει να μπει και αυτό δυναμικά στο παιχνίδι των reality για να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τη μορφολογία του προγράμματός του. O Ant1 αποφάσισε λοιπόν να δώσει χώρο και σε ριάλιτι, επιλέγοντας τη «Φάρμα» που προχωρά με γρήγορους ρυθμούς και προβλέπεται να είναι έτοιμη να προβληθεί στο τέλος του επόμενου μήνα. Πρόκειται για ένα παλιό τηλεοπτικό project το οποίο επιστρέφει στις οθόνες μας και θέλει να διεκδικήσει μεγάλο μέρος της τηλεθέασης.

Από την άλλη, ο Αlpha βλέποντας ότι τα τρία talk shows του, δεν έχουν την αναμενόμενη ανταπόκριση από το κοινό καθώς τα νούμερα τηλεθέασης είναι σταθερά χαμηλά, ετοιμάζει και αυτό μετά το Bachelor, ένα δυνατό reality, με το όνομα Battle of the couples όπου διάσημα ζευγάρια θα ριχθούν στην τηλεοπτική αρένα, ένα προϊόν που θα συζητηθεί σίγουρα όχι πάντως για την ποιότητά του όπως προμηνύεται .   

Το βασικό ερώτημα λοιπόν είναι, αν το 2021 που ισορροπεί σε δύο άκρως αντίθετους κόσμους αυτόν της μυθοπλασίας και τον άλλο των reality, θα καταφέρει να κάνει την τηλεόραση καλύτερη, ή χειρότερη στις μέρες της πανδημίας. Κανένας ωστόσο κόσμος από αυτούς δεν έχει κυριαρχήσει ακόμα έναντι του άλλου. Και προς το παρόν, το κοινό σύμφωνα με τα δεδομένα μπαινοβγαίνει και στους δύο με το ίδιο ενδιαφέρον.