Έρευνα του τηλεοπτικού δικτύου του Λιβάνου, Al-Jadeed επικαλείται τις απόψεις ειδικών και υποστηρίζει ότι οι πρωταγωνιστές της, τα ονόματα των οποίων έχουν δημοσιευτεί από την αρχή της διερεύνησης της υπόθεσης, είναι στην πραγματικότητα δευτερεύοντες χαρακτήρες που χρησιμοποιήθηκαν ως αποδιοπομπαίοι τράγοι για να αποσπάσουν την προσοχή από τους πραγματικούς υπεύθυνους.

Σύμφωνα πάντα με την έρευνα, τα ονόματα που είχαν ακουστεί στην πραγματικότητα δεν εμπλέκονται σε τόσο μεγάλο βαθμό με την υπόθεση. Για παράδειγμα γίνεται αναφορά στον 43χρονο Ρώσο μόνιμο κάτοικο Κύπρου, τονίζοντας ότι δεν ήταν ο ιδιοκτήτης του πλοίου που μετέφερε τους 2.750 τόνους νιτρικής αμμωνίας στο λιμάνι της Βηρυτού.

Αντίθετα, τη χρονική περίοδο που έγινε η έκρηξη, το πλοίο ανήκε σε εταιρεία Κύπριου επιχειρηματία. Να σημειωθεί ότι αυτή η πληροφορία είχε ήδη γίνει γνωστή από τις αρχές της διερεύνησης στης υπόθεσης τον Αύγουστο.

Επίσης, ο καπετάνιος του πλοίου δεν ήταν ο Borys Prokoshev, όπως είχε γραφτεί αλλά ο Abakumov Viacheslav, το όνομα του οποίου φιγούραρε στις έρευνες αλλά δεν είχε κατηγορηθεί επίσημα. 

Οι αναφορές στην Κύπρο όμως δεν σταματούν εκεί. Ένα όνομα που βρισκόταν στο επίκεντρο των ερευνών ήταν της εταιρείας Savaro Limited, η οποία φέρεται να είχε αγοράσει τη νιτρική αμμωνία από εργοστάσιο στη Γεωργία.

Η έρευνα του Al-Jadeed αποκαλύπτει ότι η Savaro είναι εταιρεία κέλυφος που δημιουργήθηκε για να παρέχει κάλυψη στην πραγματική εταιρεία και τους ανθρώπους που βρίσκονταν πίσω από την αγορά.

Η έρευνα των δημοσιογράφο συνέδεσε την εταιρεία Savaro Limited με την εταιρεία Hesco Engineering and Construction που βρίσκεται στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ιδιοκτήτης της φέρεται να είναι ο George Haswani, Σύρος επιχειρηματίας που έχει ρωσική υπηκοότητα.

Σε βάρος του Haswani, ο οποίος βρίσκεται κοντά στο Συριακό Καθεστώς, και της εταιρείας του επιβλήθηκαν αμερικανικές κυρώσεις, καθώς κατηγορήθηκε για τον «επικίνδυνό του ρόλο στην επικοινωνία ανάμεσα στο καθεστώς και τον ISIS, στην αγοροπωλησία πετρελαίου».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Hesco Engineering and Construction διαλύθηκε τον Νοέμβριο του 2020, σχεδόν 3 μήνες μετά την έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού.

Η Savaro Limited έχει άλλη διεύθυνση, η οποία παρουσιάζεται επισήμως στις βρετανικές αρχές. Μοιράζεται αυτήν τη διεύθυνση με μια άλλη εταιρεία που ονομάζεται IK Petroleum, η οποία ιδρύθηκε το 2013, λιγότερο από ένα μήνα πριν από την εκφόρτωση του φονικού φορτίου στον Λίβανο.

Όπως και η Hesco Engineering and Construction, η IK Petroleum ανήκει σε έναν άλλο Σύριο-Ρώσο επιχειρηματία, τον Imad Khoury, εναντίον του οποίου επίσης επιβλήθηκαν κυρώσεις  από τις ΗΠΑ το 2016 για την υποστήριξη του αδελφού του, Mudallal Khoury.

Εναντίον και του ίδιου του Mudallal Khoury επιβλήθηκαν κυρώσεις το 2015 από τις ΗΠΑ επειδή φέρεται να εμπλέκεται σε παράνομη επιχειρηματική δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένης της απόπειρας μεταφοράς νιτρικού αμμωνίου στα τέλη του 2013, περίπου την ίδια περίοδο που το πλοίο MV Rhosus εισήλθε στη Βηρυτό.

Τέλος, η έρευνα αποκαλύπτει ότι οι αδελφοί Khoury και ο George Haswani συγκαταλέγονταν ανάμεσα στους πελάτες της κυπριακής τράπεζας FBME.

Υπενθυμίζεται ότι οι ΗΠΑ έβαλαν στη μαύρη λίστα την FBME για διάφορους λόγους, μεταξύ των οποίων τη φερόμενη διευκόλυνση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και τρομοκρατία.